Ja maar die dooie in die drol nietInge O schreef:ze waren toch zo supersnelEstherK schreef:En dat ze tijdens het vallen van de drol zich in de drol hebben ingegraven?Inge O schreef:en of :N: . zouden ze er levend uitgekomen zijn dan had ik voor het ergste gevreesd...jelle schreef: volgens mij had jij al dezelfde gruwelijk visioenen als ik... :N:
esther/marco, is het niet een mogelijkheid dat ze tijdens het poepen toevallig van iariks' staart afgevallen zijn of zo?
![]()
?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Update Iarik maden: Ladies and gentlemen,...
Moderator: moderatorteam
-
Marco#
-
Marco#
Mijn theorie
1 Op een een of andere manier eitjes binnen gekregen (ingekapseld of toevallig snel door de maag en dunne darm) die in de dikke darm zijn uitgekomen en daar zijn dood gegaan. Vervolgens uitgepoept. De levende die ik vond zijn pas buiten Iarik uitgekomen of helemaal aan het eind zodat ze eruit konden kruipen.
Ik kan mij enigszins voorstellen dat een paar eitjes deze rit hebben overleefd. Levende maden opeten vind je niets van terug.
2 Of het zijn aliens
1 Op een een of andere manier eitjes binnen gekregen (ingekapseld of toevallig snel door de maag en dunne darm) die in de dikke darm zijn uitgekomen en daar zijn dood gegaan. Vervolgens uitgepoept. De levende die ik vond zijn pas buiten Iarik uitgekomen of helemaal aan het eind zodat ze eruit konden kruipen.
Ik kan mij enigszins voorstellen dat een paar eitjes deze rit hebben overleefd. Levende maden opeten vind je niets van terug.
2 Of het zijn aliens
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
-
jelle
- Zeer actief
toch maar even vertellen - voor het geval het niet duidelijk was nog - waarom ik en volgens mij ook Inge nogal schrokken van het bericht.
Als je weet wat deze maden bijvoorbeeld bij een konijn kunnen aanrichten...
het gebeurt helaas nog regelmatig dat er konijnen zijn waarbij wat keutels aan de achterkant blijven plakken. Vliegen kunnen daar hun eitjes in leggen. Als de maden uitkomen beginnen ze te vreten - aan het konijn, wel te verstaan. En dat kan echt een kwestie van uren zijn tot je de meest afschuwelijke taferelen hebt. Vaak overleeft het konijn dit ook niet - tenzij je heel erg op tijd bent, maar dan nog is het een lijdensweg.
Als er dus levende maden door het maag/darmstelsel van Iarik zijn gepasseerd kan ik me daar hele beroerde dingen bij indenken over wat voor schade die aangericht hebben... en ik kan me dus ook bijna niet voorstellen dat dat echt gebeurd is, aangezien hij nu blijkbaar nergens last van heeft.
Ik wil je niet op de kast jagen maar wel dat je beseft wat deze beestjes kunnen aanrichten (en eenieder die konijnen heeft: wees ook gewaarschuwd!).
het gebeurt helaas nog regelmatig dat er konijnen zijn waarbij wat keutels aan de achterkant blijven plakken. Vliegen kunnen daar hun eitjes in leggen. Als de maden uitkomen beginnen ze te vreten - aan het konijn, wel te verstaan. En dat kan echt een kwestie van uren zijn tot je de meest afschuwelijke taferelen hebt. Vaak overleeft het konijn dit ook niet - tenzij je heel erg op tijd bent, maar dan nog is het een lijdensweg.
Als er dus levende maden door het maag/darmstelsel van Iarik zijn gepasseerd kan ik me daar hele beroerde dingen bij indenken over wat voor schade die aangericht hebben... en ik kan me dus ook bijna niet voorstellen dat dat echt gebeurd is, aangezien hij nu blijkbaar nergens last van heeft.
Ik wil je niet op de kast jagen maar wel dat je beseft wat deze beestjes kunnen aanrichten (en eenieder die konijnen heeft: wees ook gewaarschuwd!).
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ja ik weet er alles van, bij mijn konijn is het ook gebeurt, ik zag die dag wat vliegen bij zijn hok en af en toe had hij wat poep aan zn vacht, dus ik heb hem gewassen maar na het wassen kropen de maden , letterlijk door zijn huid naar buiten
Met een rotgang naar de da maar het was al te ver heen en hebben we hem laten inslapen, en net wat jij zegt dit kan binnen enkele uren gebeuren , echt heel erg was het.
Ik dacht bij Iarik eigenlijk aan een ander soort omdat die veel groter zijn , maar die zijn ws volgroeid? bij mijn konijn waren ze echt maar een paar mimileters dik en niet eens een halve cm lang.
