Weet jij wat er in dat flesje zit???Hutsje schreef:Wat denk je nou, dat ik mijn hond aflever bij de voordeur en later weer ophaal?. Ik ben er altijd bij en weet precies wat er aan mijn hond gebeurt en wat er in gestopt wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Titerbepaling rabies. Hééél vreemd.
Moderator: moderatorteam
-
Marion.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Nee, maar de de enting is ter plekke klaargemaakt en de sticker werd er ook ter plekke afgehaald. Er kan natuurlijk iets anders ingezeten hebben maar de enting heeft hij gehad.Marion. schreef:Weet jij wat er in dat flesje zit???Hutsje schreef:Wat denk je nou, dat ik mijn hond aflever bij de voordeur en later weer ophaal?. Ik ben er altijd bij en weet precies wat er aan mijn hond gebeurt en wat er in gestopt wordt.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoe weet je nou zo zeker dat er in het flesje werkelijk entstof heeft gezetenHutsje schreef:Er kan natuurlijk iets anders ingezeten hebben maar de enting heeft hij gehad.
De fabriek kan wel een fout gemaakt hebben toch?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Hutsje
- Zeer actief
Dat zeg ik toch? Er kan iets anders in het flesje hebben gezeten maar hij heeft de enting (als in prik, injectie, gehad).marian* schreef:Hoe weet je nou zo zeker dat er in het flesje werkelijk entstof heeft gezetenHutsje schreef:Er kan natuurlijk iets anders ingezeten hebben maar de enting heeft hij gehad.![]()
De fabriek kan wel een fout gemaakt hebben toch?

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Omdat wij een paar keer per jaar naar engeland gaan op familie bezoek, heb ik Maddox begin juli laten enten. (Rabisin - merial met een jaar geldigheid).
De dierenarts adviseerde om een maand later een tweede enting te doen, omdat het anders mogelijk is dat de waarde te laag is na het bloedonderzoek. Dus begin augustus heeft Maddox een tweede enting gehad. Eind deze maand wordt er bloed afgenomen, wat wordt opgestuurd naar Brussel in mijn geval.
Ben benieuwd, hopelijk is het voldoende, dan kan het wachten beginnen. Voor engeland moet je nog een half jaar wachten voor je de grens over mag.
De dierenarts adviseerde om een maand later een tweede enting te doen, omdat het anders mogelijk is dat de waarde te laag is na het bloedonderzoek. Dus begin augustus heeft Maddox een tweede enting gehad. Eind deze maand wordt er bloed afgenomen, wat wordt opgestuurd naar Brussel in mijn geval.
Ben benieuwd, hopelijk is het voldoende, dan kan het wachten beginnen. Voor engeland moet je nog een half jaar wachten voor je de grens over mag.
- Hutsje
- Zeer actief
De fabriek kan natuurlijk een fout gemaakt hebben (dat kan altijd maar daar ga je natuurlijk niet vanuit), maar hij heeft een enting gehad. Wellicht komen we daar nog achter of er een fout gemaakt is adv het batchnummer bijvoorbeeld.marian* schreef:Sorry maar ik las het andersHutsje schreef:Er kan iets anders in het flesje hebben gezeten maar hij heeft de enting (als in prik, injectie, gehad).

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
nee maf mens, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel een vergissing in het vaccinHutsje schreef:Wat denk je nou, dat ik mijn hond aflever bij de voordeur en later weer ophaal?pooh schreef:Is de enting wel echt gegeven?. Ik ben er altijd bij en weet precies wat er aan mijn hond gebeurt en wat er in gestopt wordt.

- Hutsje
- Zeer actief
Ja, hahaha, verkeerd opgevat dus, maar zoals gezegd, dat weet je natuurlijk nooit en daar ga je niet vanuit. Maar wellicht komen we er nog achterpooh schreef:nee maf mens, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel een vergissing in het vaccinHutsje schreef:Wat denk je nou, dat ik mijn hond aflever bij de voordeur en later weer ophaal?pooh schreef:Is de enting wel echt gegeven?. Ik ben er altijd bij en weet precies wat er aan mijn hond gebeurt en wat er in gestopt wordt.

