Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

goedkopere brokken maar wel zo gezond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

We kunnen van alles roepen over brokken en of ze wel of niet goed zijn, maar het feit dat er gemiddeld nog geen 10% vlees in een brokje zit, geeft precies de kwaliteit van het soort voer aan. De vitamines die in de brokjes zitten zijn chemische toegevoegd, omdat ze niet in de oorspronkelijke ingredienten zitten. Astronautenvoer, zeg maar.
En daar kan je ook hartstikke oud op worden, geen probleem.

Alleen het is niet zoals een hond hoort te eten, die hoort geen 50% granen te eten, die hoort minstens 50% vlees te eten en geen 4% of 10%.

Maar er zijn een aantal brokkenfabrikanten die een zo eerlijk mogelijke brok proberen te maken. Brokken waar geen lading zooi in zit om ze lekker lang houdbaar te maken of ze zo lekker te laten smaken of qua kleur zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de consument (en dat is in dit geval de mens, want de hond zal het een worst zijn hoe het eruit ziet.)
Brokkenfabrikanten die hun verdiende centjes uitgeven aan behoud en verbetering van de kwaliteit van de brok en niet aan de kwaliteit van de verpakking.

En natuurlijk moet iedereen doen wat zijn portemonnee toelaat, maar brokjes zoals Bonzo, Pedigree en Eukanuba zouden vele malen goedkoper kunnen zijn als de verpakking goedkoper gemaakt werd, want de ingredienten van die brokjes zijn nog meer inferieur dan van de rest. Bietenpulp, zaagsel, de restanten van het restant van het afval wat al restafval was van een afvalproduct. :neenee:
Dus voor die merken betaal je gewoon altijd teveel.
Ik ga niet zeggen welke merken je dan moet hebben, maar lees de ingredientenlijst maar eens goed en bedenk dan wat je belangrijk vindt. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Nu is het volgens mij wel zo, dat in principe niet alles wat erin de brokken zit, vermeld .

Want de fabrikant is wettelijk alleen verplicht om op de lijst te zetten wat hij toevoegd aan zijn produkt voor het in de zak gaat :denken: .

En in weke vorm het word aangelverd bij de fabrikant , dus wat erin zit voor hij het gaat verwerken ,hoeft de beste man of vrouw niet te vermelden.

En voor de rest ben ook ik geen voorstander van welke brok dan ook, maar als ik moest kiezen nam ik een brok waar zo min mogelijk conserveringsmiddelen in zouden zitten. Zoals bvb Cavom of Farmfood. :ok:
En in principe is bvb Smul een goed en betaalbaar alternatief voor brok.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Roelfien schreef:We kunnen van alles roepen over brokken en of ze wel of niet goed zijn, maar het feit dat er gemiddeld nog geen 10% vlees in een brokje zit, geeft precies de kwaliteit van het soort voer aan. De vitamines die in de brokjes zitten zijn chemische toegevoegd, omdat ze niet in de oorspronkelijke ingredienten zitten. Astronautenvoer, zeg maar.
En daar kan je ook hartstikke oud op worden, geen probleem.

Alleen het is niet zoals een hond hoort te eten, die hoort geen 50% granen te eten, die hoort minstens 50% vlees te eten en geen 4% of 10%.

Maar er zijn een aantal brokkenfabrikanten die een zo eerlijk mogelijke brok proberen te maken. Brokken waar geen lading zooi in zit om ze lekker lang houdbaar te maken of ze zo lekker te laten smaken of qua kleur zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de consument (en dat is in dit geval de mens, want de hond zal het een worst zijn hoe het eruit ziet.)
Brokkenfabrikanten die hun verdiende centjes uitgeven aan behoud en verbetering van de kwaliteit van de brok en niet aan de kwaliteit van de verpakking.

