Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
alles weg bij sterilisatie?
Moderator: moderatorteam
-
bri
- Zeer actief
alles weg bij sterilisatie?
als een teef (of reu) wordt gesteriliseerd wordt dan alleen de baarmoeder weggehaald, of halen ze dan ook de eierstokken weg?
en als dat laatste het geval is, krijg je dan geen problemen omdat bepaalde hormonen niet meer worden vrijgemaakt?
en als dat laatste het geval is, krijg je dan geen problemen omdat bepaalde hormonen niet meer worden vrijgemaakt?
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik laat Bowie steriliseren via laproscopie...kijk daar maar eens.
http://www.dierenkliniekwestland.nl
De ingreep wordt dan gedaan via de kijkoperatie methode en heeft dus geen groot litteken en is veel korter onder narcose en er wordt ook niet alles weggehaald.
Voor mij de enigste manier om Bowie testeriliseren aangezien ik de verplichting heb om het tedoen vanuit de stichting waar Bowie vandaan komt.
Het kost wel wat meer maar voor Bowie is de operatie veel minder belastend.
Jacqueline
De ingreep wordt dan gedaan via de kijkoperatie methode en heeft dus geen groot litteken en is veel korter onder narcose en er wordt ook niet alles weggehaald.
Voor mij de enigste manier om Bowie testeriliseren aangezien ik de verplichting heb om het tedoen vanuit de stichting waar Bowie vandaan komt.
Jacqueline
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
bri
- Zeer actief
jacq1970 schreef:Ik laat Bowie steriliseren via laproscopie...kijk daar maar eens.
Jacqueline
ik heb hier al eens van gehoord idd. iemand bij ons uit de buurt heeft het laten doen in utrecht en was er erg over te spreken.
maar ik vind 450 euro erg veel geld!!!
vergeleken met de 200 tot 250 euro waar ik eigenlijk op reken...
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij honden wordt altijd gecastreerd, bij teven en reuen. Sterilisatie is namelijk alleen het afbinden, en dat gebeurd bij honden volgens mij nooit.
Bij castratie van een teefje worden de eierstokken weggehaald en laten ze de baarmoeder zitten, wanneer hier niets mee aan de hand is. Is de baarmoeder niet goed, dan gaat deze er ook uit.
Bij castratie van een reu worden de ballen verwijderd.
Voor de castratie van een teefje zou ik zeker voor de laparoscopische castratie gaan! Het is wel wat duurder, maar minder ingrijpend voor de hond.
Bij castratie van een teefje worden de eierstokken weggehaald en laten ze de baarmoeder zitten, wanneer hier niets mee aan de hand is. Is de baarmoeder niet goed, dan gaat deze er ook uit.
Bij castratie van een reu worden de ballen verwijderd.
Voor de castratie van een teefje zou ik zeker voor de laparoscopische castratie gaan! Het is wel wat duurder, maar minder ingrijpend voor de hond.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb bij Jip ook overwogen om het laproscopisch te doen. Maar de dierenarts assistente, is ook een vriendin van mij, zei al dat ze er echt zo snel van opknappen. En dat was ook echt zo bij Jip. Die liep s avonds, wel wankeltjes maar ok, al weer bij het hek te blaffen en de volgende dag rende ze al weer aardig. Na twee dagen was ze eigenlijk al weer de oude. Het sneetje was ook echt niet groot.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Inmiddels heb ik ervaring met beide maar kan voor die 100 euro verschil nu niet echt veel voordeel ontdekken.
Wat me vooral gefrustreerd heeft bij die laparoscopie is dat er net zoveel en ver geschoren was als bij een 'gewone' castratie. En dat haar heeft gewoon een jaar nodig om weer aan te groeien. Bij gewone castraties heb ik mijn teven altijd na 3 dagen moeten vertellen dat ze best een klein beetje voorzichtig moeten doen omdat er nog hechtingen in hun buik zitten. Bij de laparoscopie was dat niet anders.
De volgende teef mag 'gewoon open' van mij.
