Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rode plekken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Rode plekken

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Rakker heeft al een aantal maanden last van rode plekken/verkleuring op haar rug en dijen. Dit heeft ze al een aantal jaar, vooral in september. Nu begon het aan het begin van de lente weer. Dit keer was haar buikje ineens ook bijna helemaal zwart, haar vacht viel uit (ze werd bijna kaal), onder haar oksels zaten wondjes enz. We dachten aan een voedselallergie, en zijn toen overgestapt van Royal Canin brokken naar Energique no. 4 (KVV). Dit was eind mei/begin juni. We merkten al snel dat het beter ging, verkleuringen werden minder, haar vacht werd ineens hartstikke mooi (dikker, glanzender en diepere kleuren, is nog nooit zo mooi geweest) en ze kreeg weer een roziger buikje. Daarnaast werd ze ook weer een stuk vrolijker en had geen last meer van buikkrampen (ze had ongeveer 2 a 3 afzonderlijke dagen per maand dat ze buikpijn had en ziek was). Ze heeft naast de KVV geen koekjes of niks meer gehad, ze kreeg alleen voer.
Nu zit ze sinds 2 weken op half KVV en half Barf. Gaat ook goed.

Maar de rode verkleuringen zijn nog niet weg. Ze heeft er veel last van, ze jeuken erg. De plekken worden niet erger en worden ook niet beter meer.
Nu weet ik dat ze een tijdje moeten ontgiften als ze van brokken op KVV/Barf stappen. Ik heb de tip gekregen om haar te helpen ontgiften met Chlorella. Dit heb ik vandaag gekocht en wil hier dus morgen mee beginnen. Ze is 5 kilo en wil haar straks 2x per dag 5 tabletten geven (van 40 gram).

Weet iemand wat het kan zijn en wat ik er nog meer tegen kan doen? Vind het echt heel vervelend haar zo'n jeuk te zien hebben. Wat kan ik doen om de jeuk te verlichten?

Hier een paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest ziet ze er hartstikke goed uit, alleen haar rug en dijen dus.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Kijk eens onder het kopje "symptomen" in deze link: http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=20

Lijkt het erop?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Dit kan het best wel zijn ja! Wat knap van je dat je daar zo op komt.

Ik ga er even wat meer over lezen.
Laatst gewijzigd door cindy1986 op 28 jul 2007 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

cindy1986 schreef: Wat knap van je dat je daar zo op komt.
Da's niet knap hoor :wink: . Ik heb er zelf mee te maken gehad en dan herken je dat al snel.
Maar om er achter te komen of het ook hypothyreoïdie is zou je bloed moeten laten prikken. Laat je niet misleiden door de andere symptomen die erbij staan, want hypothyreoïdie kan dusdanig grillig verlopen dat er maar één symptoom zichbaar is. Daardoor duurt het soms jaren voordat eigenaren erachter komen dat ze met deze aandoening te maken hebben.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 28 jul 2007 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:
Da's niet knap hoor :wink: . Ik heb er zelf mee te maken gehad en dan herken je dat al snel.
O, dat is minder. Als ik het goed begrijp moet je de hond levenslang tabletjes geven?
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

cindy1986 schreef:
MoniqueDM schreef:
O, dat is minder. Als ik het goed begrijp moet je de hond levenslang tabletjes geven?
Ja, dat klopt.
Sorry, ik had mijn vorige berichtje nog even aangevuld toen jij jouw berichtje weer al gepost had :oops: .
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

cindy1986 schreef:
MoniqueDM schreef:
Dacht ook gelijk even aan de schildklier en het klopt dat ze echt niet alle symptomen hoeven te hebben, Beauty had bijv. totaal geen huid/vachtproblemen maar werd alsmaar zwaarder, slomer en zeeeer treurig. Het dagelijks toedienen van schildklierhormonen (Forthyron) kan voor de hond een wereld van verschil zijn ...... sommigen knappen heel snel op, anderen moeten iets langer wachten op verbetering. Hangt ook af van de aanvangsdosis, soms begint een d.a. gewoon te laag en moet er tussentijds verhoogd worden.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

