Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zéér vééél drinken, alles getest, wat nu??
Moderator: moderatorteam
- niek11
- Vaste gebruiker
Zéér vééél drinken, alles getest, wat nu??
Hallo,
Onze 7jarige teckel heeft al 5 jaar epileptie, waarvoor ze gardenal neemt.
3 jaar geleden begon ze veel te drinken (en te plassen..), ze heeft geen suikerziekte, haar baarmoeder is verwijderd.
Bloedcontrole gaf sterk gestoorde leverfunctie weer,en slecht werkende schildklier.Dus toen hebben we haar op leversparend dieet gezet en krijgt ze pillen voor schildklier.
Drinken bleef erg.
Dan hebben we urine stalen binnengebracht: slechte concentratie, dus waarschijnlijk diabete insipidus.Hiervoor druppelen we minrin in haar oog.
Drink-drang blijft, verergert zelfs.Ze blaft zelfs als ze dorst heeft, en 's nachts breekt ze de kamer waarin ze slaapt bijna af om ons zover te krijgen dat we haar water geven.Buiten likt ze elk grassprietje af om toch maar aan haar 'portie' water te komen.
Nu komt daar nog eens bij dat ze zeer mager wordt, ze eet bijna niet meer.
Bij momenten zit ze gewoon heel erg te trillen,en weigert ze zelfs koekje...
Da weet het niet meer .Ik ga nu afspraak maken in az gent, maar wat kunnen ze nog vinden?
Onze 7jarige teckel heeft al 5 jaar epileptie, waarvoor ze gardenal neemt.
3 jaar geleden begon ze veel te drinken (en te plassen..), ze heeft geen suikerziekte, haar baarmoeder is verwijderd.
Bloedcontrole gaf sterk gestoorde leverfunctie weer,en slecht werkende schildklier.Dus toen hebben we haar op leversparend dieet gezet en krijgt ze pillen voor schildklier.
Drinken bleef erg.
Dan hebben we urine stalen binnengebracht: slechte concentratie, dus waarschijnlijk diabete insipidus.Hiervoor druppelen we minrin in haar oog.
Drink-drang blijft, verergert zelfs.Ze blaft zelfs als ze dorst heeft, en 's nachts breekt ze de kamer waarin ze slaapt bijna af om ons zover te krijgen dat we haar water geven.Buiten likt ze elk grassprietje af om toch maar aan haar 'portie' water te komen.
Nu komt daar nog eens bij dat ze zeer mager wordt, ze eet bijna niet meer.
Bij momenten zit ze gewoon heel erg te trillen,en weigert ze zelfs koekje...
Da weet het niet meer .Ik ga nu afspraak maken in az gent, maar wat kunnen ze nog vinden?
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
MoniqueDM
- Zeer actief
- niek11
- Vaste gebruiker
Ja, ze plast veel!
Ze drinkt , wil buiten om te plassen,komt terug en wil dadelijk weer drinken...
Met de nodige ongelukjes als we haar niet snel genoeg horen! Ganse oceanen plast ze. Ook in haar mand.
De dweil staat altijd klaar...
De gardenal is al 2 jaar niet meer verhoogd. Zover ik kan zien gaat het goed met de epileptie, geen zichtbare aanvallen.
Ze drinkt , wil buiten om te plassen,komt terug en wil dadelijk weer drinken...
Met de nodige ongelukjes als we haar niet snel genoeg horen! Ganse oceanen plast ze. Ook in haar mand.
De dweil staat altijd klaar...
De gardenal is al 2 jaar niet meer verhoogd. Zover ik kan zien gaat het goed met de epileptie, geen zichtbare aanvallen.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Hoe hoog is de Gardenal-spiegel in het bloed?
Ik zou haar, als ik jou was, laten testen op die ziekte van Cushing. Juist omdat je het over een slechte schildklier hebt.
De symptomen van de ziekte van Cushing lijken op die van een te traag werkende schildklier en daar komt bij dat honden met Cushing enorm veel drinken.
Ik zou haar, als ik jou was, laten testen op die ziekte van Cushing. Juist omdat je het over een slechte schildklier hebt.
De symptomen van de ziekte van Cushing lijken op die van een te traag werkende schildklier en daar komt bij dat honden met Cushing enorm veel drinken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- starfleet
- Erelid
- niek11
- Vaste gebruiker
starfleet schreef:Het lijkt me een heel ziek hondje. Ik zou het verder zoeken als je bij de dierenarts weggestuurd wordt. Het lijkt precies op mijn hondje met nierfalen, ik zou in ieder geval de nierwaardes en leverwaardes laten testen d.m.v. bloedonderzoek.
Anne
Leverwaarden zijn zéér hoog; nieren waren een jaar geleden nog ok.
Juno is echter, raar maar waar, ook nog zeer levendig....
