Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie van jullie "barft" ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

bri schreef:ja dat klopt, dat doe ik nu ook met de kvv, gewoon int vriesvakje naast de kipfilets en de ijsjes voor zoonlief, alleen heb ik dus geen idee waar ik hier in de buurt terecht kan voor adresjes. heb gekeken op barf forums, daar staan veel adressen en goede slachterijen, maar die leveren vanaf 150 euro enzo en de slachterijen zitten wel een eindje te ver om elke week ff heen te rijden. dus een grote vrieskast lijkt me dan wel makkelijk.
In Haaksbergen zit in ieder geval een Islam. slachterij.
Geen idee of zij spullen verkopen, maar je kunt altijd eensbellen met ze
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ja, wij stellen zelf samen, niet geheel volgends de barf methode al proberen we dat nog steeds met alle macht. Maar helaas, Xena lust geen groente, fruit, yoghurt, zalmkoppen en eendagskuikens. Dus we hebben het opgegeven om via een methode te voeren, en bepalen we nu zelf maar wat goed voor haar is. Eigenlijk voeren wij gewoon 1 grote mix van alle methodes :mrgreen:

Voor adresjes:
Wijzelf zijn erg tevreden met Canis Naturalis. (vooral nu ze door het hele land bezorgen en wij niet naar Woerden moeten om het te gaan halen! :wink:) Bij ons in de buurt is behalve bij CN alleen maar vlees te krijgen bij 'Schrouwen' een poelier die wel eens wat kiponderdelen heeft (laatst kregen wij gratis 2,5 kg karkas omdat iemand het was vergeten op te halen en het al ontdooid was :cheer:)
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik voer kvv omdat ik barf ook te veel gedoe vind.En ik wil al die botten en pens niet in huis.ze doen het prima op kvv en er zit alles in wat een hond moet hebben
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik voer brokken,
maar barf part time, omdat ze het lekker vinden,
omdat het goed is voor het gebit
, en omdat ik het zielig vind dat een bak met brokken binnen 2 tellen leeg is :19:
peerle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door peerle »

XenaScence schreef:Ja, wij stellen zelf samen, niet geheel volgends de barf methode al proberen we dat nog steeds met alle macht. Maar helaas, Xena lust geen groente, fruit, yoghurt, zalmkoppen en eendagskuikens. Dus we hebben het opgegeven om via een methode te voeren, en bepalen we nu zelf maar wat goed voor haar is. Eigenlijk voeren wij gewoon 1 grote mix van alle methodes :mrgreen:
ik denk dat veel mensen dat doen, en dat daar ook niks mis mee is. Als jouw hond het nu beter doet op 2% minder van dittum, maar 3% meer van dattum, dan doe je dat toch gewoon, dan ga je toch niet denken "ohnee, maar dan klopt het niet meer precies volgens de theorie ?". Als je van het concept rauwe voeding niet veel snapt ga je dat mss wel doen, maar ik weet wel dat de gekende percentages rekbaar zijn (binnen bepaalde marges natuurlijk).
Zelf voer ik 2 jaar rauw aan mijn hond, die er erg tevreden over is. Eigenlijk had ik er ook alleen nog maar van gehoord via internet, hier in Leuven vind je niet zoveel Barfers als in Nederland, dus ook veel gekke blikken enzo. In het begin was ik zo enthousiast dat ik iedereen wilde overtuigen van het goede van dit voer. Maar ook door te ontdekken dat sommige baasjes het gewoon al maar teveel moeite vinden zich in te lezen, laat staan dat ze 2 km verder gaan rijden speciaal voor de hond, ben ik veel minder in gesprek gegaan over rauw, enkel nog als de mensen zelf beginnen over 'wat voor voer krijgt ze ?' praat ik door.

Niet veel aantrekken van de verkrijgbaarheid in de onmiddellijke omgeving, je vind je spullen wel bij elkaar. Verder kan ik je alleen zeggen : lezen, lezen, lezen. Zelf vond ik dat ik na 3 dagen (zowat non-stop) lezen dat ik genoeg basiskennis had om de overgang te maken, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, alleen maar jammer dat ik het niet eerder ontdekte :ok: .
Groetjes van Veerle en een lek van Lucy en Seya !
Kleine schuurtongetjes van Isis en Anubis...