Wat me vooral gefrustreerd heeft bij die laparoscopie is dat er net zoveel en ver geschoren was als bij een 'gewone' castratie. En dat haar heeft gewoon een jaar nodig om weer aan te groeien. Bij gewone castraties heb ik mijn teven altijd na 3 dagen moeten vertellen dat ze best een klein beetje voorzichtig moeten doen omdat er nog hechtingen in hun buik zitten. Bij de laparoscopie was dat niet anders.
De volgende teef mag 'gewoon open' van mij.
-
bri
- Zeer actief
tja, aan de ene kant heb ik zoiets van: het verschil tussen een klein sneetje en dezelfde dag alweer opknappen óf 2 dagen wat ziek zwak misselijk zijn...
dan kies je voor het eerste
maar aan de andere kant, je maakt het zelf ook wel eens mee dat je je even niet lekker voelt. maar dat komt ook wel weer goed..
als je een hond hebt waarbij je van te voren al kan zeggen dat het helen van de operatiewond een probleem gaat worden (erg druk en beweeglijk, continue in zand rollen, door plassen slenteren)
dan kan ik me voorstellen dat je voor de "snelle" manier gaat.
in mijn geval is dat niet zo en ik vind dan die paar 100 euro toch wel iets te veel als ik eerlijk ben.
maar mijn grootste kwestie is dus dat ik het idee heb dat het wegnemen van de eierstokken me niet helemaal okee lijkt. hormonen hebben niet alleen nut voor de voortplanting lijkt me?
dan kies je voor het eerste
maar aan de andere kant, je maakt het zelf ook wel eens mee dat je je even niet lekker voelt. maar dat komt ook wel weer goed..
als je een hond hebt waarbij je van te voren al kan zeggen dat het helen van de operatiewond een probleem gaat worden (erg druk en beweeglijk, continue in zand rollen, door plassen slenteren)
dan kan ik me voorstellen dat je voor de "snelle" manier gaat.
in mijn geval is dat niet zo en ik vind dan die paar 100 euro toch wel iets te veel als ik eerlijk ben.
maar mijn grootste kwestie is dus dat ik het idee heb dat het wegnemen van de eierstokken me niet helemaal okee lijkt. hormonen hebben niet alleen nut voor de voortplanting lijkt me?
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij moet met een gewone castratie de hele buik open, dus moet er zo' grote snee worden gemaakt dat er een hand inkan. Bij de laparoscopische castratie maken ze alleen drie gaatjes. Lijkt mij persoonlijk veel beter. Als ik yindra ooit zou laten castreren zou ik zeker voor een laparoscopische castratie gaan. Ik moet er bijzeggen dat yindra erg druk en wild is, dus met zo'n grote wond zou het dan eerder misgaan verwacht ik.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
De laatste hond die bij ons gecastereerd werd is Lotje. Een Duitse Dog.
Het sneetje was hooguit 4 cm lang. Niet groot genoeg voor een hele hand dus .
Daarna zijn er nog twee poezen gecastreerd, de snee was hooguit 2cm.
Zowel hond als kat waren binnen 24 uur weer helemaal in gewone doen en die paar hechtinkjes in de buik heb ik er na 10 dagen zelf uitgehaald.
Was niet de moeite waard om daarvoor naar de DA te gaan.
Mijn jongste zoon is een paar maanden terug laproscopisch van zijn blinde darm verlost.
Hij heeft nog bijna een week last gehad van het gas dat ze bij de operatie in de buik pompen.
Het sneetje was hooguit 4 cm lang. Niet groot genoeg voor een hele hand dus .
Daarna zijn er nog twee poezen gecastreerd, de snee was hooguit 2cm.
Zowel hond als kat waren binnen 24 uur weer helemaal in gewone doen en die paar hechtinkjes in de buik heb ik er na 10 dagen zelf uitgehaald.
Was niet de moeite waard om daarvoor naar de DA te gaan.
Mijn jongste zoon is een paar maanden terug laproscopisch van zijn blinde darm verlost.
Hij heeft nog bijna een week last gehad van het gas dat ze bij de operatie in de buik pompen.