En natuurlijk moet iedereen doen wat zijn portemonnee toelaat, maar brokjes zoals Bonzo, Pedigree en Eukanuba zouden vele malen goedkoper kunnen zijn als de verpakking goedkoper gemaakt werd, want de ingredienten van die brokjes zijn nog meer inferieur dan van de rest. Bietenpulp, zaagsel, de restanten van het restant van het afval wat al restafval was van een afvalproduct. :neenee:
Dus voor die merken betaal je gewoon altijd teveel.
Ik ga niet zeggen welke merken je dan moet hebben, maar lees de ingredientenlijst maar eens goed en bedenk dan wat je belangrijk vindt. :ok:
Zo, amen!

Goed samengevat!
starfleet
Erelid

Re: goedkopere brokken maar wel zo gezond

Ongelezen bericht door starfleet »

pepie schreef:
Toevallig heeft zeeman best leuke broeken, :pffff: alleen staat er geen diesel of g star op.om even off topic te reageren :wink: En volgens mij gaat het met de brokken ook zo :mrgreen:
Niet meer voor pubers. Ik heb er bergen gekocht toen ze klein waren, hartstikke leuke spullen en dan hoefde het niet drie keer omgeslagen omdat het twee jaar meemoest net als bij de kinderen die altijd Oillilly droegen. Maar als ze 12 worden dan is het echt helemaal afgelopen. Ondergoed en sokken, akkoord, maar de rest echt niet. Merken doen we niet aan, het is voor zoon C& A en Bristol en Coolcat en mijn dochter die huppelt overal binnen, die slaagt zelfs op de markt. Maar de Zeeman dat wil zelfs zij niet meer.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge O schreef:
ik wil het graag geloven hoor, maar zal dat niet eerder doen dan nadat er een statistisch aantal brokken- en versvoerpuppen met elkaar vergeleken wordt op vooraf duidelijk omlijnde kenmerken.

Nou is het wel heel lastig om te oordelen omdat er wel 100 verschillende merken brok zijn.

Maar bij je eigen hond kan je het wel beoordelen. Je zou het bij jouw puppen kunnen proberen :wink: Komende nest op vers vlees afspenen en dan vergelijken met een vorig nest.

Ik vind dat Buffy het in ieder geval prima doet op vers vlees. Ik vind het prettig dat ik kan zien wat er in zit en dat ze echt met smaak eet. De brokken die ik had, daar was altijd wat mee. Slechte ontlasting, of doffe vacht, heel vettige vacht ook.

Maar als ik een roedel van vijf of zes flinke eters zou hebben rondlopen dan zou ik die af en toe pens geven en eens een keer een vers vlees dag, maar verder ook gewoon brokken. Ik denk ook niet dat er iets mis mee is. Ik vind het alleen altijd zo raar dat mensen gaan zitten emmeren met een pup of oudere hond van een klein ras die slecht eet, tandsteen heeft etc. Dan snap ik niet waarom geen vers vlees. Ik ben 75 cent per dag kwijt voor Buffy. Daar kun je toch niet voor emmeren. Zelfs als je niet gelooft dat honden er beter uitzien op vers vlees, dan vinden ze het in ieder geval echt lekkerder dan brokken.

Anne
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Jaimy* schreef:Ik vind carocroc een van de beste "goedkopere" brokmerken. Dazzle is vrij gevoelig voor granen en doet het op dit voer heel goed.

Op goedkope "graan" brokken word Dazzle een altijd verharende doffe hond, met teveel poep, altijd honger met een volle bak.
In Acana zitten geen granen en ook geen gluten.Mischien is dit ook wat voor jouw hond?Het is wel een dure brok kost 51 euro voor 15 kilo.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik voer kvv en vers,en dat gaat prima :ok: Vroeger gaf ik doko en pittah brokken, dat waren toen de beste brokken werd er gezegd,en ik geluufde dat :19: Nu geluuf ik er niks meer van, :mrgreen:
Afbeelding
Mauyak

pepie schreef:Ik voer kvv en vers,en dat gaat prima :ok: Vroeger gaf ik doko en pittah brokken, dat waren toen de beste brokken werd er gezegd,en ik geluufde dat :19: Nu geluuf ik er niks meer van, :mrgreen:
Maar waren je honden toen je doko en pitta voerde dan alle dagen ziek?Hadden ze een vale vacht,geen energie om te lopen enz?Of voldeed dat toen prima en ben je alleen nu op dit moment gewoon tevreden met kvv.Ik denk dat als je hond op brokken er fit bij is en een glanzende vacht heeft en een compacte ontlasting heeft dat je gerust kunt zeggen dat het goed voer is.In kvv stoppen ze ook geen biefstuk en kipfilet dat is ook allemaal slachtafval.Ik denk dat er op eider voer wel wat aan te merken is.kijk naar je hond dan weet je of je goed bezig bent :ok:
Roelfien
Zeer actief

