Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
To pluk or not to pluk...
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
To pluk or not to pluk...
Jamey is in Maart geplukt en begint nu dus weer behoorlijk in dr vacht te komen. Tis wel mooi glanzend en (eindelijk) valt er weinig uit, maar tis wel vol en warm aan het worden voor haar... Dr koppie begint er ook lichtelijk onverzorgd uit te zien... Ik kan wel wat haar eruit plukken als ik probeer, maar dat kan eigenlijk altijd bij haar... Ik vind het dus moeilijk in te schatten wanneer ze precies plukrijp is...
Als het nu echt warm gaat worden, wordt het voor Jamey dus ook erg warm, maar als ik haar nu nog een keer laat plukken (als dat al kan), komt ze helemaal in een verrot schema terecht volgens mij? juli/december ofzo... Dan zit ze met de koudste maanden ook kort in de vacht, terwijl ze al een koukleumpje is...
Wat denken jullie? Wat is een verstandige keus?
Als het nu echt warm gaat worden, wordt het voor Jamey dus ook erg warm, maar als ik haar nu nog een keer laat plukken (als dat al kan), komt ze helemaal in een verrot schema terecht volgens mij? juli/december ofzo... Dan zit ze met de koudste maanden ook kort in de vacht, terwijl ze al een koukleumpje is...
Wat denken jullie? Wat is een verstandige keus?

You'll be in my heart... Always...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- Jacksel
- Zeer actief
Ze is compleet zwart op dr rug (koppie en pootjes zijn tan)... Dus dat lijkt mij errug warm?ranetje schreef:Ik heb altijd geplukt in het vroege voorjaar en in het najaar.![]()
Ik weet eigenlijk niet of een hond het nou zo veel sneller warm heeft met een goede dubbele vacht.
Het werkt toch ook als isolatie?
Zowel voor warm als voor koud dacht ik.
Ok, als ze geplukt is, is ze nog steeds zwart natuurlijk...

- ranetje
- Zeer actief
Ik heb geen ideeJacksel schreef:Ze is compleet zwart op dr rug (koppie en pootjes zijn tan)... Dus dat lijkt mij errug warm?ranetje schreef:Ik heb altijd geplukt in het vroege voorjaar en in het najaar.![]()
Ik weet eigenlijk niet of een hond het nou zo veel sneller warm heeft met een goede dubbele vacht.
Het werkt toch ook als isolatie?
Zowel voor warm als voor koud dacht ik.
Ok, als ze geplukt is, is ze nog steeds zwart natuurlijk...

Misschien dat de anderen nog een idee hebben als ze weer wakker zijn.
Ik heb alleen verteld hoe ik plukte.
En mijn hond was vrijwel helemaal zwart

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
heeft ze geen onderwolletje dan?
ik pluk die van mij gewoon wanneer het moet hoor,als het lang is en hij heeft het snel warm(want ja ik ben met je eens dat die vacht soms idd te warm is)
hij is hier begin maart geplukt en vanmiddag gaan we hem in een stripvacht zetten(bij de trimsalon) dus ook niet het hele halfjaar volbracht.
groetjes eefje
ik pluk die van mij gewoon wanneer het moet hoor,als het lang is en hij heeft het snel warm(want ja ik ben met je eens dat die vacht soms idd te warm is)
hij is hier begin maart geplukt en vanmiddag gaan we hem in een stripvacht zetten(bij de trimsalon) dus ook niet het hele halfjaar volbracht.
groetjes eefje
Ik zou een klein plukje achterop haar rug (net iets voor de staart) proberen. Meestal als het daar makkelijk loslaat, dan is de rest ook appeltje-eitje. Mits er genoeg wol onderzit uiteraard, anders staat ze in d'r nakie en dan verbrandt ze levendig :N: als de zon lekker schijnt.
Bovendien zal je trimster het echt niet erg vinden als je een keer komt showen van te voren, zodat ze kan controleren of het rijp is. Je kan ook met al je vragen bij haar terecht. Mag ik aannemen tenminste...
Bovendien zal je trimster het echt niet erg vinden als je een keer komt showen van te voren, zodat ze kan controleren of het rijp is. Je kan ook met al je vragen bij haar terecht. Mag ik aannemen tenminste...
- Jacksel
- Zeer actief
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russells!
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
Ik kan Jamey jammer genoeg niet zelf plukken, aangezien ze dat niet pikt... Gaat in mn handen bijten enzo... De trimster heeft aangegeven dat Jamey bij haar geen problemen oplevert, vandaar dat ik het laat doen... En ik heb nog moeite met inschatten wanneer ze plukrijp is...Agnetha schreef:Ik pluk gewoon wanneer het nodig is, dus als ze in de winter plukrijp zijn gaat gewoon het haar eraf, ik kan niet aan ze merken dat ze het kouder hebben.
Met de niet-showhonden plan ik het ong. zo dat m'n honden kaal staan als we op vakantie gaan.

