Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teen amputeren? UPDATE Het is SLO

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Teen amputeren? UPDATE Het is SLO

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wie heeft er ervaring met het amputeren van een teen bij een hond en in hoeverre loopt de hond nu minder goed dan voorheen? En als de hond *wel* weer goed loopt, hoe ging dan de revalidatie?

Punt is, da wil foto's maken van Jacks voet, want ze is bang dat het een tumor is. *Als* het een tumor is, zou die teen geamputeerd moeten worden. Maar als dat betekent dat Jack minder goed kan lopen, dan houdt het voor mij op. Maar dat betekent dat heel die rontgenfoto's ook zinloos zouden zijn.

Ik zit vreselijk te twijfelen. Ik wil geen polonaise meer aan Jacks lijf.
Laatst gewijzigd door Hanneke2 op 27 jun 2007 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

leggy's teen is geamputeerd vanwegen een kwaadaardige tumor , in de vet hoek staat nog ergens een heel lang topic :N:
Ze doet alles gewoon weer , loopt niet kreupel, wel staat de teen er naast nu helemaal gestrekt , maar zo te zien geeft dat (tot nog toe) ook geen probleem.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar een hond(flinke rottweiler) hier in de buurt had een teenamputatie gehad (hond is al overleden van ouderdom).
De hond liep prima en je merkte er niets aan. Hoe de operatie en revalidatie op zich is gegaan weet ik niet.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Een Labrador van een kennis van ons is een teen van een voorpoot geamputeerd vanwege een diepe ontsteking die niet wilde verdwijnen.
Hij heeft er geen moment moeite mee gehad en loopt als een kiviet.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Een kennis van me heeft bij een paar van haar honden (schnauzers) tenen moeten laten amputeren.
Revalidatie was vlot :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik heb ook een hond gekend die een teen moest missen. De setter die een vriendin van me had, daarbij moest de teen geamputeerd worden vanwege een chronische ontsteking aan de teen. Hij had er - na een korte herstelperiode - helemaal geen last van, liep, rende gewoon. En: geen pijn meer.
Hoewel dat bij Jack waarschijnlijk anders is? Hij heeft op het momen geen pijn?
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Bij een rotweiller van vroegere vrienden van ons is zelfs twee keer een teentje geamputeerd ! Hij heeft er nooit last van gehad en liep er prima mee ! Dus als het nodig is zou ik er niet te lang over twijfelen.
jip007
Erelid

ik snap alleen niet waarom ze een foto willen maken , normaal nemen ze een biopt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb een afspraak gemaakt voor foto's, morgenmiddag. Is het een tumor, dan gaat die teen eraf. Is het geen tumor, dan denk ik toch echt dat het SLO is, en dan wil ik daar medicijnen voor.
jip007 schreef:ik snap alleen niet waarom ze een foto willen maken , normaal nemen ze een biopt.
Als er op de foto niks te zien is, wil ze geloof ik alsnog een biopt nemen. Het was sowieso een moeizaam gesprek. Ze bleef erop hameren dat een tumor in dat gebied echt als de sodemieter eruit moest, omdat het daar zo snel groeide en we er nu heel snel bij waren. Voor mij was het even een draai van 180 graden, want het is geen moment in me opgekomen dat het een tumor zou kunnen zijn. Alles wijst in mijn ogen op SLO, maar toen ik over SLO begon, begon zij over SLE en toen was eigenlijk de verwarring compleet, want ik kwam er pas thuis achter dat SLE niet de Nederlandse vertaling van SLO is :roll: maar iets compleet anders met symptomen die Jack inderdaad helemaal niet heeft.

Vervolgens nog een hele strijd omdat ik het verplof om Jack 's ochtends om 8 uur te brengen zodat hij de godganse dag in een hok kan zitten huilen tot hij een half uurtje foto's moet maken. Uiteindelijk mag ik er dus bijblijven, maar het ging allemaal niet van harte.

Kortom, ik had het vanmiddag echt helemaal gehad. Maar ik heb nou weer goeie hoop. *Zelfs* als ze gelijk heeft en het is een tumor, begrijp ik uit alle berichten dat Jack dan met een teen minder (het is overigens de tweede teen van binnen, dezelfde die hij ooit heeft gebroken) nog steeds lekker kan rennen op zijn manier. En voor als het SLO is zit hij sinds gisteren al op een hoge dosis visolie, kan geen kwaad en op SLO schijnt het heel positief te werken.

