Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
af en toe penslappen en kippennekken?
Moderator: moderatorteam
- johanna
- Vaste gebruiker
af en toe penslappen en kippennekken?
Als ik mijn honden op farmfood of cavom heb staan (test nog even uit waar pup het beste op doet) dus geperste brok, met een kvv dag per week, kan ik dan ook af en toe penslappen geven? Ik zie mezelf nog niet 1,2,3 gaan barfen/nrv geven, maar de ideeën spreken me wel aan.
Vanwege het tandenborsteleffect wil ik graag penslappen geven af en toe, geldt dat dan als een volledige complete maaltijd die dag, of moet ik er dan nog kippennekken of eendagskuikens bij geven?
Het gaat om een labrador van 6 jaar en een Frans bulletje van 13 weken.
Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat het me een beetje duizelt.
Ik heb begrepen dat honden die geperste ff of cavom gewend zijn gecombineerd met kvv, dat diens maagzuur wel geschikt is om bovenstaande te gaan proberen?
Waar moet ik op letten als ik penslappen en eventueel kippennekken of eendagskuikens ga geven? Met name bij de pup. Uit de hand de pens geven zodat hij er aan moet trekken? Ik vind het spannend, ben nog moed aan het verzamelen. Wie bemoedigt mij?
Vanwege het tandenborsteleffect wil ik graag penslappen geven af en toe, geldt dat dan als een volledige complete maaltijd die dag, of moet ik er dan nog kippennekken of eendagskuikens bij geven?
Het gaat om een labrador van 6 jaar en een Frans bulletje van 13 weken.
Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat het me een beetje duizelt.
Ik heb begrepen dat honden die geperste ff of cavom gewend zijn gecombineerd met kvv, dat diens maagzuur wel geschikt is om bovenstaande te gaan proberen?
Waar moet ik op letten als ik penslappen en eventueel kippennekken of eendagskuikens ga geven? Met name bij de pup. Uit de hand de pens geven zodat hij er aan moet trekken? Ik vind het spannend, ben nog moed aan het verzamelen. Wie bemoedigt mij?
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Kuikens worden niet door alle honden gegeten. De voedingswaarde is ongeveer gelijk aan dat van een ei. Van de drie honden hier eet maar 1 hond kuikens. Hij probeert ze van de katten te pikken.
Penslappen kun je gerust 2 a 3 keer per week geven. Ik zou dan wel alleen pens op een dag geven en op de andere dagen de brok.
Penslappen kun je gerust 2 a 3 keer per week geven. Ik zou dan wel alleen pens op een dag geven en op de andere dagen de brok.
Groetjes van Charlotte

-
jelle
- Zeer actief
Pens op zich kun je prima geven. Een lap pens is alleen geen complete voeding. Als je dat een keer per week doet en verder alle andere dagen wel compleet voert is dat niet een probleem. Twee of drie hele dagen alleen maar pens ipv een complete voeding vind ik wel weer veel.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou geen twee of drie keer per week pens geven hoor, dat is te veel orgaanvlees en niet gevarieerd genoeg. 1x per week pens is wel voldoende.
Ik zou de pens in eerste instantie uit de hand voeren, zodat er stukken kunnen worden afgescheurd, sommige honden proberen het hele stuk in 1x op te slokken.
Ik zou de pens in eerste instantie uit de hand voeren, zodat er stukken kunnen worden afgescheurd, sommige honden proberen het hele stuk in 1x op te slokken.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Re: af en toe penslappen en kippennekken?
penslappen is een volledige maaltijd, hoef je verder niets bij te geven.johanna schreef:
?
een restje eigenmaaltijd mag altijd.
even aankijken hoe je honden eten, er zijn honden die schrokkerig worden of zijn als je het vasthoud.
als de honden aan de lap gaan knagen even laten gaan en kijken hoe ze het verder doen
soms slikken ze een groot stuk ineens in, maar ook dat kan geen kwaad.
bij lamspensjes doen ze hier "slurpppppppppp" en weg

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Pens is toch geen orgaanvlees?Eef schreef:Ik zou geen twee of drie keer per week pens geven hoor, dat is te veel orgaanvlees en niet gevarieerd genoeg. 1x per week pens is wel voldoende.

