yuki schreef:jores schreef:jip007 schreef:jores schreef:
waarom niet? het is niet erfelijk, in zijn familie komt het niet voor

het komt toch ergens vandaan , er wordt ook overal gezegt dat het raadzaam is terughoudend te zijn bij fokken met allergische dieren

nooit van gehoord

Eerlijk waar niet????????? Nou ik wel! Ik heb een ras waar op los mee gefokt is en het aantal allergieen is alleen maar toegenomen. Zelfs hele jongen honden hebben al jeuk.
Jeuk en allergie is een ernstige aandoening die je niet zomaar ff met een operatie verhelpt, waar je een heel leven aan vastzit.
Mensen die met allergische honden fokken zijn in mijn ogen %$*@

moet zeggen dat ik het hier wel een beetje mee eens ben.
mijn sjonnie was dan een "ongelukje" van iemand die niet fokte, maar gewoon toevallig 2 geinteresseerde honden had

sjonnie's mama heeft hij (volwassen) van de straat geplukt, die was zielig en alleen. papa heeft hij wel echt uit een nest gehaald als pup, die is dus ook perfect gezond, echt een prachtdier.
maar blijkt dus dat die dame niet goed genoeg onderzocht is toentertijd, en dus aan mijn schatje allerlei allergieën heeft doorgegeven.
ik ben nu natuurlijk al verliefd op en gehecht aan mijn mannetje dus ik ga er alles aan doen om zijn leven zo lang mogelijk zoveel mogelijk jeukvrij te laten zijn.
maar als ik van te voren had geweten dat mijn schatje met 3 maanden al zeldzaam heftige atopie zou krijgen, had ik wel 2 keer nagedacht over of ik zomaar uit een "toevallig" nestje mijn hondje wilde halen...
of zijn nestgenootjes er ook last van hebben is niet meer te checken, aangezien de eerste eigenaar ook niet heeft bijgehouden wie waarheen gegaan is, en hij heeft ook met bijna niemand (alleen ons) contact meer.
zit je dus mooi mee!
alleen honden die 10000% gezond zijn zouden voor fok gebruikt moeten mogen worden.
daarmee bespaar je de pups en hun toekomstige eigenaren alvast een hele hoop (dure) ellende!!