Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
toch weer jachttrainen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
toch weer jachttrainen
ik heb jaren met de dame's jachttrainen gedaan en ook met leuke resultaten maar goed ze werden ouder,ik ging verhuizen en ben er dus mee gestopt en later met canyon de gg gaan doen wat ik ook best leuk vindt om te doen.nu heb ik shadow erbij,een nieuwe hond om lekker weer mee te kunnen trainen en niuwe dingen aan te leren.ik ben vrijwel meteen met hem de gg-a gaan doen,hij is dan wel is waar de oudste uit de groep en shadow is zelf ook geen groentje meer maar als je ergens wilt beginnen dan toch onder aan de ladder net als iedereen.hij vindt het leuk om te doen en met mij bezig te zijn en in de korte tijd dat ie hier nu is heeft ie ook al een hoop geleerd of is het netter gaan doen,maar echt werken met de hond is het niet en ik merk aan shadow dat ie het soms ook wat saai vindt en dat komt misschien ook wel omdat hij het snel oppakt maar het is ook lang wachten(wat probleem hondjes)en vaak saaie oefeningen.echt ambitie om met hem ook weer jacht te gaan doen had ik niet,hij heeft een knjv-c diploma en ik geloofde het wel even met de jacht............dacht ik. van de week had ik een paar verloren apportje's weg gelegd,gewoon even simpel niet te diep en ik had hem gewoon voor de bosjes zitten zodat hij een beetje kon mee spieken(niet dat ie dat deed)even kijken wat hij aan kon en of ie het leuk zo vinden.nou dat vond ie dus geweldig en zette mij weer een beetje aan het denken richting de jacht.vanavond met de honden wandelen kwam ik een groepje tegen die dus aan het jachttrainen waren en ben er even bij gaan staan met de honden,ruby was meteen weer gespitst en begon al weer te piepen en te trillen van de spanning en ik weet zeker als ik haar had los gelaten zou ze alle dummy's voor me gaan halen(arme mieppie kan dat lichamelijk alleen niet meer)en shadow was ook erg gespitst op de dummy's en ik had echt moeite om mijn driespan te houden.aan de praat geraakt met de trainer en op maandag avond is er een b-groepje waar ik eventueel bij kan met shadow,het is niet van de knjv maar meer een groepje die op een leuke manier les krijgt en dan evt.aan proeven mee doet.heb er onwijs zin in,echt weer werken met m'n hond,nieuwe uitdaging en misschien volgend jaar een knjv-b diploma maar belangrijkste vindt ik toch de lol die ik er altijd in had en lekker bezig zijn en dat jachtgebeuren blijft me gewoon erg trekken.

jemble 5 maanden
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
O, wat leuk! Ben jaloers dat je zo'n groepje bent tegengekomen
.
Ik heb ook van alles en nog wat met Dante gedaan en ben gestopt omdat het heilig vuur ontbrak bij ons allebei, maar vooral bij Dante. Toen zelf wat gaan rommelen met dummies en boeken over jachttraining. Ontzettend leuk vond ik dat; en Dante ook! Daarna een cursusje apporteertraining gedaan en had echt het gevoel 'dat is het'! Jammer genoeg kreeg Dante daarna lich. problemen. Maar ik ben nu weer een beetje bezig met hem en vind het weer genieten!
Zomaar saampjes 'eenzaam' in de polder; kan ik ook lekker uit mijn bol gaan als Dante het goed doet
Laat af en toe eens wat horen over de training? Kan ik ook weer een graantje van meepikken (leuke oefeningen of zo
).
Veel plezier

Ik heb ook van alles en nog wat met Dante gedaan en ben gestopt omdat het heilig vuur ontbrak bij ons allebei, maar vooral bij Dante. Toen zelf wat gaan rommelen met dummies en boeken over jachttraining. Ontzettend leuk vond ik dat; en Dante ook! Daarna een cursusje apporteertraining gedaan en had echt het gevoel 'dat is het'! Jammer genoeg kreeg Dante daarna lich. problemen. Maar ik ben nu weer een beetje bezig met hem en vind het weer genieten!
Zomaar saampjes 'eenzaam' in de polder; kan ik ook lekker uit mijn bol gaan als Dante het goed doet
Laat af en toe eens wat horen over de training? Kan ik ook weer een graantje van meepikken (leuke oefeningen of zo