Nog even een vraag: bijna al Jacks nagels zijn aan de onderkant gespleten. Dat heeft hij al heel lang, heb er nooit zo bij stilgestaan, en met Lilo is het moeilijk vergelijken, omdat zij haar eigen nagels bijt en ze een soort ronde stompjes heeft. Zijn de nagels van jullie honden dicht aan de onderkant?
ranetje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Nog even een vraag: bijna al Jacks nagels zijn aan de onderkant gespleten. Dat heeft hij al heel lang, heb er nooit zo bij stilgestaan, en met Lilo is het moeilijk vergelijken, omdat zij haar eigen nagels bijt en ze een soort ronde stompjes heeft. Zijn de nagels van jullie honden dicht aan de onderkant?
Bij mij verschilde dat per hond. Twee hadden gespleten onderkantjes.
Problemen hebben ze er niet mee gehad.

Als je zo'n gevecht moet leveren kan je dan niet een andere DA zoeken in de toekomst? Of heb je geen keuze........
Bovendien, als het de teen is die gebroken is geweest, kan het ook nog een "gewone" botwoekering zijn.
Dus foto's op zich is geen gek idee.
Goed van je dat je hebt kunnen regelen dat je er bij kan blijven :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Bij de dog van vrienden van ons is vorig jaar ook een teen geamputeerd. De revalidatie was wel even zwaar, maar goed te doen, volgens mij. Nu merk en zie je helemaal niets meer aan hem.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Interessante topic voor mij. Mijn Collie heeft zijn teen gebroken, Volgende week wordt er weer een foto genomen. Als het niet genezen is volgt er een operatie als dat mogelijk is en anders wordt de teen geamputeerd.

Volgens de dierenarts kan hij dan alles weer, ook behendigheid. Het gaat bij mijn hond om de buitente teen en daar staat weinig gewicht op. Het meeste gewicht staat op de middelste twee tenen.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hanneke2
Zeer actief

ranetje schreef: Als je zo'n gevecht moet leveren kan je dan niet een andere DA zoeken in de toekomst? Of heb je geen keuze........
Tsja, eigenlijk ben ik best heel tevreden met deze da. De honden vinden haar helemaal geweldig. Maar ze zit maar 1 dag per week hier, de rest van de week in een andere praktijk. En de 'regels' komen dus niet van haar. :roll:
Bovendien, als het de teen is die gebroken is geweest, kan het ook nog een "gewone" botwoekering zijn.
Dus foto's op zich is geen gek idee.
Goed van je dat je hebt kunnen regelen dat je er bij kan blijven :ok:
Inderdaad niet onlogisch dat die teen wat gevoelig blijft door die ouwe breuk, maar dat een botwoekering er een nagel uitduwt? :roll:

Nou ja, we zien het wel morgen.
jip007
Erelid

hier leggy's voet , bij haar heeft het wat tegen gezeten omdat haar voet ging zwellen. Daarna knapte bijna alle hechtingen eruit , kon niet opnieuw gehecht worden , waardoor er ook wat huid ging afsterven. Normaal als alles goed gaat is alles met 10/12 dagen helemaal genezen.
Afbeelding
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Sjalot schreef:Interessante topic voor mij. Mijn Collie heeft zijn teen gebroken, Volgende week wordt er weer een foto genomen. Als het niet genezen is volgt er een operatie als dat mogelijk is en anders wordt de teen geamputeerd.

Volgens de dierenarts kan hij dan alles weer, ook behendigheid. Het gaat bij mijn hond om de buitente teen en daar staat weinig gewicht op. Het meeste gewicht staat op de middelste twee tenen.
Toen Jacks teen gebroken was zijn er geen foto's genomen, omdat het voor de behandeling (lijnrust :N: ) niks uitmaakte of hij gebroken of misschien toch gekneusd was. Het heeft bij Jack trouwens godsgruwelijk lang geduurd voor hij weer echt lekker liep, zeker 2-3 maanden.
Hanneke2
Zeer actief

jip007 schreef:hier leggy's voet , bij haar heeft het wat tegen gezeten omdat haar voet ging zwellen. Daarna knapte bijna alle hechtingen eruit , kon niet opnieuw gehecht worden , waardoor er ook wat huid ging afsterven. Normaal als alles goed gaat is alles met 10/12 dagen helemaal genezen.
Afbeelding
Ziet er op zich goed uit! Ik vind 12 dagen om te genezen ook best wel vlot, en ik bedacht me dat er in het park ook een hond loopt met een geamputeerde teen, en die was ook binnen de kortste keren alweer aan het rennen en vliegen.

Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt. Ik blijf het gevoel houden dat Jack geen tumor heeft, maar mocht het toch zo zijn, weet ik in elk geval dat hij met een teen minder nog gewoon een tijdje mee kan.
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

De hond van een vriendin heeft het laatst gehad, revalidatie was vlot en hij loopt prima. Ken meerdere honden met een geamputeerde teen die goed lopen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Zelfs een hond waarvan alle tenen geamputeerd moeten worden kan nog prima lopen (op de kussentjes). Als er 1 teen af moet zou ik dat dus zeker doen, als de hond daarmee te redden is.
Kijk ook eens naar honden die maar 3 poten hebben. Na even oefenen lopen die ook weer als een kievit. 1 teentje is dus echt geen probleem hoor!

Succes ermee!

Kees
kaya en monique
nieuw lid
Contacteer:

morgen wordt er bij Kaya een teen weg gehaald

Ongelezen bericht door kaya en monique »

Ik was al aan het zoeken op deze forum of dit onderwerp. Kaya had al drie weken een bult tussen haar tenen ( achterpoot) en ik dacht zeker weer zo'n gras... Dus twee weken trekzalf erop en hij kwam er maar niet uit. Dus vorige week naar de dierenarts. Met een naald erin en er kwam niets uit. Dus geen ontstekking. Dus hetgene wat erin zat opgestuurd naar het lab. Zaterdag had ik de uitslag via de mail, slecht niets bindweefselkanker. Optie verwijderen van de teen. Nou dat gaat morgen gebeuren. Wij kaya en ik zijn best zenuwachtig en ik hoop maar dat alles goed gaat. Ze heeft een hartruis en spondylose en atroshe . En ze heeft al een operatie achter de rug met haar knieen. Nylon draaitje erin. En met die spondylose gaat het nu eigenlijk onwijs goed. Ben bij een Orthomanuele geneeskundige manipulatie geweest (kraker) 2 keer geweest geweldig.
kijk maar op http://www.kreupeldier.nl/ Haar knieen zijn ook niet zo goed meer , dus ben benieuwd. Ik lees ook veel over sascha's blend. Helpt dit echt zo goed. Ik heb al zoveel geprobeerd primval, metcam, visolie en nu rimadyl. Voordat ik weer wat probeer wil ik echt zekerheid dat het echt helpt, want ze heeft gewoon last van haar benen , ik denk niet zoveel pijn, want ze doet echt alles is een boxer he. Nu met rimadyl gaat het super alleen ze zeggen dat ze last gaan krijgen van haar nieren en lever?
Nou dit was ons verhaal, en op naar morgen.

mvg Monique en een lebber van KayaAfbeelding
ranetje
Zeer actief

@kaya en monique: Heel veel sterkte morgen :ok:
Afbeelding
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Bij mijn bull Boetsie zijn er 2 tenen geamputeerd na een ongelijk met een paard in een manege.
Er waren er 3 gebroken, waarvan er 2 dus niet meer te redden waren.
Het helen van de geamputeerde tenen heeft maar een week of 2 geduurd, het gebroken teentje langer.
Eigenlijk is hij zieker van een allergische reactie op de bijkomende Ab kuur geweest dan van de operatie en nasleep zelf.
Daarna heeft hij nooit geen noemenswaardig last meer gehad van dat voetje en rende en liep weer van als voorheen.

Hoop dat alles goed komt met Jack…!!!
Hanneke2
Zeer actief

Andere da vandaag, ze dook even in de boeken, en ze was het met me eens: SLO! Ze had er ook nog nooit van gehoord, maar de symptomen kloppen exact, dus het kan gewoon niks anders zijn.

Er is wel een foto gemaakt (Jack deed het geweldig, was echt superbraaf), en het enige dat daarop te zien was een beetje artrose rond de oude breuk in zijn teen. Verder helemaal niks van infectie of tumoren. Dus Jack mag al zijn tenen houden. :mrgreen:

SLO dus, en voorlopig proberen we het met een hoge dosering visolie aan te pakken. Verslechtert het, dan wil ze graag dat ik het tijdig laat weten zodat ze de juiste medicijnen kan bestellen. Maar voorlopig werkt hopelijk die visolie, we zijn er immers wel vrij vlot bij.
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Waar op internet kan ik info vinden over SLO?
Groetjes van Charlotte
ranetje
Zeer actief

Sjalot schreef:Waar op internet kan ik info vinden over SLO?
Ik ben niet zo goed in zoeken, maar dit heb ik wel gevonden
http://www.erfelijkheid.nl/zena/slo.php
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Dit is bijvoorbeeld wel een heel duidelijk verhaal:
http://www.grassmere-animal-hospital.com/SLO.htm