-
bri
- Zeer actief
heb je simone laten castereren?wil je in de toekomst niet nog zo'n mooi nestje als nu?
jammer hoor..
maar 280 euro is dan een aanzienlijk verschil!!!
maar 280 euro is dan een aanzienlijk verschil!!!
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
O, goed dat ik het weet.Inge O schreef:met de huidige techniek (heel kleine insnede) is ook de gewone operatie iets geworden waar de meeste teefjes maar één of hooguit twee dagjes wat last van hebben. het blijft natuurlijk een buikoperatie, maar dat is de laparoscopische ingreep ook.
Ik zag alweer een dilemma opdoemen: als ik Ebertje laat 'helpen' wil ik dat door mijn eigen dierenarts laten doen in wie ik heel veel vertrouwen heb. Maar hij doet het op de gewone manier, en niet laparoscopisch. Dus je snapt mijn dilemma. Maar nu je schrijft dat ze met de huidige 'gewone' techniek ook redelijk snel weer op de been is, blijf ik lekker bij mijn eigen dierenarts
Is het trouwens die maanden na de laatste loopsheid, of drie maanden na het begin van de laatste loopsheid??
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Ik heb me dus ook volledig gestort op informatie vergaren omtrent castratie bij teven. En idd, van wat ik gelezen heb wegen de voordelen van laparoscopie niet zoveel meer op t.ov. de normale manier van castreren omdat die laatste al de laatste paar jaar vele malen beter is geworden.Inge O schreef:daarom - het wordt zo voorgesteld alsof die ingreep per definitie minder vervelend zou zijn, maar door deze procedure is dat zeker niet zoEnnath schreef:Hij heeft nog bijna een week last gehad van het gas dat ze bij de operatie in de buik pompen..
In eerste instantie wilde ik dus de "nieuwe" manier laten doen maar na alles gelezen te hebben doe ik het "gewoon" bij mijn vertrouwde DA op de "oude" manier.
Wanneer zal Bowie dan in diepe anoestrus zijnInge O schreef:is allebei goed, het moet in 'diepe anoestrus', en die begint zowat twee maand na de vruchtbare periode (dus tweeëneenhalf maand na het begin van de loopsheid). met 3 of 3,5 maand moet je in principe bij elke teef in de volle rustfase zittentekkel schreef: Is het trouwens die maanden na de laatste loopsheid, of drie maanden na het begin van de laatste loopsheid??.
Zij zou dan 3 maanden na het begin van haar loopsheid ook in "ruste" zijn?
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Caja was 4 maanden na de start van haar loopsheid nog steeds schijndrachtig, bij haar ging dit dus niet op.Inge O schreef:is allebei goed, het moet in 'diepe anoestrus', en die begint zowat twee maand na de vruchtbare periode (dus tweeëneenhalf maand na het begin van de loopsheid). met 3 of 3,5 maand moet je in principe bij elke teef in de volle rustfase zittentekkel schreef: Is het trouwens die maanden na de laatste loopsheid, of drie maanden na het begin van de laatste loopsheid??.
Bij Caja hebben ze trouwens ook de baarmoeder laten zitten tijdens de castratie.
Daar was ik erg blij mee, omdat ze dachten dat hij er wel eens niet zo goed uit kon zien door de extreme schijndracht.

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Begin november it is!Inge O schreef:is allebei goed, het moet in 'diepe anoestrus', en die begint zowat twee maand na de vruchtbare periode (dus tweeëneenhalf maand na het begin van de loopsheid). met 3 of 3,5 maand moet je in principe bij elke teef in de volle rustfase zittentekkel schreef: Is het trouwens die maanden na de laatste loopsheid, of drie maanden na het begin van de laatste loopsheid??.