Veel plezier

Gr. Marijke

- madelonjoy
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Leuk dat je op deze manier toch weer gaat beginnen met de jacht!
Ik ben nu zelf met Luna ook een beetje met jachtoefeningen bezig. Ik laat haar dan zitten, verstop de dummie, loop weer terug en laat haar de dummie zoeken. Ik heb alleen niet veel ideetjes voor andere oefeningen, omdat ik nooit jachttraining gevolgd heb.
Ik zou het wel graag willen, maar mijn vader heeft geen zin om me elke week weer naar een andere verre locatie te moeten brengen. Nu zit ik namelijk gewoon op een hondenschool in de buurt.
Ik ben nu zelf met Luna ook een beetje met jachtoefeningen bezig. Ik laat haar dan zitten, verstop de dummie, loop weer terug en laat haar de dummie zoeken. Ik heb alleen niet veel ideetjes voor andere oefeningen, omdat ik nooit jachttraining gevolgd heb.
Ik zou het wel graag willen, maar mijn vader heeft geen zin om me elke week weer naar een andere verre locatie te moeten brengen. Nu zit ik namelijk gewoon op een hondenschool in de buurt.

- Moon
- Zeer actief
Vadersmadelonjoy schreef:Leuk dat je op deze manier toch weer gaat beginnen met de jacht!

Zit er ook geen apporteertraining in de buurt? Die wordt soms op 'gewone' hondenscholen gegeven. Lijkt veel op jachttraining alleen kunnen alle rassen inschrijven (dus niet alleen jachthonden) en er wordt met dummies gewerkt (geen wild).
Verder kun je een heel eind komen als je wat boeken aanschaft! Heb ik ook zo gedaan. Alleen krijg je dan geen feedback en in een groepje is wel leuker trainen. Maar het kan wel!
Als je problemen tegenkomt kun je dat hier ook vragen! Er zitten een paar mensen op dit forum die veel ervaring hebben

Dus kom op! Aan de slag

Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- miemot
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- ranetje
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
Nou da's toevalligmiemot schreef:Ik heb net die kaartjes besteld van Anke Bogaerts. Iemand daar ervaring mee?

Mijn vraag gaat over de grijze kaartjes (steadiness-oefeningen). Bij de meeste staat dat je op een of andere manier een dummy moet wegleggen of gooien. Einde oefening is dan ga daarna terug naar de hond.....

