Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
LPC
Moderator: moderatorteam
- thyro
- Zeer actief
LPC
Baldo heeft LPC aan beide voorpoten en hij wordt dinsdag 8 mei geopereerd in de tweede lijn kliniek in Wilhelminoord.
We moeten er s'morgens om 9.00 uur zijn en dan mag hij dezelfde dag mee terug naar huis.
Vind het zo zielig Baldo is nog maar 7 maand en is een berner.
Marjan
We moeten er s'morgens om 9.00 uur zijn en dan mag hij dezelfde dag mee terug naar huis.
Vind het zo zielig Baldo is nog maar 7 maand en is een berner.
Marjan
een hond heb je niet voor even, maar voor zijn hele leven
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- thyro
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ahhhh, ja dat is ook sneu 
Kaya van mij is ook geopereerd aan LPC (aan één poot).
Het is rottig, vooral om zo'n jonge hond een tijd rustig te houden na de operatie.
Een tip: probeer nu alvast van alles te verzinnen waarmee je hond zich kan vermaken, maar wél rustig blijft (kong, rustige ligspelletjes, enz. ).
Sterkte!
Kaya van mij is ook geopereerd aan LPC (aan één poot).
Het is rottig, vooral om zo'n jonge hond een tijd rustig te houden na de operatie.
Een tip: probeer nu alvast van alles te verzinnen waarmee je hond zich kan vermaken, maar wél rustig blijft (kong, rustige ligspelletjes, enz. ).
Sterkte!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Sassie
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi Marjan,
Wat een ellende. Ik heb ook een dog gehad met l.p.c. aan beide ellebogen en onze Levi heeft het aan één elleboog gehad. Beide doggen zijn er aan geopereerd en konden, na een goede revalidatie uiteindelijk vrijwel alles weer. Een voordeel is dat jouw hond nog erg jong is. Hoe jonger geopereerd, hoe beter de prognose vaak.
Op onze website staat onder de knop Medisch bij HD/ED ook een stukje over l.p.c. en foto's van Lana en Levi na hun operaties.
Sterkte dinsdag!
Wat een ellende. Ik heb ook een dog gehad met l.p.c. aan beide ellebogen en onze Levi heeft het aan één elleboog gehad. Beide doggen zijn er aan geopereerd en konden, na een goede revalidatie uiteindelijk vrijwel alles weer. Een voordeel is dat jouw hond nog erg jong is. Hoe jonger geopereerd, hoe beter de prognose vaak.
Op onze website staat onder de knop Medisch bij HD/ED ook een stukje over l.p.c. en foto's van Lana en Levi na hun operaties.
Sterkte dinsdag!
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- thyro
- Zeer actief
Hoe lang de revalidatie periode is na die tijd weet ik niet, maar dat hoor ik dinsdag wel.
Ja ik heb de fokker gebeld, maar dit was het tweede nestje van de moeder( is niet geröntgend op HD of ED) en Baldo was de eerste die zulke ernstige klachten had en verder gaf ze er geen antwoord op, alleen maar van bel nog eens een keer om te laten horen hoe het met hem gaat en verder niets.( had ik ook niet verwacht trouwens).
Onze vorige berner heeft het ook gehad en daar deed de fokker ook niets mee en zei bikkelhard dat het niet kon, want zijn honden waren hd en ed vrij.
Marjan
Ja ik heb de fokker gebeld, maar dit was het tweede nestje van de moeder( is niet geröntgend op HD of ED) en Baldo was de eerste die zulke ernstige klachten had en verder gaf ze er geen antwoord op, alleen maar van bel nog eens een keer om te laten horen hoe het met hem gaat en verder niets.( had ik ook niet verwacht trouwens).
Onze vorige berner heeft het ook gehad en daar deed de fokker ook niets mee en zei bikkelhard dat het niet kon, want zijn honden waren hd en ed vrij.
Marjan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marjan,
Hier moest zes weken gerevalideerd worden na de l.p.c. operaties.