Maar jouw hond heeft toch geen problemen met zijn nagels?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Zou mooi zijn als het zo op te lossen is. Beterschap Jack!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Dit is bijvoorbeeld wel een heel duidelijk verhaal:
http://www.grassmere-animal-hospital.com/SLO.htm

Maar jouw hond heeft toch geen problemen met zijn nagels?
Nee, ik weet nu dat het om een gebroken teen gaat. Ik had alleen weleens van deze ziekte gehoord bij iemand van de hondenschool met ook een Collie. Wat ze had leek op SLE maar dan anders. Ik weet nu dat ze SLO bedoelde. Ik heb dus even gedacht dat mijn hond hetzelfde had.
De hond van diegene op de hondenschool is overgezet op rauwe vlees voeding en had daar veel baat bij.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 28 jun 2007 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat een gedoe..Blij dat het geen tumor is en doe die lieve jack maar een dikke knuffel!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Goh, ik dacht echt even dat je een typefout had gemaakt. Had al heel vaag ooit iets van SLE gehoord (wat Dante heeft), maar helemaal nooit van SLO!
Ik hoop dat het zo op te lossen is, kan me voorstellen dat je echt 'geen polonaise' wilt aan Jack..
Wb. teenamputatie; alleen ervaring bij een kat en die klimt nog net zo behendig in bomen als voorheen :ok:
Sterkte ermee!!
Gr. Marijke
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

ranetje schreef:
Ik ben niet zo goed in zoeken, maar dit heb ik wel gevonden
http://www.erfelijkheid.nl/zena/slo.php
Oh, maar dat is iets heel anders hoor! Ik bedoel dus Symmetrical Lupoid Onychodystrophy, oftewel Symmetrische (aan twee of meer poten) Lupoide (op Lupus lijkende) Onychodistrofie (nagelvervorming).

Volgens mij is er in het Nederlands helemaal niks over te vinden op het hele internet, en ik heb gewoon stinkende mazzel dat Els op het andere forum een hond heeft die het ook heeft, anders had het echt maanden geduurd voor ik een diagnose had.

Het is een vrij zeldzame auto-immuunziekte (maar zoals de da gister zei, ook zeldzame ziektes komen wel eens voor :wink: ). Bij SLO stoot het immuunsysteem van de hond de nagels af, dat is het enige symptoom, verder is de hond (tenzij hij ook nog iets anders mankeert) gewoon kerngezond.

Bij grote rassen, met name windhonden, lijkt het vaker voor te komen, maar het komt ook voor bij kleine rassen. Reuen hebben het vaker dan teven, en het komt gemiddeld opzetten rond de 5 jaar of ouder, maar ook wel bij pups.

Er is niet 1 gegarandeerde behandelmethode, het resuktaat is o.m. afhankelijk van de hevigheid van de aandoening en de periode voor er met medicatie wordt begonnen (sommige honden lopen maanden of zelfs jaren zonder behandeling omdat het niet herkend wordt). Bij sommige honden werkt alleen een hele hoge dosis goeie vetzuren (visolie) al prima om het onder controle te houden. (Daar gokken we nu op bij Jack, omdat we er best heel vlug bij waren.) In hele ernstige gevallen wordt prednison gegeven, maar er zijn andere (mildere) combinaties van medicijnen die ook goeie resultaten geven.

Het gaat niet over, in het beste geval zit een hond de rest van zijn leven op een onderhoudsdosis medicijnen of die grote hoeveelheden visolie.

Wat Jack betreft hou ik al zijn nagels nu scherp in de gaten. Er is er eentje waaraan hij constant likt, er is niks aan te zien, maar die zal het wel niet redden (meestal gaat de tweede nagel binnen een maand ook), en hij heeft een randje opgedroogd bloed/viezigheid bij een andere nagelriem, daar is het ook mis mee. Zolang ze er maar afvallen zoals die eerste is het geen ramp, eigenlijk heeft hij daar maar heel weinig last van. Maar het komt ook voor dat alleen de nagel van een hond eraf plopt, en het 'leven' blijft zitten. Dat is een giga pijnlijke toestand, en in dat geval ga ik alle 'dreigende' nagels er denk ik bij voorbaat af laten halen, desnoods alle 20, want ik zie niks in verbanden om voeten en voorzichtig uitlaten en pijn en janken en ellende. Dat hadden we niet afgesproken. :wink: Zonder nagels kan hij weliswaar niet meer graven (gunstig voor mijn tuin :mrgreen: ), maar nog wel gewoon lekker rennen tot er nieuwe nagels komen, die dan hopelijk gezond zijn.

Het is dus afwachten. :19:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”