Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Visie van Eukanuba m.b.t. KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Visie van Eukanuba m.b.t. KVV

Ongelezen bericht door Yunyah »

Als vervolg op het "puppy op volwassen hondenvoer?" topic.

Ik heb afgelopen week een vraag gestuurd aan Eukanuba om te weten te komen wat zij van het voeren van kvv vinden op één dag per week/2 week náást de brokvoeding (er van uit gaande dat dat Eukanuba brok is). Dit heb ik gedaan omdat ik er een andere mening op na houd m.b.t. voeren dan de fokker van onze pup. Ik wilde gewoon graag weten wat het voermerk dat zij geeft van mijn visie vindt. Ik kreeg een hele uitgebreide en serieuze mail terug, wat dat betreft vind ik het keurig dat ze hier zo veel aandacht aan besteden.

Alleen de inhoud...die stond me wat tegen.
Het kwam erop neer dat het onverstandig zou zijn om een pup kvv te geven, omdat het teveel calcium zou bevatten, waardoor pups groeistuipen/groeipijnen kunnen krijgen. In principe is dat laatste waarheid, alleen...Eukanuba puppybrok bevat 1,20% calcium en Carnibest Natuur Puppy bevat 0,48% calcium.

Ik heb om deze feiten heen een mailtje geschreven, waarin ik ook uitgelegd heb dat het niet de bedoeling is en/en te geven maar of/of (dus niet brokken mengen met vleesvoer) en waarin ik gevraagd heb om aan de hand van deze gegevens haar argument uit te leggen. Ik ben erg benieuwd wat ik voor reactie krijg. Misschien heb ik het helemaal verkeerd gezien hoor, maar dit komt op mij erg onlogisch over.

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
Yunyah
Zeer actief

Daar heb ik wel aan gedacht maar het gaat hier om privé correspondentie van iemand aan mij, dus dat leek me niet echt netjes.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Het ligt niet alleen aan de hoeveelheid calcium maar ook aan de vorm. Kunstmatige calcium zoals die in brok en bepaalde kvv merken als Smuldier en AHV gebruikt worden worden altijd opgenomen in het lichaam. Van natuurlijke calcium, dus in de vorm van bot, al dan niet gemalen wordt het teveel uitgescheiden, net als een teveel aan vitamines.
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief

Ik heb inmiddels een mail terug en ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben in het antwoord. Ik quote een stukje:
De voedingen voor kleine en medium grote rassen hebben inderdaad een percentage aan calcium van 1.20% per kg en de voeding voor de grote honden 0.80% per kg. Het geval is dat honden niet in percentages eten maar in grammen. Uw pup eet maar een klein aantal grammen en zal hierdoor nooit de 1.20% binnen krijgen. Wij hebben een optimaal gehalte aan calcium gebruikt. Wij kunnen u niet het verschil uitleggen wat betreft de Carnibest voeding omdat wij niet weten waar deze uit is samengesteld.
Oftewel, als ik mijn hond laten we zeggen 100 gram voer geef van Eukanuba, wat een calciumgehalte van 1,20% heeft, dan krijgt hij geen 1,20% calcium binnen? :denken: Het lijkt mij dan 1,20% áltijd 1,20% is, of het nu 1 gram of 1 kilo is, daarvoor is het een percentage.

Ik heb overigens na 3x mailen nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag, alleen 3x het advies om hun voeding te geven en allerlei uitleg over hun voeding. Alleen daar vroeg ik niet om... Dus ik heb het maar opgegeven, vrees dat er altijd omheen gedraaid blijft worden hoe ik het ook formuleer...dat vind ik wel jammer. Zoals je ziet in de quote wordt er gezegd dat ze het verschil met Carnibest niet kunnen uitleggen. Nee, dat kan ik zelf ook wel :roll: daar ging het dus niet om.

Kan iemand mij misschien iets wijzer maken m.b.t. calciumgehalte?
Hoeveel moet een pup minstens krijgen en hoeveel maximaal? Of zijn daar geen normen voor?

