Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dosering metacam
Moderator: moderatorteam
-
Baily
dosering metacam
Desi gebruikt nu metacam, vanwege pijnklachten. Ze hijgde erg, en at slecht. Voor haar geeft dat meestal aan dat ze pijn heeft, en nu ze metacam krijgt is dat verdwenen, dus dat was een goede gok. Ze ging namelijk wat mank lopen na een kwartiertje lopen, en liep erg stijf. Eventueel wordt er wel onderzoek gedaan, als dit het niet zou zijn, maar omdat ze nu zo opknapt denk ik wel dat het hijgen en niet willen eten, door pijn aan de gewrichten is gekomen. Ze is nu 13 jaar.
Ze krijg nu een dosering voor een hond van 20 kilo, ze is ook precies 20 kilo. Maar nou heb ik al meerdere keren gehoord en gelezen, dat de dosering na een tijdje gehalveerd moet worden. Daar is niks over gezegd door de d.a., en ik kan ook niet precies zien hoeveel ze krijgt, omdat op het spuitje geen ml staat maar kilo's hond.
Ze is nogal aan de diarree en dat kan geloof ik een bijwerking zijn als ze teveel krijgt. Ik ga deze week terug naar de d.a., want het is 2 weken op proef. Ik wil er wel graag mee door gaan, omdat ze er zo duidelijk van opknapt, maar graag wil ik dan ervaringen van mensen horen over de dosering, omdat ik graag goed op de hoogte wil zijn van alles betreffende metacam, en zodoende kan besluiten of ik het met de d.a. eens ben over de dosering.
Ze krijg nu een dosering voor een hond van 20 kilo, ze is ook precies 20 kilo. Maar nou heb ik al meerdere keren gehoord en gelezen, dat de dosering na een tijdje gehalveerd moet worden. Daar is niks over gezegd door de d.a., en ik kan ook niet precies zien hoeveel ze krijgt, omdat op het spuitje geen ml staat maar kilo's hond.
Ze is nogal aan de diarree en dat kan geloof ik een bijwerking zijn als ze teveel krijgt. Ik ga deze week terug naar de d.a., want het is 2 weken op proef. Ik wil er wel graag mee door gaan, omdat ze er zo duidelijk van opknapt, maar graag wil ik dan ervaringen van mensen horen over de dosering, omdat ik graag goed op de hoogte wil zijn van alles betreffende metacam, en zodoende kan besluiten of ik het met de d.a. eens ben over de dosering.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ja, je kunt op een gegeven moment over op een onderhouds dosering, om dat er een constante hoeveelheid medicatie in de bloed spiegel zit.
kun je even over leggen met de DA, hoeveel dat dan moet zijn
je kunt ook zelf op een gegeven moment gaan uitzoeken, wat nog wel voldoende werkt, en wat niet meer, en dan ga je er net iets boven zitten
kun je even over leggen met de DA, hoeveel dat dan moet zijn
je kunt ook zelf op een gegeven moment gaan uitzoeken, wat nog wel voldoende werkt, en wat niet meer, en dan ga je er net iets boven zitten
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Mijn dierenarts zegt bij pijn eerst drie dagen de dosering voor haar gewicht (in dit geval 20 kilo) daarna 5 dagen de helft (dus 10 kilo) en zelf deed ik dan ook weer 5 dagen daar de helft van (5kilo). Maar ze geeft wel aan dat de klachten dan voorbij moeten zijn. Het is hier niet voor chronische pijn.
Maar voor verstuikingen etc. Als ik het vroeger gaf voor chronische pijn dan liet ik het van de hond afhangen. Je probeert de hond pijnvrij te houden zonder dat je overdoseert. Dat is gewoon schipperen en ik bekeek het van dag tot dag.
Maar voor verstuikingen etc. Als ik het vroeger gaf voor chronische pijn dan liet ik het van de hond afhangen. Je probeert de hond pijnvrij te houden zonder dat je overdoseert. Dat is gewoon schipperen en ik bekeek het van dag tot dag.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van al die chemische middelen, maar als ze er zichtbaar van opknapt dan is dat natuurlijk fijn voor haar. Ik zou met de dierenarts overleggen over de hoeveelheid.