Ik begrijp dat jouw pup geen stamboom heeft, omdat de moeder nergens op gerontgend is? Dat rontgenen is anders toch verplicht bij Berners?
Hier moest zes weken gerevalideerd worden na de l.p.c. operaties.
Ik begrijp dat jouw pup geen stamboom heeft, omdat de moeder nergens op gerontgend is? Dat rontgenen is anders toch verplicht bij Berners?
Groetjes, Karen
- thyro
- Zeer actief
Hoi Baldo heeft de operatie goed doorstaan en begint nu al weer ondeugend te worden Hij had links zowiezo LPC en rechts was het botje er nog niet af, maar er zat alwel een breuk en die was van de week er ook afgeknapt als wij hem er niet aan had laten helpen. Hij heeft in zijn linker- en rechter elleboog 2 kleine sneetjes en die zijn heel rustig.
Hij mag de komende 6 weken alleen maar korte stukjes lopen en aan de riem en als hij buiten is dan moeten wij hem ook in de gaten houden want hij mag absoluut geen gekke dingen doen.
Hij wilde gisteren en vanmorgen niet verder lopen dan de poort uit en dan ging meneer zitten en vanmiddag heeft hij al verder gelopen, maar het doet hem wel zeer, want hij ging of liggen of zitten en dan duurt het weer een tijdeje voor dat hij weer verder liep.
Baldo moet volgende week even voor controle naar de gewone DA en begin juni moet hij terug naar de tweede lijn kliniek.
En scooby Baldo heeft WEL een stamboom, maar de moeder is nergens op geröntgend, en dat maakt niet uit als beide ouders een stamboom hebben dan kun je gewoon een stamboom aanvragen voor de pups.
De fokker doet hier niets mee, want dit was het tweede nestje van de moeder en Baldo was de eerste met zulke ernstige gebreken.
Marjan
Hij mag de komende 6 weken alleen maar korte stukjes lopen en aan de riem en als hij buiten is dan moeten wij hem ook in de gaten houden want hij mag absoluut geen gekke dingen doen.
Hij wilde gisteren en vanmorgen niet verder lopen dan de poort uit en dan ging meneer zitten en vanmiddag heeft hij al verder gelopen, maar het doet hem wel zeer, want hij ging of liggen of zitten en dan duurt het weer een tijdeje voor dat hij weer verder liep.
Baldo moet volgende week even voor controle naar de gewone DA en begin juni moet hij terug naar de tweede lijn kliniek.
En scooby Baldo heeft WEL een stamboom, maar de moeder is nergens op geröntgend, en dat maakt niet uit als beide ouders een stamboom hebben dan kun je gewoon een stamboom aanvragen voor de pups.
De fokker doet hier niets mee, want dit was het tweede nestje van de moeder en Baldo was de eerste met zulke ernstige gebreken.
Marjan
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
jeetje dat is niet niks, wist je vooraf dat de moeder niet geröntgend was? En zo ja mag ik vragen waarom je er dan een pup van neemt?thyro schreef:Hoi Baldo heeft de operatie goed doorstaan en begint nu al weer ondeugend te worden Hij had links zowiezo LPC en rechts was het botje er nog niet af, maar er zat alwel een breuk en die was van de week er ook afgeknapt als wij hem er niet aan had laten helpen. Hij heeft in zijn linker- en rechter elleboog 2 kleine sneetjes en die zijn heel rustig.
Marjan

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marjan,thyro schreef:En scooby Baldo heeft WEL een stamboom, maar de moeder is nergens op geröntgend, en dat maakt niet uit als beide ouders een stamboom hebben dan kun je gewoon een stamboom aanvragen voor de pups.
Fijn, dat de operatie zo goed is verlopen! Sterkte met de revalidatie.
