Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Darmhernia

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dolleke
geregistreerd lid

Darmhernia

Ongelezen bericht door Dolleke »

Hallo,

Ik heb eigenlijk geen vraag, maar wil jullie waarschuwen, om te voorkomen wat bij mijn hond is gebeurd. Met veel verdriet heb ik mijn Duitse Herder vandaag in laten slapen.

Hij had een tijd last van obstipatie en kon maar niet poepen. Na pilletjes slikken tegen een zogenaamde darmonsteking nog geen verbetering. Advies van de da: nog even afwachten. Na een tijd nog geen verbetering en toen zijn we naar een andere da gegaan. Die constateerde: darmhernia. Zijn prostaat was vergroot waardoor zijn poep er niet meer langs kon. Hij had wel poep in zijn darmen zitten, dus hij is heel hard gaan persen, gevolg-> spieren in zijn darmen beschadigd. Hij onderging een zware operatie en hij is toen ook gelijk gecastreerd om de prostaat te verkleinen.
Na een aantal weken herstel vaak teruggeweest bij de da en die vertelde gisteren dat de spieren te erg beschadigd zijn om te herstellen.

Ik wil jullie waarschuwen om er op tijd bij te zijn (mocht dit bij een van jullie honden voorkomen) De kwakzalver die zich een da noemt heeft het probleem niet gezien. Als we eerder waren geweest had ik mijn hon dnu nog bij me gehad!

Ik vertel het omdat ik geen een hond dit probleem gun en de baasjes het verdriet ook niet gun!
Luïsa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Luïsa »

sterkte ...
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Wat vreselijk. Heel veel sterkte!
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Wat een verschrikkelijk verhaal. Ik kan me voorstellen dat je flink pissig bent op die dierenarts, maar goed, daar heb jij je hond niet mee terug.

Ik wens je heel veel kracht en sterkte met dit grote verlies.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Wat een verdrietig verhaal.
Sterkte met het gemis!
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
samson10
Actief

Ongelezen bericht door samson10 »

Wat erg zeg en vooral omdat het niet zo had hoeven lopen.

Mag ik vragen hoelang jouw hond niet gepoept heeft?
Mijn hond heeft nl een tumor in zn prostaat en heeft dus nu al moeite met poepen,ik wil nl niet te lang wachten en Samson onnodig laten lijden.

Heel veel sterkte :jank:
Gr Hester
SAMSON 05-01-1997--12-09-2007

Your dog loves you.When nobody else does.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat ontzettend verdrietig :cry:
Heel veel sterkte gewenst.....
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Dolleke
geregistreerd lid

Tuurlijk mag je dat vragen, wil andere graag helpen!

Het is allemaal begonnen met kleine poepjes die hij liet vallen. Dit deed hij nooit en ik denk dat het toen al fout zat.

Hij heeft altijd, tot vandaag zelfs, wel iets gepoept. Maar telkens waren het kleine stukjes van 5 bij 5 cm zeg maar.
In totaal hebben we een jaar er echt mee gesukkeld denk ik, waarin het steeds erger werd.

Heel veel sterkte met Samson! Is er niks meer te doen aan die tumor? weg laten halen? Dit heb je waarschijnlijk allemaal al wel besproken.
Geniet nog van de tijd die je samen hebt he!
samson10
Actief

Dank je.

Genieten doen we zeker!
En er kan niets meer aan gedaan worden,tis zo'n rot plek.
De DA gaf Samson nog maanden,hoeveel is niet te zeggen.
Gr Hester

Dolleke
geregistreerd lid

Ja het is inderdaad een rot plek!
En hoe gedraagt Samson zich? Nog wel gewoon vrolijk en actief? Dat vind ik namelijk het gemene, het koppie wil nog wel, maar de achterkant van zijn lichaam helpt niet mee :boos:
samson10
Actief

Samson is wel rustiger geworden,slaapt veel.
Maar hij kan ook nog wel vrolijk en speels zijn.
Af en toe kijkt hij me aan en dan denk ik wel, zou hij zich nog wel prettig voelen.
Tis moeilijk,want als ik denk dat het niet meer gaat,dan moet ik hem in laten slapen. :jank: Maar ik vind het echt moeilijk om te beslissen wanneer het zover is.
Gr Hester

Dolleke
geregistreerd lid

Ja i know, wanneer maak je de goede keuze he?
Ik had mijn schat misschien langer bij me kunnen houden, maar ik denk echt dat hij pijn had, zat ook constant aan zijn anus te likken.
Maar je kan niet altijd egoistisch blijven om je hond bij je te houden en je zult uiteindelijk die o zo zware keuze moeten maken. Altijd het beste met je hondje voor houden, dan kan je niet de verkeerde keuze maken.
Sterkte
samson10
Actief

Ik ben echt niet van plan Samson te laten lijden,dus dan neem ik de beslissing liever iets te vroeg.maar dan nog,wanneer?????????

