Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

alvleesklier en jeuk

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

alvleesklier en jeuk

Ongelezen bericht door **Tamara** »

In het topic van Max schreef ranetje:

Een ontsteking aan de alvleesklier had voor de DA allang een aanwijzing moeten zijn dat er suikerziekte zou kunnen zijn/ontstaan
Daarmee zou ook de jeuk van Max verklaard zijn n.l.

Ik ben heel erg benieuwd wat de link is tussen een niet werkende alvleesklier en jeuk, dit vanwege mijn eigen hond.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als een alvleesklier niet meer goed werkt worden een heleboel spijsverteringsstoffen niet meer (voldoende) aangemaakt. Men denkt dat grootste veroorzaker van jeuk door de alvleesklier komt doordat de galsappen niet meer goed afgevoerd worden. Ook zullen de stoffen die de alvleesklier aanmaakt ook een wisselwerking hebben op de lever. Van leverproblemen is algemeen bekend dat zij jeuk veroorzaken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

hmmmm daar had ik nog nooit van gehoord...

sam gaat nu redelijk goed maar het is iets om te onthouden..
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik hou het ook in mijn achterhoofd want in deze richting ben ik nog nooit gewezen. Vegas heeft bekende allergiën maar het kan geen kwaad dit misschien ook eens te onderzoeken dan :idea:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Reini schreef:Ik hou het ook in mijn achterhoofd want in deze richting ben ik nog nooit gewezen. Vegas heeft bekende allergiën maar het kan geen kwaad dit misschien ook eens te onderzoeken dan :idea:
zo zit ik ook inderdaad. sam gaat goed op het eendevlees en heeft sindsdien alleen een gistinfectie gehad. die lijkt nu terug te komen dus meteen vanmiddag pillen (nizoral) halen en hopelijk is het dan weer weg... mocht dit niet lukken ga ik toch eens dat ding laten controleren! :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

massam schreef:zo zit ik ook inderdaad. sam gaat goed op het eendevlees en heeft sindsdien alleen een gistinfectie gehad. die lijkt nu terug te komen dus meteen vanmiddag pillen (nizoral) halen en hopelijk is het dan weer weg... mocht dit niet lukken ga ik toch eens dat ding laten controleren! :wink:
Met Vegas gaat het weer eén en al knudde met zijn huid maar hij heeft gelukkig geen jeuk op het moment. Wonden behandel ik gewoon met crème e.d. maar voor die jeuk moet ik nog steeds iets vinden. Ik ga die alvleesklier eens noemen bij de dierenarts, kan in ieder geval geen kwaad lijkt me :wink: Wat fijn toch dat het met Sam zoveel beter gaat, hopelijk is die gistinfectie ook snel weer over :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

soms wil jeuk ook nog wel eens te maken hebben met slecht werkende nieren!

als de nieren onvoldoende werken dan worden de gifstoffen in je lijf niet goed afgevoerd. hierdoor kun je dus enorme jeuk krijgen.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal even wat uitleg geven waarom ik dit vraag.

Een poos geleden heeft Kami een allergische reactie gehad op rodiworst. heftige jeuk, alles open bijten etc. Toen het maar niet over ging zijn we naar de DA geweest en die dacht aan een bacteriele infectie. Door de reactie op de rodiworst zou zijn huid verzwakt zijn en daardoor zouden er meerdere bacterien nu zorgen voor de jeuk. Kami heeft in totaal 6 weken aan de AB gezeten en ik heb hem moeten wassen met anti bacteriele shampoo. Dat de kuur over was, dat is nu 2 weken geleden geloof ik was de jeuk ook helemaal weg, maar komt nu toch weer terug. Het begon met een klein beetje maar inmiddels is hij weer de hele tijd aan het krabben en springt hij soms inene op rent naar buiten en begint onwijs te krabben.

De DA had al gezegd dat het misschien een allergie was. En opperde al dat we dan met voeding wat moesten gaan doen (speciaal dieetvoer) als de jeuk niet over was na 6 weken AB. Ik zie het dus helemaal niet zitten om met voeding te gaan rommelen aangezien Kami EPI heeft. EPI houd in dat de alvleesklier geen enzymen aanmaakt en dus krijgt hij duck pancreas met zymoral poeder. Ander voer gaat helemaal fout aangezien zijn lichaam hier niks mee kan, zelfs niet met het poeder.

