Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rauw ei en kippevlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

rauw ei en kippevlees

Ongelezen bericht door Gaia »

Even vraagje, ik zit hier het voedings forum eens op mijn gemakje uit te spitten :mrgreen:

Nu heb ik meerdere keren gezien dat mensen hun honden rauwe ei of kipfilet voeren. Is het zo dat honden geen salmonella kunnen krijgen?
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

De kans dat honden salmonella-vergiftiging oplopen is ontzettend klein; het maagzuur van een hond doodt de bacterie in bijna alle gevallen.
Maar hele oude, hele jonge, zwangere of zieke honden lopen een klein risico.

Ik heb wel eens gehoord dat honden die brokken eten iets meer kans lopen op besmetting dan honden die gewend zijn aan rauw, vers voer (vlees, botten en orgaan).
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Dank je :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Daarbij ligt de Salmonella gewoon op straat, hoor. Dus vrijwel iedere hond komt ermee in aanraking.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

En een rauw eitje is heel goed voor de vacht..
(en de schil is ook heel goed!!)
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

minhie schreef:En een rauw eitje is heel goed voor de vacht..
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. :wink:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Scooby schreef:
Hmm echt? dat wist ik niet.. Hoor dat ontzettend vaak..
Nou jah... een rauw ei is iig beter dan een gekookt ei qua voedingswaarden..
:mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

de meningen zullen erover verdeeld zijn of een rauw ei goed voor een hond is, maar goed voor vacht en haar is het zeker!!

lola vindt het heerlijk. ik geef het niet vaak en eens in de zoveel tijd als lekkere verwennerij. ze speelt even met het ei tot het breekt en likt het dan op.

rauwe kip krijgt lola ook. afsnijdsels van de kipfilet (zoals gister toen ik kipfilet in blokjes sneed voor de nasi) en regelmatig heb ik kippennekken, vleugels etc.

ik geef het alleen als verwennerij. ze heeft een volledig versvoer als hoofdmaaltijd en dit is voor erbij
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

minhie schreef:
Scooby schreef:
Hmm echt? dat wist ik niet.. Hoor dat ontzettend vaak..
Nou jah... een rauw ei is iig beter dan een gekookt ei qua voedingswaarden..
:mrgreen:
Ook daar zijn de meningen over verdeeld! :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:de meningen zullen erover verdeeld zijn of een rauw ei goed voor een hond is, maar goed voor vacht en haar is het zeker!!
Nee, hoor. Dat is nu juist waar de meningen over verdeeld zijn! :wink:
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Regelmatig rauwe eieren aan je hond geven kan meer slecht doen, dan goeds...
Mensen en honden die veel rauwe eieren eten kunnen "eiwitziekte" krijgen...en dankzij die ziekte is biotine ontdekt...

Biotine is ontdekt begin 20-ste eeuw,naar aanleiding van onderzoek naar de zogenaamde "eiwitziekte".
Door de inname van grote hoeveelheden rauwe eieren(het witte van een rauwe ei) kan ontstaan :huidletsel,haaruitval,spier- en zenuwstoornis.

Door het koken van het wit en het toedienen van extra gist...is mogelijk deze ziekte/verschijnselen te laten verdwijnen.
Deze ziekte ontstond doordat biotine idd werd afgebroken door avidine(aanwezig in het wit van rauwe ei).
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Cocochanel schreef:Regelmatig rauwe eieren aan je hond geven kan meer slecht doen, dan goeds...
Mensen en honden die veel rauwe eieren eten kunnen "eiwitziekte" krijgen...en dankzij die ziekte is biotine ontdekt...

Biotine is ontdekt begin 20-ste eeuw,naar aanleiding van onderzoek naar de zogenaamde "eiwitziekte".
Door de inname van grote hoeveelheden rauwe eieren(het witte van een rauwe ei) kan ontstaan :huidletsel,haaruitval,spier- en zenuwstoornis.