Groetjes Els
Met een rotgang naar de da maar het was al te ver heen en hebben we hem laten inslapen, en net wat jij zegt dit kan binnen enkele uren gebeuren , echt heel erg was het.
Ik dacht bij Iarik eigenlijk aan een ander soort omdat die veel groter zijn , maar die zijn ws volgroeid? bij mijn konijn waren ze echt maar een paar mimileters dik en niet eens een halve cm lang.
Groetjes Els
-
estelle
- Lisa
- Zeer actief
En dat maden uit de huid van een hond kunnen kruipen, heb ik ook eens gezien. Volgens de dierenarts zag je dit normaal alleen bij schapen en niet bij een hond. Dat is echt doffe ellende geweest, telkens met een giftig goedje op de huid spuiten dagenlang, maden eruit pulken en in ene waren ook alle vissen in de vijver dood zo giftig was dat goedje.
Groetjes Lisa
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weet hoe snel het kan gaan bij konijnen en schapen en dit heeft ook wel door ons hoofd gespookt. Vooral omdat hij vorige week wat diarree had gehad. We hebben Iarik meerdere keren van top tot teen gecheckt op wondjes en/of maden maar er was gelukkig niets te vinden.jelle schreef:toch maar even vertellen - voor het geval het niet duidelijk was nog - waarom ik en volgens mij ook Inge nogal schrokken van het bericht.
We houden Iarik heel goed in de gaten. Mocht hij ook maar een beetje lusteloos worden oid dan gaan we meteen naar de DA. Die is gelukkig 24/7 bereikbaar.
- starfleet
- Erelid
Kan het niet zijn dat die maden rondegekropenhebben en in/bij zijn kont zijn gekropen. Ik weet dat dat ook vergezocht is, maar toch kan ik me er wat bij voorstellen. Dat er poep heeft gekleefd nog wat aan zijn anus en dat die maden daarop af zijn gekomen.Ik neem aan dat je zijn mand en botjes goed hebt gecontroleerd? Een vriendin van mij had maden in een gerookt vleesbot :N:
Dat hij ze opgegeten heeft en vrijwel onverteerd weer uitpoept kan misschien toch ook? Vies praatje, maar bij mijn zoontje vond ik als hij de eerste keer iets at, het heel terug in zijn luier vaak:champignons, paprika, totaal onverteerd. Met een made lijkt me dat niet erg waarschijnlijk, dat is gewoon een eiwitbron die goed verteert voor een hond zou je zo zeggen.
Yukkie, ze kunnen overal inzitten. In een studentenflat zaten ze ooit eens in een perzich tapijt in de keuken. Daar was op geknoeid en daar zaten dus echt heel veel van die viezeriken in.
Bah, ik zou helemaal uit mijn doen zijn, ook omdat je de bron niet kan vinden in je huis. En het blijft natuurlijk ook knagen dat ze misschien toch in zijn darmen zitten te vreten. Is het wel 100% zeker een made van een vlieg? Het lijkt er sterk op, maar er zijn wel meer van die engerds die erg op elkaar lijken.
Als het de made van een vlieg is, moeten ze eigenlijk wel van buitenaf in zijn kont gekropen zijn, dat kan niet anders denk ik al met al. Dat zou anders toch vaker moeten gebeuren, honden eten zo vaak iets waar vast al eieren in hebben gezeten. En waarom zou je ze dan in je kamer levend en al vinden?
Anne
Dat hij ze opgegeten heeft en vrijwel onverteerd weer uitpoept kan misschien toch ook? Vies praatje, maar bij mijn zoontje vond ik als hij de eerste keer iets at, het heel terug in zijn luier vaak:champignons, paprika, totaal onverteerd. Met een made lijkt me dat niet erg waarschijnlijk, dat is gewoon een eiwitbron die goed verteert voor een hond zou je zo zeggen.
Yukkie, ze kunnen overal inzitten. In een studentenflat zaten ze ooit eens in een perzich tapijt in de keuken. Daar was op geknoeid en daar zaten dus echt heel veel van die viezeriken in.
Bah, ik zou helemaal uit mijn doen zijn, ook omdat je de bron niet kan vinden in je huis. En het blijft natuurlijk ook knagen dat ze misschien toch in zijn darmen zitten te vreten. Is het wel 100% zeker een made van een vlieg? Het lijkt er sterk op, maar er zijn wel meer van die engerds die erg op elkaar lijken.
Als het de made van een vlieg is, moeten ze eigenlijk wel van buitenaf in zijn kont gekropen zijn, dat kan niet anders denk ik al met al. Dat zou anders toch vaker moeten gebeuren, honden eten zo vaak iets waar vast al eieren in hebben gezeten. En waarom zou je ze dan in je kamer levend en al vinden?
Anne
-
Marion.
