Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oren schoonmaken

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Oren schoonmaken

Ongelezen bericht door Tamara. »

Tot op heden heb ik Bowie haar oren nog nooit schoongemaakt. Het was nooit nodig :wink: Maar nu zit er toch wat meer oorsmeer in haar oren dan normaal. Geen grote dikke brokken ( :N: :mrgreen: ) maar op sommige plekjes begint het wel íets op te hopen.

Omdat ik dit nog nooit heb gedaan en ik met dit soort dingen erg voorzichtig ben, ben ik benieuwd hoe je dit het beste kan schoonmaken.

Oorcleaner van een bepaald merk? Of met een tissue en dan zachtjes langs de flappers?
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Re: Oren schoonmaken

Ongelezen bericht door Shibby »

Tamara en Bowie schreef:Tot op heden heb ik Bowie haar oren nog nooit schoongemaakt. Het was nooit nodig :wink: Maar nu zit er toch wat meer oorsmeer in haar oren dan normaal. Geen grote dikke brokken ( :N: :mrgreen: ) maar op sommige plekjes begint het wel íets op te hopen.

Omdat ik dit nog nooit heb gedaan en ik met dit soort dingen erg voorzichtig ben, ben ik benieuwd hoe je dit het beste kan schoonmaken.
Hé, hier is het gewoon precies hetzelfde verhaal dus ik ga dit topic even in de gaten houden :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Een drupje olie erin en verder niets doen kan al aardig helpen. Het lost het oorsemeer op zodat het er zo uit kan.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Hutsje schreef:Een drupje olie erin en verder niets doen kan al aardig helpen. Het lost het oorsemeer op zodat het er zo uit kan.
Kan dat met zonnebloemolie? Een drupje in de gehoorgang doen of liever een ietsiepietsie olie langs de binnenkant van het oor smeren?
Hutsje
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Hutsje schreef:Een drupje olie erin en verder niets doen kan al aardig helpen. Het lost het oorsemeer op zodat het er zo uit kan.
Kan dat met zonnebloemolie? Een drupje in de gehoorgang doen of liever een ietsiepietsie olie langs de binnenkant van het oor smeren?
Ja hoor, de olie maakt niet zo veel uit. Het kan ook met Olijf( :mrgreen: )olie. Gewoon laten vallen in de gehoorgang.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Hutsje schreef:Het kan ook met Olijf( :mrgreen: )olie. Gewoon laten vallen in de gehoorgang.
Ik denk dat de (Olijf)olie bij jou straks niet aan te slepen is :mrgreen:
Oren van meterslang die níet werken :smile2:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik gebruik AST oorreiniger.
In elk oor een spriets reiniger en lekker de oren masseren bij de ooraanzet (gaat lekker soppen dan :mrgreen: )
Daarna de hond even met rust laten, dan gaat hij met zijn kop schudden.
(dus doe dat niet in de buurt van je nieuwe gordijnen of bankstel :wink: )
Als hij uitgeschud is, de oorschelp, waar dan meestal nog het een en ander te zien is, schoonmaken met een wattenschijfje (dus géén wattenstaafjes gebruiken!!!).
De honden vinden het meestal geen feestje, maar het is zo gebeurd. En het uitvegen van de oorschelp is meestal geen probleem.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Ja hoor, de olie maakt niet zo veel uit. Het kan ook met Olijf( :mrgreen: )olie. Gewoon laten vallen in de gehoorgang.
lost het dan gewoon op? Mijn oudste dober heeft altijd vreselijk smerige oren, moet ze echt om de 2 weken schoon maken met een speciale cleaner van de DA (werkt overigens super dit in tegenstelling met cleaners van de dierenwinkel)... Maar misschien is olie dan ook wel te proberen als ik dit zo lees....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Als het niet overdreven veel is zoals je zegt zou ik niet direct met oorcleaner aan de slag gaan.
Dat is vaak niet nodig, alleen als oren echt heel smerig zijn.

Je kunt het ook gewoon met een vochtige tissue /wattenschijfje o.i.d. schoonmaken.
Dat is vaak al voldoende.

Een klein beetje olie kan ook geen kwaad maar als het niet echt veel is, is een vochtige tissue/of wattenschijfje voldoende.

Oorsmeer bovenin de oorschelp is 'vuil' wat van onderuit het oor naar boven komt 'gekropen'.
Gezonde oren zijn natuurlijk zelfreinigend.
Als je reiniger o.i.d. in een gezond oor doet betekent dat meestal dat je dat dan regelmatig zal moeten blijven doen.
De reiniger of andere middelen laat nl ook weer resten achter diep in het oor wat ook weer naar boven moet.
Gevolg is dan dat het oor op den duur meer oorsmeer gaat produceren om die resten eruit te krijgen waardoor je vaker met de reiniger aan de slag moet gaan.

