Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geldigheid vaccinatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Geldigheid vaccinatie

Ongelezen bericht door Inge »

Morgen worden de herders geënt.
Dit keer alleen de cocktail aangezien de rabies-enting 3 jaar geldig is.
Nu is de cocktail-enting van nobivac ook voortaan 3 jaar geldig geloof ik, maar geldt dat ook voor andere merken?
Vorig jaar zijn ze geënt met eurican van merial.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij mijn beste weten geldt de werking voor 3 jaar alleen voor de nobivac entingen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Wettelijk zijn alleen de entingen van Nobivac 3 jaar geldig.
Waarschijnlijk zijn ook andere entingen minstens 3 jaar werkzaam, maar die fabrikanten hebben er nooit moeite voor gedaan om daar ook een registratie voor te krijgen :roll: .
Als je op zeker wilt spelen dan raad ik je aan om ze nu met het spul van Nobivac te laten enten, ben je er iig 2 jaar vanaf.
Hoe meer mensen hun dieren met Nobivac laten enten hoe sneller die andere fabrikanten ook achter die registratie aan gaan :pffff: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Liesbeth schreef:Wettelijk zijn alleen de entingen van Nobivac 3 jaar geldig.
Waarschijnlijk zijn ook andere entingen minstens 3 jaar werkzaam, maar die fabrikanten hebben er nooit moeite voor gedaan om daar ook een registratie voor te krijgen :roll: .
Als je op zeker wilt spelen dan raad ik je aan om ze nu met het spul van Nobivac te laten enten, ben je er iig 2 jaar vanaf.
Hoe meer mensen hun dieren met Nobivac laten enten hoe sneller die andere fabrikanten ook achter die registratie aan gaan :pffff: .
Ik weet niet welke enting de dierenarts morgen bij zich heeft. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Ik heb op de voorjaarsdagen me eens goed laten voorlichten over de titerbepalingen van de entingen. Op zich vallen de kosten best wel mee....ik heb foldertjes mee en ga dat eens met mijn dierenarts bepraten :mrgreen: Volgend jaar voor de enting ga ik denk ik testen en niet nodig is niet enten :mrgreen: Je moet tenslotte ergens beginnen he....
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Eastmoor schreef:Ik heb op de voorjaarsdagen me eens goed laten voorlichten over de titerbepalingen van de entingen. Op zich vallen de kosten best wel mee....ik heb foldertjes mee en ga dat eens met mijn dierenarts bepraten :mrgreen: Volgend jaar voor de enting ga ik denk ik testen en niet nodig is niet enten :mrgreen: Je moet tenslotte ergens beginnen he....
Groetjes Angela
Toevallig er vandaag uitgebreid over gesproken met een dierenarts. En 31 Mei ga ik bij beide honden de titers laten bepalen.
Beide honden hebben hun puppie entingen gehad, maar daarna niet meer. Ik wil weleens weten hoe het ervoor staat.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

astrid schreef:
Eastmoor schreef:Ik heb op de voorjaarsdagen me eens goed laten voorlichten over de titerbepalingen van de entingen. Op zich vallen de kosten best wel mee....ik heb foldertjes mee en ga dat eens met mijn dierenarts bepraten :mrgreen: Volgend jaar voor de enting ga ik denk ik testen en niet nodig is niet enten :mrgreen: Je moet tenslotte ergens beginnen he....
Groetjes Angela
Toevallig er vandaag uitgebreid over gesproken met een dierenarts. En 31 Mei ga ik bij beide honden de titers laten bepalen.
Beide honden hebben hun puppie entingen gehad, maar daarna niet meer. Ik wil weleens weten hoe het ervoor staat.
Wil ook graag de titers laten bepalen bij Billy en Silka, is dat een 'standaard' test/handeling die elke dierenarts kan (wil) doen?
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Rami schreef:
astrid schreef:
Groetjes Angela
Wil ook graag de titers laten bepalen bij Billy en Silka, is dat een 'standaard' test/handeling die elke dierenarts kan (wil) doen?
Ik denk dat je dat echt even na zou moeten vragen aan je dierenarts. Ik heb er best lang met haar over gesproken vanmiddag, waarom ik niet (zomaar) wil enten en zij vertelde dat ze bij hun praktijk ook bezig zijn om zich te verdiepen in het enten en niet klakkeloos meer mensen ieder jaar een kaartje te sturen dat hun hond geent moet worden.
Maar toen ik aan de balie een afspraak wilde maken en de assistente vroeg waarvoor het was, keek ze wel even heel raar toen ik zei dat het voor een titerbepaling was. Ze had er nog nooit van gehoord. :mrgreen:
Rami
Zeer actief