Maar slachtafval is in ieder geval altijd nog vlees en geen bietenpulp. :wink:

Ik ben er zelfs voor dat mijn honden slachtafval eten, ze hoeven helemaal geen vlees te hebben dat speciaal voor hen gefokt is, wij laten als mens meer dan genoeg voor de honden over in onze vleesindustrie.
Maar dan wil ik wel graag dat het ook vlees is.
Inge O schreef:

ik wil het graag geloven hoor, maar zal dat niet eerder doen dan nadat er een statistisch aantal brokken- en versvoerpuppen met elkaar vergeleken wordt op vooraf duidelijk omlijnde kenmerken.
Starfleet schreef:Nou is het wel heel lastig om te oordelen omdat er wel 100 verschillende merken brok zijn.

Maar bij je eigen hond kan je het wel beoordelen. Je zou het bij jouw puppen kunnen proberen Komende nest op vers vlees afspenen en dan vergelijken met een vorig nest
Ik denk dat je op dat moment ook niet kan beoordelen.
Dan moet je er eerst voor zorgen dat de moeder hond op rauwe voeding staat. En haar puppen geef je dan ook rauwe voeding. Dan kan je wellicht het verschil gaan zien. Ik spreek echter wel steeds vaker fokkers die op rauw overstappen omdat je echt het verschil ziet. Maar dat zijn meestal geen fokkers van grote honden, want dan is het bijna onbetaalbaar of je hebt er alleen al een dagtaak aan om de voeding van je honden bij elkaar te sprokkelen. KVV is steeds makkelijker verkrijgbaar, maar zelf voeding samenstellen is toch een hele toestand als je weinig of geen leveranciers in je buurt hebt.
Dus ik snap prima dat veel mensen er niet aan willen en hooguit wat kvv toevoegen aan de brokkenmaaltijden, omdat het financieel anders niet meer leuk is om een hond te hebben.
Mauyak

Roelfien schreef:Maar slachtafval is in ieder geval altijd nog vlees en geen bietenpulp. :wink:
In Rodi zitten erwtjes en maiskorrels alsof dat smakelijk is.Daarom zeg ik ook dat er op elk voer wel wat te zeggen is.En slachtafval is vlees?Orgaanvlees zul je bedoelen want de meeste kvv's bestaan voor het grootste deel uit orgaan.spiervlees is namelijk duurder. :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zie regelmatig advertenties staan 10 kilo hondenvoer vanaf 8,95 :N: :N:
dat is eng :19:

ik wil niet eens weten wat daar wel of niet inzit

, maar er zijn mensen die denken, dat dat voor consumptie geschikt is :19: voor hun hondje
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Mauyak schreef:
Roelfien schreef:Maar slachtafval is in ieder geval altijd nog vlees en geen bietenpulp. :wink:
In Rodi zitten erwtjes en maiskorrels alsof dat smakelijk is.Daarom zeg ik ook dat er op elk voer wel wat te zeggen is.En slachtafval is vlees?Orgaanvlees zul je bedoelen want de meeste kvv's bestaan voor het grootste deel uit orgaan.spiervlees is namelijk duurder. :ok:
daar noem je 1 merk van de tig kvvs
en is orgaanVLEES geen vlees dan?
liever meer orgaan dan bietenpulp en rare toevoegingen
Roelfien
Zeer actief

