Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tuigje tegen trekken?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Kim
geregistreerd lid

tuigje tegen trekken?

Ongelezen bericht door Kim »

Mijn supereigenwijze hondje trekt behoorlijk, nu weet ik hoe ik dat qua trainen tegen moet gaan en daar ben ik mee bezig, maar met een normale halsband komt er te veel druk op haar hals te staan en ik wil niets beschadigen.

Hebben jullie goede ervaringen met tuigjes als alternatief voor de gewone halsband? Ook de slipketting heb ik snel afgedaan want ze gaat er alsnog met haar hele gewicht inhangen en dat vond ik behoorlijk eng en naar :N:

Bedankt :mrgreen:

oh ja ze is een jack russel/fox terrier
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat dacht je van gewoon gaan trainen, met haar, en niet gisteren opgelost willen zien, maar alle dagen blij zijn met een :idea: millimeter verbetering :19: :wink:

beginnen als je hond lekker moe is, en belonen, zodra ze naast je loopt, hoog stemmetje de aandacht trekken, blij en intressant zijn voor je hond als je traint.

een super lekkere beloning, geven als ze naast je loopt, en het goed doet
je kunt afentoe eens van richting veranderen, en haar aanmoedigen te volgen , met een hele blije stem, en zodra ze dat doet weer belonen

, ze moet op je gaan letten, jij bent degene met wat lekkers, die nog eens leuk is ook :smile2:

en dat gaat echt niet van het ene op het andere moment, maar als je volhoudt- dan moet het lukken(denk ik)
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 09 jul 2007 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nee,gewoon trainen want met een tuig heb je veel minder correctiemogelijkheden.
D.w.z:je reactiesnelheid wordt door het tuig aanzienlijk vertraagd,dus komen correcties veel te laat aan.Niet doen dus.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

natuurlijk kun je een tuig gebruiken maar wel een gewoon tuig en geen antitrektuig!

maak het leuk. en ja dat is mogelijk bij een stomme oefening als wandelen zonder trekken :ok:

en niet gaan corrigeren. dat kun je doen als de hond kan wandelen zonder trekken en je wil volgen aanleren.

wandelen zonder trekken hoort bij opvoeden en niet bij trainen en moet dus een gewoonte worden dus positief aanleren!

ga vooral met jezelf aan de gang. ga een stukje lopen met je hond en als de lijn strak staat moet jij er alles aan doen om je hond bij je te krijgen ZONDER aan de lijn te trekken...

hou dat maar eens een tijdje vol dan zie je al verschil!

en verwar wat jij wil niet met volgen want dat zijn 2 compleet verschillende oefeningen!
Afbeelding
Kim
geregistreerd lid

bedankt!!

ik ben al bezig met trainen hoor :wink: iedere keer als ze trekt sta ik stil en als ze aandacht geeft aan mij beloon ik haar met aanmoediging en iets lekkers. het lopen duurt dan wel heel lang want ik sta soms 5 minuten stil voordat ik haar aandacht weer heb :mrgreen: de omgeving is gewoon erg interessant.

Tuurlijk geef ik haar de tijd en verwacht ik niet dat ze meteen loopt zonder te trekken. Ik wil ook geen anti trek tuig, maar wat ik meer bedoel is dat ik haar tijdens het trainen niet wil beschadigen als ze wel trekt en dus haar nek belast door de halsband.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik wordt ook bloednerveus van honden die zo raspend in de riem hangen, een gewoon tuigje vind ik een prima hulpmiddel als vervanging van een halsband. Vooral omdat je zelf wat rustiger wordt als je dat gerasp niet hoeft aan te horen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een tuigje, wel een gewone, is prima als je hond de neiging heeft zichzelf op te hangen vind ik. Ik gebruikte het bij Buffy toen ze pup was. Met het tuigje deed ik haar meestal aan de flex en mocht er spanning op de riem. Als je wel eens een flex gebruikt, zou ik die in ieder geval niet meer gebruiken bij de gewone halsband. Een hond kan niet goed leren lopen zonder spanning op de lijn als je een flex gebruikt vind ik.

Dat zou je dan wel kunnen doen, maar ik zou daarnaast ook met de gewone halsband. Wij bleven staan als er spanning op de riem stond en liepen door als die eraf was. We hadden er zelfs een commando voor "goedzo slap" :oeps:
In ieder geval nu gelijk ophouden met je voort te laten slepen, of het nu aan een tuig is of aan een gewone halsband. :wink:
Ik gebruikt tuig dus voor "laat maar waaien snuf wandelen" en aan de halsband + riem moest ze wel netjes meelopen zonder trekken. Als wij beloonden met voer voor een slappe riem, ging Buffy aan de knie gekleefd volgen, misschien iets waar je op moet letten, dat ligt ook aan het type hond. Want dat is ook niet lekker wandelen natuurlijk zo'n zwaan kleef aan.