Misschien is het ook wat om pijncompositum van groene os te proberen. Dit is een natuurlijk middel tegen chronische pijn. Kijk hier voor meer info:
http://www.hondendingen.nl/component/pa ... Itemid,50/
Misschien is het ook wat om pijncompositum van groene os te proberen. Dit is een natuurlijk middel tegen chronische pijn. Kijk hier voor meer info:
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
Baily
Ik doe het ook inderdaad in haar eten. Ik ga vandaag de halve dosering geven in ieder geval, en kijken hoe ze er op reageert. Dan kan ik in ieder geval met goede info naar de d.a.Rataplan schreef:Hier heb ik er trouwens geen bijwerkingen van maar gaf het altijd met eten. Dus met een stukje brood of een lekker dingentje waar ik het in "verstopte"
-
Baily
Ja ik merk wel inderdaad dat ze er iets meer afwezig van is. Maar ze maakt op mij een ontspannen indruk nu, en dat is ook wel erg prettig om te zien, zodat ik zeker weet dat ze geen pijn heeft.loving bulls schreef:ik gebruik het ook niet mijn hond werd er suf van, maar die reactie heeft ie bij alle pijn medicatie.
Hij doet het nu goed op iets anders(geen chemische rotzooi meer voorlopig)
-
Baily
Kan dat ook samen met metacam gegeven worden? Dan kan ik het er bij proberen, zodat ik de dosering metacam zo laag mogelijk kan houden.Eef schreef:Ik ben zelf niet zo'n voorstander van al die chemische middelen, maar als ze er zichtbaar van opknapt dan is dat natuurlijk fijn voor haar. Ik zou met de dierenarts overleggen over de hoeveelheid.
Het belast inderdaad de nieren, vooral bij oude honden, dat heeft de d.a. ook uitgelegd, maar soms moet je gewoon iets.
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Samara krijgt ook metacam als ze pijn heeft...ik doe dan de eerste paar dagen de villedige dosis en na een dag of 5 ga ik minderen totdat ik aan de helft zit en dan als ze een tijd goed loopt probeer ik af te bouwen.
Je hond is 13 ik denk dat het belangrijkste is dat ze pijnvrij nog leuke dingen kan doen en dat ze nog plezier heeft.... dat het chemisch is zou ik dus niet over wakker liggen.
Jacqueline
Je hond is 13 ik denk dat het belangrijkste is dat ze pijnvrij nog leuke dingen kan doen en dat ze nog plezier heeft.... dat het chemisch is zou ik dus niet over wakker liggen.
Jacqueline
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, pijncompositum kan samen met synthetische pijnstillers gebruikt worden. Combineren kan dus en zo kun je de metacam inderdaad verminderen. Wel zo gezond!Baily schreef:Kan dat ook samen met metacam gegeven worden? Dan kan ik het er bij proberen, zodat ik de dosering metacam zo laag mogelijk kan houden.Eef schreef:Ik ben zelf niet zo'n voorstander van al die chemische middelen, maar als ze er zichtbaar van opknapt dan is dat natuurlijk fijn voor haar. Ik zou met de dierenarts overleggen over de hoeveelheid.
Het belast inderdaad de nieren, vooral bij oude honden, dat heeft de d.a. ook uitgelegd, maar soms moet je gewoon iets.Ik kan haar ook niet met pijn laten lopen, ik wil liever dat ze iets korter leeft, maar wel pijnvrij, als dat het langer duurt, maar dat ik de pijn niet goed bij haar weg kan nemen.
Ik snap wel dat je soms gewoon iets moet hoor
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nika krijgt het af en toe ook en na een paar dagen de dosering vn haar gewicht ga ik gewoon afbouwen. Begin met halveren en daarna langzaam weer terug naar niets.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
Baily
Het valt me op dat ze nu toch wel wat last heeft van bijwerkingen, ze is altijd al rustig, maar ze is nu zo stilletjes, en vanmiddag heeft ze gebraakt, tijdens het lopen in het bos. Dat doet ze heel zelden, en ze heeft ook diarree. En ze ging midden in eht weiland zomaar ineens liggen. Dat doet ze ook nooit, ze gaat nooit buiten ergens liggen, al is ze nog zo moe.