http://www.barf-vlaanderen.be/forum
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

ik heb inderdaad al wel bijna alle topics gelezen op barfplaats, hoewel ik daar geen forum lid ben.
ik denk dat dat ook betrouwbaar genoeg is wat betreft percentages en adresjes ed.
het gaat ook wel gebeuren dat ik vers vlees ga geven, maar wanneer precies dat ligt er gewoon even aan. op een dag weet ik er zoveel van en ben ik zo overtuigd dat ik echt op zoek ga naar adressen hier in de buurt, manlief ga overhalen om grote hoeveelheden te laten bezorgen en dat het financieel wat beter haalbaar is, want vers is in mijn mening nog altijd wel een stuk duurder dan combi brok/kvv
zal het aantal barfende huisdier eigenaren steeds verder toenemen?wat denken jullie?
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik voer 5 dagen kvv (Rodi en Smuldier) en 1 keer per week een kipdag en 1 keer per week rund of vis. De kvv voer ik ook afwisselend, de ene keer rund, de andere keer pens.

Ik heb veel rare reacties gehad, de meest voorkomende was dat ze ziek worden van rauw vlees. Maar ik weet wel beter, mijn honden eten brokken gewoon niet goed, waren gauw aan de diarree en hadden huidschilfers. Nu ze rauw eten, hebben ze dat allemaal niet meer. :ok:
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

ik zou er heel graag aan beginnen, maar heb de tijd er niet voor het uit te zoeken wat Lemon dan nodig heeft en ik wil het wel graag goed doen. Is er iemand die een voedingsrooster op de computer heeft staan en die mij dat wil sturen?
Ik schat Lemon tussen de 75 en 80 kilo.
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Hughy schreef:ik zou er heel graag aan beginnen, maar heb de tijd er niet voor het uit te zoeken wat Lemon dan nodig heeft en ik wil het wel graag goed doen. Is er iemand die een voedingsrooster op de computer heeft staan en die mij dat wil sturen?
Kijk even op www.barfplaats.nl. Daar vind je voedingschema's en rekenhulpen. Het lijkt mij wel verstandig als je tenminste iets inleest. Het boekje van Tannetje Koning, voervoor carnivoren bevat ook veel basis informatie.

Zelf wil ik het volgende gaan geven:

50 % vleesbot
15 % spiervlees
15 % groente
15 % orgaan
5 % supplementen en overige

Ik geef dit per week en dan krijgt hij 2,5 % van zijn llichaamsgewicht aan voer.
Als je echt geen tijd hebt maar wel anders wil voeren is KVV misschien een optie.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hetty2501 schreef:
Hughy schreef:ik zou er heel graag aan beginnen, maar heb de tijd er niet voor het uit te zoeken wat Lemon dan nodig heeft en ik wil het wel graag goed doen. Is er iemand die een voedingsrooster op de computer heeft staan en die mij dat wil sturen?
Kijk even op www.barfplaats.nl. Daar vind je voedingschema's en rekenhulpen. Het lijkt mij wel verstandig als je tenminste iets inleest. Het boekje van Tannetje Koning, voervoor carnivoren bevat ook veel basis informatie.

Zelf wil ik het volgende gaan geven:

50 % vleesbot
15 % spiervlees
15 % groente
15 % orgaan
5 % supplementen en overige

Ik geef dit per week en dan krijgt hij 2,5 % van zijn llichaamsgewicht aan voer.
Als je echt geen tijd hebt maar wel anders wil voeren is KVV misschien een optie.
Wat geef jij aan supplementen als ik vragen mag :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

bri schreef:ik heb inderdaad al wel bijna alle topics gelezen op barfplaats, hoewel ik daar geen forum lid ben.
ik denk dat dat ook betrouwbaar genoeg is wat betreft percentages en adresjes ed.
het gaat ook wel gebeuren dat ik vers vlees ga geven, maar wanneer precies dat ligt er gewoon even aan. op een dag weet ik er zoveel van en ben ik zo overtuigd dat ik echt op zoek ga naar adressen hier in de buurt, manlief ga overhalen om grote hoeveelheden te laten bezorgen en dat het financieel wat beter haalbaar is, want vers is in mijn mening nog altijd wel een stuk duurder dan combi brok/kvv
zal het aantal barfende huisdier eigenaren steeds verder toenemen?wat denken jullie?
Er zijn meer versvoerfora als barfplaats bijvoorbeeld:

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/index.php

http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/index.php

Daar wordt het prooidiermodel aangehouden, wat ik persoonlijk veel en veel eenvoudiger vind:

50-60% spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Dat mag je vragen.
Op dit moment ben ik nog niet aan het BARFen maar voer ik nog KVV. Mijn hond heeft altijd brokken gehad en ik vond dat soort dingen niet zo nodig.
Nu ben ik van mening dat vers wel degelijk beter is.
Echt supplementen geef ik nog niet. Maar ik wil in ieder geval kefir erbij gaan geven en misschien nog andere probiotica.
Verder wil ik even gaan kijken hoe mijn hond op vers reageert. Zelf vind ik zijn weerstand de laatste tijd wat minder als dat met vers niet veel beter wordt wil ik ook nog kijken of er iets is om de weerstand te verbeteren.
Ik ben nog echt in de testfase!
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Hetty2501 schreef:Dat mag je vragen.
Op dit moment ben ik nog niet aan het BARFen maar voer ik nog KVV. Mijn hond heeft altijd brokken gehad en ik vond dat soort dingen niet zo nodig.
Nu ben ik van mening dat vers wel degelijk beter is.
Echt supplementen geef ik nog niet. Maar ik wil in ieder geval kefir erbij gaan geven en misschien nog andere probiotica.
Verder wil ik even gaan kijken hoe mijn hond op vers reageert. Zelf vind ik zijn weerstand de laatste tijd wat minder als dat met vers niet veel beter wordt wil ik ook nog kijken of er iets is om de weerstand te verbeteren.
Ik ben nog echt in de testfase!
Oké :ok: ik dacht dat je met supplementen extra vitamines i.o.d. bedoelde. Zelf geef ik een paar keer in de week een scheut karnemelk of yoghurt en een rauw eitje en geregeld een schepje zeewier al heb ik de indruk dat het laatste niet echt nodig is. Ik voer op gevoel en kijk naar de honden, al houd ik de verhoudingen per week wel in de gaten. Bedankt.
Laatst gewijzigd door alm@ op 25 jun 2007 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik voer ook volgens het prooidiermodel.
Geef er wel extra dingen als wat kruiden en groentespruiten bij.
Afbeelding
Ireen
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever, cocker spaniel, kruising

Ongelezen bericht door Ireen »

bri schreef:en dat het financieel wat beter haalbaar is, want vers is in mijn mening nog altijd wel een stuk duurder dan combi brok/kvv
het hoeft niet duurder te zijn, hoor Ik voer hier 2 honden (okay, 1 kleintje) voor c.a 15 euro per maand.
Toen ik ben gaan barfen heb ik gewoon een middag alle slagerijen, poeliers en weet ik veel wat opgebeld om te vragen of ze afvalvlees hadden....kippennekken haal ik nu bij een poelier hier in de buurt voor 1 euro per lg, kipkarkassen krijg ik gratis, kipgehakt (is vooral voor de katten) 20 cent per bakje of gratis in een krat.
Vissekoppen gratis bij visboer
Ribben soms gratis bij een Islamitisch winkeltje en de rest bij een Islamitische slachterij (vorige keer 80 kg voor 50 euro)
Gewoon even zoeken en zorgen dat adresjes weten wie je bent, dan krijg je heel veel voor elkaar voor weinig geld :ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

marye schreef:Ik voer ook volgens het prooidiermodel.
Geef er wel extra dingen als wat kruiden en groentespruiten bij.
Idem hier. Beide honden op NRV. :ok:
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Hier staan de honden sinds 2 maanden op smuldier
en af en toe een dagje barf
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Mijn honden krijgen allebei volledig barf.
Ik houd daarbij de volgende percentages aan:
50% vleesbot
15%groente
15%orgaan
20% spiervlees

Ik geef ze bij de groente yoghurt en een eitje. Verder krijgen ze visolie capules.

Ik ben jaaaren geleden met vers begonnen en uiteindelijk overgegaan op barf. Ik heb al mijn informatie van barfplaats.nl gehaald. Ik vind dat echt een superfijn forum waar je alles kunt vinden en vragen.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alani »

