Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is een pad giftig?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ari@ne

Is een pad giftig?

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik ben een paar dagen weggeweest en Cor zorgde voor Mick en Jagger.
Donderdag had hij een afspraak in Rotterdam en is hij in zijn eigen flat blijven slapen.
Toen hij na het laatste rondje thuiskwam begon Mick heel erg te schuimbekken en zijn oogjes stonden vreemd. Cor heeft een DA in Ridderkerk uit haar bed gebeld, het was inmiddels 2 uur, en hij kon gelukkig meteen komen. Ondertussen werd het schuimbekken erger en Mick gaf ook een paar keer over in de auto.
Volgens de DA moet hij in een pad gebeten hebben en het gif veroorzaakte het schuim en het overgeven. Mick heeft een injectie (ik weet niet wat) gekregen en tabletten voor 4 dagen.

Toen Cor mij vrijdag belde en het vertelde ging het al beter en nu is er niets meer aan hem te merken.
Weet iemand of een pad idd giftig is en het dus hierdoor gekomen kan zijn?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor mij heel herkenbaar in ieder geval :ok:
Een van mijn Teckels heeft dat ook een keer gehad (zou het aan Teckels liggen? :wink: )

Ik wist dat het een pad was geweest, want mijn man had het zien gebeuren.
Ik heb de bek van mijn hond flink uitgespoeld met veel water. Toen was het snel over :ok:

Heel verstandig van Cor om naar de DA te gaan :ok:
Als je de oorzaak niet weet kan je dat beter doen dan even afwachten wat er gebeurt.
Wat voor injectie en pillen heeft Mick gekregen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Volgens mij is het niet giftig, maar meer héél erg smerig voor honden (en katten) om in een pad te bijten. :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

In een van mijn kattenboeken staat het volgende:

Sommige padden scheiden een gif op hun huid af. Als een kat de pad oppakt, krijgt hij dit in zijn bek, die pijnlijk ontstoken raakt.

Ik weet nog dat ik als kind nooit padden mocht aanraken van mijn ouders .
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:Volgens mij is het niet giftig, maar meer héél erg smerig voor honden (en katten) om in een pad te bijten. :wink:
Het slijm op de huid van de pad zorgt voor het schuimbekken. :wink:
Het is een soort "gif", maar de Nederlandse padden zijn niet echt giftig.
Niet zo dat een hond er veel van zou krijgen, behalve misselijk zijn en schuimbekken.

Er bestaan wel padden die echt giftig zijn, maar niet hier.(dacht ik :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ari@ne

Cor weet niet wat voor injectie Mick gekregen heeft, die was zo geschrokken dat hij er niet naar gevraagd heeft en de laatste pil heeft hij vanochtend gekregen. Doosje heb ik in de container gemikt en daar ga ik niet zoeken, anders krijg ik ook nog maden zoals Esther en Marco :N: :wink: .
Wel weet ik dat ze tegen braken waren.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:In een van mijn kattenboeken staat het volgende:

Sommige padden scheiden een gif op hun huid af. Als een kat de pad oppakt, krijgt hij dit in zijn bek, die pijnlijk ontstoken raakt.

Ik weet nog dat ik als kind nooit padden mocht aanraken van mijn ouders .
Dit is zo'n fabel... Ik help ieder jaar mee met de paddentrek en dan zet ik in een maand tijd wel 300 padden over. Die pak ik gewoon op, met mijn handen...
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Misschien een hele domme vraag...maar hoe zie je ff snel het verschil tussen een kikker en een pad ?? Hier in de tuin bij de vijver zitten regelmatig kikkers waar de honden achteraan gaan en daar lijken de hondjes ook geen last van te hebben. Maar laatst liep ik sávonds met de hondjes het park in en toen hapte Max ergens naar om vervolgens meteen braakneigingen te krijgen ! Toen ik verschrikt keek wat er nu eigenlijk was zag ik een kikker op het pad zitten , hij vond hem iig heel vies !!! Gelukkig was het ook meteen weer over en heeft hij er geen last meer van gehad. Nu ik dit verhaal lees, bedenk ik me dus dat het wel eens een pad kan zijn geweest....( bij de kikkers in de tuin trekt hij nl niet van die gekke bekken :mrgreen: ).
ranetje
Zeer actief