Door het koken van het wit en het toedienen van extra gist...is mogelijk deze ziekte/verschijnselen te laten verdwijnen.
Deze ziekte ontstond doordat biotine idd werd afgebroken door avidine(aanwezig in het wit van rauwe ei).
Hmm... ik lees juist overal dat dit 'rauwe-eieren-is-slecht-verhaal onzin schijnt te zijn... :19:
Wat ik er van begrijp is dat er idd iets in het eiwit van het ei zit dat zich aan biotine, een B-vitamine, bindt (zodat biotine niet meer opgenomen zou kunnen worden door het lichaam) maar... omdat er in eigeel juist heel veel biotine zit, schijnt een ei juist helemaal in balans te zijn en daarom kun je het gewoon rauw en in zijn geheel geven (of eten).
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Rami schreef:
Cocochanel schreef:Regelmatig rauwe eieren aan je hond geven kan meer slecht doen, dan goeds...

Hmm... ik lees juist overal dat dit 'rauwe-eieren-is-slecht-verhaal onzin schijnt te zijn... :19:
Wat ik er van begrijp is dat er idd iets in het eiwit van het ei zit dat zich aan biotine, een B-vitamine, bindt (zodat biotine niet meer opgenomen zou kunnen worden door het lichaam) maar... omdat er in eigeel juist heel veel biotine zit, schijnt een ei juist helemaal in balans te zijn en daarom kun je het gewoon rauw en in zijn geheel geven (of eten).
Precies, in zijn geheel natuurlijke staat als ei kan een hond geen biotine tekort oplopen. Gewoon lekker geven. Het toedienen van extra gist is overigens zeer zeker niet aan te raden.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Rami schreef:

zacht gekookt vind ik zelf het lekkerst, en zo te lezen is het ook het gezondst.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Golden Stanley schreef:
Rami schreef:

Precies, in zijn geheel natuurlijke staat als ei kan een hond geen biotine tekort oplopen. Gewoon lekker geven. Het toedienen van extra gist is overigens zeer zeker niet aan te raden.
Maar daar zullen de meningen ongetwijfeld verdeeld over zijn......
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Wat betreft rauwe eieren:

Eieren zijn een prima bron van volwaardige eiwitten en ze zijn licht verteerbaar. Ze bevatten alle essentiële aminozuren en de volgende voedingstoffen: vit. A, B2, D en E, niacine, biotine, koper, ijzer, sulfur, fosfor en onverzadigde vetzuren. Eigeel is de rijkste bron van choline, dat nodig is om cholesterol te begeleiden en af te leveren door het hele lichaam.

Honden en katten hebben trouwens geen cholesterolproblemen zoals wij mensen. Omdat ze carnivoren zijn worden vetten en oliën efficiënter benut. Dat wil zeggen rauwe vetten en oliën.

Eigeel moet altijd rauw gevoerd worden. Eiwit moet gekookt worden totdat het doorzichtige wit begint te worden. Rauw eiwit kan een biotine tekort veroorzaken. Af en toe 1 of 2 rauwe eieren voor een grote hond kan geen kwaad. Wanneer je regelmatig [1 x per week] 1 ei per 4,5 kilo lichaamsgewicht voert, dan is het beter om het ei zacht te koken. 1 of minuten is voldoende. Het eiwit moet blubberig zijn en het eigeel mag niet gekookt zijn.

Wanneer je op reis bent of ergens waar je geen water kunt koken, neem dan heet water uit de kraan en laat de eieren hier een minuut of 5 inliggen zodat de avidine, het eiwit dat de opname van biotine verhindert, vernietigd wordt.

Hardgekookte eieren sporadisch geven omdat ze door het koken moeilijk verteerbaar zijn geworden. De eierschaal nooit ofte nimmer geven. Wanneer dieren eieren of eierschalen eten in de natuur, dan is de schaal nog vers en zacht. Wanneer het ei een paar uur oud is of wanneer het gekookt is, wordt de schaal harder. De hoekjes van de gebroken schaal worden erg scherp en daardoor kunnen inwendige bloedingen ontstaan.

Heel belangrijk is de kwaliteit en de versheid van de eieren. Zorg ervoor dat ze afkomstig zijn van gezonde, vrij lopende hennen die geen antibiotica, hormonen of medicijnen gehad hebben. Ik hoef je niet te vertellen dat gekooide hennen die misvormd zijn door hun geknipte snavels en nagels, zo gestresst zijn dat ze niet gezond zijn en ook geen eieren van een goede kwaliteit kunnen produceren.