Pff ik ben zo slecht in uitleggen :roll: :mrgreen:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik gebruik Otoclean (verkrijgbaar bij DA en DSZ) of de Puur Oor van Puur Natuur.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

We zijn hier erg tevreden over de oorcleaner van VSM prodier :ok:
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

ranetje schreef:Ik gebruik AST oorreiniger.
In elk oor een spriets reiniger en lekker de oren masseren bij de ooraanzet (gaat lekker soppen dan :mrgreen: )
Daarna de hond even met rust laten, dan gaat hij met zijn kop schudden.
(dus doe dat niet in de buurt van je nieuwe gordijnen of bankstel :wink: )
Als hij uitgeschud is, de oorschelp, waar dan meestal nog het een en ander te zien is, schoonmaken met een wattenschijfje (dus géén wattenstaafjes gebruiken!!!).
De honden vinden het meestal geen feestje, maar het is zo gebeurd. En het uitvegen van de oorschelp is meestal geen probleem.
Zo doe ik het ook werkt perfect, ik doe het meestal even buiten
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb oorcleaner van Virbac. Vind ik erg goed werken. Hiervoor had ik otoclean maar behalve dat dat een godsvermogen kost vond ik het ook geen fijn spul. Jips oren werden er heel vettig van waar weer allemaal vuil aan bleef hangen. Dat is bij dit spul niet. Jip heeft best gevoelige oren (zijn al een keer ontstoken geweest :-S) maar nu ik het regelmatig schoonmaak met dit spul gaat het prima :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hercujess schreef:Ik gebruik Otoclean (verkrijgbaar bij DA en DSZ) of de Puur Oor van Puur Natuur.
ik gebruik dit ook :ok: werkt uitstekend :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Suuz schreef:Als het niet overdreven veel is zoals je zegt zou ik niet direct met oorcleaner aan de slag gaan.
Dat is vaak niet nodig, alleen als oren echt heel smerig zijn.

Je kunt het ook gewoon met een vochtige tissue /wattenschijfje o.i.d. schoonmaken.
Dat is vaak al voldoende.

Een klein beetje olie kan ook geen kwaad maar als het niet echt veel is, is een vochtige tissue/of wattenschijfje voldoende.

Oorsmeer bovenin de oorschelp is 'vuil' wat van onderuit het oor naar boven komt 'gekropen'.
Gezonde oren zijn natuurlijk zelfreinigend.
Als je reiniger o.i.d. in een gezond oor doet betekent dat meestal dat je dat dan regelmatig zal moeten blijven doen.
De reiniger of andere middelen laat nl ook weer resten achter diep in het oor wat ook weer naar boven moet.
Gevolg is dan dat het oor op den duur meer oorsmeer gaat produceren om die resten eruit te krijgen waardoor je vaker met de reiniger aan de slag moet gaan.

Pff ik ben zo slecht in uitleggen :roll: :mrgreen:
ik vind je heel goed in uitleggen - ben het er iig helemaal mee eens :ok: .
Ik heb idd ook 'geleerd' om niet met allerlei goedjes aan de gang te gaan als de oren gewoon gezond zijn. Zo eens in het kwartaal wrijf ik met een nat doekje over de oorschelp en ga met m'n vinger plus doekje de gehoorgang in. Beetje draaien en klaar is kees.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Hutsje schreef:Het kan ook met Olijf( :mrgreen: )olie. Gewoon laten vallen in de gehoorgang.
Ik denk dat de (Olijf)olie bij jou straks niet aan te slepen is :mrgreen:
Oren van meterslang die níet werken :smile2:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

malinois schreef:
Hutsje schreef:
Tamara en Bowie schreef:
lost het dan gewoon op? Mijn oudste dober heeft altijd vreselijk smerige oren, moet ze echt om de 2 weken schoon maken met een speciale cleaner van de DA (werkt overigens super dit in tegenstelling met cleaners van de dierenwinkel)... Maar misschien is olie dan ook wel te proberen als ik dit zo lees....
Yep. Als ze echt heel smerig zijn maak ik een mengsel van olie met lavendel druppels en teatree en maak ze daarmee schoon.
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

Die van mij hebben gelukkig altijd schone oren. In het verleden heb ik wel eens prodier oordruppels gebruikt.

De merken waar ik veel goeds over hoor zijn:
- prodier
- epi-otic
- leo oorcleaner
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

malinois schreef:
hercujess schreef:Ik gebruik Otoclean (verkrijgbaar bij DA en DSZ) of de Puur Oor van Puur Natuur.
ik gebruik dit ook :ok: werkt uitstekend :ok:
Hier nog een, ik ben heel tevreden over dit spul, ik bestel het vaak mee bij diertotaalservice :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”