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het kan en het komt wel vaker voor dat een hond 'gewoon' geen antistoffen aanmaakt als hij wordt ingespoten met een vaccin. Er zijn honden die na een parvoenting geen antistoffen aanmaken en na hervaccinatie ook niet. Hoe dat werkt weet ik niet, maar het komt dus wel voor dat een enting dus niet werkt....

- Hutsje
- Zeer actief
Dat geloof ik wel, maar niet dat dat bij 4 honden in een korte periode bij dezelfde da voorkomtSennaruby schreef:Het kan en het komt wel vaker voor dat een hond 'gewoon' geen antistoffen aanmaakt als hij wordt ingespoten met een vaccin. Er zijn honden die na een parvoenting geen antistoffen aanmaken en na hervaccinatie ook niet. Hoe dat werkt weet ik niet, maar het komt dus wel voor dat een enting dus niet werkt....

-
Reini
- Zeer actief
Vegas is vorig jaar september geënt met die 3 jaar enting. Wij gaan volgende week naar België maar het zou dus niet onverstandig zijn volgend jaar de titers te laten bepalen. Als ik dit niet had gelezen was ik er gewoon vol vertrouwen vanuit gegaan dat de enting goed was tot 2009.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien heeft je DA een beetje "bibberhandjes" en is de naald niet daadwerkelijk in het lichaam geweest (of aan de andere kant van het velletje er weer uit gekomen?).
Maar even zonder gekheid. Ik denk dat je DA het beste even de batchnummers kan controleren (staan die op het etiket in het boekje?
Dacht het niet he?) of controleren of de betreffende honden allemaal in ongeveer dezelfde periode zijn gevaccineerd? Ik denk dat een productiefout de meest voor de hand liggende verklaring is.
Maar even zonder gekheid. Ik denk dat je DA het beste even de batchnummers kan controleren (staan die op het etiket in het boekje?
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

- Hutsje
- Zeer actief
k denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, omdat hij de eerste entingen van een ander merk heeft gehad. Ik denk ook dat voor deze laatste enting de titer hoog genoeg wasReini schreef:Vegas is vorig jaar september geënt met die 3 jaar enting. Wij gaan volgende week naar België maar het zou dus niet onverstandig zijn volgend jaar de titers te laten bepalen. Als ik dit niet had gelezen was ik er gewoon vol vertrouwen vanuit gegaan dat de enting goed was tot 2009.

- Hutsje
- Zeer actief
Nee hoor, mijn da heeft geen bibberhandjes en de enting is er gewoon ingegaanFemmel schreef:Misschien heeft je DA een beetje "bibberhandjes" en is de naald niet daadwerkelijk in het lichaam geweest (of aan de andere kant van het velletje er weer uit gekomen?).![]()
Maar even zonder gekheid. Ik denk dat je DA het beste even de batchnummers kan controleren (staan die op het etiket in het boekje?Dacht het niet he?) of controleren of de betreffende honden allemaal in ongeveer dezelfde periode zijn gevaccineerd? Ik denk dat een productiefout de meest voor de hand liggende verklaring is.
Je, het batchnummer staat wel in het boekje. Mijn da is al in conclaaf met de fabrikant en ik acht haar capabel genoeg om het uit te zoeken, ik ga haar dus niet vertellen hoe en wat ze moet doen

-
Reini
- Zeer actief
Als we volgend jaar weer naar België gaan laat ik het gewoon even nakijken voor de zekerheidHutsje schreef:k denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, omdat hij de eerste entingen van een ander merk heeft gehad. Ik denk ook dat voor deze laatste enting de titer hoog genoeg wasReini schreef:Vegas is vorig jaar september geënt met die 3 jaar enting. Wij gaan volgende week naar België maar het zou dus niet onverstandig zijn volgend jaar de titers te laten bepalen. Als ik dit niet had gelezen was ik er gewoon vol vertrouwen vanuit gegaan dat de enting goed was tot 2009.. Maar goed, wil je het zeker weten (in jouw geval gaat het wel om de bescherming) kun je het laten onderzoeken.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Reini.misschien staat het antwoord eral maar rabies kan niet met een vacci-ltest worden gedaan.Rami schreef:Oh, maar dan zou je eigenlijk eens moeten kijken wat een vacci-check voor uitslag geeft. (Je krijgt de uitslag meteen).Hutsje schreef:
Het is naar een laboratorium gestuurd
Op de site van Puur Natuur vind je een lijst van dierenartsen die deze check uitvoert.
Nou ja, er moet natuurlijk niets (kost ook allemaal weer geld) maar dan weet je wel gelijk hoe of wat!
alleen via lab

- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedoelde het ook niet lullig hoor, helaas had ik zelf niet zo'n goede DA als jij... Vorig jaar vroeg ze aan mij of anabolen wel tegelijk met de vaccinatie gegeven mochten worden?Hutsje schreef: Nee hoor, mijn da heeft geen bibberhandjes en de enting is er gewoon ingegaan. En dan zou dat dus voor 4 honden gelden?
Je, het batchnummer staat wel in het boekje. Mijn da is al in conclaaf met de fabrikant en ik acht haar capabel genoeg om het uit te zoeken, ik ga haar dus niet vertellen hoe en wat ze moet doen.
Fijn dat je een goede DA hebt die dit soort dingen grondig aanpakt!
Ben trouwens wel erg benieuwd naar de uitslag van dit hele verhaal!
Groetjes,
Femke

Femke

- Hutsje
- Zeer actief
Het gaat mij ook niet om de bescherming, hier heerst geen rabies en in NL ook niet, maar ik moet hem wel laten enten omdat ik vaak de grens over ga. Voor Zweden was de bloedtest nodig, anders had ik die niet eens gedaan.Inge O schreef:dit is dus exact de reden waarom ik sterke vraagtekens heb bij titerbepalingen, en bijna nog meer vraagtekens bij het feit dat ze stilaan als bewijs aanvaard worden : titerwaarden en effectieve bescherming hoeven niks met elkaar te maken te hebben, is ons zo altijd geleerd.
En hoe is dat verklaarbaar?
het kan dus perfect dat kiefer wel degelijk beschermd is, maar niet alle soorten antistoffen worden met zo'n titerbepaling meegenomen, dus je komt er nooit achter (tenzij je kiefer even door een dolle vos laat bijten. dit laatste is overigens wat (in kunstmatige versie) natuurlijk wel gebeurt bij het testen van het vaccin op zijn effectiviteit).
om deze zelfde reden had ik dus ook al vragen in het topic van geer over titerbepalingen bij pups.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar als goedwillende leek weet je dat niet en ga je er dus van uit dat de test die afgenomen wordt de goede isInge O schreef:de labotest die gebruikt wordt voor de titerbepaling hoeft niet al die verschillende soorten mee te nemen. dat ligt dan aan die labotest, niet aan het vaccin.
Zéker als dat door de zelfde arts gedaan wordt als degene die de enting gedaan heeft.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wij zijn gewoon Zweden binnen gekomen, met een 3 jarige enting.Agnetha schreef:Breeze is 2 weken geleden naar Zweden geweest, toen we haar lieten enten voor de rabies is ons vertelt dat Zweden geen honden toelaat die de 3 jarige enting hebben gehad, waarom weet ik niet.
Dit is geen verkoop praatjes van de DA want onze andere hond heeft bij dezelfde wel de 3 jarige enting gehad.
We hebben Ben toen trouwens ook dubbel laten enten, voor de zekerheid al gelijk, en hij had erg veel antistoffen aangemaakt.
-
Maan
- Vaste gebruiker
Hetzelfde verhaal bij een van mijn honden. Gevaccineert met Nobivac Rabies (3 jarige) en bij de titertest geen antistoffen aangetroffen. Het bloed is in Brussel gecontroleerd. Vreemde uitslag en mijn da had dit nog nooit meegemaakt.
Ze is nu opnieuw gevaccineerd en over een maand krijgt ze een nieuwe titerbepaling.
Overigens geloof ik niet dat ze onbeschermd is. Het kan best zijn dat ze geen antistoffen hebben aangetroffen maar dat ze beschermd is door de geheugencellen.
Ze is nu opnieuw gevaccineerd en over een maand krijgt ze een nieuwe titerbepaling.
Overigens geloof ik niet dat ze onbeschermd is. Het kan best zijn dat ze geen antistoffen hebben aangetroffen maar dat ze beschermd is door de geheugencellen.
- Hutsje
- Zeer actief
Zo was het ook absoluut niet opgevat hoorFemmel schreef:Bedoelde het ook niet lullig hoor, helaas had ik zelf niet zo'n goede DA als jij... Vorig jaar vroeg ze aan mij of anabolen wel tegelijk met de vaccinatie gegeven mochten worden?Hutsje schreef: Nee hoor, mijn da heeft geen bibberhandjes en de enting is er gewoon ingegaan. En dan zou dat dus voor 4 honden gelden?
Je, het batchnummer staat wel in het boekje. Mijn da is al in conclaaf met de fabrikant en ik acht haar capabel genoeg om het uit te zoeken, ik ga haar dus niet vertellen hoe en wat ze moet doen.
Tja, hallo IK ben geen DA hoor!
Ik besefte op dat moment dat het inderdaad zo is dat ik altijd zelf met de diagnose binnen kwam zetten en dat ze dan aan mij vroeg hoe ik wilde dat ze het ging behandelen?? Ik wil best wel behoorlijk wat inspraak hebben, maar dit ging me toch wat te ver. Gelukkig is ze inmiddels gestopt bij die praktijk en heb ik een heel goede DA gevonden (60km verderop, maar oke..).
Fijn dat je een goede DA hebt die dit soort dingen grondig aanpakt!Dat is heel wat waard!
Ben trouwens wel erg benieuwd naar de uitslag van dit hele verhaal!

