Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kong-recepten: snel, makkelijk en lekker!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Neosis
Vaste gebruiker

Kong-recepten: snel, makkelijk en lekker!

Ongelezen bericht door Neosis »

Ik begrijp dat veel van jullie honden hier dol zijn op de Kong. Onze Bo en Belle zijn er ook verzot op!

Hieronder tref je een aantal favoriete Kong-recepten aan van Bo en Belle. Dit zijn allemaal makkelijke en verantwoorde Kong-recepten. Er bestaan uiteraard nog véél meer Kong-recepten maar deze zijn favoriet.
Bo houdt van moeilijke Kongs en Belle juist van makkelijke. Hoe meer sterren* des te moeilijker is de Kong voor de hond om op te peuzelen.

** Super MonkeyKong: boterham pindakaas
Alweer zo'n makkelijk Kong-recept! Begin met een lege, schone Kong. Neem één snee brood en besmeer deze aan één zijde met pindakaas. Vouw of prop de belegde boterham in de Kong en de pret kan beginnen. Voor extra moeilijkheidsgraad: vries de Kong vervolgens in!

**** CheesyKong: gesmolten kaassnippers en brokken
Een makkelijk Kong-recept dat héél veel tijd vergt om op te eten. Begin met een lege, schone Kong. Neem een plakje kaas en versnipper dit in kleine stukjes. Doe reguliere hondenbrokken samen met de kaassnippers in een kom en meng het goed door elkaar. Vul de Kong helemaal met het mengsel en plaats de Kong vervolgens voorzichtig op een bord in de magnetron. Laat de magnetron in korte tijd de kaassnippers smelten. Let goed op dat je niet onnodig lang verwarmt! De hondenbrokjes vormen nu samen met de gesmolten kaas één grote plakkerige snack. Laat de Kong héél goed afkoelen(!) voordat je hem aan de hond geeft.

Laat eens weten of je hond onze Kong-recepten lekker vindt of je een eigen succesvol Kong-recept hebt. Ook als je een leukere naam hebt voor onze Kong-recepten horen we dat natuurlijk graag!

Extra tips:
- De prijzen van Kongs variëren enorm per dierenwinkel. Goed rondsnuffelen is dus een aanrader.
- Heeft een hond nog nooit een gevulde Kong gehad? Begin dan eerst met de makkelijke varianten.
- De Kong-recepten zijn extra lekker met toevoeging van kleine stukjes pens. Daartoe kun je een gedroogd pensstaafje in stukjes knippen.
- Verstop een gevulde Kong zodat de moeilijkheidsgraad en daarmee het plezier nóg groter wordt voor de hond.
- Kongs kunnen in de vaatwasser dus maak je niet druk om eeuwig plakkende Kongs...

Veel plezier ermee! :cheer:
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Leuk zeg, ik ga het zeker proberen. :ok:
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Neosis
Vaste gebruiker

We hebben inmiddels ook een actiefoto geplaatst van Bo en Belle met Kong! Voor iedereen die geen idee heeft hoe zoiets er in de praktijk nu uitziet...
jemima
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

Wij doen ook vaak brokken met gesmolten kaas en dat is inderdaad een aanrader! Zijn ze zeker wel even zoet mee en ze vinden het lekker!!!!
Als we het gaan klaar maken, word vooral Vala al gek en dan moet ze nog een tijd wachten, want het moet afkoelen (wij leggen het altijd even in de vriezer, gaat sneller). Maar de beloning is het wachten ruimschoots waard :ok:

gr jemima
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wie heeft er kong vultips die ook nog goed voor de tanden zijn? Dus zonder kaas of pindakaas.
Neosis
Vaste gebruiker

EstherK schreef:Wie heeft er kong vultips die ook nog goed voor de tanden zijn? Dus zonder kaas of pindakaas.
Ik stel voor om de Kong Regular en de IceKong te proberen (recepten ook op onze website). Dat zijn Kong-recepten met alleen de reguliere harde brokken en één enkel hondenkoekje. Ook de Kong d'oeuf wellicht?

Maaruh, de recepten met een minimale hoeveelheid kaas en pindakaas zijn niet slecht voor de tanden hoor. Door de enorme speekselactiviteit en schrapen langs de rubberen Kong blijft het gebit schoon. Maar niet overdrijven, dus dit type Kongs niet elke dag geven en zorgen voor voldoende knaagactiviteiten tussendoor.

Kongs worden aangeraden en zelfs steeds meer verkocht door dierenartsenpraktijken! Dat zegt toch wat, niet? Vraag het je dierenarts maar!
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Storm zijn ontbijtje gaat vaak in de kong:
bijvoorbeeld tonijn met groentemix (verschillende soorten groenten uit de blender)en yoghurt. Het kleine gaatje maak ik dicht met amandelpasta (kan ook pindakaas). Hij is er echt helemaal gek van, zo knap hoe zo'n pup hem helemaal leeg en schoon krijgt. Ze worden er ook lekker moe van dus ideaal om zo zijn ontbijtje te geven als je moet werken
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Ik heb zo'n Kong waar je de snack ook aan de buitenkant kunt doen, zo eentje die een beetje op een Dentastix lijkt. Suus vindt er alleen echt helemaal niets aan en krijgt een brokje of stukje brood er niet uit. Dus toen heb ik zo'n speciale spuitbus voor de Kong gekocht (soort pindakaas) maar dat is me toch een kliederspul! :eek: Het lag door de hele woonkamer want dat ding rolt, dat komt er dus echt niet meer in!(Als iemand interesse heeft: let me know... Het is van de Kong fabrikant, hoort dus echt bij het speeltje...pindakaas-smaak)

Heeft iemand een idee hoe ik die Kong aantrekkelijk kan maken zonder al te veel plakkerig geklieder?

Zo'n 'bolletjes' Kong is voor Suus te moeilijk, die snapt ze helemaal niet. Ik heb geprobeerd om haar erin te trainen door steeds een brokje eronder te leggen die ze dan kon pakken als ze de Kong omgooide. Dat lukte nog maar verder kwam ze niet. Ik denk dat ze gewoon nooit heeft leren spelen met spulletjes en het daardoor nu niet snapt :(:
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Yunyah schreef: Dus toen heb ik zo'n speciale spuitbus voor de Kong gekocht (soort pindakaas) maar dat is me toch een kliederspul! :eek: Het lag door de hele woonkamer want dat ding rolt, dat komt er dus echt niet meer in!(Als iemand interesse heeft: let me know... Het is van de Kong fabrikant, hoort dus echt bij het speeltje...pindakaas-smaak)
hoe bedoel je ? je spuit dat spul toch in de kong en dan brokken erbij

je hebt dan echt geen slierten in de kamer hoor :mrgreen:
amos is er gek op :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief

Ik heb dus zo'n andere vorm Kong waarbij je de snack ook aan de buitenkant kunt doen, tussen een soort gleuven. Daar loopt het dus zo uit! Als ik het aan de binnenkant doe dan kan Suus het niet vinden/er niet bij en dan komt het er dus nooit uit. Ik had eerst zo'n gewone Kong maar daar kon ze dus ook niet mee overweg, kreeg ze ook niets uit. Dus toen heb ik zo eentje gekocht waarbij het voer tussen de richels zit, dus makkelijker te pakken is. Maar die bijbehorende spray is dus veel te plakkerig, dat ding rolt dan door de hele kamer, een spoor van plakkerige troep achterlatend :eek:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Yunyah schreef:Ik heb dus zo'n andere vorm Kong waarbij je de snack ook aan de buitenkant kunt doen, tussen een soort gleuven. Daar loopt het dus zo uit! Als ik het aan de binnenkant doe dan kan Suus het niet vinden/er niet bij en dan komt het er dus nooit uit. Ik had eerst zo'n gewone Kong maar daar kon ze dus ook niet mee overweg, kreeg ze ook niets uit. Dus toen heb ik zo eentje gekocht waarbij het voer tussen de richels zit, dus makkelijker te pakken is. Maar die bijbehorende spray is dus veel te plakkerig, dat ding rolt dan door de hele kamer, een spoor van plakkerige troep achterlatend :eek:
:kotz:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Cheryl87
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cheryl87 »

Beetle kreeg laatst, toen ik naar verjaardag ging, een gevulde kong met gesmolten kaas, wat brokken en de gaten had ik dicht gemaakt met pate... Nou ik kwam tussendoor even thuis om hem uit te laten en hij was echt helemaal, maar dan ook helemaal leeg gelikt en schoon van binnen!
Ik stond mij daar toch even verbaasd te kijken haha
Hij vond het dus heerlijk!
Pindakaas lust hij trouwens niet.. Yoghurt alleen zo uit het pak.. bevroren moet meneer het niet :smile:

Maar goed, de gesmolten kaas was een succes! Zeker voor herhaling vatbaar!!

Nadat hij was uitgeweest heb ik hem toch maar meegenomen naar de verjaardag, hun hebben ook een hond, dus even aangekeken hoe het ging. Maar ik dacht.. weet je wat, ik neem 2 dentasticks mee. Eerst die andere hond gegeven en daarna Beetle. Voor Beetle had ik het weer in de kong gedaan omdat hij het anders binnen 5 sec. ofzo op heeft..
Nou had die andere hond het tussen binnen 5 sec. ook op en die kwam even bij Beetle kijken....

Hij pakt zo die kong af en begint toch fanatiek die dentastick eruit proberen te krijgen :smile: , ik heb me rot gelachen en de eigenaars, mijn tante en oom, maar vriendelijk verzocht ook een kong te gaan kopen :smile:
Afbeelding

Made by Spriet
Yunyah
Zeer actief

fenneke schreef::kotz:
Inderdaad!
Gelukkig heb ik geen vloerbedekking...
Afbeelding
Yunyah
Zeer actief

Ik heb het probleem inmiddels weten op te lossen...
Heb net bij de tuinwinkel een 'baby kong' voor haar gekocht, voor puppies. Die is wat zachter dan de gewone Kong, dit omdat Suus natuurlijk al 12 is en geen speeltjes gewend is. Ik heb hem gevuld en...deze krijgt ze wél leeg :smile1: Die ander was dus waarschijnlijk gewoon te hard voor d'r om vast te houden.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoeppie krijgt voornamelijk de ijskong van mij.
Ik plak het kleine gaatje dicht met een plakbandje, vul hem met yoghurt en zet hem in de vriezer. Als ie hard is plakbandje er af, even onder de kraan houden (anders plakt haar tond vast :wink: ) en smullen maar!
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb vandaag een Kong gekocht en ga hem straks op Cetan uitproberen als ik met Shadow uitga. Ik ga dat gesmolten-kaas-recept proberen, ik ben errug benieuwd of hij het wat vindt :D.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”