Je hebt gelijk dat een fokker natuurlijk altijd stambomen kan aanvragen als de beide ouderdieren ook een stamboom hebben, maar dan is dit nest in elk geval niet via en volgens de rasvereniging gefokt. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Groetjes, Karen
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Sterkte met revalideren, toch vind ik het wel bijzonder al die verschillende adviezen over revalidatie. Ik hoorde deze week nog van een orthopeed dat revalideren 3 weken aan de lijn was. En dan gaat het ook om 2 LPC pootjes tegelijk opereren.
Ook thuis wat oefeningen met de voorpoten doen, omdat de spieren in beweging moeten blijven.
Het is wel sneu voor zon jonge hond, ik hoop dat hij straks weer goed loopt.
Ook thuis wat oefeningen met de voorpoten doen, omdat de spieren in beweging moeten blijven.
Het is wel sneu voor zon jonge hond, ik hoop dat hij straks weer goed loopt.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor mijn gevoel is drie weken revalideren na twee van zulke zware operaties ook best kort. Alle spieren, pezen en banden van het boven- en onderbeen moeten worden doorgesneden om bij het gewricht te kunnen, volgens mij?Dester schreef:Sterkte met revalideren, toch vind ik het wel bijzonder al die verschillende adviezen over revalidatie. Ik hoorde deze week nog van een orthopeed dat revalideren 3 weken aan de lijn was. En dan gaat het ook om 2 LPC pootjes tegelijk opereren.
Groetjes, Karen
- thyro
- Zeer actief
Nee scooby de spieren en pezen en banden worden niet doorgesneden want dan kan een hond toch niet op de zelfde dag mee naar huis, want als je zelf een spierscheuring hebt dan mag je er toch niet oplopen, Hoe kan een hond dat dan wel.
Maar de spieren worden wel aan de kant gelegd en de banden en pezen.
Wij hebben voor dit hondje gekozen omdat het een mooi hondje was en idd we wisten dat de moeder nie geröntgend was, maar ik hoop toch dat je de fokker kunt vertrouwen als die zegt van de moeder is 4 jaar en heeft nergens last van. want dan hoef je nergens meer een hondje te halen, omdat LPC deels erfelijk is. Het kan je ook gebeuren als de ouders wel geröntgerd zijn.
Marjan
Maar de spieren worden wel aan de kant gelegd en de banden en pezen.
Wij hebben voor dit hondje gekozen omdat het een mooi hondje was en idd we wisten dat de moeder nie geröntgend was, maar ik hoop toch dat je de fokker kunt vertrouwen als die zegt van de moeder is 4 jaar en heeft nergens last van. want dan hoef je nergens meer een hondje te halen, omdat LPC deels erfelijk is. Het kan je ook gebeuren als de ouders wel geröntgerd zijn.
Marjan
- thyro
- Zeer actief
over 4 weken dus rond 6 juni moet we terug naar de tweede lijn kliniek voor controle en dan krijgen we ook een fysiotherapeut erbij die ons oefeningen laten zien die wij kunnen doen met Baldo en dan hoeven wij niet naar de therapeut toe.
Marjan
Marjan
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
O.k., dan ben ik in de war met de l.p.a. operatie. Ik weet dat bij één van beide operaties wel alle banden en spieren doorgesneden waren bij Lana om overal bij te kunnen.thyro schreef:Nee scooby de spieren en pezen en banden worden niet doorgesneden want dan kan een hond toch niet op de zelfde dag mee naar huis, want als je zelf een spierscheuring hebt dan mag je er toch niet oplopen, Hoe kan een hond dat dan wel.
Maar de spieren worden wel aan de kant gelegd en de banden en pezen..
Geen enkele fokker heeft rontgenogen, dus zonder rontgenfoto's kan een fokker toch nooit zeggen dat er niets aan de hand is?thyro schreef:Wij hebben voor dit hondje gekozen omdat het een mooi hondje was en idd we wisten dat de moeder nie geröntgend was, maar ik hoop toch dat je de fokker kunt vertrouwen als die zegt van de moeder is 4 jaar en heeft nergens last van. want dan hoef je nergens meer een hondje te halen, omdat LPC deels erfelijk is. Het kan je ook gebeuren als de ouders wel geröntgerd zijn.
