Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgeven na ontworming/ontvlooiing?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Overgeven na ontworming/ontvlooiing?

Ongelezen bericht door Yunyah »

Vanavond heb ik Suus ontvlooid én ontwormd, beide met Exil product.
En nu heeft ze haar voer compleet overgegeven. Daarmee dus ook het ontwormingsmiddel, dus dat heb ik nogmaals gegeven in een nieuwe portie voer (ongeveer een uur na het braken). Nu vraag ik me alleen af of het kotsen van het wormmiddel komt of van het vlooienmiddel.

Op de ontwormtabletten staat namelijk niets over bijwerkingen.
Maar op de ontvlooing (ook tegen teken) staat, ik citeer:
Bijwerkingen
Lokale irritatie op de plaats van toediening. In voorkomend geval de hond met een shampoo op basis van detergent wassen en een dierenarts raadplegen. Overgevoeligheid, spiertrillingen, ataxie, braken, convulsies, regelmatig terugkerende spiertrekkingen.

Ik vraag me nu dus af of je alleen de DA moet raadplegen bij die irritatie, of ook bij die andere dingen. Dat staat er dus niet bij. Misschien heeft ze dus niet gebraakt van de ontworming maar van de ontvlooiing, maar misschien ook andersom of zelfs van de hitte? Ik heb deze keer een ander middel gebruikt dan anders, maar ik gebruik eigenlijk zelden hetzelfde wormmiddel (i.v.m. eventuele gewenning) en ze heeft hiervoor nooit problemen gehad ermee.

Is het erg als de hond moet overgeven hiervan?
Ik ga maandag sowieso naar de DA trouwens, maar het leek me verstandig het alvast te vragen.
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Honden geven wel vaker over.
Op zich hoeft dat helemaal niet erg te zijn zeker als het maar bij één keertje blijft.

Het kan wel zijn dat het behandelen tegen vlooien èn tegelijk tegen wormen wat te veel van het goede is geweest. Dat zou ik niet weer tegelijk doen.
Let wel goed op de hond en als het braken blijft en de hond toont sloom, zou ik toch even de DA bellen en niet wachten tot maandag.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yunyah
Zeer actief

ranetje schreef:Let wel goed op de hond en als het braken blijft en de hond toont sloom, zou ik toch even de DA bellen en niet wachten tot maandag.
Want wat is er dan aan de hand?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Yunyah schreef:
ranetje schreef:Let wel goed op de hond en als het braken blijft en de hond toont sloom, zou ik toch even de DA bellen en niet wachten tot maandag.
Want wat is er dan aan de hand?
Misschien niets :wink:
Maar met dit warme weer en veelbraken kunnen honden ook uitdrogen net als mensen.
Het kan ook zijn dat de DA haar even moet controleren omdat zij verkeerd reageert op de combinatie van de behandeling.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn vorige hond moest altijd overgeven van welk ontwormingsmiddel dan ook ...... als er drie uur tussen inname en overgeven zat, kon ik ervan uitgaan dat het middel wel opgenomen was en het dus niet nogmaals moest geven.
Overgeven na toediening ontwormingsmiddel heb ik trouwens wel vaker gehoord.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
keessie
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door keessie »

Het zal geen kwaad kunnen in de zin dat je nu stante pé naar de DA moet rennen. Maar gezien het weer en gezien de twee medicaties in een ander middel is het verklaarbaar. Even in de gaten houden wat betreft alertheid en vochtopname. Ik zou het voortaan geven in een wat betere conditie wat betreft de weersomstandigheden. En ik ontworm alleen ,ik heb geen ontvlooiingsmiddel nodig omdat Kees het enigste huisdier is in huis maar ik zou zeker overwegen om deze niet tegelijk te doen.
En ik hou het altijd bij 1 merk,ik snap het niet zo goed van de gewenning want dat is mij nog nooit opgevallen.
Yunyah
Zeer actief

