Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maanzaad (en straateten, en moeilijk eten)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Palmuk
Actief

Maanzaad (en straateten, en moeilijk eten)

Ongelezen bericht door Palmuk »

Hoi,

ons hondje is een beetje boel een zeur als het om eten gaat. Effectief moeten we haar flink aanmoedigen als het om eten gaat. Tegenwoordig geldt dat zowel voor brokken als voor KVV. Waar ze wel erg enthousiast voor is is brood (tsja, wie wil er ook vers vlees als er droog brood in de buurt is he). Om die reden gebruiken we regelmatig kleine hoeveelheden brood om haar de rest te laten eten. Op zich lijkt me dit geen kwaad kunnen. Alleen hebben we op dit moment brood met maanzaad erin. Weet iemand of dat kwaad kan? Op mensen schijnt het wel meer effect te hebben dan alleen smaak, dus vandaar. Ik heb het er voor de zekerheid maar grotendeels afgehaald.

Oh ja, dezelfde vraag geldt ook voor zonnebloempitten, sesamzaad, pijnboompitten, nou ja, alles wat wel eens in een lekker brood zit :).

Groeten,
Remco
Laatst gewijzigd door Palmuk op 07 aug 2007 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Golden Stanley

Re: Maanzaad

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Palmuk schreef:Hoi,
Oh ja, dezelfde vraag geldt ook voor zonnebloempitten, sesamzaad, pijnboompitten, nou ja, alles wat wel eens in een lekker brood zit :).
In bewerkte vorm is maanzaad niet zo'n ramp, onbewerkt wel. Ik ben niet zo'n voorstander van het geven van brood. Ik geef liever de laatste 3 in onbewerkte vorm als ruw vezelmix bij het NRV. In onbewerkte vorm heeft het diverse functies, in bewerkte vorm alleen een ruw vezelfunctie. Af en toe brood met pitten in die zin kan geen kwaad.
Palmuk
Actief

Met bewerkt bedoel je ook dat het meegebakken is, of een specifieke bewerking?

Overigens wil ik ook liever het brood niet nodig hebben, maar zo krijg ik haar in ieder geval wel ook aan het eten en krijgt ze andere nodige voedingsstoffen binnen. Tsja, misschien moet ik ook niet toegeven en is ze inderdaad aan het manipuleren. Aan de andere kant wil ik ook wel weer dat ze tijdens het uitlaten met andere dingen bezig is dan voedsel van straat zoeken :D (de buitenlanders hier gooien veel brood weg om vage reden).
Golden Stanley

Palmuk schreef:Met bewerkt bedoel je ook dat het meegebakken is, of een specifieke bewerking?

Ja, in onbewerkte vorm is maanzaad (papaverzaad) uiterst giftig voor zowel honden als katten. Als het meegebakken is of anderszins verhit, verandert de toxische waarde en kan het in die zin gegeven worden.

Maar.....het is beter om zoveel als mogelijk onbewerkte producten te geven, die in die zin meer opnamewaarde hebben voor hetgeen waar je het voor geeft.

Overigens wil ik ook liever het brood niet nodig hebben, maar zo krijg ik haar in ieder geval wel ook aan het eten en krijgt ze andere nodige voedingsstoffen binnen.

In principe is het niet nuttig om voedingsstoffen uit een produkt als brood te moeten halen. Wil niet zeggen dat je dat daarom nooit moet geven, maar een meerwaarde om tekorten mee aan te vullen, zou ik in andere dingen zoeken dan brood.

Tsja, misschien moet ik ook niet toegeven en is ze inderdaad aan het manipuleren. Aan de andere kant wil ik ook wel weer dat ze tijdens het uitlaten met andere dingen bezig is dan voedsel van straat zoeken :D (de buitenlanders hier gooien veel brood weg om vage reden).
Dan zou je iets anders uit kunnen proberen dan het geven van brood als bijvoeding. Wat voor KVV geef je nu?
Ik zou proberen over te gaan op 1x per dag voeren en bijvoeren met vuile pens en dagelijks melkzuurprodukten als yoghurt of karnemelk.
Door meerdere malen per week wat vuile pens bij te voeren, is het poepvreten bv. bij heel veel honden met stukken verminderd, maar zeker ook het van alles buiten opvreten. Maar dat ligt ook aan de succesmomenten die je hond heeft gehad en hoe jij erop reageert. Als er bij mij plekken zijn waar veel vreterijen liggen, laat ik mijn honden daar niet los als ik niet zeker ben dat ze ervan weg te houden zijn. Stanley zal niet zo snel dingen vreten, maar Whooper daarentegen wel.
Maar je kan met de voeding zelf al heel veel opvangen, van wat zo'n hond op straat denkt te vinden. :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Maanzaad zit toch meestal op de korsten, die snij je en dan makkelijk af.

Hier eten de honden ook NRV. Brood vinden ze zalig. Ik geef het af en toe vanwege de vezels.

Overigens gooien buitenlanders brood naar de vogels omdat hun geloof het verbied brood in de prullenbak te gooien. Maar daar hoef je geen buitenlander voor te zijn, hier gaat het brood ook naar de vogels of mijn eigen kippen. :wink:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Palmuk
Actief

Het lijkt er ook op dat brood nu een beetje van zijn glans voor haar begint te verliezen. Ik dacht dat ik met een hond niet zo'n kritisch geval zou binnenhalen als met mijn katten, maar dat was ijdele hoop :19:.