Gr. Marijke

- miemot
- Zeer actief
-
- Zeer actief
ja hoor moon je mag van die gastvrijheid gebruik maken,ik heb zelf wel is wat gehoord over die kaartjes maar ken ze verder niet.als ik hier nu wat mee lees ga ik ze misschien ook wel aanschaffen(waar kan dat trouwens)ik heb er echt weer zin in om wat in de jacht te gaan doen,het sfeertje,de proeven,het trainen en dan helemaal met dit weer om daarna moe maar voldaan weer thuis te komen.een flat is nou eenmaal een werker(de een meer als de ander)en shadow wilt graag iets doen maar dat volgen en die andere oefeningen gelooft hij nu wel is(ik ook eigenlijk)en ik heb met ruby ook map training gedaan(meervoudige apporteer proeven)en dat vonden wij samen helemaal geweldig.
luna:ik heb laatst op de kc waar ik stage bij loop een oefening gedaan voor een pretles(laatste les voor het examen gewoon een beetje fun)die kwam ook uit de jacht en veel honden daar vonden het een leuke oefening: je laat je hond zitten op een bepaald punt,zelf loop je door maar maak bij de opbouw en om fouten te voorkomen de afstand niet te groot(5m om te beginnen)je staat dan dus met je gezicht naar de hond.dan gooi je een dummy in het verlengde(naast)je hond met een tussen ruimte(dummy-hond)van ook ong.5m,je kan ook vragen om hulp dan hoef je zelf niet te gooien maar kan iemand die dummy voor je wegleggen.vervolgens roep je de hond voor hij moet die dummy dus laten voor wat het is en ben je nou met z'n 2e dan kan die ander met z'n voet op die dummy gaan staan mocht je hond toch eerst naar de dummy willen,heeft ie geen succes en moet je alles uit de kast haken om hem bij je te krijgen.zit ie dan netjes naast je en ook rustig dan mag je hem sturen op de dummy.deze oefening bevat veel oefeningen in een:zit en blijf,steadyness want hij moet die geworpen dummy laten voor wat het is,het bij je komen,aan de voet of naast zetten en apporteren.ben je nou verder dan kan je de afstand vergroten maar dan moet je zeker weten dat ie ook komt als je hem roept,je kan het met de tijd ook in hoog gras of zo doen dan moet ze het namelijk ook onthouden waar de dummy is.
luna:ik heb laatst op de kc waar ik stage bij loop een oefening gedaan voor een pretles(laatste les voor het examen gewoon een beetje fun)die kwam ook uit de jacht en veel honden daar vonden het een leuke oefening: je laat je hond zitten op een bepaald punt,zelf loop je door maar maak bij de opbouw en om fouten te voorkomen de afstand niet te groot(5m om te beginnen)je staat dan dus met je gezicht naar de hond.dan gooi je een dummy in het verlengde(naast)je hond met een tussen ruimte(dummy-hond)van ook ong.5m,je kan ook vragen om hulp dan hoef je zelf niet te gooien maar kan iemand die dummy voor je wegleggen.vervolgens roep je de hond voor hij moet die dummy dus laten voor wat het is en ben je nou met z'n 2e dan kan die ander met z'n voet op die dummy gaan staan mocht je hond toch eerst naar de dummy willen,heeft ie geen succes en moet je alles uit de kast haken om hem bij je te krijgen.zit ie dan netjes naast je en ook rustig dan mag je hem sturen op de dummy.deze oefening bevat veel oefeningen in een:zit en blijf,steadyness want hij moet die geworpen dummy laten voor wat het is,het bij je komen,aan de voet of naast zetten en apporteren.ben je nou verder dan kan je de afstand vergroten maar dan moet je zeker weten dat ie ook komt als je hem roept,je kan het met de tijd ook in hoog gras of zo doen dan moet ze het namelijk ook onthouden waar de dummy is.

jemble 5 maanden
- drent.lover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat leuk dat je weer gaat beginnen , hier nog zo iemand, ik heb het in 2005 een seizoen met Kyra gedaan, niet bij de knjv maar maar bij een hndenschool, heel erg leuk. vorig jaar was het wat verder weg en aangezien ik niet zo'n held ben in het ver met de auto rijden heb ik dus niet meegedaan, maar in augustus gaat het (bij genoeg opgave) dus weer hier vlak bij van start en ook ik heb er erg veel zin in
heel veel plezier hoor
heel veel plezier hoor

- ranetje
- Zeer actief
@fabienne.
Die kaarten kan je in ieder geval kopen bij de hondenschool van Anke Bogaerts http://www.hondenschool.com/
Die oefening in de pretles was behoorlijk stevig!
Is het je gelukt om je hond bij je te krijgen zonder dat hij eerst naar de dummy wilde?
@Moon.
Bij een steadiness oefening zoals op die grijze kaartjes, is het beter om zelf de dummy op te halen.
Als blijkt dat de hond volledig steady is, kan je gaan afwisselen. De ene keer mag hij de dummy halen, de andere keer haal je die dummy zelf.
Zorg dat het onvoorspelbaar blijft.
Als je hond geen buitengewoon enthousiast apporteur is, is het beter om de dummy wel door de hond te laten halen denk ik.
Steady is hij in zo'n geval toch wel
Ik moet zelf bij Rana heel erg uitkijken dat ik niet vaak zelf de dummy ophaal, want dan is het kennelijk "mijn eigendom" of zoiets. Dan zou ik haar daarna heel erg moeten stimuleren om alsnog een dummy te gaan halen
Die kaarten kan je in ieder geval kopen bij de hondenschool van Anke Bogaerts http://www.hondenschool.com/
Die oefening in de pretles was behoorlijk stevig!

