Ik ben zeer over hem te spreken.
Tijdens een echo kan je alles vragen (als hij zelf al niet uitlegt wat hij ziet
Maak er gebruik van
Moderator: moderatorteam
Yep Noordwijkerhout bij WarmerdamMoos schreef:Net verhuisd en even zonder internet gezeten; maar weer even een update![]()
Gisteren ben ik met Moos bij de da geweest om bloed te laten prikken. Brave Moosie vond het allemaal wel best. Ze heeft heel uitgebreid geluisterd naar zijn hart en zei wel een heeeel klein ruisje te kunnen horen, maar als we niet toch al over zijn hart bezig waren had ze het niet noemenswaardig gevonden. Ze noemde het een ruis die nog amper in categorie 1 zou passen (ik weet verder niet hoe dat onderverdeeld is).
De uitslag van het bloedonderzoek heb ik uiterlijk maandagavond.
Een volgende stap is een hartecho, waarvoor we dan doorgestuurd zouden worden naar Noordwijkerhout (zegt iemand dat iets?). Stap daarna zou zijn een ECG.
Moos heeft verder gelukkig geen 'aanval' meer gehad

Heel verstandig Marloes, dat jullie Moos eens binnenstebuiten laten keren. Ik persoonlijk zou die echo er ook bij pakken, want dan heb je binnenkort een compleet beeld en daarop kun je dan een eventueel traject van behandeling richten.Moos schreef:Ik vind het wel lastig; gaan we hem nu helemaal binnenstebuiten keren of kijken we nog even hoe het nu verder gaat?
Ik moet zeggen dat ik wel neig naar nu maar meteen een echo laten doen, zodat ik in ieder geval beter weet hoe zijn hart ervoor staat.
We kunnen het wel weer aan gaan zitten kijken, maar goed, wat schieten we daar mee op?

Lijkt mij ook verstandigCaro. schreef:Lijkt me verstandigMoos schreef:Nee, daarom. Mijn vader kan met me mee naar Noordwijkerhout, dus van de week ga ik bellen om een afspraak te maken.Inge O schreef:je hebt het al een paar keer aangekeken, en het komt steeds weer terug - schiet je idd niet veel mee op dus.
![]()
Succes en sterkte!
Nee, ik heb gisteren gebeld, maar de da die Moos behandelt was er niet. Als het dringend was konden ze haar me terug laten bellen, maar goed, dat is het natuurlijk niet in die matepooh schreef:Weet je al wanneer er een echo gemaakt kan worden?

Dit begrijp ik even niet?Moos schreef:Nee, ik heb gisteren gebeld, maar de da die Moos behandelt was er niet. Als het dringend was konden ze haar me terug laten bellen, maar goed, dat is het natuurlijk niet in die matepooh schreef:Weet je al wanneer er een echo gemaakt kan worden?![]()
Overmorgen kan ik weer bellen dan zou ze er wel zijn, is ze er dan toch niet dan zou ze me sowieso terugbellen.
Ze zei dat het heel snel zou kunnen als ik aan zou geven een afspraak voor een echo te willen, dat wel
Nou, zoals ik het begrepen had maakt zij de afspraak voor mijranetje schreef:Dit begrijp ik even niet?Moos schreef:Nee, ik heb gisteren gebeld, maar de da die Moos behandelt was er niet. Als het dringend was konden ze haar me terug laten bellen, maar goed, dat is het natuurlijk niet in die matepooh schreef:Weet je al wanneer er een echo gemaakt kan worden?![]()
Overmorgen kan ik weer bellen dan zou ze er wel zijn, is ze er dan toch niet dan zou ze me sowieso terugbellen.
Ze zei dat het heel snel zou kunnen als ik aan zou geven een afspraak voor een echo te willen, dat wel
Als jij een afspraak wilt maken voor een echo dan kan je toch een verwijzing krijgen?
Waarom moet je daar dan nog twee dagen op wachten?
Of heb je er zelf geen haast mee

