Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Optelsom KVV + brokken
Moderator: moderatorteam
- Palmuk
- Actief
Optelsom KVV + brokken
Hoi allemaal,
we hebben al bijna 18 uur een hondje in huis en moeten eigenlijk nog bepalen hoeveel voer ze precies krijgt van ons gaat krijgen. We hebben besloten om een combinatie te geven van KVV en brokken. Het is een beetje een compromis tussen praktisch en goed.
's Avonds krijgt ze 100 gram KVV, terwijl de verpakking als dag-portie 300 gram geeft. Aangezien elders op het forum al staat dat 200 ook genoeg is ga ik er maar van uit dat dit een halve dag eten is.
Als brokken krijgt ze 's ochtends Royal Canin (enerzijds vanwege goede ervaringen ermee, anderzijds omdat Biofood en Farmfood erg moeilijk te krijgen zijn hier). Op de verpakking staan dat ze daar 210 gram van mag als ze 2h per dag loopt. Op dit moment doet ze dat ook nog. Daarvan heb ik vanmorgen de helft gegeven ongeveer.
Mijn vraag is, mag ik gewoon beide getallen halveren en het op deze manier doen? Beide voeren zeggen compleet te zijn.
Mijn tweede vraag, zijn er buiten het gewicht tekenen dat je hond te veel of te weinig eten krijgt?
Groeten,
Remco
we hebben al bijna 18 uur een hondje in huis en moeten eigenlijk nog bepalen hoeveel voer ze precies krijgt van ons gaat krijgen. We hebben besloten om een combinatie te geven van KVV en brokken. Het is een beetje een compromis tussen praktisch en goed.
's Avonds krijgt ze 100 gram KVV, terwijl de verpakking als dag-portie 300 gram geeft. Aangezien elders op het forum al staat dat 200 ook genoeg is ga ik er maar van uit dat dit een halve dag eten is.
Als brokken krijgt ze 's ochtends Royal Canin (enerzijds vanwege goede ervaringen ermee, anderzijds omdat Biofood en Farmfood erg moeilijk te krijgen zijn hier). Op de verpakking staan dat ze daar 210 gram van mag als ze 2h per dag loopt. Op dit moment doet ze dat ook nog. Daarvan heb ik vanmorgen de helft gegeven ongeveer.
Mijn vraag is, mag ik gewoon beide getallen halveren en het op deze manier doen? Beide voeren zeggen compleet te zijn.
Mijn tweede vraag, zijn er buiten het gewicht tekenen dat je hond te veel of te weinig eten krijgt?
Groeten,
Remco
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Allereerst gefeliciteerd met je pup en veel geluk samen!
Ik zou eerlijk gezegd 100% voor kvv gaan. Een combinatie van kvv en brokken is niet geweldig, en helemaal voor een opgroeiende hond zou ik kiezen voor het beste.
Waarom kies je eigenlijk voor een combinatie? Ik lees dat het een compromis is tussen praktisch en goed, maar hoezo is deze combinatie praktischer dan helemaal kvv geven? Kvv is zo makkelijk, je ontdooit het en kiept het in de voerbak, klaar
Ik zou eerlijk gezegd 100% voor kvv gaan. Een combinatie van kvv en brokken is niet geweldig, en helemaal voor een opgroeiende hond zou ik kiezen voor het beste.
Waarom kies je eigenlijk voor een combinatie? Ik lees dat het een compromis is tussen praktisch en goed, maar hoezo is deze combinatie praktischer dan helemaal kvv geven? Kvv is zo makkelijk, je ontdooit het en kiept het in de voerbak, klaar
- Palmuk
- Actief
Het is vooral dat we maar een zeer kleine vriezer hebben en we willen toch ook voor onszelf er wat in hebben.
Verder hebben we graag dat ze aan brokken gewend is, bijvoorbeeld voor als we haar meenemen ergens naartoe. Ze stond trouwens ook op brokken van te voren.
Maar vind je het geen combinatie omdat je gewoon helemaal tegen brokken bent of is er nog een bijzondere reden voor?
Overigens is ze geen pup, maar een 4,5 jarige herplaatser.
Verder hebben we graag dat ze aan brokken gewend is, bijvoorbeeld voor als we haar meenemen ergens naartoe. Ze stond trouwens ook op brokken van te voren.
Maar vind je het geen combinatie omdat je gewoon helemaal tegen brokken bent of is er nog een bijzondere reden voor?
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, sorry, ik had niet begrepen dat het een herplaatser is. Maar hartstikke goed dat jullie haar een nieuw thuis hebben gegeven!Palmuk schreef:Het is vooral dat we maar een zeer kleine vriezer hebben en we willen toch ook voor onszelf er wat in hebben.