Anne
starfleet
Erelid

Kim schreef:
Tuurlijk geef ik haar de tijd en verwacht ik niet dat ze meteen loopt zonder te trekken. Ik wil ook geen anti trek tuig, maar wat ik meer bedoel is dat ik haar tijdens het trainen niet wil beschadigen als ze wel trekt en dus haar nek belast door de halsband.
Wat is het dan voor hondje? Een klein kwetsbaar hondje zou ik altijd een tuigje omdoen. Een Chihuiahua bijvoorbeeld of een ielig Maltezerpupje. Als die echt gaan trekken aan de riem dat is niks constant die druk op dat nekje. Had ik trouwens ook met mijn hond gedaan als het heel erg was. Er zijn er inderdaad die lopen nog net niet blauw aan, dat zou ik niet willen.

Anne
Kim
geregistreerd lid

een flex gebruik in niet, en ik wil me inderdaad niet meer voort laten slepen, maar is het niet zo dat als ze voor me loopt dat ze dan de baas over me is, misschien zeg ik wel iets stoms maar dat had ik begrepen. ik merk dat mijn hondje heel bijdehand is en dat ze graag de leiding wil nemen, natuurlijk ook logisch voor haar leefttijd (6 maanden) ze hoeft niet perfect naast me te lopen dat gaan we doen als we op cursus gaan, maar ze moet wel "slap" lopen.

Mag ze ook voor me uit lopen als ze slap loopt?
Kim
geregistreerd lid

starfleet schreef: Wat is het dan voor hondje? Een klein kwetsbaar hondje zou ik altijd een tuigje omdoen. Een Chihuiahua bijvoorbeeld of een ielig Maltezerpupje. Als die echt gaan trekken aan de riem dat is niks constant die druk op dat nekje. Had ik trouwens ook met mijn hond gedaan als het heel erg was. Er zijn er inderdaad die lopen nog net niet blauw aan, dat zou ik niet willen.

Anne
het is een jack russel/ fox teefje van 6 maanden
starfleet
Erelid

Kim schreef:
starfleet schreef: Wat is het dan voor hondje? Een klein kwetsbaar hondje zou ik altijd een tuigje omdoen. Een Chihuiahua bijvoorbeeld of een ielig Maltezerpupje. Als die echt gaan trekken aan de riem dat is niks constant die druk op dat nekje. Had ik trouwens ook met mijn hond gedaan als het heel erg was. Er zijn er inderdaad die lopen nog net niet blauw aan, dat zou ik niet willen.

Anne
het is een jack russel/ fox teefje van 6 maanden

:boos: :boos: Ik wilde net mijn bericht verwijderen toen jij erop antwoordde :wink:
Dat vind ik niet echt een ielig puppie, maar met de tong uit de mond amechtig hijgen is voor geen enkele hond gezond lijk tme. Ik vind om gewoon te wandelen een tuigje in ieder geval best fijn, zeker als je regelmatig met een flex wandelt.

Anne
Kim
geregistreerd lid

okee bedankt ik ga zo even kijken in de dierenwinkel wat ze allemaal hebben aan normale tuigjes. en mag ze voor me uit lopen tijdens het wandelen? of is ze dan de leider van de roedel. Hoe lang mag de riem zijn voor normale wandelingen? oh ik voel me zo'n newbie :smile2: ik wil haar gewoon niet verpesten doordat ik dingen nog niet weet en de cursus start over een maand pas
Jaap*
Zeer actief

Kim schreef:okee bedankt ik ga zo even kijken in de dierenwinkel wat ze allemaal hebben aan normale tuigjes. en mag ze voor me uit lopen tijdens het wandelen? of is ze dan de leider van de roedel. Hoe lang mag de riem zijn voor normale wandelingen? oh ik voel me zo'n newbie :smile2: ik wil haar gewoon niet verpesten doordat ik dingen nog niet weet en de cursus start over een maand pas
Persoonlijk maakt het mij niet uit of de hond voor achter of naast me loopt, als hij maar niet trekt :wink:
Het echte "volgen" is, zoals Massam al terecht opmerkte, een oefening, een truukje. Gewoon meelopen moet normaal gedrag worden, de hond kan een truukje geen uur volhouden immers :wink:
Als je zelf kalm en vrolijk blijft en er voor zorgt dat het trekken geen resultaat oplevert moet je verbetering gaan zien.
Trekken wordt overigens meestal niet veroorzaakt door het de baas willen spelen van de hond, meestal wil de hond gewoon ergens zo snel mogelijk naartoe. Hij moet leren dat het in een lagere versnelling ook wel goed komt :mrgreen:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

een halsband is dan beter dan een tuigeje , omdat je soms expres moet trekken, en bij een tuigje is dat effect niet te voelen.