Mauyak schreef:
Tja, zo kan je elke discussie doorvoeren totdat er nergens meer iets van over blijft. Maar vlees is vlees hoor, of het nou orgaan is of spiervlees.
En dat het belangrijk is dat de verschillende vleessoorten ook in verhouding tot elkaar blijven staan, dat ben ik met je eens. Het kan altijd beter.
Maar je bent nu argumenten aan het geven die de basis van het grote verschil niet kunnen weghalen. En dat weet je zelf ook, want je hebt zelf ook lange tijd het rauwe voeren aanbevolen. Dat er wellicht reden zijn om een hond toch weer anders te gaan voeren, prima, maar ga niet zeggen dat om die reden brokjes toch net zo goed zijn. Want dat is niet zo.
Alleen kunnen honden prima gezond blijven op brokjes. Dat is ook zo.
Maar er zijn heel veel honden met allergien en voedselintoleranties, waarvan is vastgesteld dat dit komt door de eenzijdigheid van het voer wat honden al 40 jaar krijgen. Elke dag weer die zelfde brokjes met diezelfde inhoud. Zelfs het konijn krijgt middels wat groenteafval nog meer variatie dan de gemiddelde hond. :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Mauyak schreef:
Slachtafval is zeker niet alleen orgaan. Ook kopvlees, hele koppen, staarten, nekken en afsnijdsels (vlees en vlies wat tussen botten vandaan komt) en niet te vergeten botten! is 'slachtafval'. Prima voer voor honden.

Ik ben zelf vooral overtuigd geraakt dat zelf samengestelde maaltijden die overwegend bestaan uit (vlees)bot, vlees en orgaan het beste is wat je je hond kunt geven, omdat de bek/gebit en spijsverteringsapparaat van de hond zijn 'gemaakt' voor het eten en verteren van vlees en botten. Een hond is een echte carnivoor.
En brokken kunnen mijns inziens eigenlijk nooit (vlees)bot, vlees en organen vervangen. Niet qua chemische samenstelling maar ook niet wat betreft 'de vorm'. Een hond kan brokjes niet verscheuren, knippen, knagen. :wink:
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Mauyak schreef:
Slachtafval is zeker niet alleen orgaan. Ook kopvlees, hele koppen, staarten, nekken en afsnijdsels (vlees en vlies wat tussen botten vandaan komt) en niet te vergeten botten! is 'slachtafval'. Prima voer voor honden.

Ik ben zelf vooral overtuigd geraakt dat zelf samengestelde maaltijden die overwegend bestaan uit (vlees)bot, vlees en orgaan het beste is wat je je hond kunt geven, omdat de bek/gebit en spijsverteringsapparaat van de hond zijn 'gemaakt' voor het eten en verteren van vlees en botten. Een hond is een echte carnivoor.
En brokken kunnen mijns inziens eigenlijk nooit (vlees)bot, vlees en organen vervangen. Niet qua chemische samenstelling maar ook niet wat betreft 'de vorm'. Een hond kan brokjes niet verscheuren, knippen, knagen. :wink:
Hier ben ik het ook mee eens, alleen helaas zijn toch de meeste mensen niet te overtuigen van de voordelen van vers vlees.
Had net nog een discussie in de super, met een kennis die zag dat ik een berg kuikenbouten kocht,, waren in de reclame bij de netto ,,2 euro de kilo. Dat is toch gevaarlijk en de botten kunnen splinteren. Kan nooit gezond zijn word mij verteld,, nu daag hoor iemand die vind dat brokken het beste zijn wat je je hond kunt geven,, valt niet mee te praten,,, en het standaard verhaal van ja,, er zijn zoveel mensen die oa Eukanuba voeren,, en alle dierenartsen dan,, weten die daar dan niks van.
Ehm,, nee dus, de da is opgegroeid met brokken en zal ook vanwege commerciele belangen dit altijd promoten!!
Ze weten bijna alles hoe ze je hondje kunnen beter maken , maar mijn mening is dat de meeste niet echt open staan voor andere manieren van voeren.