De voedingswaarde van organische eieren is veel groter dan van gewone, commerciële eieren. Wanneer eieren bevrucht zijn, bevatten ze groeihormonen. Bewaar de eieren in een afgesloten doos omdat ze dan langer vers blijven. Probeer ze op te maken binnen een week nadat je ze gekocht hebt.

1 tot 8 eieren, afhankelijk van het gewicht van het dier, is voldoende. Geef ongeveer 1 ei per 4,5 kilo lichaamsgewicht. Onder de 4,5 kilo is 1 ei voldoende en boven de 36 kilo is 8 eieren voldoende.

Het belangrijkste is dat het eigeel NIET gekookt mag worden. Dit is waarschijnlijk meer dan je ooit had willen weten over eieren.

Met dank aan Bonnie Beucler, owner van Wellpet.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
* verwijderd door moderator *
Golden Stanley

ignit schreef:Wat betreft rauwe eieren:

Eieren zijn een prima bron van volwaardige eiwitten en ze zijn licht verteerbaar. Ze bevatten alle essentiële aminozuren en de volgende voedingstoffen: vit. A, B2, D en E, niacine, biotine, koper, ijzer, sulfur, fosfor en onverzadigde vetzuren. Eigeel is de rijkste bron van choline, dat nodig is om cholesterol te begeleiden en af te leveren door het hele lichaam.

Honden en katten hebben trouwens geen cholesterolproblemen zoals wij mensen. Omdat ze carnivoren zijn worden vetten en oliën efficiënter benut. Dat wil zeggen rauwe vetten en oliën.

Eigeel moet altijd rauw gevoerd worden. Eiwit moet gekookt worden totdat het doorzichtige wit begint te worden. Rauw eiwit kan een biotine tekort veroorzaken. Af en toe 1 of 2 rauwe eieren voor een grote hond kan geen kwaad. Wanneer je regelmatig [1 x per week] 1 ei per 4,5 kilo lichaamsgewicht voert, dan is het beter om het ei zacht te koken. 1 of minuten is voldoende. Het eiwit moet blubberig zijn en het eigeel mag niet gekookt zijn.

Wanneer je op reis bent of ergens waar je geen water kunt koken, neem dan heet water uit de kraan en laat de eieren hier een minuut of 5 inliggen zodat de avidine, het eiwit dat de opname van biotine verhindert, vernietigd wordt.

Hardgekookte eieren sporadisch geven omdat ze door het koken moeilijk verteerbaar zijn geworden. De eierschaal nooit ofte nimmer geven. Wanneer dieren eieren of eierschalen eten in de natuur, dan is de schaal nog vers en zacht. Wanneer het ei een paar uur oud is of wanneer het gekookt is, wordt de schaal harder. De hoekjes van de gebroken schaal worden erg scherp en daardoor kunnen inwendige bloedingen ontstaan.

Heel belangrijk is de kwaliteit en de versheid van de eieren. Zorg ervoor dat ze afkomstig zijn van gezonde, vrij lopende hennen die geen antibiotica, hormonen of medicijnen gehad hebben. Ik hoef je niet te vertellen dat gekooide hennen die misvormd zijn door hun geknipte snavels en nagels, zo gestresst zijn dat ze niet gezond zijn en ook geen eieren van een goede kwaliteit kunnen produceren.

De voedingswaarde van organische eieren is veel groter dan van gewone, commerciële eieren. Wanneer eieren bevrucht zijn, bevatten ze groeihormonen. Bewaar de eieren in een afgesloten doos omdat ze dan langer vers blijven. Probeer ze op te maken binnen een week nadat je ze gekocht hebt.

1 tot 8 eieren, afhankelijk van het gewicht van het dier, is voldoende. Geef ongeveer 1 ei per 4,5 kilo lichaamsgewicht. Onder de 4,5 kilo is 1 ei voldoende en boven de 36 kilo is 8 eieren voldoende.

Het belangrijkste is dat het eigeel NIET gekookt mag worden. Dit is waarschijnlijk meer dan je ooit had willen weten over eieren.

Met dank aan Bonnie Beucler, owner van Wellpet.