Groetjes, Karen
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk dat je in de war bent met wat anders. Dat is nu niet het geval hoe dat gaat. Het zijn kleine sneetjes en de spieren en banden worden opzij gelegd.Scooby schreef:Voor mijn gevoel is drie weken revalideren na twee van zulke zware operaties ook best kort. Alle spieren, pezen en banden van het boven- en onderbeen moeten worden doorgesneden om bij het gewricht te kunnen, volgens mij?Dester schreef:Sterkte met revalideren, toch vind ik het wel bijzonder al die verschillende adviezen over revalidatie. Ik hoorde deze week nog van een orthopeed dat revalideren 3 weken aan de lijn was. En dan gaat het ook om 2 LPC pootjes tegelijk opereren.
Maar voor dezelfde operaties verschillende revalidatie adviezen vind ik apart.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
3 weken vind ik ook erg kortDester schreef:Denk dat je in de war bent met wat anders. Dat is nu niet het geval hoe dat gaat. Het zijn kleine sneetjes en de spieren en banden worden opzij gelegd.Scooby schreef:Voor mijn gevoel is drie weken revalideren na twee van zulke zware operaties ook best kort. Alle spieren, pezen en banden van het boven- en onderbeen moeten worden doorgesneden om bij het gewricht te kunnen, volgens mij?Dester schreef:Sterkte met revalideren, toch vind ik het wel bijzonder al die verschillende adviezen over revalidatie. Ik hoorde deze week nog van een orthopeed dat revalideren 3 weken aan de lijn was. En dan gaat het ook om 2 LPC pootjes tegelijk opereren.
Maar voor dezelfde operaties verschillende revalidatie adviezen vind ik apart.
Kaya is aan één poot aan LPC geopereerd en moest 8 weken revalideren. Na 8 weken ging het nog niet en dat werden dus 10 weken.
- thyro
- Zeer actief
Baldo is na 6 weken ook nog niet klaar met revalideren, want 6 juni krijgen wij er een fysiotherapeut bij die ons oefeningen leert die wij thuis kunnen doen en dan hopen wij ook dat het goed komt en is, want hij loopt nog steeds mank met zijn linkerpoot, maar verder gaat het wel goed en hij is nu van zich zelf ook rustig( scheelt weer).
Maar als de ouders allebei geröntgerd zijn dan heb je toch ook kans dat je het krijgt omdat het maar deels erfelijk is toch? of zie ik dat verkeerd.
Ik bedoel dus als beide ouders HD en ED vrij zijn heb je er dan geen kans op?
Want de vader van Baldo is wel geröntgerd, maar heeft op de stamboom alleen maar de HD uitslag staan ( dus HD A) en niets over ED. Hoe zit dat dan?????
Marjan
Maar als de ouders allebei geröntgerd zijn dan heb je toch ook kans dat je het krijgt omdat het maar deels erfelijk is toch? of zie ik dat verkeerd.
Want de vader van Baldo is wel geröntgerd, maar heeft op de stamboom alleen maar de HD uitslag staan ( dus HD A) en niets over ED. Hoe zit dat dan?????
Marjan
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Quote uit http://berner-bunch.digi.nl/news/artike ... berner.htmthyro schreef:Baldo is na 6 weken ook nog niet klaar met revalideren, want 6 juni krijgen wij er een fysiotherapeut bij die ons oefeningen leert die wij thuis kunnen doen en dan hopen wij ook dat het goed komt en is, want hij loopt nog steeds mank met zijn linkerpoot, maar verder gaat het wel goed en hij is nu van zich zelf ook rustig( scheelt weer).