-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik barf zelf, dus geen nrv, maar mij lijkt 2 a 3 keer per week pens toch wel wat veel en eenzijdig. Ik vind ook dat een hond niet elke dag compleet hoeft te eten, maar over een week moet het toch wel ongeveer compleet zijn. En met zoveel pens lijkt het mij toch wat veel orgaan in verhouding...Sjalot schreef:Ja, pens wordt door NRV'ers gezien als een 'complete' maaltijd, vanwege de juiste calcium/fosfor-verhouding. Dat kan je dus gerust 2 a 3 keer per week geven, zeker als je daarnaast een complete voeding voert.
Een hond hoeft niet elke dag compleet te eten.
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawelalma2 schreef:Pens is toch geen orgaanvlees?Eef schreef:Ik zou geen twee of drie keer per week pens geven hoor, dat is te veel orgaanvlees en niet gevarieerd genoeg. 1x per week pens is wel voldoende.
-
Golden Stanley
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Golden Stanley
Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.Eef schreef:Ja ik ook, maar dan max 1x in de week en aangevuld met geitenribben, haas, konijn, kip, parelhoen, eend, groentemix etc.Golden Stanley schreef:Ik geef liever extra pens dan een 'complete' KVV maaltijd.![]()
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?Golden Stanley schreef:Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.Eef schreef:Ja ik ook, maar dan max 1x in de week en aangevuld met geitenribben, haas, konijn, kip, parelhoen, eend, groentemix etc.Golden Stanley schreef:Ik geef liever extra pens dan een 'complete' KVV maaltijd.![]()
-
Golden Stanley
Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.Eef schreef:Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?Golden Stanley schreef:Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.Eef schreef:Ja ik ook, maar dan max 1x in de week en aangevuld met geitenribben, haas, konijn, kip, parelhoen, eend, groentemix etc.Golden Stanley schreef:Ik geef liever extra pens dan een 'complete' KVV maaltijd.![]()
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?Golden Stanley schreef:Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.Eef schreef:Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?Golden Stanley schreef:Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.Eef schreef: Ja ik ook, maar dan max 1x in de week en aangevuld met geitenribben, haas, konijn, kip, parelhoen, eend, groentemix etc.
Pens is inderdaad wel een goedkope aanvuller.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Pens is net als hart en tong een zeer gespierd orgaan. Dit kan je dus zowel onder orgaan als spiervlees rekenen. Vanwege de ideale calcium/fosfor verhouding, de voedselresten die bij vuile pens horen en vanwege de structuur van het vlees wordt het als compleet gezien en kan je het dus moeiteloos 2 tot 3 keer per week voeren. Je kunt dan dus ook onderscheid maken tussen rund, paard en geit. Van een vuikle pens maaltijd krijgen honden ook zelden dunne ontlasting, terwijl als je lever en nier voert zonder bot erbij wel. Ze krijgen hier in principe 1 keer per week vuile pens, soms 2 keer als het zo uitkomt. Daarnaast voer ik 50 gr. lever en 10 gram nier per 10 kg lichaamsgewicht, en hart. Dit op 1 dag, aangevuld met kipkarkas en zemelen.Eef schreef:Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?Golden Stanley schreef:Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.Eef schreef:Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?Golden Stanley schreef: Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.

-
Golden Stanley
De pens niet meegerekend zit ik op 15% orgaan in 2 weken en nee, dat is volgens het simuleren van een prooidier niet veel.Eef schreef:Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?Golden Stanley schreef:Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.Eef schreef:Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?Golden Stanley schreef: Uiteraard krijgen ook die van mij erg veel variatie........maar ook 2x per week pens.
Als je strikt alleen prooidieren zou voeren, mag zelfs 15-20% per week uit orgaanvlees bestaan en dat mag je weer omrekenen naar eenzelfde dagpercentage als je dat zou willen.
Ze hebben nooit dunne ontlasting, maar ik geef ook nooit orgaanmaaltijden apart. Probeer zoveel als mogelijk een prooidier per dag te 'simuleren'.
Op dagen voor een vastendag en op 2 gewone dagen krijgen ze orgaan bijgevoegd bij hun RMB's en spiervlees. Op de 2 pensdagen geef ik bv. alleen een bevleesde kipkarkas of een stuk eendkarkas maar dan geen ander orgaan en elke dag wat ruw vezel.
- johanna
- Vaste gebruiker
Wow, het duizelt me.