Is het je gelukt om je hond bij je te krijgen zonder dat hij eerst naar de dummy wilde?
@Moon.
Bij een steadiness oefening zoals op die grijze kaartjes, is het beter om zelf de dummy op te halen.
Als blijkt dat de hond volledig steady is, kan je gaan afwisselen. De ene keer mag hij de dummy halen, de andere keer haal je die dummy zelf.
Als je hond geen buitengewoon enthousiast apporteur is, is het beter om de dummy wel door de hond te laten halen denk ik.
Steady is hij in zo'n geval toch wel

Ik moet zelf bij Rana heel erg uitkijken dat ik niet vaak zelf de dummy ophaal, want dan is het kennelijk "mijn eigendom" of zoiets. Dan zou ik haar daarna heel erg moeten stimuleren om alsnog een dummy te gaan halen

- Moon
- Zeer actief
Dante is op het moment behoorlijk enthousiast, maar dat is in het verleden wel anders geweest. Ik ben dan ook wat huiverig om de oefeningen op de grijze kaartjes te doen! Ben bang dat hij dan 'teleurgesteld' raaktranetje schreef:@fabienne.
Die oefening in de pretles was behoorlijk stevig!![]()
@Moon.
Steady is hij in zo'n geval toch wel![]()

En zo'n reactie als bij Rana zou ik me bij Dante ook voor kunnen stellen

Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Dat is ook een idee; als ik terug kom na het wegleggen van de dummy(s) hem eerst een of andere oefening laten doenMickie schreef:Leuk dat je weer aan de slag gaat![]()
Wij zijn zelf enthousiaste apporteersporters.
Bij een steadiness-oefening kijk ik altijd naar de reactie van mijn hond: als ze bijna staat te stuiteren, dan mag ze hem dus niet halen en doe ik dat zelf. Of ik laat haar even wachten of eerst iets anders doen (liggen, zitten, bij me komen), even laten weten dat ze op mijn commando moet reageren en niet op het vallen van de dummy. Onvoorspelbaar zijn wanneer ze hem mag gaan halen is goed, maar altijd eerst rust in de kont, en dan pas sturen.

Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Bedankt voor de gastvrijheidfabienne s schreef:ja hoor moon je mag van die gastvrijheid gebruik maken,ik heb zelf wel is wat gehoord over die kaartjes maar ken ze verder niet.als ik hier nu wat mee lees ga ik ze misschien ook wel aanschaffen(waar kan dat trouwens)ik heb er echt weer zin in om wat in de jacht te gaan doen,het sfeertje,de proeven,het trainen en dan helemaal met dit weer om daarna moe maar voldaan weer thuis te komen.een flat is nou eenmaal een werker(de een meer als de ander)en shadow wilt graag iets doen maar dat volgen en die andere oefeningen gelooft hij nu wel is(ik ook eigenlijk)en ik heb met ruby ook map training gedaan(meervoudige apporteer proeven)en dat vonden wij samen helemaal geweldig.

Gr. Marijke

-
- Zeer actief
ranetje:die oefening was vrij pittig maar alle honden hebben de oefening leuk uitgevoerd.ik moest wel zelf bij de dummy blijven,als ze eerst naar de dummy gingen ging ik er met mijn voet opstaan zodat ze hem niet konden pakken en ze hadden vrij snel door dat ze dan toch maar beter naar de baas konden gaan.het waren overigens honden van een jaar of 2 in de gg-b dus vrij stabiel en juist de herders hadden het zo door.
ik haal zelf ook wel is de dummy,in het begin sprong shadow nog wel is in en heb toen af en toe zelf de dummy gehaald.je moest hem zien kijken
snapte er niks van maar in springen doet ie na genoeg niet meer en hij is nog steeds even enthousiast op de dummy. dummy weg gooien en dan eerst een volgparcour lopen of een plaats oefening is ook erg leuk om ze dan daarna als beloning op de dummy af te sturen.
ik haal zelf ook wel is de dummy,in het begin sprong shadow nog wel is in en heb toen af en toe zelf de dummy gehaald.je moest hem zien kijken

jemble 5 maanden
- madelonjoy
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Leuke oefening Fabienne, dat ga ik vandaag eens proberen. Het is iedergeval handig om wat meer aan de steadiness te doen. Als ik naast haar sta en ik gooi iets weg, rent ze er meteen achter na. Ik houd er dan aan de halsband vast, zeg blijf en als ze rustig blijft zitten zonder dat ik haar vast moet houden mag ze hem zoeken...