XenaScence schreef:Ja, wij stellen zelf samen, niet geheel volgends de barf methode al proberen we dat nog steeds met alle macht. Maar helaas, Xena lust geen groente, fruit, yoghurt, zalmkoppen en eendagskuikens. Dus we hebben het opgegeven om via een methode te voeren, en bepalen we nu zelf maar wat goed voor haar is. Eigenlijk voeren wij gewoon 1 grote mix van alle methodes :mrgreen:
De oudste van mij zit bijna 4 jaar op barf en kvv en heeft ook altijd heel grote moeite gehad met het eten van de groenten. Ik dacht ook dat dat geen kwaad kon. 2 weken geleden is hij op zondag met spoed opgenomen en geopereerd aan blaasstenen, een cystine steen die neerslaat in een zure tot neutrale urine maar waar wel een gendefect voor nodig is om de kristallen te laten ontstaan. Het had heel weinig gescheeld of we hadden hem gewoon niet meer gehad doordat zijn blaas op knappen stond. Met de groente had ik zijn urine alkalischer kunnen houden waardoor de kans op steenvorming veel geringer geweest zou zijn (hij zou ze altijd ontwikkeld hebben omdat het een erfelijke afwijking is)
Voorlopig zit hij nu aan de Hills U-D tot ik voor hem het juiste balans tussen de voedingsstoffen heb gevonden. Cystine is nl een essentieel aminozuur wat betekent dat het lichaam hetzelf niet aanmaakt. Hij moet dit uit de eiwitten, vlees en dergelijke, halen. Echter eiwitten met een teveel aan cystine kan niet vanwege het gendefect. Zijn urine moet ik alkalischer zien te maken, richting de 7,5 die is nu 7,0 en dat kan ik doen door buffers aan zijn voeding toe te voegen. Die buffers zijn in de vorm van groente, echter bevatten veel groentes weer veel vitamine C die de urine weer zuurder maken, en de cystine slaat juist neer in een zure tot neutrale urine.

Ik wil dus alleen maar zeggen, je hoeft je niet pietje precies aan de % te houden maar weet wel heel goed waarmee je bezig bent met Barf. Je kunt ook andere aandoeningen of te korten ontwikkelen als je bepaalde voedingsstoffen niet of nauwlijks voert.
Denk niet een beetje van dit of een beetje van dat en het is prima want gevaar is er altijd
Golden Stanley

alani schreef:
De oudste van mij zit bijna 4 jaar op barf en kvv en heeft ook altijd heel grote moeite gehad met het eten van de groenten. Ik dacht ook dat dat geen kwaad kon. 2 weken geleden is hij op zondag met spoed opgenomen en geopereerd aan blaasstenen, een cystine steen die neerslaat in een zure tot neutrale urine maar waar wel een gendefect voor nodig is om de kristallen te laten ontstaan. Het had heel weinig gescheeld of we hadden hem gewoon niet meer gehad doordat zijn blaas op knappen stond. Met de groente had ik zijn urine alkalischer kunnen houden waardoor de kans op steenvorming veel geringer geweest zou zijn (hij zou ze altijd ontwikkeld hebben omdat het een erfelijke afwijking is)
Voorlopig zit hij nu aan de Hills U-D tot ik voor hem het juiste balans tussen de voedingsstoffen heb gevonden. Cystine is nl een essentieel aminozuur wat betekent dat het lichaam hetzelf niet aanmaakt. Hij moet dit uit de eiwitten, vlees en dergelijke, halen. Echter eiwitten met een teveel aan cystine kan niet vanwege het gendefect. Zijn urine moet ik alkalischer zien te maken, richting de 7,5 die is nu 7,0 en dat kan ik doen door buffers aan zijn voeding toe te voegen. Die buffers zijn in de vorm van groente, echter bevatten veel groentes weer veel vitamine C die de urine weer zuurder maken, en de cystine slaat juist neer in een zure tot neutrale urine.