astrid schreef: Ik denk dat je dat echt even na zou moeten vragen aan je dierenarts. Ik heb er best lang met haar over gesproken vanmiddag, waarom ik niet (zomaar) wil enten en zij vertelde dat ze bij hun praktijk ook bezig zijn om zich te verdiepen in het enten en niet klakkeloos meer mensen ieder jaar een kaartje te sturen dat hun hond geent moet worden.
Maar toen ik aan de balie een afspraak wilde maken en de assistente vroeg waarvoor het was, keek ze wel even heel raar toen ik zei dat het voor een titerbepaling was. Ze had er nog nooit van gehoord. :mrgreen:
Aha, dan kan ik het idd beter even navragen. Als het idd vrij 'nieuw' is om titers te bepalen heb ik zo het vermoeden dat ze het bij de praktijk waar ik kom niet doen (kreeg tot voor kort ook nog de standaard herinneringskaartjes). Wordt een rondje da's bellen, denk ik.
Bedankt voor je antwoord, Astrid. :ok:
Afbeelding
Eastmoor
Actief
Contacteer:

Ze zullen de test niet standaard hebben....die moet even besteld worden bij Puur Natuur (daar hebben ze hem in ieder geval)
Ik had het er met de man over en volgens hem was puppyenting, 9 weken parvo weill en daarna volledige enting voldoende voor een levenslange bescherming. Dat wil ik natuurlijk dus wel even controleren he haha.... Bij de Rabies is het ook zo dat een hond niet altijd goed beschermd is na een keer enten....daar kom je dus ook achter door de titerbepalingen.....meestal is het na twee keer wel voldoende....
Groetjes Angela

Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Rami schreef:
astrid schreef: Ik denk dat je dat echt even na zou moeten vragen aan je dierenarts. Ik heb er best lang met haar over gesproken vanmiddag, waarom ik niet (zomaar) wil enten en zij vertelde dat ze bij hun praktijk ook bezig zijn om zich te verdiepen in het enten en niet klakkeloos meer mensen ieder jaar een kaartje te sturen dat hun hond geent moet worden.
Aha, dan kan ik het idd beter even navragen. Als het idd vrij 'nieuw' is om titers te bepalen heb ik zo het vermoeden dat ze het bij de praktijk waar ik kom niet doen (kreeg tot voor kort ook nog de standaard herinneringskaartjes). Wordt een rondje da's bellen, denk ik.
Bedankt voor je antwoord, Astrid. :ok:
Het is inderdaad vrij nieuw. Op de Voorjaarsdagen merkte ik (ik werk bij Puur Natuur) dat dierenartsen er toch wel geinteresseerd in zijn, maar het is nog erg nieuw en onbekend. Je kan je dierenarts gerust vragen of hij titerbepalingen heeft of wil bestellen. Ik wil je ook wel wat info voor dierenartsen toemailen zodat je dat eventueel kunt laten lezen... Stuur me dan even een PB-tje! Wel is het plan om een lijst op te stellen van alle dierenartsen die titerbepalingen bestellen en dus uitvoeren en deze op de Puur Natuur site te zetten...zodat je precies kunt zien welke dierenartsen er al bekend mee zijn...
Rami
Zeer actief