Wat jij schrijft zou mij dus ook de hele dag door de kop spoken. Levende, actieve maden in mijn huis. Ik zou niet meer slapen, vrees ik :N:starfleet schreef:Als het de made van een vlieg is, moeten ze eigenlijk wel van buitenaf in zijn kont gekropen zijn, dat kan niet anders denk ik al met al. Dat zou anders toch vaker moeten gebeuren, honden eten zo vaak iets waar vast al eieren in hebben gezeten. En waarom zou je ze dan in je kamer levend en al vinden?
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik ook niet :N:Marion. schreef:Wat jij schrijft zou mij dus ook de hele dag door de kop spoken. Levende, actieve maden in mijn huis. Ik zou niet meer slapen, vrees ik :N:starfleet schreef:Als het de made van een vlieg is, moeten ze eigenlijk wel van buitenaf in zijn kont gekropen zijn, dat kan niet anders denk ik al met al. Dat zou anders toch vaker moeten gebeuren, honden eten zo vaak iets waar vast al eieren in hebben gezeten. En waarom zou je ze dan in je kamer levend en al vinden?
Járen geleden verzorgde ik de kat van de buren (niet van waar ik nu woon hoor) en ik leegde de kattenbak netjes in een plastic zak en gooide die in de vuilnisbak die ook vlakbij onze voordeur stond.
Een tijdje later opende ik de voordeur en letterlijk DUIZENDEN maden kropen over de vuilnisbak, grond.... vlakbij onze voordeur
Ik dacht dat ik gek werd
Ik vind dat echt zulke ontzettend smerige beesten
Maar goed.....
Gelukkig gaat het met Iarik goed en hopelijk zijn de beestjes toch niet echt uit zijn lijf gekomen
-
Golden Stanley
Ontzettend goor dit zeg.
Mijn jongens komen onderweg vaak haaskarkassen wat krioelt van de maden tegen. Daar mogen ze niet van snoepen (proberen het toch.....), maar onderweg check ik ze toch altijd op verdwaalde maden die niet in holletjes en openingetjes van mijn honden kunnen kruipen.
Benauwd me dat jullie er van overtuigd zijn dat het echt met de poep meekwam. Want als ik het goed heb, is jullie pup op rauwe voeding afgespeend en wat die spijsvertering aangaat zou dat helemaal snor moeten zitten. Het zou dan niet kunnen overleven.
Eng dit.
Mijn jongens komen onderweg vaak haaskarkassen wat krioelt van de maden tegen. Daar mogen ze niet van snoepen (proberen het toch.....), maar onderweg check ik ze toch altijd op verdwaalde maden die niet in holletjes en openingetjes van mijn honden kunnen kruipen.
Benauwd me dat jullie er van overtuigd zijn dat het echt met de poep meekwam. Want als ik het goed heb, is jullie pup op rauwe voeding afgespeend en wat die spijsvertering aangaat zou dat helemaal snor moeten zitten. Het zou dan niet kunnen overleven.
Eng dit.
-
estelle
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Iarik heeft geen botjes gehadestelle schreef:Ik heb hier bij verschillende dierenwinkels al weleens botten zien liggen met dode maden erop.starfleet schreef: Een vriendin van mij had maden in een gerookt vleesbot :N:
Dat zou dus ook best kunnen, dat je hem een botje hebt gegeven met wat dodo maden erop.
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry even
"flabbergasted"
bijv.nw. / bijw. als in dumbfounded: verbouwereerd, verbaasd, stomverbaasd, perplex, beduusd, ontzet, ontdaan, onthutst, ontsteld
bijv.nw. / bijw. als in flabbergasted: verbaasd, sprakeloos, met de mond vol tanden, verstomd, met open mond, verwonderd, verbijsterd, verbluft
bijv.nw. / bijw. als in flabbergasted: overdonderd, overbluft
bijv.nw. / bijw. als in taken by surprise: overdonderd, overrompeld
bijv.nw. / bijw. als in baffled: ontsteld, getroffen, perplex, onthutst, paf
bijv.nw. / bijw. als in speechless: zwijgend, perplex, stom, sprakeloos, stomverbaasd, paf, overbluft
Als in: creatieve armoede als je hier niet een mooi nederlands alternatief uit weet te plukken.
Deze omschrijving vond ik ergens, dekt de lading wel FemiaFemia schreef:huhYv*nn schreef:Oprecht blij dat het verder goed is met Iarik!!!
Met mij gaat het inmiddels wat minder ben volkommen flabbergasted, en als ik dat woord uit m`n strot krijg en neer kan tikken dat is het niet best :N:Wat is dat?
