Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tekenband

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Tekenband

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Voor onze vakantie in Frankrijk heb ik op aanraden van de dierenarts een Scalibor Tekenband gekocht. Wat ik me nou afvroeg (het is vast raar :wink: ), Bram heeft dan dus dag en nacht een soort van halsband om, is dat niet een risico?

Ik ben altijd heel secuur in het afdoen van de halsband buiten de wandelingen omdat ik bang ben dat hij ergens achter blijft haken. Ik was daarom van plan om de band alleen tijdens de vakantie om te doen, maar ik lees op de verpakking dat de werking het best is na drie weken. Dat betekent dat ik hem binnenkort om moet doen als hij in Frankrijk optimaal moet werken.

Ben ik nou aan het trutten hierover? Kan het geen kwaad dat hij dan dag en nacht een halsband om heeft? Vooral op de opvang zit ik er een beetje mee omdat hij dan de hele dag bij andere honden zit, ook in de kennel. Ik zie dan voor me dat een van de andere honden met z'n poot achter die band blijft hangen ofzo.....onzin?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Tekenband

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:Ben ik nou aan het trutten hierover?
:wink: Ja.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:
:tong:

Okay... :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Jaap* schreef:
:tong:

Okay... :wink:
Even ter aanvulling :wink:
Die scalibor band is best sterk, maar als de hond met dat bandje ergens vast komt te zitten breekt hij wel :ok:
Kost je een nieuwe band, maar verder ben ik niet zo bang voor het "gevaar" van dit permanente halsbandje :wink:

Bovendien, als jouw hond die band een paar weken om heeft, kan je hem zelfs even een uur af doen zonder dat er meteen teken op je hond zitten.
Als ik met Rana proeven moest lopen mocht ze dat ding niet om hebben.
Dus dan deed ik hem af tijdens de proeven en daarna meteen weer om. Nooit een probleem met teken gehad :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Volgens mij is er ook shampoo, moet je ze dan mee wassen en dat werkt een hele tijd. Weet alleen niet hoe lang :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Jagger en Mick hebben ook allebei zo'n band (heb je misschien wel gezien) en hier blijven ze dag en nacht om.
Ik ben ook tegen continu banden dragen, niet alleen vanwege het gevaar, maar ook vanwege de vacht, maar wat ik begrepen heb werken ze het beste als ze de hele tijd gedragen worden.
Toch lijkt me wat Nettie zegt ook geen probleem.
Ik kan me niet voorstellen dat een korte tijd dat ding afdoen veel uitmaakt, maar een dagdeel of zo wel.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Dat is dus de reden waarom ik voor Advantix pipetten kies ipv een Scalibor halsband.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef: Even ter aanvulling :wink:
Die scalibor band is best sterk, maar als de hond met dat bandje ergens vast komt te zitten breekt hij wel :ok:
Kost je een nieuwe band, maar verder ben ik niet zo bang voor het "gevaar" van dit permanente halsbandje :wink:

Bovendien, als jouw hond die band een paar weken om heeft, kan je hem zelfs even een uur af doen zonder dat er meteen teken op je hond zitten.
Als ik met Rana proeven moest lopen mocht ze dat ding niet om hebben.
Dus dan deed ik hem af tijdens de proeven en daarna meteen weer om. Nooit een probleem met teken gehad :ok:
Hij moet sowieso af als Bram het water ingaat, las ik in de gebruiksaanwijzing. Het is giftig voor het waterleven. Nou, ik ga de stap maar wagen en het ding eerdaags omdoen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Lysette schreef:Volgens mij is er ook shampoo, moet je ze dan mee wassen en dat werkt een hele tijd. Weet alleen niet hoe lang :denken:
De scalibor shampoo werkt direct vanaf het wassen twee weken.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik was daarom van plan om de band alleen tijdens de vakantie om te doen, maar ik lees op de verpakking dat de werking het best is na drie weken.
Dat moet twee weken zijn :wink:
Agnetha
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russells!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnetha »

~Tine~ schreef:Dat is dus de reden waarom ik voor Advantix pipetten kies ipv een Scalibor halsband.
idem en daarnaast vind ik het vies zo'n band.
Afbeelding
Pootjes van Yentle, Spikey, Tygo, Harrie en Breeze!!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoek stok! schreef:
Hij moet sowieso af als Bram het water ingaat, las ik in de gebruiksaanwijzing. Het is giftig voor het waterleven. Nou, ik ga de stap maar wagen en het ding eerdaags omdoen :wink:
Dat wist ik niet. Vorig jaar heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen en toen stond er volgens mij in dat de werking zou verslechteren als je je hond veel laat zwemmen met de band om. Dit jaar heb ik het niet gelezen. Ga eens kijken of ik het nog kan vinden.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ik laat de band dag en nacht om, ook naar de opvang.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Je kan hem inkorten , dus op maat maken, zodat hij niet ergens achter kan haken of zo. :ok:

Ik ga het nu voor het 2de jaar gebruiken en..
ideaal !
Hij heeft geen enkele teek gehad ( in Nederland)
Ze kunnen er zelfs mee zwemmen, dus veel succes en het is echt goed !
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Ik heb ook zo'n tekenband gehad voor Suus en ik maakte me eerst ook druk over het 'blijven haken' verhaal. Maar wat Jaap zegt, ze gaan wel af als ze echt vast zitten. Suus heeft er 1x mee vast gezeten (gewoon overdag overigens tijdens het wandelen aan een tak :roll: ) en toen ging de sluiting los en ging 'ie af.
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Voordeel van de Scalibor band is dat de teken niet eens de kans krijgen om te bijten, ze leggen voor die tijd al het loodje. Met Frontline is dat niet zo. Je kan het trouwens gerust in combinatie gebruiken!
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

hercujess schreef:Voordeel van de Scalibor band is dat de teken niet eens de kans krijgen om te bijten, ze leggen voor die tijd al het loodje. Met Frontline is dat niet zo. Je kan het trouwens gerust in combinatie gebruiken!
Nou..dat is niet helemaal waar. Ik heb Wolf ruim voor onze vakantie vorige week in Duitsland een Scalibor omgedaan en ik heb al 2 teken verwijderd. Je hebt dus geen 100% garantie helaas.
Afbeelding
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Sassie schreef:
hercujess schreef:Voordeel van de Scalibor band is dat de teken niet eens de kans krijgen om te bijten, ze leggen voor die tijd al het loodje. Met Frontline is dat niet zo. Je kan het trouwens gerust in combinatie gebruiken!
Nou..dat is niet helemaal waar. Ik heb Wolf ruim voor onze vakantie vorige week in Duitsland een Scalibor omgedaan en ik heb al 2 teken verwijderd. Je hebt dus geen 100% garantie helaas.
Hmmm...dat is niet zo mooi...gebruik je het ook in combinatie met Frontline of alleen de band?
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

hercujess schreef:
Sassie schreef:
Hmmm...dat is niet zo mooi...gebruik je het ook in combinatie met Frontline of alleen de band?
In combinatie :wink:
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat wist ik niet. Vorig jaar heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen en toen stond er volgens mij in dat de werking zou verslechteren als je je hond veel laat zwemmen met de band om. Dit jaar heb ik het niet gelezen. Ga eens kijken of ik het nog kan vinden.
De scaliborband is waterproof, dit staat ook expliciet op de verpakking.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou het niet in combinatie gebruiken, te veel gif voor de hond.
De scalibor band beschermt ook drie maanden tegen vlooien, dus ik zou proberen te voorkomen dat je te veel middelen samen geeft. Het blijft tenslotte gif.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Eef schreef:Ik zou het niet in combinatie gebruiken, te veel gif voor de hond.
De scalibor band beschermt ook drie maanden tegen vlooien, dus ik zou proberen te voorkomen dat je te veel middelen samen geeft. Het blijft tenslotte gif.
Hier in Den Haag was vorig jaar de dodelijke teek voor honden vastgesteld en zelfs de DA raadde iedreen aan om dan maar dubel te gebruiken, , want Frontline zou niet alleen helpen tegen die teek,
maar met die band wel.

Of dat nieuwe spul: Tick-Fence . Is beter dan Frontline.
Hebben jullie daar al ervaringen mee?
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Eef schreef:Ik zou het niet in combinatie gebruiken, te veel gif voor de hond.
Hier in Den Haag was vorig jaar de dodelijke teek voor honden vastgesteld en zelfs de DA raadde iedreen aan om dan maar dubel te gebruiken, , want Frontline zou niet alleen helpen tegen die teek,
maar met die band wel.

Of dat nieuwe spul: Tick-Fence . Is beter dan Frontline.
Hebben jullie daar al ervaringen mee?
Frontline staat er bekend om dat dat veel vlooien en teken hier al resistent voor zijn, daarom kan het zijn dat frontline alleen niet werkt. Het is dan een goede oplossing om een ander merk, met een andere werkzame stof, te gebruiken en niet dubbelop te gaan doen.

Tuurlijk zegt de dierenarts dat je gerust alles dubbel kunt gebruiken, veel honden worden daar ziek van en dat is weer winst voor hun praktijk. Daarbij verkopen zij zelf ook frontline, wat ze ook graag willen verkopen. Feit is en blijft dat (te veel) gif niet goed is. De scaliborband werkt op zichzelf goed en ik zou daar bovenop geen frontline gebruiken.

Tick-Fence is niet nieuw, dit is de nieuwe naam voor Pulvex. Tick-fence, Pulvex en ook exil tick-off maken gebruik van dezelfde werkzame stof, welke goed schijnt te werken tegen vlooien en teken.
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Ik heb recent de Tick-fence gebruikt, maar ik vond het smerig spul! Bij grotere honden moest je de inhoud verdelen over meerdere plaatsen. Die plaatsen zijn wel een week lang vieze, vette plekken gebleven. Ik vond het maar smerig! :pffff:

Frontline vond ik echt een supermiddel, maar is al behoorlijke resistentie ontstaan. Bij ons in de praktijk gaat het er ook uit, we krijgen teveel klachten.

Scalibor vind ik echt geweldig! Zelf gebruik ik de shampoo, omdat het voor mij niet mogelijk is om de band de 1e dagen droog te houden. Omdat we op een woonark wonen ligt mijn hond de hele dag in het water! :roll: Ik was niet iedere 2 weken, maar ongeveer iedere maand en dat werkt super. Muggen, dazen e.d. steken haar dan ook niet meer.
Als er weer muggen op haar af komen, wordt het tijd om te wassen! :mrgreen:

Er is ook weer een nieuw middel op de markt, Prac-Tic. Ik heb nog maar weinig resultaten terug gehad van klanten, maar ik houd jullie op de hoogte.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ik zou alleen zo een band omdoen als ik zeker weet dat mijn hond zich er niet aan kan ophangen
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”