Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Artrose

Ongelezen bericht door Suuz! »

Hey hey,

Sinds kort hebben wij Kees in huis, de hond van Caro haar ouders, en deze is 13 jaar oud. Sinds een jaar ongeveer heeft hij artrose. Ik heb zijn spulletjes mee gekregen naar huis, en er werd mij verteld '1 tabletje per dag moet voldoende zijn van de carprodyl, of anders als hij nog pijn heeft, nog een half tabletje er bij'...

Het zijn tabletjes van 20 mg. En kees weegt ongeveer 14 kilo.

Op internet vond ik dat je tussen de 2 en 4 mg per kilogram lichaamsgewicht moet geven. Betekent dit dan, dat hij dus ook zo ongeveer 56 miligram zou mogen? Ik vraag dit, omdat Kees nu een aantal dagen hier is, en ik merk dat hij aan het einde van de dag toch weer pijn heeft. Misschien ook door de drukte hier met de andere honden, dat weet ik niet, maar hij ligt dan gewoon te slapen op zijn zij, vervolgens wil die opstaan, en kan het echt uitkermen van de pijn op zo'n moment. Ik heb er nu maar een extra tablet gegeven van 20 mg. Want ik wil niet dat hij nog meer pijn heeft.

Daarnaast, is er misschien nog iemand die tips heeft wat betrekking tot artrose? Zou glucosamine bijvoorbeeld echt kunnen werken? Ook al heeft hij er al een jaar last van. Mijn schoonouders waren nooit zo van de homeopatische spullen, ik heb het ze wel eens laten overwegen in het begin, maar dat werd weer van tafel geveegd. Ik wil het echter wel proberen als het werkt. Ik ga in ieder geval niet op speciaal voer over voor m, van de dierenarts of zo, want ik voer kees Energique. Hij heeft bijna geen tanden meer. Boven zijn al zijn snijtanden weg, en onder heeft hij nog wel. Ook nog wel wat kiezen, maar niet spectaculair veel meer.

Ik hoop op wat tips en trucs van jullie :)

Groeten Suus
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Is het niet mogelijk om het tabletje door te breken en dan twee keer 10 mg. te geven? Dan hou je de bloedspiegel wat constanter.

Donna heeft vandaag ook glucosamine/chondroïtine voorgeschreven gekregen voor hele lichte artrose in haar polsen en teentjes.
Ik weet nog niet of het helpt, want ik moet de eerste capsule nog geven :19: , maar ik vind het 't proberen waard.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Is het niet mogelijk om het tabletje door te breken en dan twee keer 10 mg. te geven? Dan hou je de bloedspiegel wat constanter.

Donna heeft vandaag ook glucosamine/chondroïtine voorgeschreven gekregen voor hele lichte artrose in haar polsen en teentjes.
Ik weet nog niet of het helpt, want ik moet de eerste capsule nog geven :19: , maar ik vind het 't proberen waard.
Zou misschien idd een idee zijn. Ik ga morgen ook even bellen met de dierenarts waar hij 'oorspronkelijk' onder behandeling was. Om onder andere dit te overleggen, of over de dosering. Maar kermend van de pijn mag hij hier niet rond gaan lopen. Dan springen de tranen spontaan in mijn ogen... :jank:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
MoniqueDM
Zeer actief

P!nki schreef:
MoniqueDM schreef:Is het niet mogelijk om het tabletje door te breken en dan twee keer 10 mg. te geven? Dan hou je de bloedspiegel wat constanter.

Zou misschien idd een idee zijn. Ik ga morgen ook even bellen met de dierenarts waar hij 'oorspronkelijk' onder behandeling was. Om onder andere dit te overleggen, of over de dosering. Maar kermend van de pijn mag hij hier niet rond gaan lopen. Dan springen de tranen spontaan in mijn ogen... :jank:
Dat laatste kan ik me voorstellen.
Het probleem van artrose is dat het nooit beter wordt, het kan alleen maar rotter worden. Ik weet niet hoelang het hondje al op deze dosering staat, maar misschien moet het wel naar boven bijgesteld worden.
En juist omdat honden medicatie enorm snel afbreken door hun metabolisme, zou ik zeker twee keer per dag gaan geven i.p.v. één keer per dag.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hoi hoi.

Mijn tatrameisje van 9,5 heeft ook arthrose en krijgt Rimadyl.
's Morgens een hele tablet van 100 mg en 's avonds een halve (50 mg) maar ze weegt dan ook 48 kilo.

Ze krijgt idd ook glucosamine en duivelsklauw en ik vind dat het wel helpt :wink:
Suuz!
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
P!nki schreef:

Dat laatste kan ik me voorstellen.
Het probleem van artrose is dat het nooit beter wordt, het kan alleen maar rotter worden. Ik weet niet hoelang het hondje al op deze dosering staat, maar misschien moet het wel naar boven bijgesteld worden.
En juist omdat honden medicatie enorm snel afbreken door hun metabolisme, zou ik zeker twee keer per dag gaan geven i.p.v. één keer per dag.
kijk, dit zijn dingen waar ik wat aan heb ;) Tnx!! Ik weet dat artrose idd niet beter wordt, alleen maar erger.. maar ik weet idd niet hoe lang die al op deze dosering staat. Het kan best zijn dat ie deze dosering sinds vorig jaar heeft. Ik ga dit toch even navragen morgen bij de desbetreffende dierenarts.

Ik wist niet dat honden medicatie zo snel afbreken. Dan ga ik zowiezo denk ik die tablet door 2en delen. Tnx voor de tips :) .. super..
Suuz!
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Hoi hoi.

Mijn tatrameisje van 9,5 heeft ook arthrose en krijgt Rimadyl.
's Morgens een hele tablet van 100 mg en 's avonds een halve (50 mg) maar ze weegt dan ook 48 kilo.

Ze krijgt idd ook glucosamine en duivelsklauw en ik vind dat het wel helpt :wink:

Glucosamine kan ik toch gewoon bij bijvoorbeeld een welkoop halen of zo? Van bijvoorbeeld de groene os? Of niet? En, staat daar ook een dosering op, voor hoeveel gewicht je hoeveel van die glucosamine moet gebruiken?
MoniqueDM
Zeer actief

Ik heb een pot van de dierenarts meegekregen. Daarin zit een dubbele dosis om zeg maar een "boost" te geven.
Als deze pot op is mag ik gewoon de capsules van het kruitvat halen.
Dus ik denk inderdaad dat je ze gewoon overal kunt kopen.
Overleg dat anders nog even met de dierenarts als je morgen toch belt:wink: .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya heeft ook artrose en krijgt Glucosamine Complex van de Groene Os.
Eerder had ik nog andere merken, maar bij de Groene Os heb ik echt de indruk dat dit het beste werkt :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb glucosamine met chondroitine van kruidvat of etos en die doet tot nu toe super werk...Samara krijgt het nu bijna 2 jaar en sinds 1 1/2 jaar is ze niet meer kreupel geweest en heb ik ook het idee dat ze soepeler is geworden en veel makkelijker opstaat.
Maar groene os zal net zo goed zijn hoor :ok:

Jacqueline
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ursula, ons teefje met artrose in sommige gewrichtjes, weegt om en nabij de tien kilo en krijgt twintig mg. rimadyl, da's hetzelfde spul als die carprodyl, per dag, verdeeld over twee porties.

dat is in totaal de helft van wat ze zou mogen hebben.

verder krijgt ze glucosamine, chondroitine en visoliecapsules. of die laatste werken, weet ik niet, omdat ze ook op die onderhoudsdosering rimadyl zit.

soms hinkt ze toch. dan krijgt ze wat extra pijnstilling. soms hinkt ze minder. dan krijgt ze ook minder. hangt van d'r activiteiten en van het weer af. vochtig weer is niet goed. urenlang graven ook niet. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”