Nou, een fijn herstel lijkt Bono niet gegund na deze operatie.
Gisteravond kwam ik thuis van het laatste rondje, Bono ging om het terras liggen (het was hier toen nog 26 graden binnen) om uit te puffen en ineens zie ik allemaal 'vlees' op het terras liggen!? In eerste instantie dacht ik nog: "Huh, ligt er nu Carnibest op het terras?!", maar direct daarna begreep ik dat dat uit de wond van Bono gekomen zou moeten zijn. En dat was ook zo... De wond is, onderaan het litteken, opengeknapt en er is dus allemaal 'vlees'(?) uit gekomen. Omdat de wond er verder rustig uit zag en flink wat wondvocht lekte (wat mij alleen maar goed leek, omdat dan in elk geval alles wat niet in dat been hoort er uit komt), vond ik het geen spoedgeval voor de dierenarts om 00:00 uur 's nachts.
Vanochtend lekte de wond nog steeds wondvocht, maar zag er verder nog steeds rustig uit; mooi roze, niet vurig rood en niet warm. Ik moest vanochtend werken, maar Rens was thuis, dus die kon Bono mooi in de gaten houden.
Vanmiddag toen ik thuis kwam, lekte de wond nog steeds flink wat wondvocht en heb ik de dierenarts gebeld voor advies (het is uiteraard weer dinsdag, dus mijn eigen dierenarts werkt vandaag niet...). De ontsteking in Bono's been was waarschijnlijk zo heftig, dat de anti-biotica en ontstekingsremmers die hij sinds vorige week weer krijgt, het niet aan hebben gekund en het lichaam de ontsteking naar buiten heeft gewerkt. De stukken vlees die steeds mee naar buiten komen, zijn waarschijnlijk aanhechtingsplaatsen (peesplaten en -kapsels) van de pees die als lichaamseigenband is gebruikt tijdens de operatie. Er bestaat dus een kans dat de lichaamseigenband weer is los gescheurd en dat het lichaam die peesplaten nu naar buiten aan het werken is...
Ik moest donderdag zowiezo weer terug naar Kees ter controle. Omdat er op dit moment niet veel meer gedaan kan worden dan wat er nu al gedaan wordt aan ontstekingsbestrijding (de anti-biotica en de ontstekingsremmers) vond de dierenarts die ik aan de telefoon had het niet persé noodzakelijk dat ik vandaag zou komen. Het mocht wel, hoor maar hij kon er nu toch niet meer aan doen dan de wond schoonmaken en ontsmetten, maar dat had hij mij ook al als advies gegeven om vier keer per dag te gaan doen met afgekoeld gekookt water. Wel heb ik de afspraak die ik donderdag bij Kees had, verschoven naar morgenmiddag. Ik heb, hoe luguber het ook klinkt, de stukjes vlees die uit de wond zijn gekomen verzameld en in de koelkast gelegd (in een plastic zakje), zodat ik die morgen mee kan nemen naar de dierenarts.
Mocht de lichaamseigenband inderdaad afgescheurd zijn (dan zat ik vorige week dus toch helemaal goed met mijn bange vermoedens...), dan zal Bono opnieuw geopereerd moeten worden. Dit kan alleen pas als de ontsteking die er nu nog in het been zit, helemaal onder controle is.
Wat een ellende weer...