Marjan
Voor zowel HD als ook ED geldt dat ze moeilijk uit een ras te fokken zijn. Zowel erfelijke aanleg alsook het milieu waarin een hond opgroeit hebben beide een deel in het hebben of krijgen van HD en ED. In het erfelijk deel blijkt dan ook nog eens dat er verschillende genen verantwoordelijk zijn voor de vorming van HD en ED (polymere overerving). In dit artikel nemen we alleen even ED als voorbeeld maar HD is analoog aan ED wat betreft overerving en het bestrijden ervan. Elleboog Dysplasie (ED) wordt in de gradaties als volgt weergegeven: ED 0 (vrij), ED I, ED II en ED III (deze laatste is de zwaarste vorm van ED)
Zoals we op onze Hollandse klompen al konden aanvoelen blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat je gewoon met gezonde dieren moet fokken om echt te kunnen verbeteren. De resultaten van een Scandinavisch onderzoek onder Rottweilers laten zien dat als je met gezonde (ED vrije) ouders fokt de kans op gezonde (ED vrije) pups het grootst is (tabel 1). In dat geval heeft toch nog 31% van de nakomelingen ED. Paart men een ED vrije hond echter met een hond die in meer of mindere mate last heeft van ED dan hebben 43% (ED 0 x ED 1) of zelfs 48 % (ED 0 x ED 2 of ED3) van de nakomelingen ED. Kruisen van niet ED vrije honden geeft een dramatische 56% van de nakomelingen met ED!
Gradatie
Ouder 1 (bijv. de reu): ED0
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): ED0
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 31%
Gradatie
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): ED1
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 43%
Gradatie
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): EDII of III
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 48%
Gradatie
Ouder 1 (bijv. de reu): ED1 II of III
Gradatie
Ouder 2 (bijv. de teef): EDI II of III
% Elleboog Dysplasie bij nakomelingen: 56%
-------
Kortom: bij ouders die ED-vrij zijn, komt ook ED voor onder de nakomelingen, maar de kans is aanzienlijk kleiner dan bij het fokken met één of twee ouderdieren die ED hebben.
Een statistiek van HD heb ik niet, maar daar geldt hetzelfde voor, alleen wellicht met andere cijfers.
Bovenstaande statistiek geldt voor Rottweilers, dus de getallen zullen variëren per ras.
Blijft echter dus een feit dat ED-vrije (en HD-vrije) ouders een kleinere kans op nakomelingen met ED en HD geven.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarbij snap ik niet dat eigenaren van een ras, zoals de Berner Sennenhond, waarbij zoveel ED voorkomt, het risico nemen om met een niet-gerontgende hond te gaan fokken? Welk doel streeft zo'n fokker dan na, vraag ik me af? En wat was de reden dat hij de regels van de rasvereniging aan zijn laars heeft gelapt en zijn teef niet heeft laten rontgenen?
Groetjes, Karen
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Na 3 weken is het nog niet klaar lijkt me, maar dan kan je weer gaan opbouwen denk ik.Stang schreef:3 weken vind ik ook erg kortDester schreef:Denk dat je in de war bent met wat anders. Dat is nu niet het geval hoe dat gaat. Het zijn kleine sneetjes en de spieren en banden worden opzij gelegd.Scooby schreef:Voor mijn gevoel is drie weken revalideren na twee van zulke zware operaties ook best kort. Alle spieren, pezen en banden van het boven- en onderbeen moeten worden doorgesneden om bij het gewricht te kunnen, volgens mij?Dester schreef:Sterkte met revalideren, toch vind ik het wel bijzonder al die verschillende adviezen over revalidatie. Ik hoorde deze week nog van een orthopeed dat revalideren 3 weken aan de lijn was. En dan gaat het ook om 2 LPC pootjes tegelijk opereren.
Maar voor dezelfde operaties verschillende revalidatie adviezen vind ik apart.![]()
Kaya is aan één poot aan LPC geopereerd en moest 8 weken revalideren. Na 8 weken ging het nog niet en dat werden dus 10 weken.