"flabbergasted"
bijv.nw. / bijw. als in dumbfounded: verbouwereerd, verbaasd, stomverbaasd, perplex, beduusd, ontzet, ontdaan, onthutst, ontsteld
bijv.nw. / bijw. als in flabbergasted: verbaasd, sprakeloos, met de mond vol tanden, verstomd, met open mond, verwonderd, verbijsterd, verbluft
bijv.nw. / bijw. als in flabbergasted: overdonderd, overbluft
bijv.nw. / bijw. als in taken by surprise: overdonderd, overrompeld
bijv.nw. / bijw. als in baffled: ontsteld, getroffen, perplex, onthutst, paf
bijv.nw. / bijw. als in speechless: zwijgend, perplex, stom, sprakeloos, stomverbaasd, paf, overbluft
Als in: creatieve armoede als je hier niet een mooi nederlands alternatief uit weet te plukken.
-
Essy
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
De dierenarts heeft dit onderzocht en niets kunnen vinden.Essy schreef:Gatverdamme ik zat net een ijsje te eten![]()
zitten ze niet net achter zijn kringspier? Als ze er echt uit blijven vallen zou ik toch terug naar de DA gaan. Stel dat ze in het laatste stukje van zijn darm zitten en daar schade aan richten.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
- Youp
- Zeer actief
Bah wat naar....en vreemd!
Ik heb dus levende maden in huis gehad. Een jaar of 3 geleden. Ik sliep idd niet meer en eten deed ik ook niet meer thuis. Op een dag zat ik zilvervliesrijst
te eten toen er zomaar 1 over de armleuning van de bank kroop. Ik heb letterlijk alles uitgekotst. Regelmatig zagen we er 1 over het plafond kruipen of over het aanrecht.
Ik vond iedere dag een paar maden, maar we hebben nooit kunnen ontdekken waar ze vandaan zijn gekomen. Het heeft een paar weken geduurd en die tijd zijn we op de camping verbleven.
Volgens de meneer van de bestrijdingsdienst kon het heel goed een dood dier in de kruipruimte of spouw zijn. Waarschijnlijk was er al te weinig voedsel voor ze zodat ze ff bij ons kwamen kijken of er wat te vreten viel. Ze konden er niets aan doen. We moesten maar wachten tot het "op" was.
Ik heb dus levende maden in huis gehad. Een jaar of 3 geleden. Ik sliep idd niet meer en eten deed ik ook niet meer thuis. Op een dag zat ik zilvervliesrijst
Ik vond iedere dag een paar maden, maar we hebben nooit kunnen ontdekken waar ze vandaan zijn gekomen. Het heeft een paar weken geduurd en die tijd zijn we op de camping verbleven.
Volgens de meneer van de bestrijdingsdienst kon het heel goed een dood dier in de kruipruimte of spouw zijn. Waarschijnlijk was er al te weinig voedsel voor ze zodat ze ff bij ons kwamen kijken of er wat te vreten viel. Ze konden er niets aan doen. We moesten maar wachten tot het "op" was.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

-
C@rmen
Youp schreef:Bah wat naar....en vreemd!
Ik heb dus levende maden in huis gehad. Een jaar of 3 geleden. Ik sliep idd niet meer en eten deed ik ook niet meer thuis. Op een dag zat ik zilvervliesrijstte eten toen er zomaar 1 over de armleuning van de bank kroop. Ik heb letterlijk alles uitgekotst. Regelmatig zagen we er 1 over het plafond kruipen of over het aanrecht.
- Youp
- Zeer actief
En dat gevoel krijg ik nu spontaan weer...... :N:janus-powerrr schreef:Youp schreef:Bah wat naar....en vreemd!
Ik heb dus levende maden in huis gehad. Een jaar of 3 geleden. Ik sliep idd niet meer en eten deed ik ook niet meer thuis. Op een dag zat ik zilvervliesrijstte eten toen er zomaar 1 over de armleuning van de bank kroop. Ik heb letterlijk alles uitgekotst. Regelmatig zagen we er 1 over het plafond kruipen of over het aanrecht.
Volgens de meneer van de bestrijdingsdienst kon het heel goed een dood dier in de kruipruimte of spouw zijn. Waarschijnlijk was er al te weinig voedsel voor ze zodat ze ff bij ons kwamen kijken of er wat te vreten viel. Ze konden er niets aan doen. We moesten maar wachten tot het "op" was.![]()
![]()
![]()
dan voel je het overal kriebelen he?
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

-
C@rmen
Youp schreef:En dat gevoel krijg ik nu spontaan weer...... :N:janus-powerrr schreef:Youp schreef:Bah wat naar....en vreemd!
Volgens de meneer van de bestrijdingsdienst kon het heel goed een dood dier in de kruipruimte of spouw zijn. Waarschijnlijk was er al te weinig voedsel voor ze zodat ze ff bij ons kwamen kijken of er wat te vreten viel. Ze konden er niets aan doen. We moesten maar wachten tot het "op" was.![]()
![]()
![]()
dan voel je het overal kriebelen he?
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer: