Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onwillekeurig hoofdschudden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Neosis
Vaste gebruiker

Onwillekeurig hoofdschudden

Ongelezen bericht door Neosis »

Onlangs hebben we een vreemd medisch voorval meegemaakt met onze Engelse Bulldog Belle. Omdat dit voorval meerdere hondeneigenaren kan treffen plaatsen we het niet alleen op onze website maar ook op dit forum.

Een vreemd voorval
Maandagavond zitten we samen met onze honden te genieten van de laatste paar uurtjes van het Pinksterweekend. Terwijl een saaie film aan ons voorbij trekt loopt onze Bulldog Belle wat ongedurig rond. Blijkbaar kan ze haar draai deze avond niet helemaal vinden. Uiteindelijk ploft ze wat ongemakkelijk naast Aafke neer op de bank.

Enige tijd later zegt Aafke plotseling: ‘Wat doet Belle raar. Moet je zien jôh! Ze is helemaal aan het trillen.’ Inderdaad, wat is dit nu? Belle staart ons aan terwijl haar kop hevig op en neer schudt. ‘Het lijkt wel een soort lichte epilepsie’ geef ik aan.

We besluiten haar voorzichtig op de grond te zetten en haar zo min mogelijk te prikkelen om zo haar toestand niet te laten verergeren. De rust bewaren bij vreemde voorvallen is altijd het eerste devies!
Onwillekeurig knikt Belle’s koppie op en neer. Het is een merkwaardig en ongemakkelijk gezicht. Tegelijkertijd is ze volledig bij kennis en loopt ze zelfs wat doelloos door de woonkamer.

Meteen op scherp gezet door de situatie nemen we de tijd op om te zien hoe lang de toestand duurt. Onderwijl blijkt dat Belle in staat is het hoofdschudden zelf te onderdrukken. Zodra ze zich namelijk focust op iets in de omgeving stopt het hoofdschudden even om vervolgens weer in alle hevigheid door te gaan. Haar hangwangen flapperen op en neer terwijl de tijd langzaam verstrijkt.

Bij een hevige epilepsieaanval waarbij de hond volledig verkrampt en buiten bewustzijn is kan de situatie bij te lang aanhouden zeer schadelijk of zelfs dodelijk zijn omdat de temperatuur van een hond dan flink kan oplopen en er zuurstofgebrek in de hersenen kan ontstaan.
Deze aanval is duidelijk niet levensbedreigend en we besluiten daarom rustig af te wachten.

Na ongeveer een kwartier stopt Belle met hoofdschudden. Inmiddels is ze in haar mand beland waar ze rustig gaat liggen alsof er niets is gebeurd. Ook onze Bullmastiff Bo heeft de hele commotie volstrekt onverschillig over zich heen laten komen.

Diezelfde avond herhaalt het voorval zich nog eenmaal. Ditmaal duurt de aanval zo’n 10 minuten.
Ik besluit daarop om toch maar eens in de telefoon te klimmen en onze bevriende dierenarts te bellen om te kijken wat hij er van vindt. Tijdens het telefoongesprek worden we niet veel wijzer en we besluiten dan ook de boel maar eens nader te gaan onderzoeken, direct na het reguliere dierenspreekuur de volgende dag.

Diagnose
Uit het standaard klinische onderzoek (hart, longen, reactievermogen et cetera) blijkt geen enkele aanleiding voor het hoofdschudden. Alle lichaamsfuncties werken naar behoren.

Vervolgens dus maar een uitgebreid bloedonderzoek er tegenaan gegooid. Terwijl we in het laboratorium de analyseapparatuur het werk laten doen, duiken we ondertussen in de medische boeken.

Het bloedonderzoek toont uiteindelijk ook geen enkele afwijking dus geen ontsteking, nierfalen, te lage suikerspiegel of iets dergelijks. Sterker nog, Belle’s conditie zou menig professioneel wielrenner nog jaloers maken.

Tot slot richten we ons dan maar op de vakliteratuur en het antwoord wordt na wat speurwerk dan toch gevonden. Belle lijdt aan ‘idiopathic head tremor’ ofwel onwillekeurig hoofdschudden zonder bekende oorzaak.

