Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chronische oorontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Chronische oorontsteking

Ongelezen bericht door Carmen »

Basco heeft een chronische oorontsteking die bij tijd en wijle de kop opsteekt. We hebben nu ontdekt datdat vnml. is met mooi weer en Basco dus gaat zwemmen.
Kunnen we hier preventief nog iets aan doen behalve het verboieden te zwemmen wat we niet gaan doen.
Iets in de oren ofzo?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

In ieder geval zorgen dat de oren schoon zijn :wink:
Bovendien kan je hem misschien helpen om zijn oren nog eens extra schoon te schudden (water er uit schudden), door eventjes de oorschelp vlak bij de kop te masseren.
Dan gaat hij waarschijnlijk nog eens extra schudden om het water er uit te halen.
Waar geen slootwater zit krijgen ontstekingen minder kans.
Maar of het voldoende is? :denken:
Chronische oorontsteking is heel lastig.

Het onderwerp kwam ook min of meer ter sprake bij dit topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... light=oren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Beauty had ook met name tijdens de zomermaanden veel last van oorontstekingen ..... de link was natuurlijk het zwemmen. Ik moest toen van de d.a. na het zwemmen direkt haar oren reinigen met oorcleaner.
Het is het proberen waard :idea:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

laten zwemmen met een prop watten in de oren wil wel eens helpen, doen ze ook bij kinderen met chronische ooronstekingen.

verder goed zalven met panalog als er maar een kleine aanwijzing is dat een onsteking begint. dit is vrij vet spul en helpt daardoor ook aan 2 kanten, 1 tegen de onsteking en 2 doordat het vrij vettig is gaat het uitdroging tegen zodat het oor minder gevoelig gaat worden voor invloeden van buitenaf.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Onze vorige hond had ook chronische oorontsteking.
Onze DA adviseerde om iets in de oren te doen voor het wandelen waarbij de mogelijkheid was om te zwemmen. Verder zei hij dat het ook geen kwaad kon om 1x per week een paar druppeltjes sla olie in het oor te doen om het vettig te houden.
De oorontstekingen werden aanzienlijk minder.
Carmen
Zeer actief

Wij gebruiken surolan voor de ontsteking.
Maar die olie ga ik toch eens proberen voor als hij gaat zwemmen
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Je kan ook wat vette watten in de oren doen word minder snel nat dan gewone watten
ranetje
Zeer actief

En vergeet niet om die watten er uit te halen na het zwemmen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:En vergeet niet om die watten er uit te halen na het zwemmen :mrgreen:
Een prop vette watten en de oren vet houden helpt heel goed :ok: heb ik ook jaren gedaan met een hond met die klachten. Hij had geen last meer van ontstekingen.
En ja, ik ben de propjes wel eens vergeten eruit te halen :N: gelukkig ging hij dan aan z'n oortjes krabben en zielig kijken :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alma2 schreef:
ranetje schreef:En vergeet niet om die watten er uit te halen na het zwemmen :mrgreen:
Een prop vette watten en de oren vet houden helpt heel goed :ok: heb ik ook jaren gedaan met een hond met die klachten. Hij had geen last meer van ontstekingen.
En ja, ik ben de propjes wel eens vergeten eruit te halen :N: gelukkig ging hij dan aan z'n oortjes krabben en zielig kijken :wink:
:mrgreen: :smile:
Hoorde hij niet minder dan anders?
Of is je dat niet opgevallen :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

ranetje schreef:
alma2 schreef:
Het was een Jack-Russeltje: oost-indisch doof :mrgreen: 't mormel :N:

Vanaf zijn 14e was hij écht doof, communiceren kon alleen nog met handgebaren (maart vorig jaar laten inslapen: 18 jaar en 10 maanden geworden) en het gekke is dat ik dat met mijn herders nu nog steeds heel veel doe :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alma2 schreef:
ranetje schreef:
alma2 schreef:

Vanaf zijn 14e was hij écht doof, communiceren kon alleen nog met handgebaren (maart vorig jaar laten inslapen: 18 jaar en 10 maanden geworden) en het gekke is dat ik dat met mijn herders nu nog steeds heel veel doe :19:
Ik doe ook veel met handgebaren :wink:
Heel lastig voor een G&G :mrgreen: Maar handig voor jachttraining :ok:
Afbeelding
alm@
moderator

ranetje schreef:
alma2 schreef:
ranetje schreef:
alma2 schreef: Een prop vette watten en de oren vet houden helpt heel goed :ok: heb ik ook jaren gedaan met een hond met die klachten. Hij had geen last meer van ontstekingen.