Maar gewoon trainen is het beste,
een slipketting is ouderwets, zelfs Martin Gaus is daar weer van teruggekomen.
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 09 jul 2007 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:een halsband is dan beter dan een tuigeje , omdat je soms expres moet trekken, en bij een tuigje is dat effect niet te voelen.

Maar gewoon trainen is het beste,
een slipketting is ouderwets, en wordt alleen nog gebruikt met herders, of mensen die nog ouderwets zijn :wink:
expres moet trekken? we hebben het hier over wanelen zonder trekken aanleren hoor :denken:
Afbeelding
Kim
geregistreerd lid

:cheer:

echt super bedankt iedereen we gaan wee met goede moed aan de slag. zometeen eerst voor het eerst naar de dokter, dan lekker spelen in de tuin totdat ze moe word en dan kijken hoe ze loopt :mrgreen: het gaat goed komen hoor met ons. Het is alleen dat er als nieuw baasje een hele hoop op je af komt :N: en voor een nieuw hondje net zo goed natuurlijk. ik ben blij dat dit forum er is in ieder geval
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

massam schreef:expres moet trekken? we hebben het hier over wanelen zonder trekken aanleren hoor :denken:
dat kan , maar ik vind dat je hond toch even mag voelen dat trekken niet de bedoeling is.
Ik heb het wel degelijk toegepast, en het hielp.

Maar in combinatie met steeds stoppenof de andere kant op gaan.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Kim schreef:okee bedankt ik ga zo even kijken in de dierenwinkel wat ze allemaal hebben aan normale tuigjes. en mag ze voor me uit lopen tijdens het wandelen? of is ze dan de leider van de roedel. Hoe lang mag de riem zijn voor normale wandelingen? oh ik voel me zo'n newbie :smile2: ik wil haar gewoon niet verpesten doordat ik dingen nog niet weet en de cursus start over een maand pas
Xena mag altijd voor ons uitlopen, zolang ze maar niet trekt. En naar mijn mening is een hond echt niet meteen een leider als die voorop loopt, dan moet er echt wel meer aan de hand zijn :wink: Qua riemlengte verschild de mening erg veel, ik zou gewoon een lengte pakken waarbij de hond nog best veel ruimte heeft (ons hondje trok niet meer toen we overstapte van een 1 meter riem naar een 1.80 riem) maar je er ook niet overheen struikelt. Zelf zou ik zeggen, hoe hoger de hond (schofhoogte) hoe korter de riem. En heel er snel verpest je een hond niet hoor, wij hadden Xena in het begin onze schoenen laten slopen en ze bleef nooit alleen thuis. Nu kijkt ze niet eens maar om naar schoenen en kan ze prima alleen blijven. Gun de hond tijd en werk aan de relatie, als die goed is zijn de meeste trainingsproblemen ook best op te lossen. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Kim schreef:zometeen eerst voor het eerst naar de dokter, SNOEPJES MEE! :mrgreen: dan lekker spelen in de tuin totdat ze moe word en dan kijken hoe ze loopt :mrgreen: het gaat goed komen hoor met ons. Het is alleen dat er als nieuw baasje een hele hoop op je af komt :N: en voor een nieuw hondje net zo goed natuurlijk. ik ben blij dat dit forum er is in ieder geval
D'r komt zeker heel wat op je af :mrgreen: :ok:
Succes
Kim
geregistreerd lid

Voor het leren wandelen zonder trekken daarvoor gebruik ik een tuigje en sta ik stil als ze trekt en lok ik haar naar me toe, geeft ze me aandacht dan beloon ik haar ook en dat een paar maanden totdat ze echt doorheeft dat trekken geen zin heeft. Dan laat ik haar ook tijdens het oefenen in slap lopen :wink: voor, achter of naast me lopen zolang ze eerst maar stopt met trekken.

en voor echt naast lopen en volgen, daarmee wacht ik tot de cursus dan weet ik in ieder geval dat er proffessionele begeleiding bij is en dat ik haar nekkie niet verpruts.
Laatst gewijzigd door Kim op 09 jul 2007 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kim
geregistreerd lid