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- niek11
- Vaste gebruiker
Ik weet niet?ranetje schreef:Dat de urine een slechte concentratie heeft lijkt me niet zo vreemd als ze de oceaan leeg drinkt.
Is er bij het testen van de leverfunctie ooit ook de amoniaktest gedaan?
Het lijkt me dat ze behoorlijk ziek is, zoals *starfleet ook al heeft gezegd
Ik wens jou en je hondje veel sterkte
Bloed:
Ureum en creatinine waren wat te laag?
Lever:GOT:147 ipv minder dan44
Gpt:461 ipv minder dan94
Galzuren : 363 ipv onder de 10
Urine:
Ph iets tehoog
Sg iets te laag
Geen aceton, nitrieten,eiwit glucose...
-
MoniqueDM
- Zeer actief
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
- niek11
- Vaste gebruiker
Haar buikje is niet gezwollen, lever is niet vergroot.?antoinette schreef:Vraag eens aan je DA of hij op cushings wil controleren, gezien haar leeftijd zou dat best eens kunnen.
Ik ga een afspraak maken in Merelbeke(Gent) Universtaire dierenkliniek.
Zal hier iets laten weten!
Bedankt voor het reageren!
- ranetje
- Zeer actief
niek11 schreef:Haar buikje is niet gezwollen, lever is niet vergroot.?antoinette schreef:Vraag eens aan je DA of hij op cushings wil controleren, gezien haar leeftijd zou dat best eens kunnen.
Ik ga een afspraak maken in Merelbeke(Gent) Universtaire dierenkliniek.
Zal hier iets laten weten!
Bedankt voor het reageren!
Succes en sterkte!
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- niek11
- Vaste gebruiker
Nee, bloedafname gaat zeer moeilijk:Juno krijst alles bijeen, net een speenvarken, terwijl ik haar in houdgreep houd!flatcoat schreef:Zijn de schildklierwaarden tussendoor nog gecheckt??
Sterkte, het klinkt als een zieke hond en kan me je zorgen goed voorstellen.
Vermits ze in Merelbeke zowiezo bloed gaan nemen, wou ik haar niet 2x laten 'martelen'!
- ranetje
- Zeer actief
Als ze bloed moeten afnemen kan je haar misschien van tevoren wat Bach rescue geven?niek11 schreef:Nee, bloedafname gaat zeer moeilijk:Juno krijst alles bijeen, net een speenvarken, terwijl ik haar in houdgreep houd!flatcoat schreef:Zijn de schildklierwaarden tussendoor nog gecheckt??
Vermits ze in Merelbeke zowiezo bloed gaan nemen, wou ik haar niet 2x laten 'martelen'!
Er zijn honden die daardoor minder in paniek raken
- flatcoat
- Zeer actief
En zeker 8 uur tussen het prikken en de laatste schildkliermedicatie laten zitten!!ranetje schreef:Als ze bloed moeten afnemen kan je haar misschien van tevoren wat Bach rescue geven?niek11 schreef:Nee, bloedafname gaat zeer moeilijk:Juno krijst alles bijeen, net een speenvarken, terwijl ik haar in houdgreep houd!flatcoat schreef:Zijn de schildklierwaarden tussendoor nog gecheckt??
Er zijn honden die daardoor minder in paniek raken
Als ze dan toch bloed gaan afnemen zou ik maar zoveel mogelijk laten onderzoeken.
-
Bientje
- Vaste gebruiker
Leverfunctiestoornissen en veel drinken zijn bijwerkingen van Gardenal. Gardenal is een barbituraat, op www.fidin.nl kun je vinden wat de bijwerkingen zijn:
Barbituraten: Fenobarbital kan bij de idiopathische vorm van gegeneraliseerde epilepsie gebruikt worden.
Bijwerkingen van barbituraten zijn sedatie, nystagmus, ataxie, sloomheid, polydipsie en polyurie. Bij langdurig gebruik zijn de barbituraten hepatotoxisch en induceren polyfagie.
polydipsie betekent veel drinken
polyurie betekent veel plassen
hepatotoxisch betekent schadelijk voor de lever
polyfagie is veel eten.
Barbituraten: Fenobarbital kan bij de idiopathische vorm van gegeneraliseerde epilepsie gebruikt worden.
Bijwerkingen van barbituraten zijn sedatie, nystagmus, ataxie, sloomheid, polydipsie en polyurie. Bij langdurig gebruik zijn de barbituraten hepatotoxisch en induceren polyfagie.
polyfagie is veel eten.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Deze bijwerkingen verdwijnen na een paar weken weer voor het grootste gedeelte. Daarnaast is Gardenal/Phenobarbital schadelijk voor de lever in hoge doseringen bij langdurig gebruik.Bientje schreef:Leverfunctiestoornissen en veel drinken zijn bijwerkingen van Gardenal. Gardenal is een barbituraat, op www.fidin.nl kun je vinden wat de bijwerkingen zijn:
polyfagie is veel eten.
