Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aangegeven hoeveelheden fabrikant te hoog ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Aangegeven hoeveelheden fabrikant te hoog ?

Ongelezen bericht door Gittje »

Nu & dan lees/hoor ik dat de aangegeven hoeveelheden die door de fabrikanten van droogvoer op de zak worden aangegeven aan de te hoge kant zijn, en dit te verklaren valt vanuit commercieel oogpunt nl. hogere omzet. Klopt dit ?

Vanuit de praktijk merk ik wel dat als ik mijn honden de aangegeven hoeveelheden voer verstrek, die binnen de korste keren aankomen en neigen tot overgewicht.

Wat is jullie ervaring ?
Laatst gewijzigd door Gittje op 25 jul 2007 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het zit echt aan de bovenkant van wat ze mogen hebben. Ik ga er eens een mailtje aan wagen wat de reden is. Misschien dat het belangrijker wordt geacht een hond niet te ondervoeren dan te overvoeren.

Er staat op het pak wel vaak dat het richtlijnen zijn en dat het per hond kan verschillen. Eigenlijk zou er moeten staan: begin eens met 25% minder, vaak is dat al meer dan genoeg :wink:

De hoeveelheden zijn echt gebaseerd op een heel actieve hond die ook nog eens flink verbrandt. Buffy loopt meestal echt wel genoeg, ook met spelen met andere honden en loslopen, maar in huis is ze heel rustig over het algemeen (zijn wij ook]) en zij doet het beter op een gewichtsklasse minder. Vrijwel elke hond krijgt tussendoortjes, ik denk dat dat ook een deel van het probleem is. Maar ik ga vandaag even mailen.

Anne
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

casper hoort volgens de zak 150 gram ff te krijgen per dag
maar dat is dus als hij echt alleen maar dat krijgt
over het algemeen klopt het wel, maar goed, casper krijgt soms ook een stukje boterham, een koekje, een kluifje, wat avondrestjes
ik voer gewoon op het oog
hebben we een drukke dag voor de boeg, krijgt hij 150 gram, anders ongeveer 120 gram
als ik merk dat hij iets aan komt, krijgt hij 110 gram, merk ik dat hij wat te iel word, 150 gram
zo maar door haha
belangrijkste is toch om naar de hond zelf te kijken
een hond die de hele dag slaapt, heeft veel minder nodig dan een hond die elke dag 3 uur wandeld en lekker naast de fiets rent of de hele dag druk aan het spelen is
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb wel erg aktieve honden, toch voer ik (bijna) nooit de hoeveelheden die op de verpakking staan, altijd minder... ik voer puur op het oog... dus zie ik dat een hond snel aankomt krijgt hij minder, zie ik dat hij echt mager wordt (dus niet schraal maar echt mager) dan krijgt hij meer....
Wat hier de reden van is, geen flauw idee, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord van de fabrikanten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik voer ook minder, en nog is Bowie ietsie te zwaar
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als ik moest voeren wat er aangegeven wordt op de zak, dan waren mijn hondjes nu tonnetje rond geweest !! Vooral Gizmo kan met een derde minder toe dan wat hij zou moeten hebben, en die is toch actief genoeg. Hij weegt 7 kilo, vaak kijk ik dan wat ze aangeven voor honden van 5 kilo en daar moet zelfs meestal nog wel wat af. Max weegt er 17 en als ik dan bij 15 kilo kijk en ik pak daar de minimale aangegeven hoeveelheid dan klopt dat redelijk...meestal kan het ook wel wat minder.
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Met jullie reacties zal ik nog meer op het zicht beginnen voeren en de door de fabrikant opgegeven hoeveelheden met een korreltje zout nemen :wink:
Mabeline
Actief

Ongelezen bericht door Mabeline »

ik geef ze een kwart minder als wat op de verpakkingstond, toen ik nog brok en kvv gaf.
Waar een wil is, is een weg, ook al is hij soms moeilijk
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Meestal zijn de richtlijnen idd wat aan de hoge kant . Ook ik voer minder dan wat er op de verpakking staat.
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Ik zou gewoon 'op het oog' voeren. Als de hond wat aan de dikke kant is, geef je wat minder voer. Wordt ie wat dun, geef je hem wat meer :ok:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Eef schreef:Ik zou gewoon 'op het oog' voeren. Als de hond wat aan de dikke kant is, geef je wat minder voer. Wordt ie wat dun, geef je hem wat meer :ok:
:ok: mee-eens!
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

De hoeveelheden hebben vaak te maken met het feit dat de honden die het merk 'testen' een redelijk actief leven hebben en daardoor zijn de gehaltes wat aan de hoge kant.

Ik weet dat ze bij Waltham een paar jaar geleden om die reden de hoeveelheden die op de zak staan aangegeven al hebben verlaagd.
Sandra
Afbeelding
A,L & Vera
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door A,L & Vera »

Als ik uitga van 2 % van haar lichaamsgewicht, dan zou ze 120 gr per dag mogen eten (RC brokken) en dit is ook de hoeveelheid die voor haar leeftijd op de verpakking staat vermeld.

In ons geval klopt het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”