Ik doe ook veel met handgebaren :wink:
Heel lastig voor een G&G :mrgreen: Maar handig voor jachttraining :ok:
Nu we toch :offt: zijn: ik vind het eigenlijk met G&G en behendigheid wél handig en gebruik het ook. Als ze alleen op je stem moeten reageren hebben ze wat meer aandacht voor de omgeving, als je handgebaren gebruikt heb ik volledige aandacht want dan moeten ze op mijn lichaamstaal letten. Dat het wel eens een punt van discussie is geweest moge duidelijk zijn en bij pakwerk werkt het niet :mrgreen: Meestal is het een combinatie van beiden maar nooit voorspelbaar, houdt ze alert :19: Maar ik train ook voor het plezier, ben geen fanatiek wedstrijdenmens :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alma2 schreef: ik vind het eigenlijk met G&G en behendigheid wél handig en gebruik het ook.
Ik vind het ook handig, maar het kost je aardig wat punten bij de G&G, dus ik moet altijd "sprokkelen" om genoeg punten bij elkaar te krijgen :mrgreen:
Is voor mij geen reden om het te laten trouwens :wink:

Maar om op die oortjes terug te komen :wink:
Ik vind het grappig om hier terug te lezen over het advies van dat druppeltje olie.............
Pepie vertelde in een ander topic over dit probleem van ontstoken oren, dat haar DA die olie juist afraadde.
In de jachttraining kreeg ik het advies van die olie ook. Omdat Rana niet zozeer ontstekingen heeft, maar omdat ze erg diep in het water ligt met een apport en daardoor aan de kant eerst dat water uit haar oren kwijt moet voordat ze het apport bij me komt brengen.
(ze legt dat apport wel eerst neer, omdat ze er niet mee mag schudden :mrgreen: )
Je ziet het vaak tijdens het zwemmen al als er veel water in haar oren zit.
Dan zwemt ze met haar koppie scheef :smile:
Ze heeft er heel veel last van, als er water in de oren loopt.

Je moet er wel op letten dat je echt maar héél weinig olie gebruikt, en de oren moeten wel schoon zijn,anders krijg je een soort "koek"in de oortjes die ook weer voor ontstekingen kan zorgen.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Klopt mijn da zijn assistente vind die olie geen goed plan,en adviseerde mij om 1 keer in de week oorcleaner te gebruiken.Ik persoonlijk hou er niet van om watten in zijn oren te doen bij een oorontsteking,ik ben van mening dat een hond met ontsteking niet in het water thuis hoort :19: Ja pootje baden :mrgreen: Ik volg dit topic met argusogen :wink: Wij hebben een mastiff verloren aan zijn oren,dus ik ben er erg voorzichtig mee. Poten ook maar dat is een ander verhaal :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

pepie schreef:Klopt mijn da zijn assistente vind die olie geen goed plan,en adviseerde mij om 1 keer in de week oorcleaner te gebruiken.Ik persoonlijk hou er niet van om watten in zijn oren te doen bij een oorontsteking,ik ben van mening dat een hond met ontsteking niet in het water thuis hoort :19: Ja pootje baden :mrgreen: Ik volg dit topic met argusogen :wink: Wij hebben een mastiff verloren aan zijn oren,dus ik ben er erg voorzichtig mee. Poten ook maar dat is een ander verhaal :wink:
Het is ook niet de bedoeling dat je een hond mét oorontsteking laat zwemmen :N: Mijn JR-etje was er erg gevoelig voor, om te voorkomen dat het weer een ontsteking werd smeerde ik de binnenkant in met een drupje olie en deed er een propje vette watten in (op advies van de DA). Na het zwemmen gingen de propjes er weer uit en maakte ik de oortjes schoon en dat werkte toen prima. Het was ook zeker 15 jaar geleden dat hij zwom, toen hadden ze nog geen dingen als oorcleaner, tegenwoordig zou ik dat misschien anders doen :19:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

pepie schreef:Klopt mijn da zijn assistente vind die olie geen goed plan,en adviseerde mij om 1 keer in de week oorcleaner te gebruiken.Ik persoonlijk hou er niet van om watten in zijn oren te doen bij een oorontsteking,ik ben van mening dat een hond met ontsteking niet in het water thuis hoort :19: Ja pootje baden :mrgreen: Ik volg dit topic met argusogen :wink: Wij hebben een mastiff verloren aan zijn oren,dus ik ben er erg voorzichtig mee. Poten ook maar dat is een ander verhaal :wink:
Wat erg Pepie maar waar is hij dan precies aan overleden?
Carmen
Zeer actief

Ik wilde dus ook alleen een drupje olie doen. Ik ben bang dat ik die watten kwijt raak in die enorme flappers :mrgreen:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Dan heb ik het verkeerd begrepen :19: Sorry foutje.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Deur had het ook. Ik maakte altijd zelf een zuiverende olie, op basis van sla of olijfolie, waar ik een en paar druppels lavendel en teatree in deed. Daarmee maakte ik met watten de oren schoon en spoot er nog iets extrás in met een spuitje wat hij er nadien altijd uitschudde. Dat was bij Deur het enige dat werkte, surolan deed niets voor hem.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”