Er is zelfs een aantal jaren geleden een brokkenmerk,,, zal de naam niet noemen uit de handel geweest vanwege Bse,,, lekker gezond.
Maar als je dat dan zegt.... dan is het niet waar,,,
Ben maar weggelopen.,, mensen kunnen echt zo vreselijk dom beredeneren dat ik het maar op geef.
Mack heeft in ieder geval gisteren weer wat lekkere kip gehad, en het ging er in als koek. Dus leven en laten leven zullen we maar zeggen. :ok: :ok:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Als je een beetje je best doet qua het vinden van adresjes ben je veel en veel goedkoper uit wanneer je rauw voert (dus geen kvv) dan wanneer je brok voert. Dan heb ik het niet over een goedkope Aldibrok alhoewel het me daarbij ook wel lukt goedkoper uit te zijn. Dus of je nu grote honden hebt of kleine, dat maakt helemaal niets uit. Wel qua opslagcapaciteit.
Afbeelding
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Mauyak schreef:
Jaimy* schreef:Ik vind carocroc een van de beste "goedkopere" brokmerken. Dazzle is vrij gevoelig voor granen en doet het op dit voer heel goed.

Op goedkope "graan" brokken word Dazzle een altijd verharende doffe hond, met teveel poep, altijd honger met een volle bak.
In Acana zitten geen granen en ook geen gluten.Mischien is dit ook wat voor jouw hond?Het is wel een dure brok kost 51 euro voor 15 kilo.
Hij doet het juist goed op dit voer. :wink:
Op dat voer zeker ook wel, net als Nutro, maar als ie het op dit prima doet, waarom meer betalen toch?
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Hutsje schreef:Dus of je nu grote honden hebt of kleine, dat maakt helemaal niets uit. Wel qua opslagcapaciteit.
Jij hebt makkelijk praten met je 5 (toch?) vriezers. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Shibby schreef:
Hutsje schreef:Dus of je nu grote honden hebt of kleine, dat maakt helemaal niets uit. Wel qua opslagcapaciteit.
Jij hebt makkelijk praten met je 5 (toch?) vriezers. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
6 (werkende) inmiddels :mrgreen: . Maar ik heb ook grote honden die veel eten dus in verhouding maakt het dan weer niet uit :wink: .
Afbeelding
Mauyak

Roelfien schreef:
Mauyak schreef:
Tja, zo kan je elke discussie doorvoeren totdat er nergens meer iets van over blijft. Maar vlees is vlees hoor, of het nou orgaan is of spiervlees.
En dat het belangrijk is dat de verschillende vleessoorten ook in verhouding tot elkaar blijven staan, dat ben ik met je eens. Het kan altijd beter.
Maar je bent nu argumenten aan het geven die de basis van het grote verschil niet kunnen weghalen. En dat weet je zelf ook, want je hebt zelf ook lange tijd het rauwe voeren aanbevolen. Dat er wellicht reden zijn om een hond toch weer anders te gaan voeren, prima, maar ga niet zeggen dat om die reden brokjes toch net zo goed zijn. Want dat is niet zo.
Maar er zijn heel veel honden met allergien en voedselintoleranties, waarvan is vastgesteld dat dit komt door de eenzijdigheid van het voer wat honden al 40 jaar krijgen. Elke dag weer die zelfde brokjes met diezelfde inhoud. Zelfs het konijn krijgt middels wat groenteafval nog meer variatie dan de gemiddelde hond. :wink:
Roelfien ik beveel mensen nog steeds kvv aan en voer het zelf ook nog aan mijn honden :wink: .Maar ik heb nog nooit gezegd dat ik tegen brokken ben die we ook voeren aan onze honden.Ik vind het ook niet nodig om brokken zo af te kraken om vers er beter uit te laten komen.Want de meeste kvv's zijn ook maar zozo van kwaliteit.Alleen als je zelf samenstelt weet je echt wat je hond eet.Ik heb niks tegen brokken alleen wel tegen sommige merken,ik zou onze honden echt niet ieder merk willen voeren.Maar jij zegt eenzijdig als je elke dag de zelfde brokjes voert,maar dit geldt toch ook het zelfde voor kvv?al je alle dagen van het jaar alleen maar bv Energique zou voeren dan is dat toch ook eenzijdig?Daarom voeren wij van alles en nog wat,brokken,kvv,brood,enz.
Mauyak

Jaimy* schreef:
Mauyak schreef:

Hij doet het juist goed op dit voer. :wink:
Op dat voer zeker ook wel, net als Nutro, maar als ie het op dit prima doet, waarom meer betalen toch?
ja daar heb je ook helemaal gelijk in het is allemaal al duur genoeg.Sorry ik had er overheen gelezen. :N:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Mauyak schreef:
pepie schreef:Ik voer kvv en vers,en dat gaat prima :ok: Vroeger gaf ik doko en pittah brokken, dat waren toen de beste brokken werd er gezegd,en ik geluufde dat :19: Nu geluuf ik er niks meer van, :mrgreen:
Maar waren je honden toen je doko en pitta voerde dan alle dagen ziek?Hadden ze een vale vacht,geen energie om te lopen enz?Of voldeed dat toen prima en ben je alleen nu op dit moment gewoon tevreden met kvv.Ik denk dat als je hond op brokken er fit bij is en een glanzende vacht heeft en een compacte ontlasting heeft dat je gerust kunt zeggen dat het goed voer is.In kvv stoppen ze ook geen biefstuk en kipfilet dat is ook allemaal slachtafval.Ik denk dat er op eider voer wel wat aan te merken is.kijk naar je hond dan weet je of je goed bezig bent :ok:
Ik ben overgestapt omdat banjer diaree bleef houden,en eerlijk is eerlijk hij doet het steengoed op wat ik nu voer.Je hoor mij niet zeggen dat brokken slecht zijn, maar ik vind het gewoon natuurlijker meer kloppen in mijn beeld van hoe een hond eet :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Mauyak schreef:
Roelfien schreef:
Mauyak schreef:
Roelfien ik beveel mensen nog steeds kvv aan en voer het zelf ook nog aan mijn honden :wink: .Maar ik heb nog nooit gezegd dat ik tegen brokken ben die we ook voeren aan onze honden.Ik vind het ook niet nodig om brokken zo af te kraken om vers er beter uit te laten komen.Want de meeste kvv's zijn ook maar zozo van kwaliteit.Alleen als je zelf samenstelt weet je echt wat je hond eet.Ik heb niks tegen brokken alleen wel tegen sommige merken,ik zou onze honden echt niet ieder merk willen voeren.Maar jij zegt eenzijdig als je elke dag de zelfde brokjes voert,maar dit geldt toch ook het zelfde voor kvv?al je alle dagen van het jaar alleen maar bv Energique zou voeren dan is dat toch ook eenzijdig?Daarom voeren wij van alles en nog wat,brokken,kvv,brood,enz.
Oh maar dat ben ik met je eens hoor, een hond die alleen maar 1 soort en smaak kvv krijgt wordt net zo beperkt gevoerd als met 1 soort brok.
Maar ja, dat is nou juist het verschil van kvv, dat kan je makkelijker afwisselen dan brokken. Bij veel wisselen van brokken zie je honden vaak last van maag-darmstoornissen krijgen, terwijl ze op rauw veel meer variatie aan kunnen. Als ik geen mogelijkheid meer heb om goed zelf voer samen te stellen voor mijn honden, krijgen ze kvv en gewoon lekker gevarieerd alles door elkaar. :mrgreen:

En ik kraak brokken niet af hoor, want je zal mij niet horen zeggen dat je je hond ermee vermoordt (die mensen zijn er namelijk ook :mrgreen: )
Maar er is wel duidelijk een verschil in kwaliteit tussen brok of rauw, zonder daar nou lullig over te willen doen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:áls er dan al verschil zou zijn kan je dat alleen maar zien als je de puppen naast elkaar hebt lopen :wink: .
2 pups zullen in ieder geval helemaal opgroeien op vers (als ik ook voor MJ mag spreken? )

Dus misschien dat je dan een verschil zou kunnen zien, als je die al kan zien natuurlijk. Want je zal nooit weten hoe een individu zal opgroeien als ze niet op vers opgroeien :wink:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Tamara en Bowie schreef:

2 pups zullen in ieder geval helemaal opgroeien op vers (als ik ook voor MJ mag spreken? )
Tuurlijk mag jij voor MJ spreken. :F:
Mauyak