Door het bericht van ranetje kreeg ik de volgende gedachte;
Omdat Kami zijn EPI waarschijnlijk is ontstaan door een alvleesklierontsteking (ja erachter komen doe je nooit, het is meer gokken) en hij het al ruim 2 jaar heeft vraag ik me af of er in die tijd niet ook diabetes kan ontstaan. en dat daar de jeuk vandaan zou kunnen komen?
Wanneer dit mogelijk zou zijn is het handig dat ik misschien eerst zijn plas/bloed? laat onderzoeken voordat we verder gaan kijken?
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

**Tamara** schreef:Ik zal even wat uitleg geven waarom ik dit vraag.

Een poos geleden heeft Kami een allergische reactie gehad op rodiworst. heftige jeuk, alles open bijten etc. Toen het maar niet over ging zijn we naar de DA geweest en die dacht aan een bacteriele infectie. Door de reactie op de rodiworst zou zijn huid verzwakt zijn en daardoor zouden er meerdere bacterien nu zorgen voor de jeuk. Kami heeft in totaal 6 weken aan de AB gezeten en ik heb hem moeten wassen met anti bacteriele shampoo. Dat de kuur over was, dat is nu 2 weken geleden geloof ik was de jeuk ook helemaal weg, maar komt nu toch weer terug. Het begon met een klein beetje maar inmiddels is hij weer de hele tijd aan het krabben en springt hij soms inene op rent naar buiten en begint onwijs te krabben.

De DA had al gezegd dat het misschien een allergie was. En opperde al dat we dan met voeding wat moesten gaan doen (speciaal dieetvoer) als de jeuk niet over was na 6 weken AB. Ik zie het dus helemaal niet zitten om met voeding te gaan rommelen aangezien Kami EPI heeft. EPI houd in dat de alvleesklier geen enzymen aanmaakt en dus krijgt hij duck pancreas met zymoral poeder. Ander voer gaat helemaal fout aangezien zijn lichaam hier niks mee kan, zelfs niet met het poeder.

Omdat Kami zijn EPI waarschijnlijk is ontstaan door een alvleesklierontsteking (ja erachter komen doe je nooit, het is meer gokken) en hij het al ruim 2 jaar heeft vraag ik me af of er in die tijd niet ook diabetes kan ontstaan. en dat daar de jeuk vandaan zou kunnen komen?
Wanneer dit mogelijk zou zijn is het handig dat ik misschien eerst zijn plas/bloed? laat onderzoeken voordat we verder gaan kijken?
Een vriendin van mij laat haar hond ook op het sterke vermoeden van EPI testen. Ook hij heeft ontzettende huidklachten en jeuk................
Lijkt een verband te bestaan? Overigens zou ik niet blijven aanklooien met die AB kuren! Wellicht toch ff doorbijten en het eliminatie dieet proberen? Niet leuk (weet ik uit ervaring) maar kan heel verhelderend werken............
Als je een algehele allergietest laat doen kun je evt. n.a.v. de uitslag proberen met hyposensibilisatiekuur
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wat ik mij destijds van Jari kan herinneren was dat hij vreselijk sloom was en ook flink afviel. Hij had ook geen eetlust meer, geheel in tegenstelling tot zijn natuur.
Zoals een aantal al zullen weten en ik al in het topic over Max aangaf is Jari 1,5 jaar geleden overleden aan vermoedelijk alvleeskliertumoren/-kanker. Bloedonderzoek wees n.l. een afwijkende waarde van de alvleesklier uit. Ben even kwijt of er ook een punctie is gedaan. Dacht het niet.
De d.a. concludeerde toen dat het of een ontsteking van zijn alvleesklier moest zijn of kanker. Hij is toen in eerste instantie het minst erge gaan behandelen en daar reageerde Jari enorm goed op. Helaas een opleving door de medicijnen.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:
**Tamara** schreef:Ik zal even wat uitleg geven waarom ik dit vraag.

Een vriendin van mij laat haar hond ook op het sterke vermoeden van EPI testen. Ook hij heeft ontzettende huidklachten en jeuk................
Lijkt een verband te bestaan? Overigens zou ik niet blijven aanklooien met die AB kuren! Wellicht toch ff doorbijten en het eliminatie dieet proberen? Niet leuk (weet ik uit ervaring) maar kan heel verhelderend werken............
Als je een algehele allergietest laat doen kun je evt. n.a.v. de uitslag proberen met hyposensibilisatiekuur
Nee de AB is wel klaar nu. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar eventuele andere oorzaken zodat ik die voor kan leggen aan mijn DA. Ik blijf niet aan de gang met de AB :wink:

Eliminatiedieet is voor mij geen optie omdat hij dan speciaal voer moet hebben en dat kan zijn lichaam niet verwerken vanwege de EPI. Ik heb in het verleden wel ander soort voer geprobeerd omdat de duck die hij nu krijgt erg prijzig is, maar zijn lichaam doet dus niks met andere voeding. Met als gevolg dat hij ernorm afvalt, hele slechte ontlasting heeft en heel erg lusteloos word. Met andere woorden hij krijgt niet genoeg voedingsstoffen binnen. Met Duck gaat het supergoed, dus dat blijf ik geven. Ik kan wel alle extra's (oor, botje, pensstaafje etc.) laten en kijken hoe dat gaat.

Een algehele allergietest lijkt mij een goede, misschien helpt dat zoeken in de goede richting. Hoewel hij hiervoor nooit last heeft gehad van allergieen. Ik kon hem altijd alles geven behalve die rodiworst. Nou bouw je allergieen natuurlijk op, dat weet ik.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik denk dat de alvleesklier en de lever hier toch een beetje door elkaar gehaald worden :wink: . de alvleesklier heeft namelijk niks te maken met de galsappen (noch met de aanmaak, noch me de afvoer), en het zijn voornamelijk die galzouten (en andere afbraakprodukten uit de lever) die men ervan verdenkt jeuk te veroorzaken.
Ik denk dat de alvleesklier veel invloed heeft op de lever en dat daardoor de jeuk ontstaat.
Het is op haast alle fora en in alle artikelen over alvleesklierkanker en alvleesklier ontstekingen te vinden. Heel veel mensen met problemen met hun alvleesklier (geen diabetes) klagen over jeuk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Inge O schreef:ik denk dat de alvleesklier en de lever hier toch een beetje door elkaar gehaald worden :wink: . de alvleesklier heeft namelijk niks te maken met de galsappen (noch met de aanmaak, noch me de afvoer), en het zijn voornamelijk die galzouten (en andere afbraakprodukten uit de lever) die men ervan verdenkt jeuk te veroorzaken.
Ik denk dat de alvleesklier veel invloed heeft op de lever en dat daardoor de jeuk ontstaat.
Het is op haast alle fora en in alle artikelen over alvleesklierkanker en alvleesklier ontstekingen te vinden. Heel veel mensen met problemen met hun alvleesklier (geen diabetes) klagen over jeuk.
oke dus het is vaak aan elkaar gelinkt. Maar Kami heeft de EPI al ruim 2 jaar, zou het kunnen dat dan nu pas de jeuk op komt zetten. En zo ja, dan is er zeker ook weinig aan te doen?(mocht dat de oorzaak zijn)
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:
sirene schreef:
oke dus het is vaak aan elkaar gelinkt. Maar Kami heeft de EPI al ruim 2 jaar, zou het kunnen dat dan nu pas de jeuk op komt zetten. En zo ja, dan is er zeker ook weinig aan te doen?(mocht dat de oorzaak zijn)
Dat zou ik echt niet weten. Misschien dat Inge daar meer over weet.
Bij mensen zijn er wel medicijnen die helpen tegen de jeuk maar dan moet je wel eerst zeker weten wat de oorzaak ervan is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Tja ik denk zelf bij de meeste allergieen (wat je bij een aantal rassen echt ziet toenemen, naarmate ze populair worden) dat het te maken heeft met het imuunsysteem. Dus een combinatie van factoren.
Als je laat testen kies dan voor de bloedtest, niet de krasjestest.
Overigens uit zich allergie meestal voor het 3e levensjaar. Geen idee of er staat hoe oud je hondje nu is?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:Tja ik denk zelf bij de meeste allergieen (wat je bij een aantal rassen echt ziet toenemen, naarmate ze populair worden) dat het te maken heeft met het imuunsysteem. Dus een combinatie van factoren.
Als je laat testen kies dan voor de bloedtest, niet de krasjestest.
Overigens uit zich allergie meestal voor het 3e levensjaar. Geen idee of er staat hoe oud je hondje nu is?
Ja die bloedtest heb ik al iets over gelezen. Kami is 11 Mei 3 jaar geworden.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

sirene schreef: Het is op haast alle fora en in alle artikelen over alvleesklierkanker en alvleesklier ontstekingen te vinden. Heel veel mensen met problemen met hun alvleesklier (geen diabetes) klagen over jeuk.
Even een toevoeging uit eigen "menselijke" ervaring. :wink:
Toen ik nog niet wist dat ik diabetes had maar het dus al wel had, had ik ook ongelooflijke jeuk, vooral bij en net na het plassen. Dat was dus wel direct gelinkt aan mijn diabetes.
Doordat de suikers niet afgebroken worden vanwege het feit dat er geen insuline aangemaakt wordt, en de insuline zorgt voor de afbraak van de suikers, blijven de suikers in je lichaam. Uiteindelijk worden ze via de urine uitgescheiden (zo hebben mensen met onbehandelde diabetes ook een zoetig ruikende urine, sorry voor het praatje!) en al die suikers veroorzaken een flink door de war gestuurde zuurgraad. En daardoor ontstaat de jeuk.
Ik weet niet of het bij dieren ook zo werkt hoor, maar bij mensen is er dus wel degelijk een relatie tussen jeuk en een niet (goed) werkende alvleesklier, als er diabetes in het spel is.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
**Tamara** schreef:
sirene schreef:
Dat zou ik echt niet weten. Misschien dat Inge daar meer over weet.
Bij mensen zijn er wel medicijnen die helpen tegen de jeuk maar dan moet je wel eerst zeker weten wat de oorzaak ervan is.
Ja eerst moet er natuurlijk zoveel mogelijk uitgesloten kunnen worden.
Ik hoop eigenlijk dat ze iets kunnen vinden zodat het opgelost kan worden. Een leven lang aan de jeukremmers lijkt me ook niks...
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Het plan wat ik nu in mijn hoofd heb opgesteld is stoppen met de extra's die hij de laatste tijd heeft gehad. Maar omdat het 6-8 weken duurt voordat je daarvan resultaat ziet lijkt het me handig om bij de DA te testen voor diabetes en zo'n allergie test.

Kan zo'n diabetestest beter met bloed of urine? want als urine beter is neem ik meteen een flesje mee.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
sirene schreef: Het is op haast alle fora en in alle artikelen over alvleesklierkanker en alvleesklier ontstekingen te vinden. Heel veel mensen met problemen met hun alvleesklier (geen diabetes) klagen over jeuk.
Even een toevoeging uit eigen "menselijke" ervaring. :wink:
Toen ik nog niet wist dat ik diabetes had maar het dus al wel had, had ik ook ongelooflijke jeuk, vooral bij en net na het plassen. Dat was dus wel direct gelinkt aan mijn diabetes.
Doordat de suikers niet afgebroken worden vanwege het feit dat er geen insuline aangemaakt wordt, en de insuline zorgt voor de afbraak van de suikers, blijven de suikers in je lichaam. Uiteindelijk worden ze via de urine uitgescheiden (zo hebben mensen met onbehandelde diabetes ook een zoetig ruikende urine, sorry voor het praatje!) en al die suikers veroorzaken een flink door de war gestuurde zuurgraad. En daardoor ontstaat de jeuk.
Ik weet niet of het bij dieren ook zo werkt hoor, maar bij mensen is er dus wel degelijk een relatie tussen jeuk en een niet (goed) werkende alvleesklier, als er diabetes in het spel is.
Okee, bedankt dat wist ik niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:maar zit die jeuk dan overal in het lichaam? of bedoel je enkel een gestoorde zuurtgeraad van de urine, dus enkel plaatselijk jeuk bij het plassen?
Bij mij was het alleen plaatselijk. :wink:
Maar ik begrijp na het lezen van de informatie die jij op het internet gevonden hebt dat het dus ook door het hele lichaam kan jeuken. Dan heb ik nog "mazzel" gehad. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”