Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hitsig hondje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

hitsig hondje

Ongelezen bericht door senna03 »

Timber is een erg hitsig ventje aan het worden. Hij rijdt op alles wat hij te pakken kan krijgen....
Hij rijdt nu zo vaak, tot bloedens toe.. :N: ..dit gaat me toch wel wat te ver. Ik moet Timber z'n buik al wassen als hij geplast heeft, maar nu ook nog es tig keer om het sperma uit z'n vacht te krijgen.... :N:
Ook heeft Timber maar 1 ingedaalde bal, maar ook dat was voor mij nog geen reden om tot castratie over te gaan.
Toch begin ik nu te twijfelen.. Ook omdat Timber met zijn 28 cm hoogte tegenwoordig een erg grote bek opentrekt naar alle honden die hij maar tegenkomt, of dat nou een bouvier, rottweiler of poedel is, het maakt 'm geen donder uit. Ik probeer het gedrag zoveel mogelijk voor te zijn door hem bij me te roepen en af te leiden, maar dat lukt ook niet altijd. En ik ben best bang dat Timber als 1-hapscracker eindigd.
Zou het kunnen dat hij doordat hij in de pubertijd zit al dit haantjes-gedrag vertoond, en zou dit weer minder kunnen worden?

Wat vinden jullie, mee leren leven want ik wilde nou eenmaal een reu, of is in dit geval een castratie aan te raden?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Re: hitsig hondje

Ongelezen bericht door malinois »

senna03 schreef:Timber is een erg hitsig ventje aan het worden. Hij rijdt op alles wat hij te pakken kan krijgen....
Hij rijdt nu zo vaak, tot bloedens toe.. :N: ..dit gaat me toch wel wat te ver. Ik moet Timber z'n buik al wassen als hij geplast heeft, maar nu ook nog es tig keer om het sperma uit z'n vacht te krijgen.... :N:
Ook heeft Timber maar 1 ingedaalde bal, maar ook dat was voor mij nog geen reden om tot castratie over te gaan.
Toch begin ik nu te twijfelen.. Ook omdat Timber met zijn 28 cm hoogte tegenwoordig een erg grote bek opentrekt naar alle honden die hij maar tegenkomt, of dat nou een bouvier, rottweiler of poedel is, het maakt 'm geen donder uit. Ik probeer het gedrag zoveel mogelijk voor te zijn door hem bij me te roepen en af te leiden, maar dat lukt ook niet altijd. En ik ben best bang dat Timber als 1-hapscracker eindigd.
Zou het kunnen dat hij doordat hij in de pubertijd zit al dit haantjes-gedrag vertoond, en zou dit weer minder kunnen worden?

Wat vinden jullie, mee leren leven want ik wilde nou eenmaal een reu, of is in dit geval een castratie aan te raden?
waarom moet je z'n buik wassen als ie geplast heeft? :denken:

Om terug te komen op je vraag, nee ik zou niet meteen castreren...want hoe weet je of het helpt...?
Je zou eerst chemische castratie kunnen proberen, al hoor je wel vaak dat het niet hetzelfde gedrag laat zien dat het uiteindelijk wordt, maar goed, het is een optie...
Grote bek tegen andere honden is in mijn ogen 'gewoon' opvoeding... Als ik mijn jongste hond z'n gang laat gaan doet ie het ook, maar dat mag ie dus niet... Nee is nu voldoende... en dit nee krijgt ie al op het moment dat hij er naar kijkt... hij kijkt maar naar mij hoeft ie ook geen grote bek naar die andere hond te hebben. Dus probeer hem af te leiden met een snoepje, een balletje, een worstje of wat dan ook....
Zo lang hij er naar toe gaat mag ie gewoon niet los... ook simpel.... dan voorkom je ook dat hij een eenhapscracker wordt... Dan doe je er eerst een lange lijn aan van 10 mtr. zodat je nog in kan grijpen als hij niet terugkomt als je hem roept.... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

rijden op van alles en nog wat kan je in goede banen pogen te leiden door hem het te belemmeren en een alternatief aan te bieden.

grote bek tegen ander reutjes, ach, dat heb je zo nu en dan. bij je houden en belonen als hij afgeleid is door je balletje of wat je ook bedacht had.

verder een beetje strak doen. jij bent de baas, jij bepaalt en hij hoeft zich niet druk te maken of hij wel stoer zat is, want dat heb jij al geregeld.
senna03
Zeer actief

