Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer & dorst

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Voer & dorst

Ongelezen bericht door Yunyah »

Suus (ongeveer 7 kilo) dronk altijd ongeveer 1 bakje water per dag. Ik heb het dan over een bakje voor kleine hondjes, doorsnee van zo'n 12-15 cm en dan niet tot de rand vol. Dit leek mij een normale hoeveelheid, onze vorige hond dronk ook zoveel.

Een tijdje terug stapte ik over op Farmfood. Op de website was te lezen dat honden na het overstappen ineens (veel) meer konden gaan drinken. Dit zou komen door ontgifting. Suus deed dit dus ook, ging ineens naar ruim 2 bakjes per dag. Ik had het al op de website gelezen dus ik maakte me er verder niet druk om.
Afgelopen week ben ik gestopt met Farmfood, omdat mijn kieskeurige tante (die het er overigens heel goed op deed) de brokjes niet zo lekker vond. Ik ben toen overgegaan op 2x per dag Carnibest, da's ook compleet, doet ze het ook goed op en vindt ze wél heel lekker.

En echt van de ene op de andere dag (halve dag zelfs) stopte ze met veel drinken. Na één Carnibest maaltijd dronk ze alweer de helft minder. Het lijkt me stug dat een ontgiftingsproces ineens stopt als de hond één keer iets anders eet, dus ik denk dat het iets in de brokjes is wat het vele drinken veroorzaakt, in ieder geval in Suus haar geval. Het is echter niet zo dat er meer zout in zit dan in andere voeding (juist minder) en het is ook niet droger. Suus heeft ook een tijdje Cavom gehad en dat is ook geperst en daar dronk ze niet meer van. Ik weet dat in Carnibest meer water zit, maar dat is geen heel bakje natuurlijk.

Het is dus geen probleem, ik maak me er niet druk om, maar ik vraag me gewoon af wat dit kan zijn...uit nieuwsgierigheid. Heeft iemand anders dit misschien ook meegemaakt? Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zijn er bepaalde stoffen/bestanddelen waar honden dorstig van kunnen worden? Of kan het puur aan de smaak liggen?
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

carnibest is vlees, en vlees bestaat al voor meer als 70% uit vocht :19:
brokken niet, en sommige brokken zijn gewoon ronduit zout :wink:
Yunyah
Zeer actief

loving bulls schreef:carnibest is vlees, en vlees bestaat al voor meer als 70% uit vocht
Maar 150 gram Carnibest (zoveel krijgt ze per dag) staat nooit gelijk aan een bakje water toch?
en sommige brokken zijn gewoon ronduit zout
Onderstaande quote (stukje van de Farmfood site) spreekt dat juist tegen. Dat is ook de reden waarom ik me afvraag of het misschien alleen de smaak kan zijn? Dat de hond dorst krijgt van de smaak, dus niet van zout?
Farmfood site schreef:Farm Food HE heeft een heel laag zoutgehalte (er is geen zout toegevoegd)
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als jij een rol droge kaakjes opeet krijg je ook dorst neem ik aan. Een droge mond althans. In 150 gram Carnibest zit inderdaad geen bak vol water. Het is hooguit een half kopje. Misschien een combinatie van alles bij elkaar?
Wellicht bepaalde geur-en smaakstoffen, om de brok een beetje smakelijker te maken? Ik heb hier geen droogvoer staan, anders keek ik even op het pak.

Ik heb verder geen vergelijking. Buffy drinkt met warm weer veel en met dit weer heel erg weinig, nog geen kwart bakje. Het is al zo lang geleden dat ze brokken kreeg, dat ik niet meer weet hoeveel ze toen dronk.

Staat er geen natrium o.i.d. bij de ingredienten van de Farmfood?

Anne
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Is heel normaal, hoor, je hond haalt al het vocht dat zij nodig heeft nu uit de voeding.
Mijn honden drinken eigenlijk alleen maar als ze het warm hebben, dus als we een flink stuk gelopen hebben of als ze met elkaar gespeeld hebben. Verder eigenlijk nooit.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Yunyah schreef:
Farmfood site schreef:Farm Food HE heeft een heel laag zoutgehalte (er is geen zout toegevoegd)
Dat wil niet zeggen dat er geen zout inzit. Ik weet ook niet of het zoutgehalte wel lager is dan in andere brokken.

Anne
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

starfleet schreef:
Yunyah schreef:
Dat wil niet zeggen dat er geen zout inzit. Ik weet ook niet of het zoutgehalte wel lager is dan in andere brokken.