flatcoat schreef: Hangt ook af van de aanvangsdosis, soms begint een d.a. gewoon te laag en moet er tussentijds verhoogd worden.
Klopt. Meestal is de startdosering 1 tabletje van 200 microgram per 10 kilo lichaamsgewicht en verhogen of verlagen is altijd op geleide van de bloedspiegel.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Kan het dan ook zijn dat ze er de eerste jaren alleen maar last van heeft in september? 3 jaar lang was het alleen in september (ze heeft ook een keer wondjes bij haar bek gehad naast de rode plekken).
Alleen dit jaar heeft ze er ook in het voorjaar last van, de vorige jaren alleen in september. Zou ze dan niet constant rode plekken moeten hebben?

Met zo'n schildklierziekte kan een hond toch wel gewoon oud worden en met medicatie hebben ze er toch geen last meer van?
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Een hond met schildklierproblemen heeft daar het hele jaar last van (indien het niet behandeld wordt), al kan het tijdens bepaalde periodes in het jaar wel heftiger zijn. Denk hierbij aan warm, benauwd weer bijvoorbeeld.
De rode plekken in september kan bijvoorbeeld ook van een allergie tegen één of ander onkruid erbij zijn.

Ja, een hond waarvan de te traag werkende schildklier behandeld wordt kan in principe gewoon oud worden met medicatie. Je dient immers het hormoon, dat de schildklier onvoldoende aanmaakt, door middel van tabletjes toe.
Dat ze er dan geen last meer van hebben is iets te simpel gesteld. Sommige honden zijn heel moeilijk in te stellen op de medicatie of reageren er onvoldoende op. Ik kan me het verhaal van Marja (flatcoat) over Beauty nog herinneren. Maar vaak zie je dan later dat er toch iets anders aan het moeilijk instellen van de hond ten grondslag lag.

Zekerheid over het feit of de schildklier voldoende schildklierhormoon produceert krijg je alleen via een bloedonderzoek.
Afbeelding
Pak-de-bal

Re: Rode plekken

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

cindy1986 schreef:onder haar oksels zaten wondjes enz.
vlooienbeten-allergie, de oksels is dè plek voor vlooien. ?
toen ik dit las , dacht ik gelijk aan:

krijgt ze wel iets tegen vlooien?
Ga daar eens mee veranderen , als ze het krijgt, misschien werkt het niet zo goed.
MoniqueDM
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:

Ga daar eens mee veranderen , als ze het krijgt, misschien werkt het niet zo goed.
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet van vlooien te zijn. Donna van mij is (alleen in de zomer) allergisch voor één of ander onkruid of een soort gras en heeft ook een rode huid onder haar oksels.
En mijn honden hebben nooit vlooien en worden ook niet tegen vlooien en teken behandeld :pffff: .

Daarnaast zou ik een huid die al kwetsbaar en gevoelig is door een allergie of waar het dan ook veroorzaakt door mag zijn, al helemaal niet behandelen met al die gifzooi tegen vlooien en teken.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:

Daar hebben wij ook heel lang aan gedacht. Ze werd eerst met Frontline behandeld, maar dat werkt niet meer. Ik deed de laatste tijd Tea Tree en knoflooktabletjes, maar dit werkt niet. Nu had ze vorige week weer vlooien, omgeving, honden en kat behandeld met Bolfo Gold. Gisteren had ze nog steeds een vlo, maar dit heeft ze niet constant. Het zou inderdaad wel kunnen, maar dan zou het weer erger moeten worden als ze vlooien heeft toch? En dat wordt het niet, het blijft constant.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Een hond met schildklierproblemen heeft daar het hele jaar last van (indien het niet behandeld wordt), al kan het tijdens bepaalde periodes in het jaar wel heftiger zijn. Denk hierbij aan warm, benauwd weer bijvoorbeeld.
De rode plekken in september kan bijvoorbeeld ook van een allergie tegen één of ander onkruid erbij zijn.

