Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Biologisch en Vegetarisch voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Roelfien schreef:Nee, ik zeg niet hetzelfde. :mrgreen:
Scharrel is een oud begrip waarbij we de beestjes een paar centimeter meer gingen geven om zo tegemoet te komen aan de publieke mening dat beestjes niet opelkaar gepakt mogen zitten en elkaar niet mogen opvreten uit gefrustreerd kanibalisme door te weinig ruimte.

Biologisch is een erkend begrip waar een waarborg logo aanvast zit.
Het EKO keurmerk bepaalt de eisen en de controle hierop:
http://www.eko-keurmerk.nl/

Zo mogen bij biologisch de kippensnavels niet afgebrand worden en bij scharrel wel. :wink:
Ah zie je daar let ik altijd op. Het EKO keurmerk :wink:
Bandit wist ik ook ja, maar ik vind het moeilijk te vinden in de winkels.
Fijn dat Vegas het daar zo goed op doet, beter dan dat je moet grijpen naar allerlei medicijnen.
Geitenkaas haal ik ook niet meer, wat een ellende voor die beesten zeg. Ik dacht dat die vrij en blij op een heuvel in Griekenland liepen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

ien schreef:
Rami schreef:[
Nou, er zijn toch wel een aantal punten ter verbetering (vooral wat betreft de grotere geitenhouderijen... :(: ).

Volgens Wakker Dier:

"Geiten worden meestal in een stal gehouden. Ze hebben 1,5 à 2 vierkante meter gemiddeld per dier. Op de stalvloer is wel vaak stro aanwezig, want geiten hebben snel last van tocht en kou. Bij grotere bedrijven worden geiten steeds vaker op kale roostervloeren gehouden.

Een geit werpt één of twee lammeren. Die worden dan gelijk bij haar weggehaald, want de 900 liter melk die ze per jaar produceert komt nooit bij de lammetjes. De vrouwtjeslammeren worden opgefokt om zelf melkgeit te worden. De bokjes zijn een lastig bijproduct, vaak worden ze direct afgemaakt. Of ze worden acht weken lang vetgemest met vijf bokjes per vierkante meter betonvloer.

De meeste geiten worden onthoornd als ze nog jong zijn. Zo kunnen de dieren elkaar niet erg verwonden als ze opeengepakt in de stal staan. Het onthoornen moet wettelijk onder verdoving gebeuren door een dierenarts. De verdoving wordt echter vaak niet toegepast en aan de napijn wordt ook niets gedaan.

In ons land leven 309.000 geiten (CBS 2006) in dichte schuren."

Linkje: http://www.wakkerdier.nl/bio-industrie/geiten.php
oeps, niet mooi dus :devil:
maar ik dacht aan de geiten hier in de polder, die in de weilanden staan [wel op de vuinisbelt van Amsterdam :roll: ]
Die hebben een goed leven volgens mij.
Maar ik ben wel eens bij een geitenmelkerij een geitje wezen kopen. Was een geintje voor mijn ouders toen ze ergens gingen wonen met een giga stuk dijk erbij. (het feit dat je een levend dier voor een geintje koopt, tja, alleen al achterlijk) Dus dan kom je daar en dan gaat de schuur open, en dan zit het helemaal vol met geiten die hooguit een beetje langs elkaar kunnen stappen en kunnen liggen, verder niets. En dat arme beest werd even van haar veel te lange hoeven ontdaan (want doordat ze niet lopen groeien die dingen veel te lang door) en dan krijg je haar zo mee, voor toen 50 gulden. Blijkt dat beestje ook nog helemaal te verpieteren zonder haar soortgenootjes, dus binnen een paar dagen stond geitje lekker op de boerderij bij een kennis, met meerder geiten en heel veel ruimte.
Eind goed, al goed, maar dat was vanwege mijn ouders en niet vanwege de boer of onszelf. :roll:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

een hond is gemaakt om vlees te eten net als een koe om gras te eten en een kip om te scharrelen(niet bij een boer)maar los op het erf.
dus het boeit me niet of een hond het mist,hij heeft het nodig!
en als ik zie hoe lekker mijn honden hier eten dan weet ik dat dit het beste is!
maar zoals brigitte verteld kan haar hond blijkbaar ergens niet tegen en dat lijkt me echt verotte moeilijk en ik hoop ook dat zij een oplossing vind!

groetjes eefje
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

Gemaakt om vlees te eten?????
Nee, sinds mensenheugenis krijgt de hond van ons vlees te eten, in wat voor vorm dan ook, dat zijn wij gewend om te geven, dat is heel wat anders dan gemaakt om vlees te eten.

Blijkbaar was die andere hond niet gemaakt om vlees te eten, anders was hij niet zo oud geworden.... Als het echt waar is natuurlijk dat wel..