Ik ben sowieso geen voorstander van brokken. Maar omdat de vertering van brokken en rauw anders werkt, vind ik daarom een combinatie niet super. Maar het kan wel hoor, als je maar 8 uur tussen de maaltijden laat. Naar mijn mening zou het het best zijn als ze 100% vers voer zou krijgen, maar dat is ieders eigen keus natuurlijk
Voor hoeveel dagen voer kun je in de vriezer kwijt die je nu hebt? Je zou anders elke week voer kunnen halen, of zoveel/zo vaak je kwijt kunt. Dat deed ik in het begin ook. Toen ging ik 3x in de week langs de dierenwinkel om voer te halen voor mijn eerste hond. Toen deed ik het ook nog in mijn eigen vriezer.
Het handigst zou natuurlijk zijn om een vriezer bij te kopen, als dat mogelijk is. Ik heb mijn eerste en tweede vriezer nieuw gekocht maar de derde vriezer via marktplaats voor 50,- (vriezer van ruim 200 liter!).
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Ik geef de honden hier ook een combinatie van brok en kvv maar hier krijgen ze 4 dagen brok ( 2 keer per dag ) en dan 3 dagen kvv. Dus niet brok en kvv op dezelfde dag. Dit idd met het oog op de andere vertering. Maar ik ken ook veel mensen die brok en kvv wel op dezelfde dag voeren en als je idd zorgt dat er 8 uur tussen de voedingen inzit is dat geen probleem. Gewoon even uitproberen wat voor jullie en jullie hondje het fijnste is. Dat merk je vanzelf ! Heel veel plezier ermee !!
- Palmuk
- Actief
8 uur zit er zeker wel tussen, in principe een uur of 12, met natuurlijk een kleine afwijking soms. We gaan inderdaad gewoon kijken hoe ze het erop doet. Als het niet goed lijkt te gaan wisselen we natuurlijk. Aan de eetlust zal het niet liggen, die was van beide prima, maar wat wil je ook als je gewend bent dat er 4 anderen ook uit je bak willen eten.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Mijn vorige hond kreeg 's ochtends brokken (compleet) en 's avonds kvv. Nooit problemen mee gehad.
Mijn huidige hondje krijgt alleen kvv, en dat gaat prima in mijn kleine vriezertje. Gewoon niet te veel tegelijk kopen: ik koop ongeveer 1x per maand een voorraad en dan hou ik nog genoeg ruimte over voor mijn pizza's, ijsjes, brood, iglo kookstart. vissticks en mora gehaktballetjes in zoetzure saus
Mijn huidige hondje krijgt alleen kvv, en dat gaat prima in mijn kleine vriezertje. Gewoon niet te veel tegelijk kopen: ik koop ongeveer 1x per maand een voorraad en dan hou ik nog genoeg ruimte over voor mijn pizza's, ijsjes, brood, iglo kookstart. vissticks en mora gehaktballetjes in zoetzure saus
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
aschra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Gelukkig eet de hond wel gezond....tekkel schreef:Mijn vorige hond kreeg 's ochtends brokken (compleet) en 's avonds kvv. Nooit problemen mee gehad.

- Palmuk
- Actief
Ze is een tibetaanse Terriër van 4,5 jaar oud. Ik dacht eigenlijk dat ze 10kg woog, maar net kwam ik al wegend (arm beestje
) maar tot 8,6 kg. Dat maakt de adviezen op de verpakking ook van 135 (weinig actief) en 150 (1h actief) tot 180 gram (2h actief). Dat is voor 8kg trouwens. Echt verwachten dat ze zo actief blijft doe ik niet, vandaag lijkt ze toch wel moe van de wandelingen. Ik denk er dus aan om er 75 gram brokken van te maken + 100 gram KVV (Duck, al hebben we ook wat gewone smuldier liggen). Lijkt dat redelijk?
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Pepie schreef:Gelukkig eet de hond wel gezond....tekkel schreef:Mijn vorige hond kreeg 's ochtends brokken (compleet) en 's avonds kvv. Nooit problemen mee gehad.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je inderdaad een goed start hebt gemaakt met je hoeveelheid voer, verder moet je gewoon kijken of de hond dikker wordt of juist mager...als 1 van beide gebeurt moet je minder of juist meer gaan geven....en als ze goed op gewicht blijft dan blijft je dit geven.
Ikzelf zou eerder kiezen voor brokdagen en vlees dagen maar als je hond het goed op jouw systeen doet moet je dat lekker blijven doen...let welop de 8 uur tussen brok maaltijd en vlees.
Jacqueline
Ikzelf zou eerder kiezen voor brokdagen en vlees dagen maar als je hond het goed op jouw systeen doet moet je dat lekker blijven doen...let welop de 8 uur tussen brok maaltijd en vlees.
Jacqueline
- Trici
- Zeer actief
- Contacteer:
tekkel schreef:Pepie schreef:Gelukkig eet de hond wel gezond....tekkel schreef:Mijn vorige hond kreeg 's ochtends brokken (compleet) en 's avonds kvv. Nooit problemen mee gehad.