Geer schreef: Het is inderdaad vrij nieuw. Op de Voorjaarsdagen merkte ik (ik werk bij Puur Natuur) dat dierenartsen er toch wel geinteresseerd in zijn, maar het is nog erg nieuw en onbekend. Je kan je dierenarts gerust vragen of hij titerbepalingen heeft of wil bestellen. Ik wil je ook wel wat info voor dierenartsen toemailen zodat je dat eventueel kunt laten lezen... Stuur me dan even een PB-tje! Wel is het plan om een lijst op te stellen van alle dierenartsen die titerbepalingen bestellen en dus uitvoeren en deze op de Puur Natuur site te zetten...zodat je precies kunt zien welke dierenartsen er al bekend mee zijn...
Ik ga je pb-en, Geer. Lijkt me goed als mijn da (onderdeel van een da-associatie) titer-bepalingen gaat doen! :ok:
Afbeelding
oskartje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door oskartje »

Zo vreemd is het toch niet om een titerbepaling te laten doen? Voor veel (vakantie)landen moet je ook de titerwaardes laten vaststellen. Zoals wij vorig jaar voor Noorwegen. Dit kon gewoon bij onze dierenarts en hij hoefde ook geen test te bestellen ofzo. Of bedoelen jullie iets anders? :denken:
ranetje
Zeer actief

oskartje schreef:Zo vreemd is het toch niet om een titerbepaling te laten doen? Voor veel (vakantie)landen moet je ook de titerwaardes laten vaststellen. Zoals wij vorig jaar voor Noorwegen. Dit kon gewoon bij onze dierenarts en hij hoefde ook geen test te bestellen ofzo. Of bedoelen jullie iets anders? :denken:
Ik denk dat de titerbepaling voor Rabiës een andere is dan voor het totaal aan entingen (parvo e.d.)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Eastmoor
Actief
Contacteer:

De titerbepaling voor de Rabies moet opgestuurd worden dus daar hoeven ze alleen de papieren maar voor in huis te hebben :mrgreen:
Groetjes Angela

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Eastmoor schreef:De titerbepaling voor de Rabies moet opgestuurd worden dus daar hoeven ze alleen de papieren maar voor in huis te hebben :mrgreen:
Groetjes Angela
Dus als je een titerbepaling voor de andere entingen zou willen doen hoef je daar ook alleen maar de papieren voor te hebben als DA of kan hij die bepaling in princiepe zelf doen?
Afbeelding
Eastmoor
Actief
Contacteer:

Voor de Parvo, Hondenziekte en Hepatitis is er een testkit waar de drie in kunnen worden bepaald.....die kan de da zelf aanschaffen. Ik denk wel dat er ook opgestuurd kan worden naar laboratoria dat zou je gewoon even na moeten vragen bij je eigen da wat die wil gaan doen. De meeste da hebben er gewoon nog niet bij stil gestaan of wachten tot er vraag vanuit de praktijk komt om wat aan te schaffen.
Groetjes Angela

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Eastmoor schreef:Voor de Parvo, Hondenziekte en Hepatitis is er een testkit waar de drie in kunnen worden bepaald.....die kan de da zelf aanschaffen. Ik denk wel dat er ook opgestuurd kan worden naar laboratoria dat zou je gewoon even na moeten vragen bij je eigen da wat die wil gaan doen. De meeste da hebben er gewoon nog niet bij stil gestaan of wachten tot er vraag vanuit de praktijk komt om wat aan te schaffen.Groetjes Angela
Of adviseren om toch gewoon te enten "want dat is altijd veiliger" :19: :mrgreen:
Afbeelding
Eastmoor
Actief
Contacteer:

Kijk weet je ik ben met Rottweilers en Parvo nogal voorzichtig en zal dus eerder geneigd zijn om te enten dan niet....maar ben wel realistisch als het niet nodig is doen we het niet.... Nou heb ik zelf nooit reacties gehad op de enting bij de honden maar zo af en toe komt het wel voor ook bij ons in de praktijk. Dan maar gewoon niet enten vind ik dus dom......testen daarintegen vind ik een prima optie..... het gaat tenslotte om mijn dieren en die wil ik zo lang mogelijk bij me houden he......Mijn da laat mij daar helemaal vrij in. Zal mij geen mening opdringen ofzo....maar je moet wel weten waar je het over hebt ja.....en het is toch leuk om de da te overtuigen van het goed wat je kunt doen door te testen ipv gewoon maar enten? Bij ons in de praktijk gaat het zeker niet om de centen wat dat betreft.
Groetjes Angela

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik weet niet of het alleen maar (of überhaupt) om de centen gaat Angela :wink:
Het kan ook gemakzucht zijn. Een titerbepaling is toch ook niet gratis?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb het even nagekeken, maar mijn dierenarts ent met 'Vanguard' (?) en daar wordt tegenwoordig ook om en om geënt (dus het ene jaar de cocktail, het andere jaar parvo/weil) en dit gaat dus niet om de Nobivac enting.
Dus daaruit concludeer ik dan maar dat het ook voor andere entingen opgaat :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Eastmoor schreef:Voor de Parvo, Hondenziekte en Hepatitis is er een testkit waar de drie in kunnen worden bepaald.....die kan de da zelf aanschaffen. Ik denk wel dat er ook opgestuurd kan worden naar laboratoria dat zou je gewoon even na moeten vragen bij je eigen da wat die wil gaan doen. De meeste da hebben er gewoon nog niet bij stil gestaan of wachten tot er vraag vanuit de praktijk komt om wat aan te schaffen.
Groetjes Angela
Dierenartsen willen inderdaad vaak niet aan de titer omdat dat nogal was heisa was. Bloed afnemen, opsturen naar een lab. Duur en veel gedoe, en bovendien, waarom zou je?

De laatste jaren wordt er echter steeds meer onderzoek verricht naar de werkingsduur van afzonderlijke entstoffen en de schadelijke bijwerkingen van teveel inenten. Niet al te vriendelijke tests laten zien dat sommige entstoffen in vrijwel alle gevallen tot 7 jaar immuniteit bieden, bij andere gevallen is dat gegarandeerd 3-5 jaar. In Amerika is driejaarlijks inenten eigenlijk heel normaal. En wij jetsen elk jaar die spuit erin want dat is wel zo veilig. Nu komen er langzaam fabrikanten, zoals Nobivac, die zich voor drie jaar hebben laten registreren. Ga ervan uit dat een fabrikant dit ECHT niet doet als een bescherming kielekiele drie jaar duurt; om drie jaar te registreren kan je er bijna vanuit gaan dat die entingen veel langer dan drie jaar geldig zijn.

Mijn persoonlijke 'entschema' is gewoon de puppyserie. Dan, na een aantal weken, een titerbepaling om te kijken of de entingen zijn aangeslagen en dan gewoon ieder jaar op geleide van de titer. Wordt er een titer te laag, of vind ik hem te laag in verhouding tot de 'controlestip', dan ent ik bij. Weil ent ik sowieso ieder jaar want de Weilenting is superkort werkzaam. Volgens mij zelfs minder dan een jaar.

Ik denk dat veel dierenartsen wel geinteresseerd zijn in de materie, maar nog heel voorzichtig zijn met het inzetten van de titertests ter vervanging van de jaarlijkse inenting. Het is nieuw, vreemd, in ontwikkeling en de vraag is nog maar of er wel vraag naar komt...ook niet geheel onbelangrijk. Dus die vraag, die moeten we zelf creeeren :mrgreen: , Maar in principe moet iedere dierenarts dus heel gemakkelijk zo'n testkit kunnen bestellen...
Geer
Zeer actief
Contacteer:

2 x is wat veel...
Babs73

Ongelezen bericht door Babs73 »

Eastmoor schreef:Kijk weet je ik ben met Rottweilers en Parvo nogal voorzichtig en zal dus eerder geneigd zijn om te enten dan niet..