Zelfde als wat ik laatst als commentaar kreeg toen ik zei dat ik vegetarisch was.. ´Maar we zijn gemaakt om vlees te eten´ :roll:
Afbeelding

Made by Spriet
Roelfien
Zeer actief

Nou, daar zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Ga je maar eens inlezen in de anatomie van de hond en dan vooral zijn maag en darmen. Dat zijn duidelijk carnivoor organen, ingesteld op vlees en bijvoorbeeld niet ingesteld op groen, zoals herbivoren. Die hebben meerdere magen om de boel te verteren. Of zoals wij mensen als omnivoren een lang darmstelsel waardoor de boel de kans krijgt om goed te verteren. Dat hebben honden niet.
Als je een hond vegetarisch wilt voeren, had dan een konijn gekocht.
Dat een hond het toevallig goed gedaan heeft op een bepaalde voeding wil nog niet zeggen dat het goed is.
Ik heb eens op een lezing gehoord over honden in Ierland die jarenlang aardappelen hadden gekregen omdat er gewoon niets anders voor handen was. De mensen hadden alleen maar aardappelen, dus de honden ook. En ja, de eerste generaties werden er oud op, maar naar mate er meer generaties honden voorbij gingen werden de honden steeds minder oud en ziekeriger. Dus als aangetoond kan worden dat die 27 jarige hond voortkomt uit de 3e of 4e generatie vegetarische honden, dan ben ik bereid om aan te nemen dat honden ook heel goed op vegetarisch voer kunnen leven.
Voor honden die zodanig slecht in hun vel/huid zitten, is er soms geen andere oplossing dan vegetarisch voer te proberen. En als dat helpt: haleluja, hadden we het maar eerder geweten, voor die hond. Maar het maakt het geen totaaloplossing voor mensen die zelf antivlees zijn en dus ook hun hond maar op bietenpulp met kruiden gaan zetten. :roll:
Cheryl87
Zeer actief

Roelfien schreef:Nou, daar zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Ga je maar eens inlezen in de anatomie van de hond en dan vooral zijn maag en darmen. Dat zijn duidelijk carnivoor organen, ingesteld op vlees en bijvoorbeeld niet ingesteld op groen, zoals herbivoren. Die hebben meerdere magen om de boel te verteren. Of zoals wij mensen als omnivoren een lang darmstelsel waardoor de boel de kans krijgt om goed te verteren. Dat hebben honden niet.
Als je een hond vegetarisch wilt voeren, had dan een konijn gekocht.
Dat een hond het toevallig goed gedaan heeft op een bepaalde voeding wil nog niet zeggen dat het goed is.
Ik heb eens op een lezing gehoord over honden in Ierland die jarenlang aardappelen hadden gekregen omdat er gewoon niets anders voor handen was. De mensen hadden alleen maar aardappelen, dus de honden ook. En ja, de eerste generaties werden er oud op, maar naar mate er meer generaties honden voorbij gingen werden de honden steeds minder oud en ziekeriger. Dus als aangetoond kan worden dat die 27 jarige hond voortkomt uit de 3e of 4e generatie vegetarische honden, dan ben ik bereid om aan te nemen dat honden ook heel goed op vegetarisch voer kunnen leven.
Voor honden die zodanig slecht in hun vel/huid zitten, is er soms geen andere oplossing dan vegetarisch voer te proberen. En als dat helpt: haleluja, hadden we het maar eerder geweten, voor die hond. Maar het maakt het geen totaaloplossing voor mensen die zelf antivlees zijn en dus ook hun hond maar op bietenpulp met kruiden gaan zetten. :roll:
Oke, dat is in elk geval een stuk beter uitgelegd dan kort door de bocht, hij is er voor gemaakt.
Ik wil trouwens mijn hond absoluut niet vegetarisch gaan ´maken´ hoor. Omdat ik vegetarisch ben, betekent niet dat dat mijn hond dat ook meteen maar moet worden, nee hoor, laat hem maar lekker vlees eten, krijgt ook weleens lekker stukje ham ofzo van me, denk er zelfs aan om, tegen de tijd dat ik op mezelf woon (ouders vinden het niks) om te gaan BARFen met hem omdat hij brokken maar sporadisch eet, alleen als hij echt trek heeft eet hij ze, maar liever niet, maar aan de andere kant, als ik met een nieuw bot aan kom lopen of iets anders gaat hij eerst een half uur lopen miepen omdat hij niet weet hoe hij het moet eten... En dan kan uiteindelijk ik het uiteinde van het bot of wat dan ook gaan vasthouden zodat hij een beginnetje kan maken en dan lukt het wel... Verwend.. ehmm een beetje misschien...

Maar oke, maar als het zo uitgelegd is, ik had mij er zelf ook in kunnen verdiepen natuurlijk maar niet aan gedacht, dan is het inderdaad zo dat het lichaam van de hond er voor gemaakt is...
Zo ben ik overtuigd. :wink:
Afbeelding

Made by Spriet
Roelfien
Zeer actief

:wink: Mooi. :mrgreen:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Roelfien schreef::wink: Mooi. :mrgreen:
Dat heb je snel gedaan Roelfien :mrgreen:
Cheryl87
Zeer actief

Marion. schreef:
Roelfien schreef::wink: Mooi. :mrgreen:
Dat heb je snel gedaan Roelfien :mrgreen:
Ben snel overstag :mrgreen: Als het goed beargumenteert is... En dat was Roelfien´s reactie
Afbeelding

Made by Spriet
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”