Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gewicht (dit gaat niet goed)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

gewicht (dit gaat niet goed)

Ongelezen bericht door yuki »

In mei ben ik bij de orthopeed geweest iv.m. overleg over het laten uitvoeren van de Patella lux. operatie. Omdat hij toen niet lekker in z'n vel zat (huid) wilde ik eerst dit behandelen. De orthopeed adviseerde me de hond alvorens de operatie iets te laten afvallen. Yuki was niet te dik, namelijk 26 kg, maar voor de revalidatie zou 24 beter zijn........

Nu zit hij sinds ruim 3 weken op de carnibest (eend) en is 3 kilo AANGEKOMEN! Hij is nu echt veel te zwaar! (bijna 29 kg!)
Ik baal hier enorm van, dit is mega slecht voor zijn poten (en lichte artrose) en ik geef hem al van het begin af aan minder dan hij zou mogen!

Ben er dus doodziek van, moet ik hem nou uithongeren ofzo, en nog minder geven???????????? :jank:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Kilo per week is wel erg veel.
Eend is wel vrij vet.
Hoeveel geef je hem?
Afbeelding
Marion.

Re: gewicht (dit gaat niet goed)

Ongelezen bericht door Marion. »

yuki schreef:Ben er dus doodziek van, moet ik hem nou uithongeren ofzo, en nog minder geven???????????? :jank:
Moeilijk meis. Ook de mijne was "op gewicht" terwijl er geen brokje in ging. En natuurlijk toen ze smakelijk op de vers overging, kwamen de kilo's eraan.

Men blijft het zeggen. Meer beweging, minder eten. Meer beweging kan in ons geval niet. Minder eten doe ik mondjesmaat.
Heb je al eens een vastendag geprobeerd?
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik sprak gisteravond iemand die een drankje van de DA had gekregen.
Ze moet 2 weken of 3 weken dat drankje geven en dan weer ee paar weken light voer van de DA. De hond zou 10% gewicht verliezen hierdoor.
Ze wist niet uit haar hoofd wat het voor drankje was, maar als ik haar weer tegenkom zal ik het nog eens vragen.
Het werkte goed, de hond was al iets afgevallen.
Afbeelding
Marion.

Femia schreef:Ik sprak gisteravond iemand die een drankje van de DA had gekregen.
Ze moet 2 weken of 3 weken dat drankje geven en dan weer ee paar weken light voer van de DA. De hond zou 10% gewicht verliezen hierdoor.
Ze wist niet uit haar hoofd wat het voor drankje was, maar als ik haar weer tegenkom zal ik het nog eens vragen.
Het werkte goed, de hond was al iets afgevallen.
Het drankje heet Yarvitam. Ik heb hier nog bijna een fles vol van staan. Saar krijgt het niet meer, want ze was Saar niet meer.
En ook zonder drankje, en met gewoon de normale wandelingen, verloor ze ook 10% in gewicht op een paar weken.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Marion. schreef:Het drankje heet Yarvitam. Ik heb hier nog bijna een fles vol van staan. Saar krijgt het niet meer, want ze was Saar niet meer.
Gelijk heb je Marion. Ik zelf ben ook nooit zo kapot van dat soort dingen, niet voor mensen en niet voor dieren.
Ik ben benieuwd hoe het met die buurthond (Gompie) gaat, misschien zie ik ze vanavond weer.
Afbeelding
Marion.

Femia schreef:
Marion. schreef:Het drankje heet Yarvitam. Ik heb hier nog bijna een fles vol van staan. Saar krijgt het niet meer, want ze was Saar niet meer.
Gelijk heb je Marion. Ik zelf ben ook nooit zo kapot van dat soort dingen, niet voor mensen en niet voor dieren.
Ik ben benieuwd hoe het met die buurthond (Gompie) gaat, misschien zie ik ze vanavond weer.
Yarvitan is het denk ik. Met een N.
yuki
Zeer actief

Ga ff googlen.............
Is Eend misschien heel erg vet? Of komt het door de lijnzaadolie die ik er doorheen gooi (poepte laatst al heel slecht op de carnibest)
Ik doe echt zo mijn best en bereik het tegenovergestelde............ :jank:

Meer bewegen is geen echte optie, hij heeft lichte artrose en een patella lux. Op deze manier durf ik me niet bij de orthopeed te vertonen en bovendien heb ik een hekel aan mensen die hun hond "vetmesten" , dit zie ik als een vorm van mishandeling.............waar ik me dus (onbedoeld) nu ook schuldig aan maak.....
bovendien zie ik geen verbetering (misschien zelfs verslechtering) van de huid. DE reden waarvoor ik aan het voer ben begonnen.........
(voor al het andere is hij al allergisch)

Hoe zit dat met zo'n vastendag??