Anne
Farmfood bevat 0,3% Natrium. Andere merken zou ik niet weten, is misschien wel terug te vinden op hun site(s).
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden staan ook op rauw, en drinken eigenlijk alleen na het uitlaten. Toen ze nog brokken aten, dronken ze veel meer water.
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Mack krijgt alleen maar Kvv, van Carnibest en drinkt echt bijna nooit wat.
Of het moet heel warm zijn , en als ie natuurlijk druk gespeeld heeft of we hebben een eind gelopen dan drinkt ie wel wat,, maar nog geen bak per week denk ik.

Ik doe gewoon af en toe wel verversen zo om de dag, voor het geval dat ie wil drinken, maar anders ook niet.
Nu is het ook algemeen bekend dat honden die brokken eten veel meer drinken, simpelweg omdat de droge meuk verteerd moet worden, daar zouden wij mensen denk ik ook anders moeite mee hebben.
Het voorbeeld is al genoemd over de droge kaajes, maar zo moet je het wel zien denk ik.

Maar over het algemeen is het zo , dat Kvv honden of Honden die verse rauwe voeding krijgen veel minder drinken dan honden die welke brok dan ook eten. :ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

dat wij shadow pas hadden dronk ie liters water,moeste er bijna zelf van plassen zoveel als dat die hond dronk.hij zat toen aan de cavom dat wij hem haalde,ik ben vrij snel op vlees over gegaan met hem en nu drinkt hij stukken minder. gister avond gingen wij weg en ik heb voor mijn 3honden 1bak water staan(normale maat voerbakken die in zo'n standaart hangen)en die had ik tot bijna aan het randje gevuld met water vanmorgen was dat nog steeds zo en na de grote ronde ook nog steeds het zelfde.dat houdt dus in dat mijn 3 honden sinds ze aan het vlees zitten bijna niks meer drinken op een normale dag,is het warmer dan drinken ze uiteraard meer.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Yunyah
Zeer actief

Amber schreef:Nu is het ook algemeen bekend dat honden die brokken eten veel meer drinken, simpelweg omdat de droge meuk verteerd moet worden
Dus een hond zou dan met brokken (ongeacht merk) meer drinken vanwege het verteren en niet omdat 'ie er dorst van krijgt?

Ik heb Suus trouwens ook een tijdje gewone brokken (Smølke) gevoerd en toen ging ze vaak na het eten smakken en dan drinken. Toen had ik echt het 'koekjes idee', dat het dus wat droog in de mond was. Op de rest van het drinken heb ik niet echt gelet. Maar met de Farmfood dronk ze gewoon meer tussendoor, dus niet meteen na het eten ofzo. Vandaar dat het me opviel. Het verteringsverhaal zou wel logisch zijn dan, ook in combinatie met de opmerking van Farmfood zelf dat hun brokken juist weinig zout bevatten.
Afbeelding
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

Yunyah schreef:
Amber schreef:Nu is het ook algemeen bekend dat honden die brokken eten veel meer drinken, simpelweg omdat de droge meuk verteerd moet worden
Dus een hond zou dan met brokken (ongeacht merk) meer drinken vanwege het verteren en niet omdat 'ie er dorst van krijgt?

Ik heb Suus trouwens ook een tijdje gewone brokken (Smølke) gevoerd en toen ging ze vaak na het eten smakken en dan drinken. Toen had ik echt het 'koekjes idee', dat het dus wat droog in de mond was. Op de rest van het drinken heb ik niet echt gelet. Maar met de Farmfood dronk ze gewoon meer tussendoor, dus niet meteen na het eten ofzo. Vandaar dat het me opviel. Het verteringsverhaal zou wel logisch zijn dan, ook in combinatie met de opmerking van Farmfood zelf dat hun brokken juist weinig zout bevatten.
Dat zou inderdaad kunnen kloppen, Quest onze eerste hond dronk altijd tijdens en na het eten van zijn brok,, liters water, en hij kreeg ook een brok waar geen zout inzat, een natuurbrok, ook trouwens Farmfood!
Heb eens gelzen dat het komt door het verteringsproces, dacht op de site van voernatuurlijk, Ergens lijkt het me ook wel logisch, stel je voor dat de honden niet zouden drinken, hoe moet dan de toch wel droge brok verteerd worden, daar is nu eenmaal vocht voor nodig.
Maar nu heb ik er geen last meer van, want Mack drinkt echt zelden of nooit.
:ok:
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
nikaboef
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nikaboef »

Onze honden drinken ook weinig meer sinds ze carnibest krijgen en ze plassen oko niet meer zo abnormal veel. het vocht in dit carnibest schijnt veel gezonder te zijn dan water.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”