Nou weet ik natuurlijk niet hoeveel Gardenal/Phenobarbital het hondje in kwestie krijgt of wat de bloedspiegel is, want dat heb ik nog nergens terug kunnen lezen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
miekmiek
Of het iets is weet ik niet, maar je zou nog kunnen kijken naar psychogene polydipsie, simpel gezegt 'waterverslaafd'. Belangrijk om te weten is of ze veel drinkt en daardoor veel plast, of dat ze veel plast en daardoor steeds moet drinken.
Mijn hond heeft dit overigens ook gehad en bleef ook maar leeglopen, zelfs in zijn slaap. Gigantische plassen! Hij is ook getest op iets anders, een hormoon wat de drang naar drinken regelt. Als hij dit hormoon niet zou aanmaken zou dit ook het probleem kunnen veroorzaken. Maar bij hem was het dus psychogene polydipsie en hij is er uiteindelijk overheen gegroeit met de benodigde begeleiding.
Mijn hond heeft dit overigens ook gehad en bleef ook maar leeglopen, zelfs in zijn slaap. Gigantische plassen! Hij is ook getest op iets anders, een hormoon wat de drang naar drinken regelt. Als hij dit hormoon niet zou aanmaken zou dit ook het probleem kunnen veroorzaken. Maar bij hem was het dus psychogene polydipsie en hij is er uiteindelijk overheen gegroeit met de benodigde begeleiding.
- niek11
- Vaste gebruiker
Juno krijgt 2x25mg gardenal per dag en dat om de andere dag.miekmiek schreef:Of het iets is weet ik niet, maar je zou nog kunnen kijken naar psychogene polydipsie, simpel gezegt 'waterverslaafd'. Belangrijk om te weten is of ze veel drinkt en daardoor veel plast, of dat ze veel plast en daardoor steeds moet drinken.
We hebben ook al gedacht dat ze waterverslaafd was ,maar vooraleer we dat aanpakken, wil ik wel zeker zijn dat het geen kwaad kan ,om haar op 'waterdieet' te zetten...
Het is hier nu al zover gekomen dat er nooit een volle waterbak staat...
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Nee, Gardenal/Phenobarbital bevat geen Pred. Gardenal/Phenobarbital is een barbituraat (slaapmiddel) dat onder de opiumwet valt en in hoge doseringen kan het voor narcoses worden gebruikt.massam schreef:zit er in de medicijnen die je geeft iets van prednison?
mijn reu ging van alles waar dat inzat (ook van hydrocortidermzalf zelfs) enorm drinken en plassen. stopte ik met de tabletten of zalf was het plassen en drinken binnen een week weer normaal.
Daarnaast mag je niet zomaar stoppen met dit Phenobarbital.
Hoeveel weegt je hondje?

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- niek11
- Vaste gebruiker
Ze woog 12kg , ondertussen denk ik dat ze nog ongeveer 10kg weegt.MoniqueDM schreef:Nee, Gardenal/Phenobarbital bevat geen Pred. Gardenal/Phenobarbital is een barbituraat (slaapmiddel) dat onder de opiumwet valt en in hoge doseringen kan het voor narcoses worden gebruikt.massam schreef:zit er in de medicijnen die je geeft iets van prednison?
mijn reu ging van alles waar dat inzat (ook van hydrocortidermzalf zelfs) enorm drinken en plassen. stopte ik met de tabletten of zalf was het plassen en drinken binnen een week weer normaal.
Hoeveel weegt je hondje?
('t Is een steviggebouwde ruwharige teckel!)
-
MoniqueDM
- Zeer actief
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Dan kan het vele water drinken echt niet aan de Gardenal liggen. Het aantal mg. per kilo lichaamsgewicht is keurig: 2,5 mg. per kilo lichaamsgewicht.niek11 schreef:Ze woog 12kg , ondertussen denk ik dat ze nog ongeveer 10kg weegt.MoniqueDM schreef:Nee, Gardenal/Phenobarbital bevat geen Pred. Gardenal/Phenobarbital is een barbituraat (slaapmiddel) dat onder de opiumwet valt en in hoge doseringen kan het voor narcoses worden gebruikt.massam schreef:zit er in de medicijnen die je geeft iets van prednison?
Hoeveel weegt je hondje?
('t Is een steviggebouwde ruwharige teckel!)
De startdosering van Gardenal ligt tussen de 2 en 5 mg. per kilo lichaamsgewicht.
Ik denk dus echt dat de lever en nieren opnieuw moet laten onderzoeken, maar haar ook moet laten testen op de ziekte van Cushing.

- flatcoat
- Zeer actief