OkMoos schreef:Nou, zoals ik het begrepen had maakt zij de afspraak voor mijranetje schreef:Dit begrijp ik even niet?Moos schreef:Nee, ik heb gisteren gebeld, maar de da die Moos behandelt was er niet. Als het dringend was konden ze haar me terug laten bellen, maar goed, dat is het natuurlijk niet in die matepooh schreef:Weet je al wanneer er een echo gemaakt kan worden?![]()
Als jij een afspraak wilt maken voor een echo dan kan je toch een verwijzing krijgen?
Waarom moet je daar dan nog twee dagen op wachten?
Of heb je er zelf geen haast meeMoet ik dus aan haar doorgeven dat zij die afspraak moet gaan maken.
Die twee dagen wachten vind ik niet erg hoor. Twee weken wel, maar die twee dagen dat kan wel

Ja, hahaha. Maar goed, ik zei ook al tegen de da dat ik nou wel gewoon wil weten hoe of wat met zijn hart. Dit gaat dus al een dik jaar zo; opeens achterblijven en moeilijk meelopen, veel slapen, Saar met name negeren. En dan opeens is hij weer zoals hij hoort te zijn, doet hij gek buiten en komt hij binnen met knuffels aanzettenInge O schreef:zal je toch ook altijd zien hèMoos schreef:
Maar goed, verder is hij dus eigenlijk weer heel vrolijk opeens, ondanks een ontstoken oog. Het verschil is echt opvallend(hoewel het op zich alleen maar goed nieuws is natuurlijk
).

Dat is wel een idee inderdaadFemia schreef:Als nu blijkt dat die hartecho niet veel bijzonders laat zien, is het dan misschien een idee om een dagboek bij te houden, zodat je misschien kan ontdekken wanneer die moeilijke dagen zijn en onder wat voor omstandigheden? Eten, bewegen, weer etc.etc.

Volgens mij heeft ze ooit, maanden terug, eens gezegd dat hij daarvoor 24 opgenomen zou moeten worden. Het zou kunnen dat ik dat verkeerd onthouden heb hoor...maar dat vind ik dan weer niks. Wat moet dat moet natuurlijk, daar niet vanranetje schreef:Zo'n ECG kan tegenwoordig ook bij honden.
Ik denk dat ze bedoelt dat Moosje 24 uur met een kastje en een paar draadjes met plakkertjes op zijn borstkas gaat lopen.
On te kijken hoe de hartslag is onder verschillende omstandigheden.
Daar wordt dan in het kastje een grafiek van gemaakt![]()
Maar als hij ook vaak struikelt zit ik ook (weer) te denken aan een beknelling van zenuwbanen.![]()
Lastig hoor!