En mijn oorspronkelijke vraag: Ik zie/hoor vaak het advies om honden al vanaf jonge leeftijd náást de brok (als je die dus geeft) eens per 2 weken een dagje vleesvoeding te geven met vuile pens, omdat dit de darmflora zou stimuleren/opbouwen. Is het geschikt om dit aan puppen te geven? Op alle sites die ik tot nu toe bezocht heb voor informatie wordt beweerd van wel.
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Jammer dat je van hun verder geen antwoord hebt gekregen.
Ga je wel carnibest erbij geven?
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Hoi Yunyah,

Ik barf met mijn 2 honden en ben me er een beetje in gaan verdiepen toen een bevriende fokker met haar pups over wilde stappen op carnibest.
Zij heeft het helemaal laten uitzoeken door haat dierenarts en die heeft laten weten dat carnibest een prima uitgebalanceerde maaltijd vormt voor de pups.
Ik ben zelf altijd van mening dat brokken voor de meeste honden geen kwaad kunnen maar echt goed kan het nooit zijn, een hond die tandsteen moet laten verwijderen bij de dierenarts bijvoorbeeld, ik vind het een giller :eek: (dat ernorme gebit zit er niet in om omabrokjes op te kauwen is mijn mening)

Dus als je van mening bent dat je graag vers wilt gaan voeren dan zou ik zonder zorgen op carnibest overstappen (van dat merk weet ik het namelijk zeker..) Om helemaal te barfen moet je het echt heel goed uitzoeken.
En je zou bijvoorbeel 4 dagen carnibest en 3 dagen brok kunnen doen om maar wat te noemen.

Als je meer wilt weten zou ik je www.barfplaats.nl willen adviseren daar zitten mensen met echt veeeeeel meer kennis dan ik heb. Gewoon je vraag plaatsen en je krijgt binnen een dag antwoord.

succes met je leuke pup en het kiezen van een goede voeding.

groetjes Nicole
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Geef pup gewoon lekker Carnisbest erbij twee dagen in de week zou ik zeggen. Ikzelf zou helemaal vers vlees voeren. Buffy kreeg ' savonds Rodi, dus 1 maaltijd van de drie, maar ik zou nu helemaal vers vlees geven,ook al is het best prijzig met een pup.

Bij Eukanuba weten ze echt helemaal niets van vers vlees voeren, dat zie je wel aan die domme brief die je terugkreeg.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Yunyah schreef:Is het geschikt om dit aan puppen te geven? Op alle sites die ik tot nu toe bezocht heb voor informatie wordt beweerd van wel.
Vuile pens is prima en dat verteren ze ook goed. Het is eigenlijk al wel duidelijk: met brokken moet je allemaal langzaam afbouwen en het andere voer opbowuwen, bij vers vlees kieper je gewoon alles door elkaar en ze hebben prima stevige ontlasting.

Ik weet niet wat jouw fokker zegt, de mijne zwoer bij brokken van een bepaald merk, maar het is toch jouw hond verder. Hij krijgt de beste start met vers vlees daar ben ik van overtuigd, Ik hoef alleen maar naar het verschil in vacht te kijken van toen ze met brok gevoerd werd of met vers.

Het is een hond, een jager, welke jager eet er nu brokken. Dat is echt maar tweede keus en vooral gemakkelijk voor de mens. Zou jij graag brokken eten waar "alles " inzat en verder niks. Zou jij dat je kinderen geven?

Anne
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Weten jullie hoe de calcium (verhouding) is bij Energique en Duck?

Ik geef mijn hond wel eens gerookte bot, da's eigenlijk ook weer niet goed? Zijn tanden blijven wel heeeel mooi ervan.
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Als je KVV met brok wilt vergelijken moet je het eerst omrekenen naar droge stof.
1,2 % in brokken (20 % water) kan je dus niet zomaar vergelijken met de 0,48% van Carnibest (80%? water)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”