Hoewel er geen directe aanleiding is, zijn er toch een aantal gegronde redenen waarom deze diagnose is gesteld.
Op de eerste plaats kan epilepsie worden uitgesloten omdat Belle zelf in staat is het hoofdschudden te onderdrukken. Verder is ze voortdurend bij bewustzijn geweest en zelfs in staat om te lopen. Dit alles is bij epilepsie niet mogelijk of op zijn minst zéér onwaarschijnlijk te noemen.
Op de tweede plaats blijkt uit het standaard klinische onderzoek én uit het bloedonderzoek geen aanleiding voor een afwijking.
Naast dit alles blijkt uit medische literatuur dat deze afwijking rastypisch is voor de Dobermann Pinscher, Boxer en Engelse Bulldog!

Dit laatste motief geeft wat ons betreft de doorslag voor de diagnose: onwillekeurig hoofdschudden zonder bekende oorzaak.

Toelichting ‘idiopathic head tremor’
Zoals gezegd is het onwillekeurig hoofdschudden zonder bekende oorzaak een rastypische afwijking van de Engelse Bulldog.

Het is belangrijk te weten dat deze aandoening op geen enkele wijze schadelijk is voor de hond. Het is zelfs de vraag in hoeverre de hond er last van heeft.

Hoewel de afwijking uitvoerig door diverse neurologen is onderzocht, blijft de oorzaak vooralsnog onbekend. Wel is het zeker dat het niets te maken heeft met een hersenaandoening zoals een tumor wat gestaafd wordt door resultaten van diverse hersenscans.

De frequentie van de aanvallen varieert sterk per hond. Aanvallen kunnen eenmalig zijn maar ook terugkeren. In geval van terugkerende aanvallen wisselt de frequentie vervolgens enorm van meerdere keren per week tot slechts eenmaal in de paar jaar.

Behandeling van een hond met idiopathic head tremor is niet mogelijk en tegelijkertijd ook niet nodig gezien het uitblijven van schadelijke effecten. Het lijkt er zelfs op dat het belangrijker is dat een dierenarts zich bekommert om de hondeneigenaar dan de hond zelf…

Wij geven er de voorkeur aan om een hond tijdens een aanval zoveel mogelijk met rust te laten. Er zijn echter ook mensen die de hond op zo’n moment juist nadrukkelijk proberen af te leiden om zo het hoofdschudden te onderdrukken. Het is niet duidelijk wat de beste werkwijze is en men zal dus op gevoel af moeten gaan in deze.

Tot slot
Met Belle gaat het uistekend en er hebben zich geen aanvallen meer voorgedaan. Hoewel het nooit leuk is om op een aandoening te stuiten zijn we blij dat epilepsie, een hersentumor of erger kan worden uitgesloten.

Mocht je deze situatie herkennen? Neem dan contact op met je dierenarts om vervolgstappen te bespreken. Trek (op basis van dit artikel) geen eigen conclusie want het kan zo maar zijn dat er een andere oorzaak is voor het gedrag van de hond.

Uiteraard staan wij open voor vragen en reacties over dit onderwerp. In dat geval verwijzen wij dan naar ons gastenboek waar u al dan niet publiekelijk uw verhaal kunt doen.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Mijn vorige bull Boetsie had daar ook last van, de 1ste x was het behoorlijk schrikken.
Bij hem is het begonnen na een operatie aan z`n voet.
Wat later bleek dat het schudden heviger werd door een bepaald soort AB waar hij allergisch voor was.
Boets is in z`n leven 2x onder narcose geweest met daaraan gekoppeld een stevige AB kuur.
Beide keren heeft hij een paar maanden daarna behoorlijk last van idiopathic head tremor gehad.
Het is niet bewezen dat hij het daadwerkelijk door de narcose en AB kuren heeft gekregen, maar het was wel duidelijk een tricker.
Neosis
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Neosis »

Nu ik deze aandoening ken ben ik eens de verschillende forums gaan afspeuren. Het komt erg vaak voor bij de Engels Bulldog! Veel mensen herkennen de genoemde symptomen.
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Neosis schreef:Nu ik deze aandoening ken ben ik eens de verschillende forums gaan afspeuren. Het komt erg vaak voor bij de Engels Bulldog! Veel mensen herkennen de genoemde symptomen.
Idd daar heb ik mijn kennis hierover ook vandaan, want mijn DA kon ook geen enkele plausibele antwoord geven.
Nadat ik er op diverse bullenfora over had gelezen, heb ik me er ook geen zorgen meer over gemaakt.
Maar het bleef wel elke x een rotgezicht om m`n bullenman zo te zien schudden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”