Ze krijgt op het moment trouwens de KVV van Prins. Deze is erg praktisch verpakt en daarom heb ik een pak meegenomen, maar daar heb ik inmiddels spijt van. Blijkbaar is die van Duck duidelijk lekkerder namelijk. Voor vanavond heb ik een stuk pens gesneden (wat een k-werk!) naast haar gewone voer. Ik zal eens kijken hoe dat bevalt. Kleine reststukjes leek ze wel te lusten.

Wat is eigenlijk de beste manier om te corrigeren? Ik vind het eigenlijk wel lastig omdat ik ook niet elke keer dat ze snuffelt een ruk aan de riem wil geven. Snuffelen lijkt me op zich normaal gedrag. Ik probeer zodra ik weet dat ze eet nee te roepen en met de riem te voorkomen dat ze erbij kan (niet overdreven hard natuurlijk). Heeft ze wel iets dan probeer ik het uit haar mond te halen, maar daar ben ik weinig handig mee :pffff:. Ik twijfel een beetje of ik wat ik uit haar mond haal moet 'compenseren' met een snoepje? (al vind ze die ook niet superlekker, het is echt een zeur :))

Over de buitenlanders, misschien is dat wel zo, maar ik heb het idee dat ze beduidend meer gooien dan anders in de prullenbak zou komen. Bij de bovenburen gaan regelmatig halve broden over het balkon. Dat noem ik geen vogels voeren meer. Overigens, verder is het hier prima wonen :).
Laatst gewijzigd door Palmuk op 07 aug 2007 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Gebruik je brood om haar de rest van de kvv te laten eten? Of geef je brood zodat ze uberhaupt iets binnenkrijgt?

In het laatste geval zou ik daarvoor iets anders zoeken. Ze hebben de voedingsstoffen in brood niet nodig, ze hebben er niets aan (behalve als maagvulling dan).

Ik denk trouwens dat je haar niet moet aanmoedigen om te eten, je moet haar geen aandacht geven als ze niet wil eten. Ik zou het voer voor haar neerzetten en wanneer ze het niet binnen afzienbare tijd opheeft, weghalen en savonds weer neerzetten en er verder geen aandacht aan geven. Eens kijken hoe het dan gaat.
Palmuk
Actief

Het brood dient alleen om te zorgen dat ze de rest eet, niet als voedingsstof op zich. Het gaat ook om kleine hoeveelheden.
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Palmuk schreef:Het brood dient alleen om te zorgen dat ze de rest eet, niet als voedingsstof op zich. Het gaat ook om kleine hoeveelheden.
ok, dat scheelt alweer.
Maar zoals ik al zei, ik zou haar een tijdje geen aandacht tijdens het eten geven en kijken hoe het dan gaat :ok:
Golden Stanley

Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Palmuk schreef:.....

Wat is eigenlijk de beste manier om te corrigeren? Ik vind het eigenlijk wel lastig omdat ik ook niet elke keer dat ze snuffelt een ruk aan de riem wil geven. Snuffelen lijkt me op zich normaal gedrag. Ik probeer zodra ik weet dat ze eet nee te roepen en met de riem te voorkomen dat ze erbij kan (niet overdreven hard natuurlijk). Heeft ze wel iets dan probeer ik het uit haar mond te halen, maar daar ben ik weinig handig mee :pffff:. Ik twijfel een beetje of ik wat ik uit haar mond haal moet 'compenseren' met een snoepje? (al vind ze die ook niet superlekker, het is echt een zeur :))

.....
ik heb met dit in mijn achterhoofd heel bewust Storm het commando don't touch geleerd. Dit kan uiteraard ook een ander commando zijn (maar niet het commando los, want dat zit het al in de bek en moet het eruit)
Ik heb dat aangeleerd door op de grond te gaan zitten en een lekkertje op de grond te leggen en als hij het wil pakken leg je je hand erop en zeg je Don't touch! en je geeft vervolgens iets uit je hand.
Zo ga je verder met twee brokjes en ten slotte leg je meerdere brokken om je heen. (wel heel geduldig langzaam opbouwen, als hij het kan pakken en kun je opnieuw beginnen!)
Storm doet het er perfect op! Het werkt bij paardenstront, tissues, en andere dingen. Ook eten pakt hij daardoor niet van de keukenvloer als het valt.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Palmuk
Actief

Met een klein beetje hulp en een worteltje (ja, want groenten zijn natuurlijk wel lekker) heeft ze vanavond in toch redelijk korte tijd haar KVV en zo'n 50 gram pens op. Geen echte enthousiasme dus nog, maar in ieder geval meer dan voor alleen KVV. Verder wil ik inderdaad weer iets strenger zijn en niet te veel meer proberen. Niet eten is dan maar een beetje honger :). Ze mag ook wel een paar onsjes kwijt.

@ Golden Stanley:
Hoe zit het trouwens met die melkzure producten (yoghurt/karnemelk), dat is dus wel goed voor haar? Misschien kan ik dan ook wel gebruiken. De lactose is geen probleem voor een hondje?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”