XenaScence schreef:
prima alleen blijven. Gun de hond tijd en werk aan de relatie, als die goed is zijn de meeste trainingsproblemen ook best op te lossen. :wink:
:cheer: helemaal mee eens daarom ga ik ook lekker een cursus volgen en lekker veel met haar spelen
M@scha
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
massam schreef:expres moet trekken? we hebben het hier over wanelen zonder trekken aanleren hoor :denken:
dat kan , maar ik vind dat je hond toch even mag voelen dat trekken niet de bedoeling is.
Ik heb het wel degelijk toegepast, en het hielp.

Maar in combinatie met steeds stoppenof de andere kant op gaan.
heb je helemaal gelijk in.. als de hond weet wat ie wél moet doen en dat weet dit hondje nog niet

is een beetje hetzelfde dat wanneer jij bij mij binnenkomt dat ik je in je nek grijp en alleen maar "pokkiewokkie!" zeg.

je heb dan geen idee waarom ik je in de nek grijp en wat ik roep snap je al helemaal niet...

ben je al 20x bij mij geweest en weet je dat je je schoenen uit moet doen en dat pokkiewokkie het woord daarvoor is dan snap jij wel waarom ik je in je nek grijp als je het even vergeet...

jij zit met je hoofd heel erg bij trainen. heb ik al een paar keer gezegd. dit heeft niks met trainen te maken dit zijn opvoedkundige zaken die natuurlijk gedrag moeten worden...

als dát erin zit ga je pas trainen
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Massam, ik vind dat je het op een beeldende manier uitlegt !! :smile: Ik zie het gewoon voor me :mrgreen: :mrgreen: En 'pokkiewokkie' vergeet ik nu dus nooit meer ergens ...hahahaha :wink:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Of een Halti misschien?
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Een tuig is prima hoor, op cursus heb ik voor Bowie ook gewoon zijn tuig gebruikt, ideaal vind ik die dingen ik gebruik nooit meer een halsband
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Pak-de-bal schreef:
een slipketting is ouderwets, en wordt alleen nog gebruikt met herders
O, dat wist ik niet :denken:
:idea: ga ze meteen omdoen :ok:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

alma2 schreef:
Pak-de-bal schreef:
een slipketting is ouderwets, en wordt alleen nog gebruikt met herders
O, dat wist ik niet :denken:
:idea: ga ze meteen omdoen :ok:
Heb jij daar nog wel tijd voor dan na het wassen van je wasgoed op de hand ,het koken op een ouderwets vuur,en het kloppen van je kleden want ons is nu geleerd dat jij ,ouderwets als je bent,dat vast allemaal nog op de oude manier doet :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:
starfleet
Erelid

hercujess schreef:Of een Halti misschien?
Zou ik niet doen zonder begeleiding en zeker niet bij een hondje dat net in huis is en prima kan leren lopen nog aan de riem. Vind ik mee een middel als de simpele dingen niet werken en dat weet de topic starter nog niet.

Anne
starfleet
Erelid

Kim schreef:
en voor echt naast lopen en volgen, daarmee wacht ik tot de cursus dan weet ik in ieder geval dat er proffessionele begeleiding bij is en dat ik haar nekkie niet verpruts.
Is niet zo moeilijk hoor om dat te oefenen. Maar vaak zit je net fout met belonen bij een klein hondje- ze gaat bijvoobeeld springen naar je koekje- dan is het prettig als iemand dat in de gaten houdt, zelf zie je dat niet altijd en leer je haar misschien verkeerd aan omdat het de eerste keer is dat je dat oefent.

Verder maakt het echt nog niet zo uit, wat al gezegd is. Als je je maar niet voort laat slepen. Ze heeft daarmee succes gehad bij haar vorige baas en dat moet ze gaan leren dat dat bij jou niet oplevert dat je loopt waar zij wil. Ik zou ook regelmatig de andere kant opgaan dan zij wil. Jij bepaalt de richting, zij heeft daarover niks te vertellen :wink:

Anne
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

starfleet schreef:
hercujess schreef:Of een Halti misschien?
Zou ik niet doen zonder begeleiding en zeker niet bij een hondje dat net in huis is en prima kan leren lopen nog aan de riem. Vind ik mee een middel als de simpele dingen niet werken en dat weet de topic starter nog niet.

Anne
Een halti lijkt mij zowiezo een slecht hulpmiddel voor een klein formaat hondje, maar misschien zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”