Maarja het is nu toch afwachten.

Jij heel veel sterkte met je verlies :(:
Gr Hester

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Bah wat erg voor je.

Sterkte
:pop:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat triest.... sterkte hoor.

Zo heb ik m'n hond nog wel, dankzij accuut opereren van Daisy.
Ook een darmafsluiting.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik had al op Dolleke's verhaal gereageerd in haar voorsteltopic, maar ik wil er hier ook nog iets over kwijt. Allereerst heel erg veel sterkte gewenst Dolleke met het verwerken van dit verlies!

Mijn hondje Max is inmiddels 2x geopereerd aan een perineale hernia. Ook hij had moeite met poepen. Het vervelende is dat als je achteraf terug denkt, je je realiseert dat het al eventjes aan de gang was, maar omdat je niet weet dat zoiets als een darmhernia bestaat, reageer je niet acuut. Gelukkig reageerde mijn DA wel adekwaat.

Het eerste wat de DA vroeg was of hij iets had ingeslikt wat een verstopping kon veroorzaken (een stuk tennisbal ofzo). Daarna ging hij gelijk voelen of de prostaat vergroot was, omdat die dan de doorgang zou kunnen belemmeren. De prostaat was in orde, maar hij kon meteen voelen dat de passage verwijd was. Je kon letterlijk zijn vinger een bobbeltje zien vormen vlak naast de anus toen hij van binnenuit wat druk uitoefende. Hij is toen dezelfde dag nog geopereerd door een DA die die operatie al eerder had uitgevoerd (wat blijkbaar een veel kleinere kans op recidiven geeft). Helaas bleek een aantal maanden later dat het probleem vooral aan een kant weer was teruggekomen en is er een tweede operatie uitgevoerd. Het zal altijd een zwakke plek blijven, dus we blijven het elke keer weer nauwlettend in de gaten houden hoe hij poept.

Ik zou graag iedereen het advies geven om bij moeizaam poepen waarbij echt geperst wordt, niet te wachten maar de DA ernaar te laten kijken, en eventueel te vragen of de DA de passage manueel kan controleren. Je kunt je hond en jezelf daarmee een hoop ellende besparen.
Dolleke
geregistreerd lid

Je hebt echt volkomen gelijk! Wat is een goede da dan toch ontzettend van belang.

Hoe oud is Max, is het de Duitse Herder op je foto?
Ontzettend fijn voor jullie dat het goed gekomen is!
Gos
Zeer actief

Dolleke schreef:Je hebt echt volkomen gelijk! Wat is een goede da dan toch ontzettend van belang.
Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van een DA natuurlijk, maar je blijft ervan afhankelijk of een DA aan alle mogelijkheden denkt. Ik vond de gedachtengang van mijn DA wel logisch klinken: eerst checken of hij iets doorgeslikt zou hebben, dan een vergrote prostaat. Volgens mijn DA was een vergrote prostaat gemakkelijk te voelen, dus hij had zo z'n handschoenen aan.
Dolleke schreef: Hoe oud is Max, is het de Duitse Herder op je foto?
Ontzettend fijn voor jullie dat het goed gekomen is!
Max is het opdondertje rechts, hij is ongeveer 12 jaar oud (geschatte leeftijd, hij is van straat geplukt en ik heb hem uit het asiel waar hij toen terecht kwam, z'n geboortebewijs zat er niet bij :wink: ). De herder is een belgische herder, een mechelse om precies te zijn maar de haren achter haar oren zijn wat te lang.
Dolleke
geregistreerd lid

Ja, maar achteraf gezien, hoor en lees ik nu veel over een vergrote prostaat als oorzaak door moeilijk kunnen poepen. Dan is het volgens mij niet de beste da als die nog geeneens rectaal voelt. Terwijl de andere da dat als eerste deed!

Oh op de foto vind ik het net een dh :wink: Hij kijkt net zo alert en vrolijk als mijn hond.
Gos
Zeer actief

Dolleke schreef:Oh op de foto vind ik het net een dh :wink: Hij kijkt net zo alert en vrolijk als mijn hond.
Hij is een zij :wink: en is inderdaad heel vrolijk en blij :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”