24 uur opnemen zou ik ook niet graag doenMoos schreef:Volgens mij heeft ze ooit, maanden terug, eens gezegd dat hij daarvoor 24 opgenomen zou moeten worden. Het zou kunnen dat ik dat verkeerd onthouden heb hoor...maar dat vind ik dan weer niks. Wat moet dat moet natuurlijk, daar niet vanranetje schreef:Zo'n ECG kan tegenwoordig ook bij honden.
Ik denk dat ze bedoelt dat Moosje 24 uur met een kastje en een paar draadjes met plakkertjes op zijn borstkas gaat lopen.
On te kijken hoe de hartslag is onder verschillende omstandigheden.
Daar wordt dan in het kastje een grafiek van gemaakt![]()
Maar als hij ook vaak struikelt zit ik ook (weer) te denken aan een beknelling van zenuwbanen.![]()
Lastig hoor!Maar hem 24 uur op laten nemen doe je niet zo makkelijk als een echo laten maken e.d.......
Weet je daar meer van?![]()
Beknelling van zenuwbanen; kan je dat verder uitleggen?
Hmm, ik zal eens even op internet gaan zoeken of ik daar iets over kan vinden.ranetje schreef: 24 uur opnemen zou ik ook niet graag doen![]()
Ik wil altijd mijn hond bij me hebben in zo'n geval. (ik heb nog altijd het eigenzinnige idee dat ik haar het beste kan begeleiden)
Ik heb laatst een foto gezien van een hond met zo'n kastje, maar ik weet niet meer waar![]()
Het viel me op, omdat mijn man ook 24 uur met zo'n ding heeft rondgelopen.
Er is natuurlijk een foto van zijn rug gemaakt en die was goed. Enige wat volgens mij nog zou kunnen, als ik info erover opzoek, is dat wellicht die foto niet 100% betrouwbaar was omdat Moos niet onder narcose was. Ik had begrepen dat ze dan vaak toch niet alles perfect kunnen zien.Beknelling van zenuwbanen:
Tsja.........
Een van mijn Teckels had opeens een probleem. Hij kon niet meer op zijn poten staan. Ik heb daarover wel eens verteld geloof ik.
De DA gaf meteen de diagnose "hernia", maar daar geloofde ik niet zo in. Ik heb me toen laten doorverwijzen naar een orthopeed.
Daar kwam ik de volgende dag met een lopende Teckel binnendus die hernia werd meteen doorgestreept (hij had, achteraf bekeken, een darmkoliek gehad).
Tijdens het gesprek kwam eventueel struikelen enz. ter sprake.
Hij legde toen uit dat als een hond vaak struikelt, er een beknelling in het halsgebied van de ruggegraat zou kunnen zitten.
Ik heb daarna dus erg goed opgelet of mijn Teckel dergelijke struikelingen had. Dat was niet het geval, dus er was ook met die nek niets mis.
Maar het verhaal is me altijd bijgebleven.
Vandaar dus

Da's mooi. Stel dat het nodig is dan weet ik dat hij niet per se opgenomen hoeft te wordenInge O schreef:
bij de cardiologe die ik ken kunnen ze gewoon met het kastje naar huis hoor.
Ja, dat dacht ik al wel inderdaad
dat is die 'wobbler' waar ik het in het begin van de klachten nog wel een keer over heb gehad, marloes.

Ik had dat stukje ook gepakt omdat ik het zo eng veel vond lijken op wat Moos heeft; samen met dat filmpje....Inge O schreef:en toch blijft het ook en optie. er zijn natuurlijk wel foto's genomen, maar niet met contrast, en die zijn toch echt wel nodig om wobbler uit te sluiten.Moos schreef:Tja, als ik op deze site kijk: http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/10/dav1048.htm
en even dit stukje pak:
Er is dan sprake van een afwijking van de vorm van de nekwervels, waardoor er druk ontstaat op het ruggenmerg. Dit geeft dan uitvalsverschijnselen van de zenuwen (moeilijk lopen, omvallen) en pijnlijkheid in de nek.
Tijdens zo'n 'aanval' mag ik zijn nek dus niet buigen. En om het nog lastiger te maken....hij loopt ook vaak met zijn nek wat naar beneden opzij gebogen. Meestal na een tijdje los wandelen. Alleennnnn, je gaat nu natuurlijk op alles letten, en Moos is ook wel een fervent snuffelaar,en daarvoor moet zijn nek ook gebogen, of naar beneden natuurlijk.
maar het blijft moeilijk allemaal, marloes.

Na lang zoeken ben ik net op een site uitgekomen waar ze het ook over Beagles met Wobbler hadden en niet alleen over heel grote snel groeiende rassen inderdaad.Inge O schreef:hoe snel dat normaal 'zou moeten' verslechten weet ik eigenlijk niet - je hebt overigens in alle gevallen de standaard, en dan weer de afwijkingen daaropMoos schreef:Weet jij daar iets meer van Inge? Ik weet dat je tijden terug het eens over een 'lichte wobbler' gehad hebt. Kan dat ook nog?
.
ik zag laatst nog in een da-programma een hondje van een klein ras met wobbler, het is dus niet uitgesloten dat ook zij het krijgen.