Mijn huidige hondje krijgt alleen kvv, en dat gaat prima in mijn kleine vriezertje. Gewoon niet te veel tegelijk kopen: ik koop ongeveer 1x per maand een voorraad en dan hou ik nog genoeg ruimte over voor mijn pizza's, ijsjes, brood, iglo kookstart. vissticks en mora gehaktballetjes in zoetzure saus![]()
![]()
Hier krijgt hij ook s morgens brok en s avonds kvv en ik moet eerlijk zeggen hier totaal geen probleem

-
jelle
- Zeer actief
Het principe zou denk ik gewoon moeten werken, beide adh's halveren en dan combineren. Ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn, calorieën mag je gewoon lineair optellen 
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Gefeliciteerd met de aanschaf van jullie hond.
Dat jullie maar veel leuke dingen gaan meemaken samen.
Kwa voeding zou ook ik, geen brok en Kvv op een dag geven.
Met het oog op de hoeveelheid, zit je denk ik wel goed, kwa brok
zou ik 10% minder geven als het advies.
En de Kvv kun je ongeveer 20 a 30 gram per kg lichaamsgewicht aanhouden, maar dit is natuurlijk wel gebaseerd op een totaal portie per dag, dus dan halveer je dat gewoon.
En als je dan toch brokken wil blijven geven , brok en vleesdagen gaan inlassen.
Ook ik ben absoluut geen voorstander van brok, omdat het naar mijn mening teveel troep bevat, en ik het absoluut niet bij een Carnivoor vind horen.
Wij zelf geven Kvv van verschillende merken en we voeren vers dus barfen een aantal malen per week.
Kwa praktische kant is Kvv naar mijn idee heel handig, en helemaal als je bvb een supermarkt in de buurt hebt die hoogswaarschijnlijk wel wat Kvv van bvb Rodi of Smul in zijn vriezer heeft liggen.
Dan kun je als het niet anders kan zelfs elke dag halen of een keer in de week ofzo.
Nou succes ermee!
Dat jullie maar veel leuke dingen gaan meemaken samen.
Kwa voeding zou ook ik, geen brok en Kvv op een dag geven.
Met het oog op de hoeveelheid, zit je denk ik wel goed, kwa brok
zou ik 10% minder geven als het advies.
En de Kvv kun je ongeveer 20 a 30 gram per kg lichaamsgewicht aanhouden, maar dit is natuurlijk wel gebaseerd op een totaal portie per dag, dus dan halveer je dat gewoon.
En als je dan toch brokken wil blijven geven , brok en vleesdagen gaan inlassen.
Ook ik ben absoluut geen voorstander van brok, omdat het naar mijn mening teveel troep bevat, en ik het absoluut niet bij een Carnivoor vind horen.
Wij zelf geven Kvv van verschillende merken en we voeren vers dus barfen een aantal malen per week.
Kwa praktische kant is Kvv naar mijn idee heel handig, en helemaal als je bvb een supermarkt in de buurt hebt die hoogswaarschijnlijk wel wat Kvv van bvb Rodi of Smul in zijn vriezer heeft liggen.
Dan kun je als het niet anders kan zelfs elke dag halen of een keer in de week ofzo.
Nou succes ermee!
Laatst gewijzigd door Amber op 27 jul 2007 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
-
benji
- Vaste gebruiker
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Een beagle mag maximaal 15 kg. wegen maar die van mij is met dat gewicht tonnetje-rond.benji schreef:een volwassen tibetaanse terrier mag toch wel 12kg wegen voor een reu en 10 kg voor een teefje
Zeker als ze heel veel beweging krijgt zo ik ze voorlopig toch wat extra geven.
Voeren doe je op het oog, ik zou zeker niet meer gaan geven maar in de gaten houden of ze afvalt of zwaarder word.
Eraf is altijd moeilijker dan erbij!
Groetjes Michaëla en Knoeppie

-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind ik ook, het verschilt erg veel per hond. Bij de dierenarts hangt zo'n overzicht van gewenst gewicht per ras en geslacht, maar Yindra zou met dat gewicht te dik zijn en wandor te dun.Knoeppie schreef:Een beagle mag maximaal 15 kg. wegen maar die van mij is met dat gewicht tonnetje-rond.benji schreef:een volwassen tibetaanse terrier mag toch wel 12kg wegen voor een reu en 10 kg voor een teefje
Zeker als ze heel veel beweging krijgt zo ik ze voorlopig toch wat extra geven.
Voeren doe je op het oog, ik zou zeker niet meer gaan geven maar in de gaten houden of ze afvalt of zwaarder word.
Eraf is altijd moeilijker dan erbij!
- Palmuk
- Actief
-
Eef
- Zeer actief
- Contacteer:
Heel herkenbaar. Zo zijn wij vroeger met Wandor ook op vers overgegaan, brokken wilde hij gewoon niet eten (en neem het hem eens kwalijkPalmuk schreef:Yèti is aan de kleine kant voor een tibetaanse terrier. Ze weegt eerder teveel dan te weinig. Ondertussen heeft ze zelf al de keuze voor KVV gemaakt, want haar brokken weigert ze te eten.
groetjes,
Linda