SuzieC1970 schreef:Misschien een hele domme vraag...maar hoe zie je ff snel het verschil tussen een kikker en een pad ?? Hier in de tuin bij de vijver zitten regelmatig kikkers waar de honden achteraan gaan en daar lijken de hondjes ook geen last van te hebben. Maar laatst liep ik sávonds met de hondjes het park in en toen hapte Max ergens naar om vervolgens meteen braakneigingen te krijgen ! Toen ik verschrikt keek wat er nu eigenlijk was zag ik een kikker op het pad zitten , hij vond hem iig heel vies !!! Gelukkig was het ook meteen weer over en heeft hij er geen last meer van gehad. Nu ik dit verhaal lees, bedenk ik me dus dat het wel eens een pad kan zijn geweest....( bij de kikkers in de tuin trekt hij nl niet van die gekke bekken :mrgreen: ).
Ik ben ook iemand die niet zo snel het verschil ziet :oops:
Als de hond gaat schuimbekken was het een pad :ok: :mrgreen:
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Sorry Scooby maar er zijn WEL degelijk PADDEN die gif afscheiden...nogmaals SORRY maar dat is GEEN FABEL !

Eén van de pups heeft tot 2maal toe (lomp zeg) een pad beetgehad in de mond en 2 maal toe heeft de pad gif gespoten...

PREDNISOLANA is het medicijn dat ik dan moet inspuiten (1 ml) is een cortisonemiddel.

Wat je moet doen (volgend mijn DA)...direct 15 min mond uitspoelen met stromend water... hond kan schuimbekken, overgeven (is toch overkoombaar), ergere vorm leidt tot hartritmestoornissen, convulciones en dan moet je je haasten tot bij de DA). Hond sliep die nacht dan ook bij me op bed met mijn hand op zijn hartstreek en lichaam zodat ik haar in t oog kon houden.

De DA heeft me de PREDNISOLANA meegegeven om thuis zelf in te spuiten want met de 5 honden en de wespen, padden, etc....komt het van pas en ik woon afgelegen dus...

Ik zoek even een foto op van zo'n PAD !

Eva
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Demi heeft ook een paar keer een pas geprobeerd op te eten en daar zijn we dus niet mee naar de da geweest hoor,ik heb de (schuim)bek even afgespoeld en daarna was het over.

groetjes eefje
Ari@ne

eefje+huig schreef:Demi heeft ook een paar keer een pas geprobeerd op te eten en daar zijn we dus niet mee naar de da geweest hoor,ik heb de (schuim)bek even afgespoeld en daarna was het over.

groetjes eefje
Dat heeft Cor in de eerste instantie ook gedaan, maar bij Mick ging het niet over. Het werd alleen maar erger, dus ik ben blij dat hij meteen naar de DA is gegaan toen.
Ik krijg de rekening thuis gestuurd en daar zal wel opstaan welke injectie hij gekregen heeft.

Meneertje dacht zeker dat het beestje in een prinsesje zou veranderen :roll: :wink:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Teckelgek schreef:
eefje+huig schreef:Demi heeft ook een paar keer een pas geprobeerd op te eten en daar zijn we dus niet mee naar de da geweest hoor,ik heb de (schuim)bek even afgespoeld en daarna was het over.

groetjes eefje
Dat heeft Cor in de eerste instantie ook gedaan, maar bij Mick ging het niet over. Het werd alleen maar erger, dus ik ben blij dat hij meteen naar de DA is gegaan toen.
Ik krijg de rekening thuis gestuurd en daar zal wel opstaan welke injectie hij gekregen heeft.

Meneertje dacht zeker dat het beestje in een prinsesje zou veranderen :roll: :wink:
haha wie weet :mrgreen:
ik heb die pillen en injectie ook eens voor harley gehad toen ie een tennisbal heeft opgegeten,dat is gewoon tegen de misselijkheid denk ik,ik heb het nog steeds liggen want Harley was toen we bij de da kwamen spontaan niet meer misselijk :devil:

groetjes eefje
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Foto van zo'n giftige pad vind je hier
http://www.dalmatierforum.nl/viewtopic.php?t=4700

Meer info vind je ook op
http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?p ... 6d2e4da8f3

Natuurlijk zijn de Nederlandse padden gelukkig niet de Spaanse ! :ok:

groetjes,

Eva
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

evaellenjoan schreef:Sorry Scooby maar er zijn WEL degelijk PADDEN die gif afscheiden...nogmaals SORRY maar dat is GEEN FABEL !
Hoi Eva,

Ik geloof je direct, maar die padden zitten niet in Nederland.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

SuzieC1970 schreef:Misschien een hele domme vraag...maar hoe zie je ff snel het verschil tussen een kikker en een pad ??
Padden zijn veel logger en slomer en lopen langzaam. Kikkers zijn veel atletischer en sneller en springen, in plaats van lopen. Kikkers hebben ook een wat gladder velletje dan padden.