Ik wil dus alleen maar zeggen, je hoeft je niet pietje precies aan de % te houden maar weet wel heel goed waarmee je bezig bent met Barf. Je kunt ook andere aandoeningen of te korten ontwikkelen als je bepaalde voedingsstoffen niet of nauwlijks voert.
Denk niet een beetje van dit of een beetje van dat en het is prima want gevaar is er altijd
Dat klopt. En sinds vorige week kwam mij ten ore dat veel eventuele problemen op latere leeftijd te maken hebben met een te hoog botpercentage op BARF. Voorlopig doen ze het goed op NRV en laat ik ze regelmatig testen. Juist Stanley die struviet op brok had en het op NRV ontzettend goed doet. De ene hond is de andere niet en niet elke hond neemt op dezelfde manier voedingsstoffen op. Maar volgens een 'expert' die veel van (auto)-immuunziektes en rauwe voeding af weet, is voeren volgens het prooidiermodel 'beter' dan voeren volgens de BARF-methode.
En ook in het prooidiermodel mag je groentes, zaden, kruiden etc. toevoegen, juist om te zorgen dat bv. bij mijn hond zijn urine niet TE alkalisch wordt en ik het wel erg belangrijk vind dat ze genoeg mineralen binnen krijgen. Wat zal je geschrokken zijn, joh. Echt heel veel sterkte en beterschap voor je hond. Wat voor ras heb je?
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Golden Stanley schreef: Dat klopt. En sinds vorige week kwam mij ten ore dat veel eventuele problemen op latere leeftijd te maken hebben met een te hoog botpercentage op BARF. Voorlopig doen ze het goed op NRV en laat ik ze regelmatig testen. Juist Stanley die struviet op brok had en het op NRV ontzettend goed doet. De ene hond is de andere niet en niet elke hond neemt op dezelfde manier voedingsstoffen op. Maar volgens een 'expert' die veel van (auto)-immuunziektes en rauwe voeding af weet, is voeren volgens het prooidiermodel 'beter' dan voeren volgens de BARF-methode.
En ook in het prooidiermodel mag je groentes, zaden, kruiden etc. toevoegen, juist om te zorgen dat bv. bij mijn hond zijn urine niet TE alkalisch wordt en ik het wel erg belangrijk vind dat ze genoeg mineralen binnen krijgen. Wat zal je geschrokken zijn, joh. Echt heel veel sterkte en beterschap voor je hond. Wat voor ras heb je?
Het hoge botpercentage valt nog te bezien denk ik, het is een natuurlijke calciumbron en een teveel aan natuurlijk calcium verlaat via de ontlasting het lichaam. Ik zweer nog steeds bij Barf en KVV en zal de jongste van mij (nu bijna 6 maanden) dan ook verder op laten groeien op Barf en KVV. Ze groeit veel gelijkmatiger wat weer groeipijnen voorkomt. Ook het hoge calciumgehalte in de meeste brokken is geen goed iets voor pups, het kan HD in de hand spelen bij rassen die daar gevoelig voor zijn.

Barf en KVV zijn natuurlijk nog niet zo heel erg lang een vorm van voeding voor de hond, het verloop op de langere termijn is nog niet echt bewezen. Vroeger aten de honden gewoon met de pot mee, later werd het commercieële brokken en blikvoer uitgevonden en iedereen dacht dat HET was.

Ik heb 2 Amerikaanse Bulldoggen een reu van bijna 4 en de jongste is een teefje. Een ras wat eigenlijk nog in de kinderschoenen staat qua ontwikkeling en waar veel andere rassen ingekruist zijn, om tot de hedendaagse AB te komen. Met de vele rassen kruis je er ook rasspecifieke problemen in. Zo is de cystine steen de minst voorkomende blaas of niersteen, en is deze vorm wel bekend bij de Engelse Bulldog. Idd een ras wat ingekruist is bij de Amerikaanse Bulldog.
Golden Stanley

alani schreef:
Golden Stanley schreef: Dat klopt. En sinds vorige week kwam mij ten ore dat veel eventuele problemen op latere leeftijd te maken hebben met een te hoog botpercentage op BARF. Voorlopig doen ze het goed op NRV en laat ik ze regelmatig testen. Juist Stanley die struviet op brok had en het op NRV ontzettend goed doet. De ene hond is de andere niet en niet elke hond neemt op dezelfde manier voedingsstoffen op. Maar volgens een 'expert' die veel van (auto)-immuunziektes en rauwe voeding af weet, is voeren volgens het prooidiermodel 'beter' dan voeren volgens de BARF-methode.
Het hoge botpercentage valt nog te bezien denk ik, het is een natuurlijke calciumbron en een teveel aan natuurlijk calcium verlaat via de ontlasting het lichaam. Ik zweer nog steeds bij Barf en KVV en zal de jongste van mij (nu bijna 6 maanden) dan ook verder op laten groeien op Barf en KVV. Ze groeit veel gelijkmatiger wat weer groeipijnen voorkomt. Ook het hoge calciumgehalte in de meeste brokken is geen goed iets voor pups, het kan HD in de hand spelen bij rassen die daar gevoelig voor zijn.

Dat is volgens diegene dus het misverstand over het verlaten van teveel calcium van het lichaam. De belangrijkste mineralen binden zich dan niet meer waardoor tekorten kunnen ontstaan. Zij heeft ze in haar praktijk gehad. Maar goed, ik ken ook fokkers die al jarenlang zweren bij BARF. Het is allicht beter dan brok. :denken:

Barf en KVV zijn natuurlijk nog niet zo heel erg lang een vorm van voeding voor de hond, het verloop op de langere termijn is nog niet echt bewezen. Vroeger aten de honden gewoon met de pot mee, later werd het commercieële brokken en blikvoer uitgevonden en iedereen dacht dat HET was.