Ik ben nu al zenuwachtig :N:
Ja, dat doet mijn dierenarts ook, zei hij. Als de baarmoeder er normaal uitziet haalt hij alleen de eierstokken weg.Marye schreef:Bij Caja hebben ze trouwens ook de baarmoeder laten zitten tijdens de castratie.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ze is denk ik wel op het randje geopereerd, dus nog niet helemaal in rust.Inge O schreef::N: dat is zeer extreem, maar gelukkig zie je dan ook dat ze niet 'in rust' is zodat je niet per vergissing toch opereert. bij zo'n teefje is castratie qua timing een beetje een (vervelende) gok, want wacht je langer dan zit ze misschien alweer tegen haar volgende loopsheid aan.marye schreef:Caja was 4 maanden na de start van haar loopsheid nog steeds schijndrachtig, bij haar ging dit dus niet op.Inge O schreef:is allebei goed, het moet in 'diepe anoestrus', en die begint zowat twee maand na de vruchtbare periode (dus tweeëneenhalf maand na het begin van de loopsheid). met 3 of 3,5 maand moet je in principe bij elke teef in de volle rustfase zittentekkel schreef: Is het trouwens die maanden na de laatste loopsheid, of drie maanden na het begin van de laatste loopsheid??.
Bij Caja hebben ze trouwens ook de baarmoeder laten zitten tijdens de castratie.
Daar was ik erg blij mee, omdat ze dachten dat hij er wel eens niet zo goed uit kon zien door de extreme schijndracht.
maar dit is echt een uitzondering hoor. en maar goed ook dat ze gecastreerd is (los van de rest van de problemen waarvoor je het deed), want 4 maand schijndracht wordt een hond niet vrolijk van.
Maar anders kwam je inderdaad richting de volgende loopsheid.
Puur hiervoor zonder de rest, had ik haar ook waarschijnlijk wel laten castreren.
Als de eerste loopsheid de melk al weken tijdens alleen liggen eruit komt, dan belooft dat niet veel goeds voor de toekomst :N:

-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ahhh, dat klinkt goedjip007 schreef:echt nietEef schreef: Volgens mij moet met een gewone castratie de hele buik open, dus moet er zo' grote snee worden gemaakt dat er een hand inkan.Oops en PB zijn gecastreerd en ik moest het sneetje echt zoeken , zo klein was het
Maar als je hier kijkt, lijkt de snee toch wel behoorlijk groot:
http://www.bouvierkennel.net/medisch/sterilisatie.htm
En dit is ook wat mij bijstaat.
Maar als dit tegenwoordig niet meer nodig is, is dat natuurlijk alleen maar goed!
-
Djinny
- Zeer actief
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe dan? Ze bekijken en beslissen dat toch pas tijdens de operatie?Bea. schreef:Zullen ze vast van buiten wel zien.Rosita Compagner schreef:Hoe bekijken ze dat eigenlijk, of de baarmoeder er wel/niet goed uitziet... Halen ze die eruit, bekijken en hem en proppen hem eventueel weer terug?? Klinkt niet echt fris eigenlijk.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik ook niet plezierig/fris om naar te kijken. Blijkbaar, en ook naar eigen ervaring, loopt het altijd wel goed af maar de manier zoals er in die buik rondgewroet wordt. Ík vind het niet fijn. Dus als er alleen aan eierstokken gezeten wordt klínkt dat veel beter maar als die baarmoeder er al uitgehaald wordt om hem te bekijken dan kun je hem net zo goed weghalen?Inge O schreef:
en hoezo, klinkt niet echt fris? hoe denk je dan dat het er bij de meeste buikoperaties aan toe gaat?
-
Neeltje
Als de baarmoeder blijft zitten is er nog altijd kans op baarmoederontsteking.Inge O schreef:waarom zou je iets weghalen dat perfect gezond is en ook later geen last zal veroorzaken?Rosita Compagner schreef:Dat vind ik ook niet plezierig/fris om naar te kijken. Blijkbaar, en ook naar eigen ervaring, loopt het altijd wel goed af maar de manier zoals er in die buik rondgewroet wordt. Ík vind het niet fijn. Dus als er alleen aan eierstokken gezeten wordt klínkt dat veel beter maar als die baarmoeder er al uitgehaald wordt om hem te bekijken dan kun je hem net zo goed weghalen?Inge O schreef:
en hoezo, klinkt niet echt fris? hoe denk je dan dat het er bij de meeste buikoperaties aan toe gaat?