Ik was z'n buik als hij geplast heeft omdat het een langharige hondje is en zo'n gele stinkende vacht vind ik nou niet echt een pretje. Maar ik kreeg hier op het forum een tip om bij een trimsalon een zgn. "plasgootje" te laten knippen. Dat gaat binnenkort gebeuren.
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

als het alleen maar rijden is ,een keer goed opspreken
maar is zijn gedrag erg dominant , wat hier het geval wel was
dat rijden heeft rex nooit gedaan ,maar wel gillen en likken
en geen aandacht voor zijn omgeving

echt van alles geprobeerd ,tot ik zo iets had van , je mag voor mijn part dood gaan :N: zo gaar was ik er van hij werd ook heel agresief
dus laten casterenen , opnieuw begonnen met trainen
zodat hij wist wat er van hem verlangd werd
en nu gaat het heel goed ,en heeft aandacht naar ons toe in plaats van dat ding
ik ben nog steeds blij ,dat we dat bij hem hebben laten doen
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

senna03 schreef:Ik was z'n buik als hij geplast heeft omdat het een langharige hondje is en zo'n gele stinkende vacht vind ik nou niet echt een pretje. Maar ik kreeg hier op het forum een tip om bij een trimsalon een zgn. "plasgootje" te laten knippen. Dat gaat binnenkort gebeuren.
ok duidelijk... ik ken dat gelukkig niet :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: hitsig hondje

Ongelezen bericht door Scooby »

senna03 schreef:Wat vinden jullie, mee leren leven want ik wilde nou eenmaal een reu, of is in dit geval een castratie aan te raden?
Nou, ik vind dit niet typisch een gedrag wat bij het hebben van een reu hoort. Onze reuen hebben dat in elk geval nooit gedaan.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een niet-ingedaalde bal kan wel degelijk reden zijn voor castratie. Wat zegt je dierenarts ervan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Eline* schreef:Een niet-ingedaalde bal kan wel degelijk reden zijn voor castratie. Wat zegt je dierenarts ervan?
Ik heb hier juist weer gehoord dat dat géén reden hoeft te zijn voor een castratie..als je de teelbalkanker bedoelt. Weet alleen niet meer wie het me had uitgelegd.
senna03
Zeer actief

Mijn dierenarts zegt dat de narcose en de flinke operatie (z'n bal zit niet in de lies, is daar niet te voelen dus wordt het zoeken) een even groot risico is als de kans op een tumor. Dus is best een dilemma.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Lemuria schreef:
Eline* schreef:Een niet-ingedaalde bal kan wel degelijk reden zijn voor castratie. Wat zegt je dierenarts ervan?
Ik heb hier juist weer gehoord dat dat géén reden hoeft te zijn voor een castratie..als je de teelbalkanker bedoelt. Weet alleen niet meer wie het me had uitgelegd.
Klopt :ok:
Het staat ergens, ik kan het zo snel niet vinden :mrgreen:
Maar het is een artikel van .................Westerhuis? :denken:
Staat hier ergens op het forum.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

ranetje schreef: Maar het is een artikel van .................Westerhuis? :denken:
Staat hier ergens op het forum.
Ja, dat was in een nieuwsbrief van Westerhuis. Ik heb het stukje even gekopieërd:

OPEREREN OF NIET?

Rondom het onderwerp cryptorchidie bestaat nogal wat verschil van mening binnen de beroepsgroep. Er zijn veel dierenartsen die het zonder uitzondering absoluut noodzakelijk vinden om een reu met een niet ingedaalde testikel direct te opereren, maar niet iedereen is het daar voor de volle 100% mee eens.

Uit onderzoek is gebleken dat zich in de niet ingedaalde bal(len) die in de buikholte waren achtergebleven, ongeveer 10-14 x vaker een tumor ontwikkelt dan in ballen die wel zijn afgedaald naar de balzak. Op zich zou dat dus wel een reden om te gaan opereren.
Maar we moeten als dierenarts ook weer niet overdrijven en mensen de stuipen op het lijf jagen met dit soort tumor verhalen, want gelukkig zijn de meeste testikeltumoren (80-90%) goedaardig bij de hond. Ze hebben dus niet de neiging om uit te zaaien naar andere organen en zullen binnen de testikel blijven groeien, waardoor andere organen ook niet gemakkelijk in het gedrang komen.