- Moon
- Zeer actief
Het heeft bij mij ook geholpen om de 'blijf' veel te oefenen. Ik deed (en doe) veel zoekspelletjes in huis. Zette Dante dan op de gang met commando 'blijf' en deed de deur dicht om het speeltje te verstoppen. Dat vond hij zo leuk dat hij daar graag voor wilde 'blijven'. Ook oefeningen zoals 'lig-blijf' en 'zit-blijf' en dat steeds moeilijker maken. Op een gegeven moment ging ik over hem heen springen of om hem heen dansen, of een balletje stuiterenmadelonjoy schreef:Leuke oefening Fabienne, dat ga ik vandaag eens proberen. Het is iedergeval handig om wat meer aan de steadiness te doen. Als ik naast haar sta en ik gooi iets weg, rent ze er meteen achter na. Ik houd er dan aan de halsband vast, zeg blijf en als ze rustig blijft zitten zonder dat ik haar vast moet houden mag ze hem zoeken...

Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Dat is een oefening die ik ook wel eens doe als vorm van oefenen in markeren.fabienne s schreef:ranetje:die oefening was vrij pittig maar alle honden hebben de oefening leuk uitgevoerd.ik moest wel zelf bij de dummy blijven,als ze eerst naar de dummy gingen ging ik er met mijn voet opstaan zodat ze hem niet konden pakken en ze hadden vrij snel door dat ze dan toch maar beter naar de baas konden gaan.het waren overigens honden van een jaar of 2 in de gg-b dus vrij stabiel en juist de herders hadden het zo door.
ik haal zelf ook wel is de dummy,in het begin sprong shadow nog wel is in en heb toen af en toe zelf de dummy gehaald.je moest hem zien kijkensnapte er niks van maar in springen doet ie na genoeg niet meer en hij is nog steeds even enthousiast op de dummy. dummy weg gooien en dan eerst een volgparcour lopen of een plaats oefening is ook erg leuk om ze dan daarna als beloning op de dummy af te sturen.
Dummy weggooien, volgen, omdraaien en opdracht apport geven.

Dat is een oefening die Tineke Antonisse ook in haar boekje heeft staan (ik dacht in "De Drie Apporten").
Het voorkomen dat ze eerst naar het apport gaan door met een voet op de dummy te gaan staan werkt idd vrij goed. (als je met meerdere personen bent)
Sommige honden hebben helaas ook meteen door dat als er niemand bij staat die dummy wel gepakt kan worden

Dat kan je in hoger gras oplossen, door de dummy aan een touwtje te doen.
Dummy gooien en als de hond inspringt, trekt de werper snel de dummy naar zich toe. Dan moet je wel een wat grotere afstand hebben en een handige werper