flatcoat schreef:als er drie uur tussen inname en overgeven zat, kon ik ervan uitgaan dat het middel wel opgenomen was en het dus niet nogmaals moest geven.
Er zat nu anderhalf tussen ongeveer en dat leek mij toch niet voldoende, gezien het eten ook nog volledig onverteerd was.
keessie schreef:En ik ontworm alleen ,ik heb geen ontvlooiingsmiddel nodig omdat Kees het enigste huisdier is in huis maar ik zou zeker overwegen om deze niet tegelijk te doen.
Ik ontvlooi normaal gesproken ook niet zo vaak als ze zeggen dat nodig is, omdat Suus hier ook enige huisdier is en ze toch bijna nooit met andere honden in aanraking komt. Maar nu is het zomer en dan gebruik ik een middel tegen teken. Vorig jaar zo'n band, maar die stonk vreselijk. Dit jaar eerst Scalibor band, maar daar kreeg ze erg jeuk van. Er stond op de verpakking dat dat normaal is en dat je hem dan 2 dagen af moet doen maar dat durfde ik niet aan. Ik vind zo'n band ook best onhandig i.v.m. dat je hem niet aan mag raken. Dus had ik nu drupjes gekocht van Exil Tick Off.
En ik hou het altijd bij 1 merk,ik snap het niet zo goed van de gewenning want dat is mij nog nooit opgevallen.
Ik weet ook niet of dit bij honden zo is en het hoeft met de moderne ontworming ook niet zo te zijn. Maar dat heb ik overgehouden van mijn paarden, want bij paarden kan van sommige (ook niet alle meer) ontwormingsmiddelen bij veelvuldig gebruik resistentie ontstaan. En dan wordt je paard niet goed ontwormd, dus ik gebruik elke keer een ander middel, of 2x het ene en dan 2x het andere.

Ik houd haar even in de gaten. Ze heeft niet meer gebraakt. Wel vele gedronken, maar het is natuurlijk ook loeiheet. Ik had het ook niet tegelijk moeten doen, maar het was beide nodig en ik dacht dat het zou afkoelen...er as onweer enzo voorspeld...uiteindelijk niet gekomen dus. Maar volgende keer in ieder geval weer gescheiden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Baco werd ook heel ziek van exil, en van nog veel meer middelen, ik ontworm hem nu met flubenol, smakelijke tebletten, en hij eet ze zelf op,

en het zijn twee dagen, kan een nadeel zijn maar de dosis is dus verspreid, en daar word hij dus niet ziek van :19:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

mijn hond gaf ook wel eens over na , ik geloof Pronton, alleen tegen wormen, nu gebruik ik ook Exil , ( ook weer alleen tegen wormen, tegen vlooien krijgt hij Frontline), maar de Da heeft wel gezegd toen na het eten , dus niet tijdens het eten.
Misschien moet je even wachten tot er wat gegeten is , en dàn het geven.

Gewoon in de keel , of met een stukje kaas of zo.
Dat heeft nu wel geholpen bij mijn hond.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Een hond tegelijkertijd ontwormen EN ontvlooien is vragen om problemen.
Nooit tegelijkertijd doen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Volgens mij las ik gisteravond dat je hond heeft overgegeven in de auto.
Je hebt dus eigenlijk een aantal zaken achter elkaar gedaan:eten gegeven,in de auto gezet,onvlooid en ontwormd.
Dat alles bij elkaar lijkt mij een beetje te veel van het goede geweest te zijn.Ik ontvlooi en ontworm sowieso al weinig maar als ik het doe zorg ik dat er 10 dagen tussen zitten;volgens mij wordt dat ook op verpakkingen aangeraden.
Samen met dat bloedhete weer is het allemaal gewoon geen goede combi geweest.Hoe is het nu met haar?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

Die exil levert bij meer honden problemen op.
Dat kan jouw hond misschien ook niet goed verdragen?
Frontline werkt ook. Als je het maar goed aanbrengt. :wink:
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief

marian* schreef:Je hebt dus eigenlijk een aantal zaken achter elkaar gedaan:eten gegeven,in de auto gezet,onvlooid en ontwormd.
Ja, ze heeft eerst vlooiendruppels gehad om ongeveer 6 uur 's middags.
Daarna om half 8 eten met verpulverde tabletten tegen wormen erin.
Toen om 9 uur zijn we met de auto weg gegaan, het zal tegen half 10 zijn dat ze moest overgeven (ik dacht anderhalf, maar was dus 2 uur).