Aan de andere kant is het vrij gemakkelijk om een tumor in een zogenaamde binnenbal over het hoofd te zien. Vooral omdat ongeveer 30% van de testikeltumoren die ontstaan in een binnenbal geen duidelijk waarneembare klachten met zich meebrengen. Bij 70% van de in een binnenbal ontstane tumoren zien we echter wel symptomen: het zogenaamde feminisatie syndroom. Hierbij gaat een reu eigenlijk ‘vervrouwelijken’: we zien een vergroting van de tepels en de melkklieren (soms zelfs met melkproductie!), de penis wordt kleiner, de voorhuid wordt slapper en gaat afhangen, de reu gaat plassen als een teefje (zittend dus) en wordt zelfs aantrekkelijk voor andere reuen! We kunnen ook afwijkingen aan de huid zien bij bepaalde testikeltumoren. In enkele gevallen kan door een verhoogde productie van oestrogeen (een vrouwelijk geslachtshormoon) de functie van het beenmerg onderdrukt worden, waardoor er een tekort aan rode bloedcellen, afweercellen en bloedplaatjes kan ontstaan. En dan is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat we een vergrote bal voelen in de buik of kunnen zien op de echo.

Er moeten dus een aantal zaken goed tegen elkaar worden afgewogen. Het verwijderen van een binnenbal is een buikoperatie. Niet een geringe ingreep dus. Er is nog altijd een narcose risico bij dergelijke operaties, alle moderne narcosemiddelen en bewakingsmogelijkheden ten spijt. En het hebben van een binnenbal is dus niet echt direct een levensbedreigende situatie te noemen. Maar het verwijderen van een binnenbal is ook niet een ingreep die je nog graag wil doen bij een oudere hond, die misschien door andere problemen wat minder goed een narcose aankan. Laat staan bij een hond die al een minder functionerend beenmerg heeft door een overproductie van oestrogeen. We zouden natuurlijk kunnen adviseren om pas te gaan opereren als er problemen ontstaan, maar het kan lang duren voordat deze problemen duidelijk worden. Met echografie is een binnenbal wel zichtbaar te maken en dus zou je ook eventuele afwijkingen erin moeten kunnen zien, maar daar is wel veel ervaring voor nodig.

Het gaat wat mij betreft te ver om te beweren dat iedere reu met een binnenbal per se geopereerd zou moeten worden. We gaan per slot van rekening ook niet bij iedere Duitse herder de milt verwijderen omdat dit ras meer kans heeft op milttumoren…
Iedere eigenaar van een reu met een binnenbal moet zelf goed de afweging maken, wat hij of zij wil. In ieder geval is het niet noodzakelijk om een reu met een binnenbal altijd maar meteen volledig te castreren. De uitwendige (niet afwijkende) testikel kan gewoon blijven zitten, als je als eigenaar niet de nadelen van een volledige castratie wil voor je reu (zie Castratie en sterilisatie).
Het kan overigens bij een cryptorch dier voorkomen dat de niet ingedaalde testikel niet in de buik is achtergebleven, maar dat hij in het lieskanaal is blijven hangen. In dit geval kan de testikel door de lokalisatie voor problemen zorgen of zelfs afgekneld raken. In dat geval kan het sowieso nodig zijn deze testikel te verwijderen.

Omdat tumoren in testikels vrijwel uitsluitend ontstaan op de leeftijd van 6 jaar en ouder, kunnen we door vanaf de leeftijd van 6 jaar jaarlijks een echografisch onderzoek van de testikels te laten doen de risico’s verder tot een minimum verkleinen. Of de bekende nadelige gevolgen van een castratie ook daadwerkelijk optreden weten we vooraf nooit met zekerheid. Zeker is wel, dat als die gevolgen optreden, deze niet terug te draaien zijn.

Bron: WHG Dierenartsen
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
GuardianAngel
Zeer actief
Locatie: Westerlee. Baasje van: Cheyenne, River, Lakota en sterretje Joey
Contacteer:

Ongelezen bericht door GuardianAngel »

Een superpuber zo te horen, waarbij de hormonen door het lijf gieren.
Ik denk dat je eerst eens de teugel flink strak moet gaan aantrekken bij deze jonge man en hem niet meer de kans moet geven om te rijden op van alles en nogwat en hem leren zich buiten wat meer in te binden voordat je gaat overwegen om hem te laten castreren.
Afbeelding

A Bull Terriër is for life, not just for X-mas
senna03
Zeer actief

Wat een goed artikel! Bedankt voor het plaatsen.
In ieder geval zijn de vetbedden uit de manden (er liggen zowiezo al een soort matrasjes in de manden, maar dit ligt niet lekker genoeg :pffff: maar daar wennen ze maar aan)
En de kussentjes zijn van de bank. Tegen m'n been aanrijden moet tie niet proberen :evil: . Dus eens kijken hoe creatief meneer nu zal zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”