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken
Geloof jij daarin, Ignit? Met alle info die er is omtrent de tegenstelling hierin? Zoals Eliassen en Billinghurst en nog vele anderen dat tegenschrijven? Ik geef overigens ei wel apart van andere eetdingen. Zodat het iets anders niet kan afbreken.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Nee, ik geloof het niet - maar dit stukje van Pat McKay wordt vaak aangehaald wanneer mensen twijfelen over het geven van rauwe eieren. Daarom heb ik het geplaatst met een link onder mijn naam naar meer info.

Gezonde honden krijgen bij mij 0-7 rauwe eieren per week, door hun eten of als hapje - al 9 jaar. Gezonde pups ook trouwens. Als ik vind dat een hond niet zo lekker in het vel zit, geef ik alleen het geel. Idem dito met zieke en zwakke opvanghonden.

Ik wilde nog iets aanvullen gisteren, maar blijkbaar was het op dat moment tijd voor het onderhoud van het forum, want ik werd met een klap van het forum gegooid. Niet alleen dat, mijn pc crashte en startte opnieuw op. Bedankt voor de heads up! :ok:

Ignit
Golden Stanley

ignit schreef:Nee, ik geloof het niet - maar dit stukje van Pat McKay wordt vaak aangehaald wanneer mensen twijfelen over het geven van rauwe eieren. Daarom heb ik het geplaatst met een link onder mijn naam naar meer info.

Gezonde honden krijgen bij mij 0-7 rauwe eieren per week, door hun eten of als hapje - al 9 jaar. Gezonde pups ook trouwens. Als ik vind dat een hond niet zo lekker in het vel zit, geef ik alleen het geel. Idem dito met zieke en zwakke opvanghonden.

Ik wilde nog iets aanvullen gisteren, maar blijkbaar was het op dat moment tijd voor het onderhoud van het forum, want ik werd met een klap van het forum gegooid. Niet alleen dat, mijn pc crashte en startte opnieuw op. Bedankt voor de heads up! :ok:

Ignit
Gut Ignit, overal waar jij komt, heb je ellende met je PC. Dat straal je uit, dat kan niet anders. Geintje hoor. Ben maar wat aan het stangen. :mrgreen:
Bedankt voor je uitleg. :ok:
Golden Stanley

Martijn schreef:De meningen met betrekking tot wat het beste voedingsplan is zijn altijd verdeeld.
Dit omdat mensen tot verder achter de comma gaan zoeken om maar iest toe te kunnen voegen zodat ze dan vinden dat ze het beter weten dan een ander.

Een hond voeren vereist geen wetenschappelijke studie.
Als je zorgt dat je voldoende varieert en je gezond verstand gebruikt kom je ver genoeg.
Eindeloos gezever over wat 0,000327 % beter is dan de andere variant en onderling vechtende goeroes achterna rennen is niet nodig.

Gewoon Ignit nadoen want die is niet goed bij d'r hoofd en zoekt alles uit.
Hoef je het zelf niet te doen. :mrgreen:
Nou Martijn, ik ben niet afhankelijk van goeroes, hoor. En zeker niet van Ignit (met alle respect Ignit niks persoonlijks tov jou).....................het ging mij om de juiste info verstrekking over het verschaffen van rauwe eieren. Daar is nl. meerdere goeie info over terug te vinden, die hetgeen van Jane Anderson tegenspreekt. Maakt niet uit verders, maar eieren zijn echt niet slecht om te geven. :wink:
Golden Stanley

Martijn schreef:Blablabla..dat bedoel ik dus met geneuzel achter de comma.

Ik ga ook een barf onderzoek doen! De vraag luidt: "Hoe het voeren van BARF het gevoel voor humor van de eigenaar kan aantasten."
Ik heb humor zat. Dat komt vast omdat ik NRV?? :mrgreen:
Yahooo......barst maar los........
Golden Stanley

Martijn schreef:[quote="Golden StanleyNou Martijn, ik ben niet afhankelijk van goeroes, hoor. En zeker niet van Ignit (met alle respect Ignit niks persoonlijks tov jou).....:
Ik vind dit trouwens wel degelijk persoonlijk. :wink:[/quote]

Tja......er zijn er wel meer persoonlijk, toch?? Who cares, ik heb niks tegen Ignit. Dat weet ze ook.......
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”