Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ombuigen van negatief gedrag of corrigeren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ombuigen van negatief gedrag of corrigeren

Ongelezen bericht door blondie »

Vaak wordt er gesproken over ombuigen van gedrag..
In mijn ogen is dit vaak bij honden van toepassing die een negatieve ervaring met iets hebben en daar dus logischerwijs negatief op reageren, in dat geval is het ombuigen... slecht naar positief omkeren een goede optie...
Ik vind het een moeilijke term, ombuigen van gedrag..
Ik denk dat ik soms aan het ombuigen ben... door positief gedrag, na een denk erom! en een goed gedrag goed te waarderen... stofzuigeren was in begin drama.. bange hond die niet wist waar hij het zoeken moest... toch beetje bij beetje vertrouwen gewonnen middels een aai terwijl ik stofzuig, een snoepje.. gewoon gewend maken aan en dat de stofzuiger hem niet engs aan doet maar wel een positief iets geeft.. zoals een snoepje of zo..

Wat ik ook steeds vaker hoor is dat je een hond niet hoeft te corrigeren.. altijd maar positief zijn en dus ombuigen van gedrag..

Daar heb ik weer moeite mee... een hond die weet wat commando;s zijn en wat de baas van ze vraagt.. die honden die zo;n commando negeren en dus lak aan de baas hebben, die moet duidelijk gemaakt worden wat hun gedrag op dat moment voor consequentie heeft.. ik spreek dan over honden die weten wat wel en niet kan..

Ik vind dat je dan beter direct duidelijk kunt maken hoe jij erover denkt.. en daardoor de hond leert dat dat gedrag dus niet geaccepteerd wordt..

Hoe denken jullie erover en wat is de opvatting over ombuigen en noem aub voorbeelden over ombuigen van gedrag?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je kunt ombuigen van gedrag ook gewoon zien als het aanleren van ander gedrag in plaats van je richten op enkel aangeven wat je niet wilt zien. Met enkel straf maak je een dier onzeker en geremd en je creeert toch alsnog gewoontegedrag. Neem een uitvallende hond. Die kun je straffen als hij uitvalt, maar hij zal wel iedere keer de mist in moeten gaan om hem te kunnen vertellen wat je niet wilt. Daarmee zet je dus een gewoonte neer, die je vele malen beter kunt voorkomen door tijdig te anticiperen en het gedrag te sturen naar gedrag wat je wel wilt zien door de hond bv af te leiden met speelgoed of lekkers en zodoende de associatie en de focus te veranderen bij het zien van bv andere honden.

Ik corrigeer gedrag wat ongewenst is en nog niet eerder vertoond. Eén eerste keer uitvallen zal ik corrigeren. Merk ik echter een patroon ga ik trainen en voorkom ik gedrag. Ik weet dat Nelson bv altijd uitvalt naar een hond hier in de buurt. Dat voorkom ik door hem zich op mij te laten richten als ik die hond zie aankomen. Dan straf ik dus niet, maar vraag ik wat ik wel wil zien.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Zo heb ik het ook gedaan
Snoepjes mee ik train dan met de clicker
Alles wat hij goed doet klikken snoepje er in
Dit doen wij ook bij de training op de hondenschool
Neem brokjes mee met de wandeling
Als jij iets vraagt van je hond en het gaat goed klikken en brokje geven
Wat ik toen altijd bij mij had was een speeltje
Gizmo is gek op een piep speeltje
Komt er een andere hond voorbij en dan ging hij er achterna lopen
Kneep ik in zijn piep beestje wkam hij gelijk terug dud snoepje geven
Ik heb Gizmo altijd los ook al zijn er zoveel honden ik roep 1 keer en hij komt
Maar als ik op het veld ben waar veel honden aan het spelen zijn
Dan mag hij van mij mee doen
Dus samen met andere honden achter een balletje aan rennen vindt hij geweldig
Het balletje afgeven doet hij niet graag
Ik geef dan het commando kijk eens
En ja hoor balletje los
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ombuigen van gedrag daaronder versta ik bijvoorbeeld het uitvallen naar andere honden ombuigen naar "er is een andere hond, ik kijk naar de baas, dat levert me wat op". Daar kun je van alles voor invullen: afleren om tegen bezoek op te springen door het om te buigen naar "ik ga zitten voor het bezoek, dat levert me wat op".