Dit zijn nog maar mijn eerste voorzichtige schreden op dit pad. Laat ik het zo maar doen:
FF of Cavom brok 5 x per week.
penslappen 1 x per week
kvv 1 x per week
Als ik dit schema aanhoud dan denk ik dat het wijs is om de kvv en de penslappen op achtereenvolgende dagen te geven? Ivm met de verteringswijze denk ik dat er een soort opbouw inzit-FF-kvv-penslappen?
En af en toe een rauw ei als extraatje, of wat yoghurt, mag dat op de FF dagen?
Laat iemand even zijn/haar licht schijnen over dit schema aub? Dan zie ik eerst eens het avontuur met de penslappen aan te gaan. Dan kijken we daarna wel wat de toekomst nog brengt voor de rest van het barf of nrv gebeuren.
Alvast bedankt
penslappen 1 x per week
kvv 1 x per week
Als ik dit schema aanhoud dan denk ik dat het wijs is om de kvv en de penslappen op achtereenvolgende dagen te geven? Ivm met de verteringswijze denk ik dat er een soort opbouw inzit-FF-kvv-penslappen?
Laat iemand even zijn/haar licht schijnen over dit schema aub? Dan zie ik eerst eens het avontuur met de penslappen aan te gaan. Dan kijken we daarna wel wat de toekomst nog brengt voor de rest van het barf of nrv gebeuren.
Alvast bedankt
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
-
Golden Stanley
Nee, het moet je niet duizelen..............het zelf samenstellen wordt moeilijker gemaakt dan nodig. En ik heb het bij Whoop gezien, die had geen KVV vooraf nodig om probleemloos over te stappen.johanna schreef:Wow, het duizelt me.Dit zijn nog maar mijn eerste voorzichtige schreden op dit pad. Laat ik het zo maar doen:
penslappen 1 x per week
kvv 1 x per week
Laat iemand even zijn/haar licht schijnen over dit schema aub? Dan zie ik eerst eens het avontuur met de penslappen aan te gaan. Dan kijken we daarna wel wat de toekomst nog brengt voor de rest van het barf of nrv gebeuren.![]()
Alvast bedankt
Wat mij betreft is KVV dan ook echt overbodig als tussenstap naar zelf samenstellen, maar dat moet iemand zelf weten natuurlijk. Ik heb ook een tijd FF gegeven en KVV/zelf samenstellen.
Ik gaf 's ochtends een handje FF en 's avonds om de dag KVV en om de dag zelf samenstellen. Mijn ervaring is dat dit prima ging met de FF.
Ook het bekende eitje -mag zelfs meer dan 1x per week-, yoghurtje, kefir etc. kun je allemaal naast die FF geven.
Laat je niet gek maken, zou gewoon lekker beginnen op jouw manier. Het is niet nodig om je extra zorgen te maken of je hond alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Want juist met brok loopt je hond gevaar op te grote tekorten. En dadelijk zal je zien dat er niks leuker is dan je honden te zien genieten van hun eigen carnivorenvoer.
-
Golden Stanley
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
doe rustig aan, is echt niet zo moeilijk.johanna schreef:Wow, het duizelt me.t
er zijn verschillende wegen naar Rome
gewoon nuchter blijven nadenken.
Ik reken b.v niets uit..ik ga er van uit dat grote prooidieren nooit alleen door 1 roedeldier wordt gegeten, dan is het pakken wat je pakken kan en soms heeft de 1 alle organen en de ander botten met vlees.
daarom geef ik wel rustig een organendag of bottendag of..
een dier meet in de natuur ook niet af of hij de ene week teveel orgaan heeft of teveel bot..

-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik houd zelf ook 15% orgaan aan, maar daar reken ik dan pens ook onder. Pens is namelijk wel orgaanvlees, vandaar dat ik het samen veel orgaanvlees vindGolden Stanley schreef:De pens niet meegerekend zit ik op 15% orgaan in 2 weken en nee, dat is volgens het simuleren van een prooidier niet veel.Eef schreef:Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?Golden Stanley schreef:Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.Eef schreef: Geef jij dan verder nog orgaan, of alleen die pens?
Als je strikt alleen prooidieren zou voeren, mag zelfs 15-20% per week uit orgaanvlees bestaan en dat mag je weer omrekenen naar eenzelfde dagpercentage als je dat zou willen.