Normaal kan ze overigens heel goed tegen autorijden, maar misschien inderdaad de combinatie en de hitte erbij.
maar als ik het doe zorg ik dat er 10 dagen tussen zitten;volgens mij wordt dat ook op verpakkingen aangeraden.
Op de verpakking staat daar dus niks over. Ik heb beide bijsluiters meerdere keren doorgelezen. En dat terwijl het hetzelfde merk is. Ik was er ook niet vanuit gegaan dat de ontvlooiing zo heftig zou zijn, omdat dat op de vacht is en niet inwendig. Verkeerd ingeschat...

Op de verpakking van de ontworming staat ook dat je de tabletten in de mond of in het eten moet geven. Er staat niets over voor of na het eten. Ik ging er dus vanuit dat de tabletten ín het eten goed waren, omdat dat dus voorgeschreven staat. Suus wil ze sowieso niet uit de hand, als ik ze in haar keel leg wacht ze net zo lang tot ze ze uit kan kotsen. Een brokje daarna wil ze niet :roll: dus ik geef het eigenlijk altijd 'verpakt', in het avondeten of in een stukje brood ofzo.

Het gaat nu prima met haar. Niet meer overgegeven en ze gedraagt zich normaal. Ietsje slomer, maar dat is de hitte neem ik aan...het is hier 30 graden in de kamer :(: Ze wilde maar al te graag een Denta Stix zonet dus met de eetlust zit het wel goed. Ik houd haar wel even in de gaten, maar het lijkt goed te gaan.
Ik zal het volgende keer in ieder geval niet tegelijk doen, maar nu kwam het zo uit vanwege de komst van de pup (dan kunnen ze in vervolg tegelijk) en ik had er gewoon niet bij stilgestaan dat die dingen zo'n invloed op elkaar konden hebben. Als dat op de verpakking had gestaan had ik me er ook zeker aan gehouden!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gelukkig dat het weer goed gaat met haar :ok:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Zonder vervelend te willen zijn: had Suus wormen of ontworm je preventief? Als ik hier vermoed dat een van de honden een wormbesmetting heeft, breng ik eerst wat ontlasting naar de da om na te laten kijken of mijn vermoeden juist is. Wordt er een besmetting aangetroffen dán ontworm ik pas. Zo voorkom je dat er onnodig troep in je hond verdwijnt. Zeker bij een wat ouder hondje zou ik erg oppassen met dit soort middelen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alma2 schreef:Zonder vervelend te willen zijn: had Suus wormen of ontworm je preventief? Als ik hier vermoed dat een van de honden een wormbesmetting heeft, breng ik eerst wat ontlasting naar de da om na te laten kijken of mijn vermoeden juist is. Wordt er een besmetting aangetroffen dán ontworm ik pas. Zo voorkom je dat er onnodig troep in je hond verdwijnt. Zeker bij een wat ouder hondje zou ik erg oppassen met dit soort middelen.
Ben ik helemaal met je eens :ok:
Dierenartsen adviseren tegenwoordig drie keer per jaar te ontwormen. Ik zie dat ook niet zitten.
Hier wordt ook alleen ontwormd als de hond wormen heeft :wink:
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief

Ik ontworm wel preventief (zowel hond als paard) want ik heb met paarden wel eens meegemaakt wat voor ellende je kunt krijgen als er eenmaal een besmetting is.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Yunyah schreef:Ik ontworm wel preventief (zowel hond als paard) want ik heb met paarden wel eens meegemaakt wat voor ellende je kunt krijgen als er eenmaal een besmetting is.
Een paard met een wormbesmetting is heel wat anders. Paarden krijgen eitjes ook dagelijks (zeker in de wei) met grazen binnen. Bij een hond is ontwormen als er een besmetting is aangetoond nog vroeg genoeg (wel geregeld ontlasting zelf nakijken en bij twijfel even na laten kijken).
Nogmaals ik zeg het niet om vervelend te doen, maar ik ben van preventief ontwormen bij honden teruggekomen nadat mijn oude JR-etje (was toen 12 jaar) juist van het ontwormmiddel doodziek werd!
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Een van mijn hondjes moet van de meeste ontwormmiddelen ook altijd spugen. Vaste prik hier. Het enige waar hij geen last van heeft is granulaat van Beaphar. Dat zijn korreltjes die je door het voer mag mengen. Dat blijft er wel in...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”