Esther
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Eend is vet.
yuki
Zeer actief

marye schreef:Kilo per week is wel erg veel.
Eend is wel vrij vet.
Hoeveel geef je hem?
zijn gewicht was dus 26 kilo. Streefgewicht was 24.
Ik geef hem 500 gram (halve kiloworst ) per dag..........

Esther
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

yuki schreef: Meer bewegen is geen echte optie, hij heeft lichte artrose en een patella lux.
Misschien zwemmen? Of houdt hij daar niet van? Max heeft ook artrose en om spieren te kweken laat ik haar elke dag baantjes trekken in de vijver ( nu al ruim een half uur, maar ik ben rustiger begonnen).

Eend is inderdaad vrij vet, ik zou proberen minder vet vlees te vinden en echt minder te geven. Elke hond is anders, mijn hond heeft bijv. twee keer de aanbevolen hoeveelheid nodig om op gewicht te blijven, misschien heeft jouw hond wel genoeg aan de helft. Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar gewoon als overweging.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat het lukt! :ok: En niet te veel aantrekken van de orthopeed hoor, jij doet ook je best :wink:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
yuki
Zeer actief

ja een zwemmende shar-pei zie je ongeveer net zo vaak als een totale zonsverduistering geloof ik................. :denken:

Eend was mijn een nalaatste optie geloof ik..............
(bandit geit de laaste, maar erg duur geloof 5 euro per dag.........)

Terug naar de dieetbrokken wil ik eigenlijk niet. Zit beetje in een doolhof geloof ik.........

Esther
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

yuki schreef:ja een zwemmende shar-pei zie je ongeveer net zo vaak als een totale zonsverduistering geloof ik................. :denken:

Eend was mijn een nalaatste optie geloof ik..............
(bandit geit de laaste, maar erg duur geloof 5 euro per dag.........)

Terug naar de dieetbrokken wil ik eigenlijk niet. Zit beetje in een doolhof geloof ik.........
Ik zou toch proberen minder te geven,want ik vind 500 gram voor een hond van 26 kilo ook veel :wink:
Max weegt ong. 25 kilo en krijgt 300 gram vlees per dag.En toch is en blijft ie aan de maat terwijl hij ook behoorlijk veel loopt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Shit man Es...
Tja..hij vindt het zo lekker..dan wil je hem eigenlijk ook niet op rantsoen zetten he...
Poepen gaat nu goed? Misschien minder olie erdoor en toch minderen?
Ik lees weleens van mensen die hun hond echt veel minder geven dan aanbevolen omdat ze anders mega vet worden.
Hier het omgekeerde probleem, dat weet je...Rimpel zit op ruim 600 gram Carnibest per dag met zijn 22-23 kilo en daarnaast krijgt ie nog schapenvet, geit, potjes babyvoeding en kipkarkas...afgewisseld door de week.

Misschien toch maar op 400 gaan zitten? Ik weet het ook niet zo goed..
Geit is ook vrij vet vlees...dus of dat nou een idee is, is ook maar de vraag. hoe deed ie het op koolvis iegenlijk?
Dat is volgens mij een redelijke lichte vissoort...
Misschien wat koolvis erbij gaan geven ipv de volle klap Carnibest?
Zou je het niet aandurven over te gaan op de light van Carnibest?
Ik roep ook maar wat natuurlijk...

Ik denk an oe :knuffel:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ik jouw was zou ik de maaltijd halveren en aanvullen met sperciebonen...tis lullig maar noodzakelijk.
Heb ik met mijn jack ook gedaan en die was 4 kilo kwijt en is er nu ook niet meer aan gekomen omdat hij gewend is aan minder eten..en als hij belonigshapjes krijgt ( gebeurt vaak met een pup in de buurt) dan gaat er nog minder voer in en krijgt hij weer een portie sperciebonen...en inderdaad in vastendag per week... als hij op gewicht blijft dan vast hij 1 x per 2 weken.

Jacqueline
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

lekker frustrerend.
ik zou iig zeggen.
je krijgt genoeg tips, veel succes!
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Tja halveren overweeg ik toch nu.
De light versie bevat rund. Dat kan ik niet wagen........ook kip is link.

Misschien meer vezels geven, andijvie erdoor (ook goed voor het poepen)

Bedankt voor jullie reacties, doet me echt goed. Ik voelde me echt een ontaarde baas (mijn hond een beetje vet mesten terwijl dat echt niet mag :evil: )

(ik zag al meteen dat hij slechter loopt, meer hijgt!)