Je hoeft de hond dan niet te corrigeren, want er is geen dummy meer als hij daar is aangekomen. Dus hij bereikt niets met inspringen.
Als de hond niet inspringt kan de werper terwijl de hond volgt de dummy alsnog snel terugleggen.
- Moon
- Zeer actief
Ja, die oefening doe ik ook geregeld (volgen en dummy werpen). Eerst alleen aan mijn kant (dus hond links van mij en dummy rechts) maar nu ook aan Dante's kant, wat hij toch wel wat moeilijker vond (logisch want de dummy vloog zo ongeveer over zijn hoofdranetje schreef:Dat is een oefening die ik ook wel eens doe als vorm van oefenen in markeren.fabienne s schreef:ranetje:die oefening was vrij pittig maar alle honden hebben de oefening leuk uitgevoerd.ik moest wel zelf bij de dummy blijven,als ze eerst naar de dummy gingen ging ik er met mijn voet opstaan zodat ze hem niet konden pakken en ze hadden vrij snel door dat ze dan toch maar beter naar de baas konden gaan.het waren overigens honden van een jaar of 2 in de gg-b dus vrij stabiel en juist de herders hadden het zo door.
ik haal zelf ook wel is de dummy,in het begin sprong shadow nog wel is in en heb toen af en toe zelf de dummy gehaald.je moest hem zien kijkensnapte er niks van maar in springen doet ie na genoeg niet meer en hij is nog steeds even enthousiast op de dummy. dummy weg gooien en dan eerst een volgparcour lopen of een plaats oefening is ook erg leuk om ze dan daarna als beloning op de dummy af te sturen.
Dummy weggooien, volgen, omdraaien en opdracht apport geven.![]()
Dat is een oefening die Tineke Antonisse ook in haar boekje heeft staan (ik dacht in "De Drie Apporten").
Het voorkomen dat ze eerst naar het apport gaan door met een voet op de dummy te gaan staan werkt idd vrij goed. (als je met meerdere personen bent)
Sommige honden hebben helaas ook meteen door dat als er niemand bij staat die dummy wel gepakt kan worden![]()
Dat kan je in hoger gras oplossen, door de dummy aan een touwtje te doen.
Dummy gooien en als de hond inspringt, trekt de werper snel de dummy naar zich toe. Dan moet je wel een wat grotere afstand hebben en een handige werper![]()
Je hoeft de hond dan niet te corrigeren, want er is geen dummy meer als hij daar is aangekomen. Dus hij bereikt niets met inspringen.
Als de hond niet inspringt kan de werper terwijl de hond volgt de dummy alsnog snel terugleggen.

Zijn er nog meer mensen die altijd alleen trainen? Ik neem soms wel risico's (door iets uit te proberen, als Dante dan niet zou luisteren wordt hij wel beloond met de dummy omdat ik dat in mijn eentje niet kan voorkomen). Tot nu toe is het steeds goed gegaan. Alleen niet met meerdere dummies. Ik gooi dan twee dummies weg (happy-dummy en gewone). Ga naast hem staan en wijs bijv. eerst de gewone dummy aan. Hij loopt dan keurig het eerste stuk richting gewone dummy maar gaat dan met een boog naar de happy-dummy (die natuurlijk veel leuker is

Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Dat is een oefening die Anke Bogaerts mij heeft laten doen op een workshop.Ik gooi dan twee dummies weg (happy-dummy en gewone). Ga naast hem staan en wijs bijv. eerst de gewone dummy aan.
Maar dan gooi je de dummy's niet.
Je zet de hond in zit.
Je loopt naar de rechter (of linker) kant van de hond een meter of 10 weg.
Daar leg je een dummy neer.(of je doet alsof)
Daarna loop je een meter of 10 naar de andere kant en daar doe je hetzelfde.
Er ligt dus maar aan één kant een dummy.
Je gaat een aantal meters van hem vandaan recht voor hem staan zodat je contact kunt maken.
Je stuurt de hond naar de dummy.
Gaat hij de andere kant op, dan ligt daar niets, dus hij kan zichzelf niet belonen

Pas als hij goed begrepen heeft dat hij die kant op moet die jij aanwijst, kan je aan beide kanten een dummy neerleggen.
De afstanden vergroot je geleidelijk.
De hoek tussen verschillende dummy's maak je geleidelijk kleiner.
Ik geef bij Rana dan eerst met mijn hoofd aan naar welke kant ze moet kijken. Pas als ze zelf die kant op gaat kijken geef ik met mijn arm de richting aan en geef het commando.
Om op grotere afstand van de hond de eerste aanwijzing van de richting voor je hond goed duidelijk te kunnen maken is een pet met klep handig

Dat heb ik uit een verhaal van Stanley Coren (De taal van je hond) geleerd.
Ik zie het bij een aantal jagers ook wel, dus ik denk dat het echt een ondersteuning is.
Het kost in het begin wat tijd, want je moet echt veel rust inbouwen en echt goed opletten of de hond de goede kant op gaat kijken voordat je stuurt.
Die happydummy zou ik daarbij nog niet wegleggen, maar alleen gebruiken als beloning voor het brengen van een gewone dummy.
Dus gewone dummy gebracht? Gooi de happy dummy dan even een stukje weg. Daar mag hij wel op inspringen