- Hutsje
- Zeer actief
Maar waarom wordt dit niet aangepast dan? Zo heeft die hele titerbepaling geen zinInge O schreef:nee, ik weet dat het joú niet over bescherming gaat, maar daar zijn vaccins oorspronkelijk wel voor bedoeld en gemaakt natuurlijk. een fabrikant maakt geen vaccins om mooie titertjes te geven, hij maakt een vaccin om dieren (en mensen) gezond te houden.Hutsje schreef:Het gaat mij ook niet om de bescherming, hier heerst geen rabies en in NL ook niet, maar ik moet hem wel laten enten omdat ik vaak de grens over ga. Voor Zweden was de bloedtest nodig, anders had ik die niet eens gedaan.Inge O schreef:dit is dus exact de reden waarom ik sterke vraagtekens heb bij titerbepalingen, en bijna nog meer vraagtekens bij het feit dat ze stilaan als bewijs aanvaard worden : titerwaarden en effectieve bescherming hoeven niks met elkaar te maken te hebben, is ons zo altijd geleerd.
En hoe is dat verklaarbaar?
het kan dus perfect dat kiefer wel degelijk beschermd is, maar niet alle soorten antistoffen worden met zo'n titerbepaling meegenomen, dus je komt er nooit achter (tenzij je kiefer even door een dolle vos laat bijten. dit laatste is overigens wat (in kunstmatige versie) natuurlijk wel gebeurt bij het testen van het vaccin op zijn effectiviteit).
om deze zelfde reden had ik dus ook al vragen in het topic van geer over titerbepalingen bij pups.
wij spreken hier voor het gemak wel over 'de' antistoffen, maar er worden totaal verschillende soorten van aangemaakt per vaccinatie/infectie (beschermende as, neutraliserende as,.....enz.). de labotest die gebruikt wordt voor de titerbepaling hoeft niet al die verschillende soorten mee te nemen. dat ligt dan aan die labotest, niet aan het vaccin.

-
hercujess
- Hutsje
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
-
Marion.
Volgens mij kan het wel, hier in dit topic.Inge O schreef:een titer is eigenlijk een onomstootbaar bewijs dat dier of mens besmet geweest is, ooit (natuurlijke besmetting of via vaccinatie), in een recent of verder verleden. het zegt niet meer, maar ook niet minder.
andersom werkt het dus niet : het is niet omdat er geen titer is dat het dier dus zeker niet contact kwam met dat virus of die bacterie.
Inge, weet jij dit misschien? Over dat recente en verdere verleden. Saar is dus besmet geweest met Borrelia, maar dus wel in het verleden (ten tijde van het onderzoek wat het dus "niet in de laatste 4 weken ofzo"). Wat is het verschil tussen in het verleden besmet zijn geweest, of recent? Ik moest me totaal geen zorgen maken over die "verleden"-titer, en dat doe ik dan ook maar niet, maar hoezo is dat verschil? Is dat - in Saar's geval - het verschil dat de kreupelheid dús niet van de Borrelia kon komen, omdat ze dan al eerder klachten had moeten hebben?
-
Essy