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Als je eraan trekt en het laat heel makkelijk los, dan is ze plukrijp.Jacksel schreef:En ik heb nog moeite met inschatten wanneer ze plukrijp is...
Mijn vorige tekkel had ook een plukvacht. Die werd 2x per jaar geplukt, meestal april/oktober of mei/november. Ik heb nooit gemerkt dat ze het extra warm had met dikke vacht 's zomers, of extra koud met geplukte vacht 's winters. Zoals Ranetje al schrijft: een dikke vacht werkt in de zon ook als isolatie. En een gezonde hond kan het 's winters prima uithouden met een net geplukte vacht

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Jacksel
- Zeer actief
Zodra zij (of iktekkel schreef:Als je eraan trekt en het laat heel makkelijk los, dan is ze plukrijp.Jacksel schreef:En ik heb nog moeite met inschatten wanneer ze plukrijp is...
Mijn vorige tekkel had ook een plukvacht. Die werd 2x per jaar geplukt, meestal april/oktober of mei/november. Ik heb nooit gemerkt dat ze het extra warm had met dikke vacht 's zomers, of extra koud met geplukte vacht 's winters. Zoals Ranetje al schrijft: een dikke vacht werkt in de zon ook als isolatie. En een gezonde hond kan het 's winters prima uithouden met een net geplukte vacht

Mn arme portemonnaie

- ranetje
- Zeer actief
Misschien en reden om het toch te gaan leren zodat je zelf kan plukken?Jacksel schreef:Zodra zij (of iktekkel schreef:Als je eraan trekt en het laat heel makkelijk los, dan is ze plukrijp.Jacksel schreef:En ik heb nog moeite met inschatten wanneer ze plukrijp is...
Mijn vorige tekkel had ook een plukvacht. Die werd 2x per jaar geplukt, meestal april/oktober of mei/november. Ik heb nooit gemerkt dat ze het extra warm had met dikke vacht 's zomers, of extra koud met geplukte vacht 's winters. Zoals Ranetje al schrijft: een dikke vacht werkt in de zon ook als isolatie. En een gezonde hond kan het 's winters prima uithouden met een net geplukte vacht) niet lekker in de vel zit, gaat ze ook verharen, hoewel ze dan nog niet plukrijp is... Ook dan krijg je dus haar eruit... Vandaag probeerde ik haar te grijpen, maar in plaats van dat ik haar had, had ik een pluk haar in mn hand... Was voor mij wel een teken dat het echt weer tijd wordt
Plus dat ze meer krabt de laatste tijd (en ik weet zeker dat ze geen vlooien heeft)... Maar dan komen we dus waarschijnlijk op 3 keer per jaar plukken...
Mn arme portemonnaie![]()
![]()
![]()

Mijn honden vonden de eerste poging van mij ook niet zo geslaagd

Maar na enig ofenen accepteren (en accepteerden) ze het prima

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Suus wordt in de zomer ook een keertje extra geplukt, omdat het haar dan ook een stuk sneller groeit. Daarmee kom ik op 4-5 keer per jaar. Inderdaad niet al te fijn voor de portomonnee. Mijn hond gaat vaker per jaar naar de kapper dan ik
Maar het is wel zo fijn voor ze als je in de zomer een keertje extra gaat, dan krijgen ze het niet zo heet. Suus die ligt ook vreselijk te hijgen en verkoeling te zoeken op de tegels in de hal zodra het kwik boven de 20 graden stijgt...arm ding 
Zelf leren is inderdaad een goedkopere optie, maar ik heb wel begrepen dat plukken geen makkie is dus ik zou dan wel een goede cursus volgen en niet zomaar aan de slag gaan.

Zelf leren is inderdaad een goedkopere optie, maar ik heb wel begrepen dat plukken geen makkie is dus ik zou dan wel een goede cursus volgen en niet zomaar aan de slag gaan.

Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009