Esther
yuki
Zeer actief

Hil,
op koolvis met macaroni (eliminatie dieet you remeber) deed hij het goed qua huid en viel af als een speer! maar kwam voedingstoffen tekort destijds (ging stront vreten)
misschien half half?

Esther
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

yuki schreef:
zijn gewicht was dus 26 kilo. Streefgewicht was 24.
Ik geef hem 500 gram (halve kiloworst ) per dag..........
Sjors is in mei 8 jaar geworden en loopt ook geen hele afstanden meer, dus om een beetje op gewicht te blijven krijgt hij momenteel 100gr brokken en 250gr heel grof gemalen runder of schapenvlees soms koolvis of 400gr pens zonder brokken.
{ en af en toe s`morgens voor de verwennerij een boterhammetje met leverworst :roll: }
Daar blijft hij prima van op gewicht tussen de 26 a 27 kg.

Weet niet of je al eens schapenvlees hebt geprobeerd, maar mss doet Yuki het er goed op.
Je zou het dan evt. kunnen combineren met 100gr dieet brokken.
Laatst gewijzigd door Yv*nn op 09 jul 2007 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

minder carnibest, portie's verkleinen en dan koolvis idd...sperziebonen, andijvie...zeg het maar...
Alleen op macaronie met koolvis komt een hond idd tekort, maar de eend van CB is compleet en als je dat nou mindert is het wel te doen lijkt me..
Ik hoop op nog een heleboel tips voor je :ok:
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Koolvis is inderdaad vrij licht. Max heeft in haar herstelperiode een tijdje geleefd op rijst/macaroni en koolvis. Ze mocht toen absoluut geen vetten, en dit kon ze goed hebben.
Ze viel toen trouwens ook af, ze is zelfs onder de 20 kilo geweest :80: (hond van 60 cm) - maar dat was bij ons niet de bedoeling.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
yuki
Zeer actief

Maxiem schreef:Koolvis is inderdaad vrij licht. Max heeft in haar herstelperiode een tijdje geleefd op rijst/macaroni en koolvis. Ze mocht toen absoluut geen vetten, en dit kon ze goed hebben.
Ze viel toen trouwens ook af, ze is zelfs onder de 20 kilo geweest :80: (hond van 60 cm) - maar dat was bij ons niet de bedoeling.
Ja wij kregen onze hond uit turkije als een uitgemergeld ding van net 18 kilo. Toen we hem een paar maanden lekker bijgevoed hadden moest hij het eliminatie dieet doen. Vlogen de kilos er weer keihard af!

Gister was een kennisje op visite (heeft ook 3 sharpeis) en die zei ook" Es, hij is ECHT te dik" ...............echt balen als je je best doet. had me gewoon echt niet beseft dat eend vet is (dacht net als kip)

Esther
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk dat hij wel wat minder mag hebben. Buffy woog 18 kilo en ik ben op maar 200 gram gaan zitten en dan ook nog de lightversie. Als beloninkjes had ik kattenbrokjes en verder kreeg ze niet veel tussendoor. Ze weegt nu 15 kilo en krijgt 250 gram Carnibest. Omdat ze op gewicht is, beweegt ze meer en verbrandt ze meer. Die 250 gram mag ze best hebben nu. Maar volgens de tabel 20 gram per kilo, zou ze 300 gram mogen hebben. Ik ben dus behoorlijk onder de hoeveelheid gaan zitten toen ze afviel, omdat ze toch nog wel eens af en toe wat extra's kreeg.

Ook hebben wij af en toe een maaltijd overgeslagen. Gelijk ' smorgens gaan wandelen, dan moe thuiskomen en dan was het eetmoment voorbij. Ze vergat het gewoon omdat ze normaal na het opstaan gelijk eten kreeg. Over die drie kilo hebben wij zo ongeveer een half jaar gedaan, dus niet supersnel. We waren ook niet de hele tijd even strikt.

Anne
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

yuki schreef:Hil,
op koolvis met macaroni (eliminatie dieet you remeber) deed hij het goed qua huid en viel af als een speer! maar kwam voedingstoffen tekort destijds (ging stront vreten)
misschien half half?