Mijn broer heeft een rottweiler gehad en die heeft alleen de pup entingen gehad (6,8 en 12 weken)
Daarna nooit meer geent het dier is nooit ziek geweest en is bijna 11 geworden
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Babs73 schreef:
Eastmoor schreef:Kijk weet je ik ben met Rottweilers en Parvo nogal voorzichtig en zal dus eerder geneigd zijn om te enten dan niet..

Mijn broer heeft een rottweiler gehad en die heeft alleen de pup entingen gehad (6,8 en 12 weken)
Daarna nooit meer geent het dier is nooit ziek geweest en is bijna 11 geworden
en de conclusie is?
Babs73

Rosita Compagner schreef:
en de conclusie is?
Dat elk jaar enten toch misschien niet nodig is en dat een hond toch na alleen pup entingen genoeg anti stoffen aanmaakt voor de rest van zijn leven
nikaboef
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nikaboef »

maar is het niet beter om hondn elke jaar te laten enten zodat je zeker weet dat ze beschermt zijn?ik weet niet beter. zal mijn dierenarts eens vragen wat hij vind.
Babs73

nikaboef schreef:maar is het niet beter om hondn elke jaar te laten enten zodat je zeker weet dat ze beschermt zijn?ik weet niet beter. zal mijn dierenarts eens vragen wat hij vind.
Ja dat dacht ik ook altijd (tot vorig jaar)

Heb mijn vorige hond ook altijd laten enten maar nu ik dus een andere hond heb die dus een allergie krijgt na de entingen dan wordt je toch voorzichtiger en ga je eens op internet rond vragen en zoeken en wat je dan allemaal te lezen krijgt enz daar wordt je niet vrolijk van :eek:

En als ik dan na de vorige hond van mijn broer kijk die alleen pup entingen heeft gehad en daarna nooit meer wat dan weet ik het niet of ik al die dierenartsen praat moet geloven over enten elk jaar weer :N:
Ik wil geen onnodige schade toebrengen aan mijn hond en zal in de toekomst zeer zorgvuldig te werk gaan als het op enten aankomt
ranetje
Zeer actief

nikaboef schreef:maar is het niet beter om hondn elke jaar te laten enten zodat je zeker weet dat ze beschermt zijn?ik weet niet beter. zal mijn dierenarts eens vragen wat hij vind.
Je kunt ook vragen om eerst een titerbepaling te laten doen.
Dan weet je iets zekerder of je moet enten of niet.
Heb je het topic niet gelezen?
Dit staat niet ver hierboven al.
Eastmoor schreef:Voor de Parvo, Hondenziekte en Hepatitis is er een testkit waar de drie in kunnen worden bepaald.....die kan de da zelf aanschaffen. Ik denk wel dat er ook opgestuurd kan worden naar laboratoria dat zou je gewoon even na moeten vragen bij je eigen da wat die wil gaan doen. De meeste da hebben er gewoon nog niet bij stil gestaan of wachten tot er vraag vanuit de praktijk komt om wat aan te schaffen.
Groetjes Angela
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hier wordt nooit meer geent. Boris heeft er vorig jaar een reactie van trage schildklier op gekregen (alleen weil geent) en is wel 4 á 5 keer geent in zijn leven. Hij is nu 7.5 jaar en ik vind het wel genoeg zo. Zeker nu het heel duidelijk is dat zijn schildklier het niet aan kan. De DA wilde het niet geloven en een andere DA adviseerde om hem eerst twee weken lang aan de medicatie te zetten voor weerstand verhoging en dan enten, maar daar ga ik echt niet aan beginnen.
Bo, Sem en Paco zijn al wel 3 jaar niet meer geent en leven nog steeds vrolijk verder :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”