Vroeger aten honden wel degelijk rauwe vleesbotten, al dan niet aangevuld met tafelresten............

Ik heb 2 Amerikaanse Bulldoggen een reu van bijna 4 en de jongste is een teefje. Een ras wat eigenlijk nog in de kinderschoenen staat qua ontwikkeling en waar veel andere rassen ingekruist zijn, om tot de hedendaagse AB te komen. Met de vele rassen kruis je er ook rasspecifieke problemen in. Zo is de cystine steen de minst voorkomende blaas of niersteen, en is deze vorm wel bekend bij de Engelse Bulldog. Idd een ras wat ingekruist is bij de Amerikaanse Bulldog.
Ik ken inmiddels wel wat honden op nierdieet, al dan niet een genenkwestie. Die kwamen van nierdieetbrokvoeding af en zijn toch weer rauw gaan voeren omdat ze het idee hadden dat het ook niet je van het was. Als je echt een nierdieet zou toepassen, zoals het is omschreven uit de rauwe voedingsboekjes, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je hond daar meer van opknapt dan van het nierdieet brokvoer.
Al hoop ik natuurlijk wel dat je hond het wel lekker gaat doen op het brokvoer en die ellende nooit meer terug komt.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Golden Stanley schreef: Ik ken inmiddels wel wat honden op nierdieet, al dan niet een genenkwestie. Die kwamen van nierdieetbrokvoeding af en zijn toch weer rauw gaan voeren omdat ze het idee hadden dat het ook niet je van het was. Als je echt een nierdieet zou toepassen, zoals het is omschreven uit de rauwe voedingsboekjes, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je hond daar meer van opknapt dan van het nierdieet brokvoer.
Al hoop ik natuurlijk wel dat je hond het wel lekker gaat doen op het brokvoer en die ellende nooit meer terug komt.
Ik ga ook verder zoeken naar de oplossing, maar het punt is gewoon dat er te weinig info is te vinden over de hoeveelheid cystine in de eiwitten. De DA zegt heel makkelijk een eiwitbeperkt dieet, maar het is niet het eiwit maar het aminozuur cystine of methonine in de eiwitten wat beperkt moet worden, of gebufferd moet worden. Daarbij moet de urine alkalischer gemaakt worden. In de boekjes van Dhont schijnt daar informatie over te bestaan, alleen worden die niet meer uitgegeven en moet je net mazzel hebben als je daar tegen aan loopt. Mijn eigen DA is best wel Pro vers al geeft hij eerlijk toe dat hij er te weinig vanaf weet om me daarin bij te kunnen staan. Hij raade me aan om contact op te nemen met de dierenfaculteit Utrecht, het probleem uit te leggen en hij zei er ook bij dat hun het misschien als een uitdaging zien om mee te helpen aan het menu.
We denken gewoon verder, en voorlopig zit hij aan de brok, hij kijkt er met lange tanden naar zo van is that it :N: Maar ja die operatie en de schrik van 2 weken geleden willen we hem ook besparen
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
alani schreef:

Dat is volgens diegene dus het misverstand over het verlaten van teveel calcium van het lichaam. De belangrijkste mineralen binden zich dan niet meer waardoor tekorten kunnen ontstaan. Zij heeft ze in haar praktijk gehad. Maar goed, ik ken ook fokkers die al jarenlang zweren bij BARF. Het is allicht beter dan brok. :denken:

Vroeger aten honden wel degelijk rauwe vleesbotten, al dan niet aangevuld met tafelresten............

Barf is in mijn ogen ook beter dan brok, als je kijkt naar een spijsverteringskanaal van de hond en dat van een wolf is dat zowat identiek. Ik heb nog nooit een wolg gezien met een zak brokken in zijn hol.
Voor brokken hebben honden heel veel vocht nodig om het te kunnen verteren, de sappen uit het vlees en de groente zorgen bij barf voor de vertering. Als je vergelijkt wat er bij een met brokken gevoerde hond aan ontlasting uitkomt tov een met vers gevoerde hond, zie je het verschil wat er aan brokken aan overbodig vulmateriaal ingaat. Kleur geur en smaakstoffen, je hond heeft het niet nodig, maar het zit er allemaal wel in. Kijk ook eens naar een hond van zo rond de 5 jaar en zie het verschil aan het gebit van een brokken en een vers gevoerde hond. De een kan zo de McCleans reclame in terwijl de ander volzit met tandsteen. Zo kan ik nog wel ff doorgaan :wink:

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een bericht over dat het natuurlijke calcium het lichaam niet voldoende zou verlaten. Heb je het ergens gelezen of gehoord ? Als je het gelezen hebt weet je nog waar en heb je dan misschien een link ?
bri
Zeer actief

alani schreef:. Zijn urine moet ik alkalischer zien te maken, richting de 7,5 die is nu 7,0 en dat kan ik doen door buffers aan zijn voeding toe te voegen. Die buffers zijn in de vorm van groente, echter bevatten veel groentes weer veel vitamine C die de urine weer zuurder maken, en de cystine slaat juist neer in een zure tot neutrale urine.
wat voor soort groentes zou je aanbevelen?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik had inderdaad, ook het tegendeel begrepen, dat natuurlijk calcium uit botten het lichaam makkelijker verlaat :19:
dus ik lees met spanning mee :wink:
bri
Zeer actief

is het ook niet zo dat de zin: baat het niet dan schaadt het niet,
is achterhaald?er is toch wel degelijk bewijs (bij mensen) dat een teveel aan bepaalde vit. en min. wel degelijk schadelijk kunnen zijn..
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

alles heeft invloed op elkaar, maar ik denk dat de samenstelling van de vitamines , de doorslag geven.
We hebben het nu over calcium, de meest toegevoegde calcium is calcium carbonaat(schoolbord krijt) word slecht op genomen :19:
Ik heb een laag calcium spiegel in mijn lijf, en als ik het echt wil aanvullen, ga ik op zoek naar andere calciumbronnen; calcium citraat, calcium nitraat, calcium sulfaat(doe maar een gooi)

deze 3 worden, allebei veel makkelijker opgenoemen, die wil dus iets zeggen over de biologische beschikbaarheid, van voedings stoffen, en voedingssupplementen :19:
dus ook diegene die in voeding wordt gebruikt, als je je daarin gaat verdiepen, dan zul je zien de vorm wordt wel vermeld op de zak, maar je gaat er toch iets anders naar kijken :19:

calcium carbonaat, word ook slecht uitgescheiden, en opgeslagen in het lichaam(en dat zal bij honden ook wel zo zijn :19:weet het alleen niet 100% zeker )
Golden Stanley

alani schreef:
Golden Stanley schreef:
alani schreef:

Barf is in mijn ogen ook beter dan brok, als je kijkt naar een spijsverteringskanaal van de hond en dat van een wolf is dat zowat identiek. Ik heb nog nooit een wolg gezien met een zak brokken in zijn hol.
Voor brokken hebben honden heel veel vocht nodig om het te kunnen verteren, de sappen uit het vlees en de groente zorgen bij barf voor de vertering. Als je vergelijkt wat er bij een met brokken gevoerde hond aan ontlasting uitkomt tov een met vers gevoerde hond, zie je het verschil wat er aan brokken aan overbodig vulmateriaal ingaat. Kleur geur en smaakstoffen, je hond heeft het niet nodig, maar het zit er allemaal wel in. Kijk ook eens naar een hond van zo rond de 5 jaar en zie het verschil aan het gebit van een brokken en een vers gevoerde hond. De een kan zo de McCleans reclame in terwijl de ander volzit met tandsteen. Zo kan ik nog wel ff doorgaan :wink:

Ik durf ook bijna met zekerheid te stellen dat de hoeveelheid brokgevoerde honden met nog veel meer tekorten rondlopen, dan enkel een zinktekort. Maar die eigenaren zie je vaak niet bij zo'n iemand waar ik o.a. kom.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een bericht over dat het natuurlijke calcium het lichaam niet voldoende zou verlaten. Heb je het ergens gelezen of gehoord ? Als je het gelezen hebt weet je nog waar en heb je dan misschien een link ?
http://www.lvchiron.nl/

Hieronder is de voorgeschiedenis van ons bezoek aan haar. Ik ken inmiddels al heel wat honden met auto-immuunziektes en immuniteitsproblemen die enorm opgeknapt zijn door haar ondersteuning. Ze heeft veel verstand van voeding en van homeopatische behandelmethoden. Zij staat in nauw contact met een Canadese arts die op verzoek rauwe voedingsmenu's doorberekend aan de hand van bloedonderzoek etc. Weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat, maar voor het ziektebeeld van jouw hond lijkt me dat je daar verder mee zou komen, dan bv. het nierdieet wat je nu voorgeschreven hebt gekregen. Want immers is elke hond anders en weten we van de meeste nierdieetvoeren dat het 1 wordt opgeheven en het andere wordt veroorzaakt. Misschien heb je iets aan deze info. Ik ben nog lang niet klaar bij Leida en zit nog te wachten op de doorberekening van het 'menu' van mijn honden. Zo op het eerste oog was ze blij verrast met het volgen van de theorie van Lonsdale met 10% bot. Als ik de uitslag krijg doorgemaild, dan wil ik haar aansluitend al die vragen voorleggen.