Ja, een hond waarvan de te traag werkende schildklier behandeld wordt kan in principe gewoon oud worden met medicatie. Je dient immers het hormoon, dat de schildklier onvoldoende aanmaakt, door middel van tabletjes toe.
Dat ze er dan geen last meer van hebben is iets te simpel gesteld. Sommige honden zijn heel moeilijk in te stellen op de medicatie of reageren er onvoldoende op. Ik kan me het verhaal van Marja (flatcoat) over Beauty nog herinneren. Maar vaak zie je dan later dat er toch iets anders aan het moeilijk instellen van de hond ten grondslag lag.

Zekerheid over het feit of de schildklier voldoende schildklierhormoon produceert krijg je alleen via een bloedonderzoek.
Ja, ik denk dat ik morgen gelijk even een afspraak mee.
Maar je denkt dus niet dat het kan zijn dat ze aan het ontgiften is? (dat het dus door de brokken kwam?). Want sinds ik op vers voer over ben gestapt is het een stuk verbeterd. Het blijft nu alleen constant. Of kan voer ook iets met schildklier te maken hebben?
Ik heb namelijk Chlorella tabletten gekocht (om haar volledigte ontgiften(, die kan ik dan dus beter niet gaan geven?
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Gewoon - om het uit te sluiten - een keer bloed laten prikken en testen op schildklierwaarde (deze waardes kunnen overigens fluctueren, dus als ze aan de ondergrens zou zitten, nogmaals herhalen) en mocht de waarde goed zijn dan kun je in het een andere richting gaan zoeken, maar dan heb je wel zekerheid mbt de schildklier.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

MoniqueDM schreef: Ik kan me het verhaal van Marja (flatcoat) over Beauty nog herinneren. Maar vaak zie je dan later dat er toch iets anders aan het moeilijk instellen van de hond ten grondslag lag.
Klopt, het hele schildklierverhaal heeft ons en de d.a. "voor de gek" gehouden, alsmaar verhogen en verhogen en heel licht iets opknappen voor even en uiteindelijk bleek er een hele andere boosdoener ervoor te zorgen dat zij niet echt opknapte :jank:
Zo kan het andersom trouwens ook, een hond waarbij steeds gezegd wordt dat er artrose in het spel is, dat ie teveel eten krijgt en te weinig bewezing enz enz. terwijl dan later blijkt dat de schildklierwerking niet voldoende is.
Heel frustrerend voor de baas allemaal (en de hond uiteraard), dus toch maar ff bloed laten checken.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb met mijn moeder overlegd en ik ga morgen gelijk de dierenarts bellen om een afspraak te maken. Hopelijk komen we er dan eindelijk achter wat haar mankeert.
We zijn natuurlijk al vaker geweest, maar telkens als we een onderzoek wilden doen, was het ineens over.

Bedankt voor het wijzen op de schildklier! Waar moet ik precies naar vragen? Gewoon een bloedonderzoek of dat ze nog iets speciaals doen?
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief

Er zijn 2 verschillende onderzoeken, nl. de van de werking van de schildklier zelf of dat het vanuit de hypofyse "fout" gaat, maar je kunt gewoon het standaard onderzoek laten doen, het maakt nl. voor de behandeling niets uit ....... het blijft hoe dan ook toedienen van schildklierhormomen.
Ben benieuwd en we lezen het wel (verstandige beslissing :ok: ).
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Meestal laten de dierenartsen alleen de T4 en TSH van de schildklierwaardes bepalen.

Als je een compleet beeld van de schildklier wilt hebben, dan moeten er meer waardes bepaald worden: T3, vrije T3, T3 anti-bodies, T4, vrije T4, T4 anti-bodies en de TSH.
Veel dierenartsen doen dit af als zijnde onzin, maar dat komt omdat dit geen "standaard" onderzoek is. Als jij dit onderzoek wilt, dan moet je dierenarts dit gewoon doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”