- Moon
- Zeer actief
Hee, da's een goeieranetje schreef:Dat is een oefening die Anke Bogaerts mij heeft laten doen op een workshop.Ik gooi dan twee dummies weg (happy-dummy en gewone). Ga naast hem staan en wijs bijv. eerst de gewone dummy aan.
Maar dan gooi je de dummy's niet.
Je zet de hond in zit.
Je loopt naar de rechter (of linker) kant van de hond een meter of 10 weg.
Daar leg je een dummy neer.(of je doet alsof)
Daarna loop je een meter of 10 naar de andere kant en daar doe je hetzelfde.
Er ligt dus maar aan één kant een dummy.
Je gaat een aantal meters van hem vandaan recht voor hem staan zodat je contact kunt maken.
Je stuurt de hond naar de dummy.
Gaat hij de andere kant op, dan ligt daar niets, dus hij kan zichzelf niet belonen![]()
Pas als hij goed begrepen heeft dat hij die kant op moet die jij aanwijst, kan je aan beide kanten een dummy neerleggen.
De afstanden vergroot je geleidelijk.
De hoek tussen verschillende dummy's maak je geleidelijk kleiner.
Ik geef bij Rana dan eerst met mijn hoofd aan naar welke kant ze moet kijken. Pas als ze zelf die kant op gaat kijken geef ik met mijn arm de richting aan en geef het commando.
Om op grotere afstand van de hond de eerste aanwijzing van de richting voor je hond goed duidelijk te kunnen maken is een pet met klep handig![]()
Dat heb ik uit een verhaal van Stanley Coren (De taal van je hond) geleerd.
Ik zie het bij een aantal jagers ook wel, dus ik denk dat het echt een ondersteuning is.
Het kost in het begin wat tijd, want je moet echt veel rust inbouwen en echt goed opletten of de hond de goede kant op gaat kijken voordat je stuurt.
Die happydummy zou ik daarbij nog niet wegleggen, maar alleen gebruiken als beloning voor het brengen van een gewone dummy.
Dus gewone dummy gebracht? Gooi de happy dummy dan even een stukje weg. Daar mag hij wel op inspringen

Het lukt trouwens altijd wél als ik Dante vlak voor me zet (face tot face) en dan als een verkeersagent de kant aanwijs. Maar als ik de dummies op 45graden leg, dan neemt de slimmerd een bochtje

Leuk idee van die pet (maar ik heb een hekel aan iets op mijn hoofd

De happy-dummy werpen als beloning doe ik liever niet, tenminste zonder eerst de zit; ik wil Dante zo rustig mogelijk laten apporteren. Om de lol er in te houden gebruik ik tot nu toe steeds de h-dummy; wel wissel ik het af met een gewone.Hij krijgt er pas een beloning uit als allebei de dummies zijn gebracht.
Ik ga het weer proberen, bedankt Nettie

Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Je kunt ook altijd nog het "wagenwiel"van Tineke gebruiken voor het specifiek ophalen van een bepaalde dummy.
Dus zelf in het midden staan met de hond en in een cirkel rond om je de dummy's leggen.
In het begin alleen op noord en zuid een dummy wegleggen voor je naast de hond staande de richting aangeeft.
(en dan als laatste de happy dummy?
)
Daarna kan je op de vier windstreken een dummy wegleggen.

Dus zelf in het midden staan met de hond en in een cirkel rond om je de dummy's leggen.
In het begin alleen op noord en zuid een dummy wegleggen voor je naast de hond staande de richting aangeeft.
(en dan als laatste de happy dummy?

- Moon
- Zeer actief
Ook leuk! Nou ik heb weer even inspiratieranetje schreef:Je kunt ook altijd nog het "wagenwiel"van Tineke gebruiken voor het specifiek ophalen van een bepaalde dummy.![]()
(en dan als laatste de happy dummy?)

Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Elke hond houdt van afwisseling, maar dat weet jij wel denk ikMoon schreef:Dante en ik houden van afwisseling![]()

Ik heb nog eens een "studie" gemaakt van de kaartjes van Anke.
Die grijze kaartjes zijn echt bedoeld als steadyness oefening, dus nooit door de hond een dummy ophalen.
Zij waarschuwt zelf nadrukkelijk dat je zo'n oefening alleen moet doen als de hond heel erg eager is om te apporteren.
Voor Rana dus niet zo geschikt

Je moet dus goed opletten of de apporteerdrift van je hond in stand blijft. Anders kan je deze oefeningen beter overslaan of direct koppelen aan de groene kaartjes

- Moon
- Zeer actief
Nou.... ik waag het maar niet (de grijze kaartjes). Ik ben bang dat Dante nooit een hond zal worden die echt staat te stuiteren om de dummy te halen. Het enthousiasme waarmee hij nu traint wil ik graag zo houdenranetje schreef:Elke hond houdt van afwisseling, maar dat weet jij wel denk ikMoon schreef:Dante en ik houden van afwisseling![]()
![]()
Ik heb nog eens een "studie" gemaakt van de kaartjes van Anke.
Die grijze kaartjes zijn echt bedoeld als steadyness oefening, dus nooit door de hond een dummy ophalen.
Zij waarschuwt zelf nadrukkelijk dat je zo'n oefening alleen moet doen als de hond heel erg eager is om te apporteren.
Voor Rana dus niet zo geschikt![]()
Je moet dus goed opletten of de apporteerdrift van je hond in stand blijft. Anders kan je deze oefeningen beter overslaan of direct koppelen aan de groene kaartjes

Gr. Marijke

-
- Zeer actief
nou de eerste les zit erop
hij vond het leuk en deed het niet slecht voor de eerste keer op b nivo.hij moet alleen even door krijgen dat als ie bij de dummy is dat ie hem dan ook mee moet nemen.hij gaat vol overgave op verloren apport en neemt ook diepte maar als ie bij de dummy is denkt ie volgens mij:o hier ligt het even tegen me vrouwtje zeggen dat ik ze gevonden heb
over water hebben we ook gedaan en eerst twijfelde hij even maar na een prrrtje van de overkant ging ie toch om vervolgens terug over het land te gaan. hij was wel de hele avond aan de race poep,hij is vrij gevoelig voor nieuwe situaties en gaat dan meteen aan de dunne dus dat was wel jammer dat ie er zo op reageert hopen dat dat volgende week minder is want ik ga zeker verder met hem. we trainen door tot eind augustus begin september en sluiten af met een onderlinge wedstrijd,hard trainen nog maar ik vindt het helemaal geweldig dat jachttrainen en shadow gelukkig ook al is ie wel wat gemoedelijker qua tempo dan de meiden maar misschien komt dat wel als ie meer gewend raakt en meer vertrouwen krijgt.

jemble 5 maanden
- ranetje
- Zeer actief
Moet wel lachen om dat "hier ligt ie hoor"

Dat komt snel genoeg in orde denk ik.
Was/is hij nerveus in zo'n groep?
Of gewoon opgewonden en daardoor aan de race.
Bij ons zat een langhaar die gegarandeerd begon te poepen zodra ze begon met de training. En dan was ze echt wel uitgeweest en had gepoept ook voor ze naar de training kwam.
Zou je iets met Bach recue kunnen uitrichten?

Alleen om hem even op gang te helpen.
-
- Zeer actief
ik denk dat die diaree echt van de spanning in een nieuwe groep komt,er werdt gister ook iets meer van hem gevraagd dan alleen maar braaf volgen en er zit een behoorlijke zelfverzekerde drent reu in de groep.met die drent heeft ie los kennis gemaakt en dat ging toen vrij aardig van die drent z'n kant af,shadow is niet zo'n patser dus dat komt hopelijk ook wel goed.voor de rest is hij tijdens de oefeningen heel stabiel en rustig(gister avond dan)maar hij was wel veel steun aan het zoeken in de zin van tegen mij aanhangen en opspringen,dat had ie de eerste paar dagen dat ie hier was ook inclusief de diaree.bach is inderdaad wel de moeite om het te proberen en ik denk hoop dat het volgende week een stuk minder is want het is voor hem ook lastig.

jemble 5 maanden