Ze heeft vandaag een halve dosering gehad. Ik weet niet waar ik goed aan doe, ze mag geen pijn hebben, maar ik wil ook niet dat ze zich door de medicijnen rot voelt.
Ze heeft vandaag een halve dosering gehad. Ik weet niet waar ik goed aan doe, ze mag geen pijn hebben, maar ik wil ook niet dat ze zich door de medicijnen rot voelt.
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat klinkt niet goed zeg, blijkbaar kan ze er toch niet goed tegen..Baily schreef:Het valt me op dat ze nu toch wel wat last heeft van bijwerkingen, ze is altijd al rustig, maar ze is nu zo stilletjes, en vanmiddag heeft ze gebraakt, tijdens het lopen in het bos. Dat doet ze heel zelden, en ze heeft ook diarree. En ze ging midden in eht weiland zomaar ineens liggen. Dat doet ze ook nooit, ze gaat nooit buiten ergens liggen, al is ze nog zo moe.
Misschien kun je beter direct met pijncompositum beginnen in plaats van de metacam (ik zou wel even overleggen met de da).
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Bij metacam begin je met de grote dozering 't gewicht van je hond. 2e dag de helft en daar blijf je op staan.
Metacam nooit op een lege maag geven, dan kun je de bijwerkingen krijgen.
En wat je verteld als je hond op deze dozering niet goed reageerd kun je verhogen of verdeeld in 2 keer een normale halve gewichtsdozering geven, s'morgens en s'avonds.
Metacam nooit op een lege maag geven, dan kun je de bijwerkingen krijgen.
En wat je verteld als je hond op deze dozering niet goed reageerd kun je verhogen of verdeeld in 2 keer een normale halve gewichtsdozering geven, s'morgens en s'avonds.

-
Baily
Ik ga in ieder geval morgenochtend direct de d.a. bellen en overleggen. De metacam krijgt ze door haar eten, dus eigenlijk niet echt op een lege maag. Maar ik heb even gezocht naar info op internet, en bij oude honden kunnen de bijwerkingen meer problemen opleveren.
Er staat ook dat de eerste week de bijwerkingen meestal optreden, en daarna verdwijnen. Ze krijgt het nu een ruime week. In ieder geval zal de dosering omlaag moeten denk ik inderdaad.
Ze heeft nu een week al de volle dosering voor haar gewicht. Zou ik haar te veel hebben gegeven.
Maar ze hebben niet gezegd dat ik het moet halveren na een paar dagen, en het staat ook niet op het etiket van het doosje. Daar staat gewoon op : doseren voor hond 20 kg.
Er staat ook dat de eerste week de bijwerkingen meestal optreden, en daarna verdwijnen. Ze krijgt het nu een ruime week. In ieder geval zal de dosering omlaag moeten denk ik inderdaad.
Ze heeft nu een week al de volle dosering voor haar gewicht. Zou ik haar te veel hebben gegeven.
-
Baily
-
boxersien
Hier een boxer van 40 kg op metacam. Hij heeft er ook sashasblend bij (vergelijken bij glucosamine) omdat dit de gewrichten ookheel soepel houd en doordat dit middel erbij is kan ik metacam een veel lagere dosis geven (voor 8 kg) dan nodig is zonder dat middel. En waarom ik het doe? Metacam verlicht de pijn wel, maar maakt niets soepel. Metacam heeft nogal bijwerkingen, zeker op langere duur (hij gebruikt het al ruim 2 jaar en hopelijk nog jaren te gaan) en sashasblend is geheel natuurlijk zonder bijwerkingen.
. Metacam voor 40 kg was ook niet voldoende daar de gewrichten bij hem pijn bleven doen.