Roelfien schreef:
Mauyak schreef:
Roelfien schreef:
Mauyak schreef: In Rodi zitten erwtjes en maiskorrels alsof dat smakelijk is.Daarom zeg ik ook dat er op elk voer wel wat te zeggen is.En slachtafval is vlees?Orgaanvlees zul je bedoelen want de meeste kvv's bestaan voor het grootste deel uit orgaan.spiervlees is namelijk duurder. :ok:
Oh maar dat ben ik met je eens hoor, een hond die alleen maar 1 soort en smaak kvv krijgt wordt net zo beperkt gevoerd als met 1 soort brok.
Maar ja, dat is nou juist het verschil van kvv, dat kan je makkelijker afwisselen dan brokken. Bij veel wisselen van brokken zie je honden vaak last van maag-darmstoornissen krijgen, terwijl ze op rauw veel meer variatie aan kunnen. Als ik geen mogelijkheid meer heb om goed zelf voer samen te stellen voor mijn honden, krijgen ze kvv en gewoon lekker gevarieerd alles door elkaar. :mrgreen:

En ik kraak brokken niet af hoor, want je zal mij niet horen zeggen dat je je hond ermee vermoordt (die mensen zijn er namelijk ook :mrgreen: )
Maar er is wel duidelijk een verschil in kwaliteit tussen brok of rauw, zonder daar nou lullig over te willen doen.
Roelfien je hebt gelijk :ok:
Evy_JD

Ongelezen bericht door Evy_JD »

Sam krijgt s'ochtends hills natures best en s'avonds rodi
Max krijgt s'ochtends jarco brokken en s'avonds runner.

Sam is een zeikerd.. die lust geen runner, geen energique, geen duck.. alleen van rodi eet hij met smaak en de brokken die gaan s; ochtends in een snackbal dan vind tie het leuk en lekker..

Max eet alles, net een vuilnisbak :-D

Heb wel zitten kijken naar versvlees maar mijn stiefvader die slager is raad het af om de botten te geven wegens het splinteren, maar die zouden ze toch wel gewoon moeten kunnen eten :19:
Laatst gewijzigd door Evy_JD op 06 jul 2007 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Als de honden gewend zijn om altijd rauw te eten, zouden botten moeten kunnen, tenminste de niet-dragende delen dan natuurlijk.
En in principe is het zo, dat op het moment dat je rauwe botten geeft, ze normaal niet zouden splinteren, zeker niet als je hond goed kauwt. Dit gebeurt overigens wel als je ze gaat koken.

Je kan altijd beginnen met de wat zachtere botten, of ze eventueel de eerste keren met een hamer wat platter te slaan.
Er zijn ook forums te vinden waar je alles over rauw voeren kunt vinden.
Waar ze dus echt gespecialiseerd zijn in natuurlijke rauwe voeding.
www.voernatuurlijk.nl is er zo een.
www.barfplaats.nl idemdito.
Veel succes.
Roelfien
Zeer actief

Precies, lees je maar in via de verschillende sites.
Als je op google rauw of barf in tikt, kom je vanzelf bij de juiste sites en fora uit. Maar ook hier is gelukkig heel veel informatie te halen in de voedingsrubriek. :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

XenaScence schreef:
Asha schreef: Over voer valt heel wat te discusieren
De ene vindt het ene merk goed de andere het andere merk
Er zijn mensen die zweren bij bijvoorbeeld Eukanuba, een heel duur merk.
Maar er zij ook mensen die vinden een goedkoop supermarkt merk goed genoeg
er zijn ook mensen die helemaal geen zooi aan hun honden voeren :roll: En die dus kiezen voor KVV of helemaal geen merk dus zelf samengesteld. Wanneer dringt het nou eens tot mensen door dat brok ronduit SLECHT is voor de meeste honden :boos:
al mijn honden doen het uitstekend op brok (90%) en kvv (10%) per week... tot voor enkele jaren alleen brok en dat ging ook uitstekend... kan me niet voorstellen dat mijn honden, die zoveel energie verbruiken en ook nodig hebben in de sport het zo goed zouden doen als het zoooo slecht was hoe jij het maakt....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”