Stanley heeft al een tijdje last van jeuk onder zijn kin, wangen en nek en het ziet er wat geïrriteerd uit daar. Dacht zelf dat het door het onkruid kwam waar hij dagelijks doorheen stiert en gelukkig vond ook zij dat de voeding niet de oorzaak was.
Zij heeft gemeten dat Stanley een vervuilde lever heeft wat te wijten kan zijn aan het enten van de Weil (2006 de laatste met 6 weken daarvoor Puppy DP). Hier dus zowieso geen entingen meer, ook al kregen ze gepaste deelentingen. Da's al een hele opluchting voor Stanley zijn immuunsysteem maar daar was ik natuurlijk al achter. Leida gaf hetzelfde advies deze hond nooit meer te laten enten en alleen nog te titeren bij twijfel.
Zij zegt, je kan nog zoveel immuunversterking toedienen als je wilt, er moet eerst iets uit voordat je dat kan opbouwen. Dus nu heb ik een homeopatisch goedje meegekregen wat zijn lever en andere organen schoonmaakt en over een maand weer een vervolgbehandeling en meting. Net zolang tot de lever schoon is.
Ook kwam uit de metingen dat met name zijn nieren en dikke darm sterk zijn. En dan is er een of andere rekenmethode wat meet of een uitslag van zo'n meting voedselgerelateerd is of door andere zaken wordt beïnvloed.

Ook heeft hij laser-accupunctuur gehad op bepaalde drukpunten, die moeten zorgen dat het ontgiften sneller afvloeit.

De voeding heeft ze nog niet berekend, dat doet ze van het weekend. Zij is niet bang voor vitaminetekort uit rauwe voeding, wel mineralen als zink en ijzer. En de opnames van mineralen verschilt volgens haar per hond en is afhankelijk van de hoeveelheid calcium en de hoeveelheid opneembare zink. Als dat niet in balans is, kun je mineralentekort krijgen. Daarom is zij ook niet zo'n voorstander van BARF en wel van het prooidiermodel met max. 10% bot. Zij is wel voorstander van toevoegingen uit de 'overige' om de tekorten uit de industriedieren mee op te vangen. Alles valt en staat volgens haar met hoe het 'prooidier' is gehouden en gevoerd. En als je enkel industrievlees voert, zitten daar vaak tekorten in die op te vangen zijn met 'overig' zoals ik het nu geef. Vandaar dat ook zij voorstander is met het voeren van zoveel als mogelijk wild en biologisch gehouden vee, waarbij afwisseling belangrijk is. Maar dan nog is het niet gezegd dat je daarmee mineralentekort kan voorkomen. Dat is afhankelijk per hond en daarom moeilijk te 'onderzoeken' dat als je rauw voert je wel of niet goed in balans zit.
Mijn mening is dat ik het met het laatste absoluut niet eens ben. Temeer omdat de meeste mineralen- en vitaminentekorten ontstaan door het geven van brokvoeding.

Volgende week krijg ik de uitslag van het 'menu' door en over een maand moeten we weer terug voor de volgende meting.

Was een interessante ervaring en is zeker iemand met veel kennis van zaken, aangezien ze al heel veel honden die op rauwe voeding staan in behandeling heeft. Niet vanwege de rauwe voeding, maar uiteraard voor allerhande problemen. Wilde het gewoon met jullie delen.
Golden Stanley

loving bulls schreef:ik had inderdaad, ook het tegendeel begrepen, dat natuurlijk calcium uit botten het lichaam makkelijker verlaat :19:
dus ik lees met spanning mee :wink:
Het gaat er niet om dat teveel calcium uit botten niet makkelijk kan worden uitgescheiden, maar.............let op......dat belangrijke mineralen als zink, ijzer en jodium (maar m.n. zink) hierdoor niet makkelijk door het lichaam worden opgenomen en zich laten binden met het overschot aan calcium wat wordt uitgescheiden. Het wordt omgezet in 'zepen'.
En met name op oudere leeftijd kan dit problemen veroorzaken.

Dat soort kwesties en nog veel meer wil ik dadelijk nog verder doorvragen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”