Pad:
Afbeelding

Kikker:
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Ben ik blij voor jullie Scooby !

Eva
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Scooby schreef:
SuzieC1970 schreef:Misschien een hele domme vraag...maar hoe zie je ff snel het verschil tussen een kikker en een pad ??
Padden zijn veel logger en slomer en lopen langzaam. Kikkers zijn veel atletischer en sneller en springen, in plaats van lopen. Kikkers hebben ook een wat gladder velletje dan padden.

Pad:
Afbeelding

Kikker:
Afbeelding

Dank je wel !! :wink: Ik neem volgende keer s ávonds gewoon een zaklantaarn mee, dan kan ik ff schijnen en kijken wat het nu precies is.... :mrgreen:
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

2 jaar terug, tijdens de paddentrek die toen door onze achtertuin liep, heeft Roy ook een pad in zijn bek gehad. Roy begon meteen daarna te schuimbekken. DA gebeld, die gaf te kennen dat wanneer de hond de pad niet doorgeslikt heeft dit niet zo'n kwaad kan, wel wanneer (mn een kleine hond) een pad doorslikt dit wel degelijk dodelijk kan zijn voor de kleine hond.
Ook de padden in Nederland scheiden deen gif af wat bij doorslikken(let wel; de pad doorslikken!) dodelijk kan zijn voor hond.
Echter voor katten is dit weer anders, zij zijn wel weer bestand tegen het paddengif en mogen deze dan ook best als smakelijk hapje :N: opeten.
DA waarschuwde dan ook om mn tijdens paddentrek de hond maar even niet in de achtertuin te laten...
Ik kreeg overigens niets tegen het schuimbekken, ging binnen een uur dan ook vanzelf weer over...

je kunt verder de padden gewoon aanraken...het gif is niet direct voor ons giftig en ik neem aan dat mensen niet zo snel geneigd zijn een pad op te eten.. :denken:
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

hmm mijn sjonnie heeft wel precies dezelfde symptomen gehad, een keer tijdens een wandeling toen hij nog klein was.

bleek dat ie zo slim was geweest een lieveheersbeestje op te eten :mrgreen:
dus zoiets kan het ook altijd nog geweest zijn. niet ernstig, wel vervelend en paniekzaaiend! ;)
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Scooby schreef:

Pad:
Afbeelding

Kikker:
Afbeelding
Ik heb hier helaas ook (voor mijn idee) de paddentrek door de achtertuin ..... en met een hondje van 5 maanden ben ik er toch niet echt gerust op. De "padden" hier in de tuin, zijn bruinig van kleur, wratachtige rug maar lopen niet alleen ..... zij springen ook:eek:
's Avonds tijdens de laatste uitlaatronde, bij wat vochtig weer, kun je amper lopen over straat ...... het springt alle kanten op en ik ben als de dood dat Ljennah er eentje in haar enthousiastme er eentje in haar bek neemt (joepie, daar springt iets).
Maar bek spoelen zou dus voldoende moeten zijn (behalve bij opeten)??
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

flatcoat schreef:Ik heb hier helaas ook (voor mijn idee) de paddentrek door de achtertuin ..... en met een hondje van 5 maanden ben ik er toch niet echt gerust op. De "padden" hier in de tuin, zijn bruinig van kleur, wratachtige rug maar lopen niet alleen ..... zij springen ook:eek:
's Avonds tijdens de laatste uitlaatronde, bij wat vochtig weer, kun je amper lopen over straat ...... het springt alle kanten op
De paddentrek is alleen in het voorjaar, als de padden ontwaken uit hun winterslaap en terug gaan naar hun geboorteplaats om te paren. De padden die jij 's avonds tegenkomt, wonen waarschijnlijk gewoon in jouw tuin.
Maar, als ze ook springen, zijn het kikkers. Padden springen niet, die lopen echt.

Ik denk dat je je niet te druk moet maken dat jouw hond een keer een pad te pakken krijgt. En mocht dat een keer gebeuren, dan zal dat gelijk de eerste en laatste keer zijn dat ze dat doet, omdat ze het waarschijnlijk vreselijk smerig vindt. :wink: (Zo hebben ze dat hier ook allemaal geleerd. :wink: )
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

OK, bedankt voor de toelichting , dan moeten we maar afwachten wat er gebeurd als ze er ooit eentje beetpakt.
Ze zitten overigens niet alleen bij mij in de tuin, ook op straat is het "druk" met die beesten, veel mensen hier hoor je over het feit dat je de deur niet open kunt laten staan omdat "ze" naar binnen jumpen. :boos:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Een beetje mijn da wakker maken :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”