Je kunt (rauwe) koolvis geven met groente (= ruwe vezel, het voedt maar maar zet niet aan) en een beetje rijst (macaroni zou ik niet doen, dat zet erg aan). Als je hele (rauwe) vis (met graat dus en groente geeft en dit afwisselt met de CB kan hij geen tekorten krijgen. Ik zou hem geen sperciebonen uit pot of blik geven, hier zit veel zout in. Je kunt dan beter zelf groente door de blender halen. Is gezonder en beter. Een vastendag zou ik zelf niet doen als je gemalen voer geeft. Dat is dan te snel de maag uit en vasten op een lege maag is niet goed. Het idee van vasten is juist dat je ze de dag er voor substantieel meer geeft, maar gemalen voedsel is dan dus te snel uit de maag. Vasten na een visdag (dus hele rauwe vis, en dan bijvoorbeeld anderhalf keer de hoeveelheid) kan je wel doen. Wat je ook nog kunt doen als maagvulling is zemelen door zijn eten doen.
Je moet eigenlijk niet zo naar de aanbevolen hoeveelheden kijkne, maar meer naar je hond. Huts (45 kilo) krijgt tussen de 400 en de 500 gram. en FritZ (35 kilo) krijgt tussen de 1000 en de 1500 gram.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

starfleet schreef:Ik denk dat hij wel wat minder mag hebben. Buffy woog 18 kilo en ik ben op maar 200 gram gaan zitten en dan ook nog de lightversie.
Hier ook Carnibest light. Mijn honden hebben een streefgewicht van ongeveer 35 kilo en krijgen ieder 500 gr. per dag, verdeeld over 3 maaltijden.
Ik denk dus ook wel dat je minder kunt geven.

@ Anne: hoe lang geef jij al de light-versie, want ik hoorde van Corine Bunschoten dat je dit niet langer dan een paar maanden aaneengesloten mag geven.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik zou gewoon iets minder geven en verder ook niet al te veel gaan knoeien met aanvullende voertjes om hem maar te vullen.
Mijn hond is ook 26 kg en eet tegenwoordig 350 gram voer per dag, terwijl hij eerst op 600 zat. Maar hoe ouder hij wordt, hoe minder hij nodig heeft. (Hij at, net als Fritz, toen hij jong was een kilo :eek: )
Wel is inderdaad wat Jessica zegt een goed idee. Vastendagje tussendoor en wellicht een keer in de week afwisselen met een koolvismaaltijdje.
Tja, ik ben bijna geneigd om te zeggen als je dat gaat doen, ga dan ook helemaal over op het zelf samenstellen van je maaltijden, want zo ver ben je dan eigenlijk al en je kan veel beter uitproberen waar je hond goed op gaat. Lijnzaadolie zet flink aan trouwens. Dus als Carnibest eend te vet is, wellicht toch zelf samenstellen. Dan kan je namelijk ook patrijs en konijn en ander wild geven waar je hond wellicht goed op gaat.
Maar goed, eerst maar eens proberen om iets minder te geven, ga maar naar 400 gram en geef zo goed als geen lijnzaadolie meer. Succes, en maak je geen zorgen, dit komt wel goed :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Er is ook een lam & rijst variant, of is hij daar ook allergisch voor?
Dat is al wat minder vet.

Verder kun je hem misschien ietsje minder geven (bijvoorbeeld 400g) en dan wat vaker per dag een beetje geven? Dan voelt hij zich ook niet hongerig. En je kunt het inderdaad aanvullen met groente, sperziebonen zijn ook geschikt als hij slecht poept. Suus heeft een luie darm en toen raadde de dierenarts ook een tijdje sperziebonen aan i.v.m. de vezels. Groenten maken verder niet dik maar zorgen wel voor wat maagvulling.
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik doe het met Baco ook, groentes, zodat hij gevuld is-voor zijn gevoel.

vanmorgen een zalm kop, vanmiddag niets, morgen weer een beetje brokken, met veel groentes :19:

maar die groentes zijn echt een kei van een hulp om je hond te vullen, zonder hem echt honger te laten hebben :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

loving bulls schreef:ik doe het met Baco ook, groentes, zodat hij gevuld is-voor zijn gevoel.

vanmorgen een zalm kop, vanmiddag niets, morgen weer een beetje brokken, met veel groentes :19:

maar die groentes zijn echt een kei van een hulp om je hond te vullen, zonder hem echt honger te laten hebben :ok:
En dus went hij er nooit aan om met minder toe te moeten. :wink:
Ik denk echt dat dit dus niet de juiste manier is om op de langere termijn een hond slank te houden. Dat is een snel middel om in een paar weken een paar kilo bij een hond kwijt te raken, maar niet om maandenlang te doen. Die vulmiddelen geven alleen maar de illusie van vol en dus went de hond er nooit aan dat hij al vol zit met minder.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat kun je dan toch langzaam verminderen, maar dat gewicht moet er dus echt af, en dan langzaam dat vulmiddel weglaten.

Maar in ons geval moet ik wat, gewoon omdat hij al bijna niets te eten kreeg, maar barstte van de honger :19: , dus nu heeft hij gewoon tijd om er langzaam aan te wennen :smile2:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”