Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tips voor ondervacht?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

bri
Zeer actief

tips voor ondervacht?

Ongelezen bericht door bri »

het lijkt wel alsof femke (nu 9 maand) de laatste tijd steeds sneller en erger in de klit zit. vanaf pups af aan kam ik haar ong. 1x per week grondig.
de ondervacht is echt typerend voor een briard en de totale vacht heeft wel even tijd nodig om te groeien. haar haar is nu redelijk lang aan het worden en je ziet al gedeeltes veranderen (van zacht puppyhaar naar de wat meer glanzender structuur op de schouderbladen)
eerder kon ik het zonder problemen kammen en bleef het ook even mooi, maar nu lijkt het met de dag smoezeliger te gaan zitten en er komen steeds meer klitten in.
aan de ene kant moet ik het wel bijna elke dag kammen, maar aan de andere kant wil ik dat niet omdat ik dan bang ben om de haargroei te stimuleren.

het regent de laatste tijd vaak, dus misschien dat daar een gedeelte van de oorzaak ligt (ik wilde haar dit weekend eens in bad doen, misschien dat dat de ergste vuiligheid eruit haalt)
kan het zijn doordat ze misschien binnenkort loops moet worden?heeft het te maken met de rui?

maar het belangrijkste nog wel: wat moet ik ermee doen?haar eens flink onder handen nemen om zo veel ondervacht eruit te halen?

wie heeft er ervaring en tips?
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zou je aanraden, om eens naar een trimmer te gaan met haar, te weinig onderhoud bij de briard geeft klitten, wat er dus weer voor zorgt, dat er teveel haar verwijdert word ( bij kammen en borstelen) waardoor de (onder) vacht weer teveel word gestimuleerd. een goede trimmer kan je vertellen wat je kunt doen en hoe je het moet bijhouden.

waar kam je haar mee? een goede borstel/kam/hark, waar je met name de ondervacht mee behandelt is wel een must, anders is het meer aaien en voor het oog, voor even, maar geen echte vachtverzorging :wink:
bri
Zeer actief

dat wat je zegt is dus precies waar ik bang voor ben. en helemaal nu met dat rare weer waardoor ze continue nat wordt en weer opdroogt...haar hormonen die beginnen te spelen..

ik kam haar nu met een gewone kam. iets fijner van structuur dan normaal. normaal gesproken ben ik een uurtje flink aan het kammen en dan vind ik weinig klitten, maar de laatste weken is het een beetje hopeloos.
ik zal eens kijken of ik een goede trimmer kan vinden in de buurt de ervaring heeft met briards.

maar alle tips zijn welkom!heeft iemand ervaring met antiklit-sprays?
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

normaal gesproken ben ik een uurtje flink aan het kammen en dan vind ik weinig klitten, maar de laatste weken is het een beetje hopeloos.
Dat je nu erg veel klitten begint te vinden heeft te maken met de leeftijd van je hond.
Het feit dat de vacht begint te veranderen, van puppyvacht naar 'volwassen' vacht, makkelijk gezegd.
In die periode beginnen de meest vachten van langharige honden veel meer te klitten en zal het onderhoud je meer tijd gaan kosten.

Het is wel van tijdelijke aard :wink:
Als dit voorbij is dan zal de vacht in principe weer wat makkelijker te onderhouden zijn.
Voor zover makkelijk van toepassing is dan bij een langharige hond :mrgreen:
En ook in periodes wanneer ze hun ondervacht loslaten zal je meer klitten vinden dan normaal.

Je hebt veel verschillende antiklit sprays; zelf ben ik enorm tevreden over de Silk Sheen van Petsilk.
Het helpt voornamelijk bij het voorkomen van klitten en het maakt de vacht makkelijker te borstelen.

Maar nogmaals er zijn vele soorten verkrijgbaar en het is altijd even uitvinden wat het beste voor jou werkt :wink:
bri
Zeer actief

ja ik had al bedacht dat het oa met de leeftijd te maken heeft, samen met het rare weer en de ruiperiode, misschien een aankomende loopsheid..

maar goed, moet ik de ondervacht er juist op dit moment 1 keer goed uitkammen, wat yamie ook al zei: dat als je te vaak kamt je de ondervacht stimuleert.. daar zit ik ook niet op te wachten..

ik heb al gemaild naar de fokster, zij heeft op dit moment zelf 2 pups uit het nest van femke, dus zij zal waarschijnlijk met dezelfde problemen zitten. misschien dat zij raad weet
ik ga vanmiddag in ieder geval ook even naar de dierenspeciaalzaak voor een antiklit spray..

ik ben trouwens 4 weken geleden overgestapt op kvv, kan dat er mee te maken hebben of had daar dan allang wat van zichtbaar moeten zijn?
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

maar goed, moet ik de ondervacht er juist op dit moment 1 keer goed uitkammen, wat yamie ook al zei: dat als je te vaak kamt je de ondervacht stimuleert.. daar zit ik ook niet op te wachten..

Ik zou de ondervacht er zeker niet in 1 keer uitkammen, je trekt dan toch haren mee die niet goed los zitten en dan kom je onder andere uit op wat Yamie zegt.
Je zou er meer mee verpesten dan je goed doet.

Ik denk dat wat je nu doet goed is en zoals je zegt ga kijken of je een goede spray kunt vinden.
En advies aan de fokker vragen is natuurlijk een goed idee.
bri
Zeer actief

ik heb net detangling spray gekocht van dog's stuff. kostte me 10 euro.
goede prijs?goed merk?
ik vond het redelijk goedkoop, ik heb op clubmatches wel eens prijzen van rond de 30 euro gezien..
de dierenwinkel hier in het winkelcentrum is van faunaland, niet zo heel groot, maar ik haal er ook altijd mn farmfood.
ik probeer het wel eens uit en dan kijken of het werkt
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”