Ze hebben nooit dunne ontlasting, maar ik geef ook nooit orgaanmaaltijden apart. Probeer zoveel als mogelijk een prooidier per dag te 'simuleren'.
Op dagen voor een vastendag en op 2 gewone dagen krijgen ze orgaan bijgevoegd bij hun RMB's en spiervlees. Op de 2 pensdagen geef ik bv. alleen een bevleesde kipkarkas of een stuk eendkarkas maar dan geen ander orgaan en elke dag wat ruw vezel.
Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat de hond het er goed op doet, dus ieder zijn eigen menu-voorkeur
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
-
Golden Stanley
Dat zien bepaalde goeroes dan weer heel anders, maar dat maakt niet uit. Het gaat om hoe de honden het erop doen en ik wil graag bepaalde organen sparen, dus vandaar mijn voorkeur voor meerdere malen per week pens. En mijn jongens klagen allerminst.Eef schreef:Ik houd zelf ook 15% orgaan aan, maar daar reken ik dan pens ook onder. Pens is namelijk wel orgaanvlees, vandaar dat ik het samen veel orgaanvlees vindGolden Stanley schreef:De pens niet meegerekend zit ik op 15% orgaan in 2 weken en nee, dat is volgens het simuleren van een prooidier niet veel.Eef schreef:Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?Golden Stanley schreef: Bovenop die pens = 400 gram per maaltijd per week geef ik gewoon nog orgaan. 1x per week kalfslever of konijnenlever, 1x per week runderhart, 1x per 2 weken wat nier en wat koppen -zit meestal in en aan de karkassen-. Totaal zo'n 500 gram aan orgaan per 2 weken. De pens is als spiervlees berekend en dat om vooral de nieren te ontlasten. En het is uiteraard een extra goedkope aanvuller op het spiervlees.
Op dagen voor een vastendag en op 2 gewone dagen krijgen ze orgaan bijgevoegd bij hun RMB's en spiervlees. Op de 2 pensdagen geef ik bv. alleen een bevleesde kipkarkas of een stuk eendkarkas maar dan geen ander orgaan en elke dag wat ruw vezel.![]()
Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat de hond het er goed op doet, dus ieder zijn eigen menu-voorkeur
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zouden ook gek zijn wanneer ze zouden klagen met al dat lekkersGolden Stanley schreef:Dat zien bepaalde goeroes dan weer heel anders, maar dat maakt niet uit. Het gaat om hoe de honden het erop doen en ik wil graag bepaalde organen sparen, dus vandaar mijn voorkeur voor meerdere malen per week pens. En mijn jongens klagen allerminst.Eef schreef:Ik houd zelf ook 15% orgaan aan, maar daar reken ik dan pens ook onder. Pens is namelijk wel orgaanvlees, vandaar dat ik het samen veel orgaanvlees vindGolden Stanley schreef:De pens niet meegerekend zit ik op 15% orgaan in 2 weken en nee, dat is volgens het simuleren van een prooidier niet veel.Eef schreef: Zo, dat is nog best veel orgaan zeg. Hebben ze geen dunne ontlasting hierdoor?
Op dagen voor een vastendag en op 2 gewone dagen krijgen ze orgaan bijgevoegd bij hun RMB's en spiervlees. Op de 2 pensdagen geef ik bv. alleen een bevleesde kipkarkas of een stuk eendkarkas maar dan geen ander orgaan en elke dag wat ruw vezel.![]()
Hier klagen ze alleen over de groentemix
-
Golden Stanley
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik het goed meng met vis uit blik, dan gaat het er ook wel in, gelukkig, maar zo kaal, nee dat moeten ze nietGolden Stanley schreef:Hier niet, hoor.........zelfs dat verorberen ze net zo fanatiek als de rest.Eef schreef:Ze zouden ook gek zijn wanneer ze zouden klagen met al dat lekkers![]()
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Of met een kippenlevertje erdoor heen gepureerd, vinden ze hier ook erg lekker.Eef schreef:Als ik het goed meng met vis uit blik, dan gaat het er ook wel in, gelukkig, maar zo kaal, nee dat moeten ze nietGolden Stanley schreef:Hier niet, hoor.........zelfs dat verorberen ze net zo fanatiek als de rest.Eef schreef:Ze zouden ook gek zijn wanneer ze zouden klagen met al dat lekkers![]()
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
Golden Stanley