Heeft hij dat eenaal geleerd en gaat hij toch in de fout dan ben ik het helemaal eens met Eline. Als je merkt dat een correctie niets doet, houd er dan mee op, het helpt niet en je maak een correctie minder waard als je doorgaat met corrigeren terwijl het niet doorkomt.

Correcties zijn iets waar je heel, heel zuinig op moet zijn. Alleen dan heb je iets achter de hand voor als je hond iets doet waarmee hij zichzelf of een nader in gevaar brengt bijvoorbeeld.

Ik buig zelf gedrag om of leer iets aan met beloning. Als het om kunstjes gaat zal ik hooguit "foutje" of "jammer dan" zeggen als Buffy het commando niet opvolgt. Onder kunstjes versta ik bijvoorbeeld af en blijf.

Ik denk dat door regelmatig te blijven belonen voor van alles en nog wat, bijvoorbeeld voor het opvolgen van "uit de keuken" en andere huis tuin en keuken dingen, dat correcties eigenlijk haast nooit nodig zijn. Er wordt te veel gecorrigeerd omdat de beloning te vaak vergeten wordt na het aanleren. Als je blijft belonen, zal de hond veel eerder geneigd zijn het gewenste gedrag te blijven vertonen. Dan valt er niets te corrigeren.

Anner
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik kopiëer even mijn antwoord vanuit een ander topic :mrgreen:

Ombuigen?
Daar bedoel ik mee dat ik de hond een alternatief geef voor het gedrag dat hij vertoont en dat ik niet wil hebben.
Heel veel gedrag van de hond is in feite heel normaal, maar in onze mensenmaatschappij niet gewenst.
Als je hem iets biedt wat prettiger is dan wat hij doet kan hij overschakelen op het nieuwe gedrag.

Vooral als ik een hond niet ken en niet heb gezien gebruik ik dit woord "ombuigen" liever. :wink:
Ik kan n.l. niet zien wat de reden is van zijn gedrag (angst, of iets anders). En watvoor karakter hij heeft (gevoelig of juist niet)
Uit voorzorg adviseer ik dus geen "correctie" of "straf" :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ok dan heb ik het begrip ombuigen wel goed begrepen..Ook hier werk ik met balltetje en aandacht vragen voor zover ik die niet heb en gedrag dat niet gewenst was op momenten met spel en beloning omgekeerd, maar zoals eerder een eerste uitval dat eigenlijk nooit voorkwam dus een eerste keer is gecorrigeerd..
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Besef ook dat je straf en correcties op meerdere manieren kan geven. Ik "straf" mijn honden door negeren, of door de beloning NIET te geven. Als ze het erg bont maken zeg ik Nee. Ik gebruik geen kettingen, banden, slaan of schoppen oid. Dan praat ik dus over opvoeding!
Als ze een foutje maken bij training met aanleren van iets nieuws, zeg ik "foutje", dat is voor hun een neutrale signaal dat ze iets anders moeten verzinnen om beloning te krijgen. Maken ze een fout met iets wat 99% goed er in zit, probeer ik eerst even na te denken waarom dat het gebeurt en dan doe ik gewoon een stap terug zodat ik een geslaagde oefening kan belonen, en dan misschien opnieuw proberen op het "goede" niveau...Ik denk ook dat als de hond "de maling aan" heeft aan de baas, deze toch iets niet goed genoeg heeft gedaan.
Misschien zou ze een andere motivator moeten gebruiken op dat moment, misschien beheerst de hond het oefening nog niet in die bepaalde context, misschien voelt de hond zich gewoon beroerd op dat moment of is de relatie baas-hond zowieso niet zo geweldig. Dan vind ik het onzin om de hond daar voor te corrigeren, kan beter de baas op z'n donder geven... :mrgreen:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Iets afleren is vaak moeilijker dan iets aanleren en daarom is het handig om voor dat negatieve gedrag iets anders aan te leren in plaats van dat negatieve gedrag af te leren.
En dat kan je ombuigen noemen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”