Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zwarte plekken op huid, de oplossing!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

boxersien

zwarte plekken op huid, de oplossing!

Ongelezen bericht door boxersien »

boris krijgt weer net als vorig voorjaar een zwarte huid en het haar valt daar uit. Dit is net voor de heupen. Vorige keer een bloedtest ondergaan en die was goed. Omdat het nu weer is en het haar ook snel uitvalt denk ik aan een allergie die steeds in het voorjaar komt opzetten. Kan het een vlooien allergie zijn?
Laatst gewijzigd door boxersien op 23 apr 2007 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik weet niet wat voor allergie maar zo te horen dezelfde als Tirsa. Bij haar wordt de huis ook zwart en begint te schilferen en haar valt uit en later groeit alles weer terug. Geen vieze rode of bloederige plekken, het blijft er op zich rustig uitzien. Het zwart verdwijnt ook weer. Alleen bij Tirsa is het niet seizoensgebonden.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Nanna schreef:Zitten de kale plekken aan één kant van het lichaam of zijn ze echt symmetrisch?
Dat wil ik ook graag weten, het kan n.l. ook op een onderfunctie van de schildklier zijn :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Melanie 74 schreef:
Nanna schreef:Zitten de kale plekken aan één kant van het lichaam of zijn ze echt symmetrisch?
Dat wil ik ook graag weten, het kan n.l. ook op een onderfunctie van de schildklier zijn :wink:
Daar dacht ik ook al aan. Zwarte plekken en haaruitval kán daarop duiden heb ik begrepen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
boxersien

Het ziet er idd precies hetzelfde uit als een onderfunctie van de schildklier. Dit weet ik zeker aangezien mijn vorige boxer dat had :wink: . Daarom vorig jaar ook die bloedtesten, maar die waren prefect. Dus eigenlijk ga ik het nu niet weer daarin zoeken omdat dit precies hetzelfde komt in dezelfde tijd. Wat ik me nu nog wel bedenkt: Boris heeft het zowel nu als de vorige keer zo'n 1,5 á 2 weken na de leptospirose enting gekregen. Kan het geen bijwerking zijn? Zijn ze nu wel iets heftiger dan vorig jaar.

Afbeelding

Op dezelfde plaats zit het nu als de grootste plaats waar het bij tripper zat.

De oren zijn schoon
boxersien

en al gevonden

De nadelen
Ondanks dat er in het verleden vaak geroepen is dat het geven van entingen onschuldig is, blijkt nu steeds vaker dat entingen toch meer problemen veroorzaken dan ons lief is. Er is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan maar langzamerhand beginnen er dingen duidelijk te worden.

Het gebeurt geregeld dat er ogenschijnlijk kerngezonde dieren geënt worden die ineens binnen drie weken na de enting terugkomen met de meest uiteenlopende klachten. Soms bloederige diarree, soms autoimmuun-ziektes, spierpijnlijkheid, koorts of andere vaak vage klachten. Dat zijn dan de zichtbare problemen. Er treden echter ook onzichtbare processen in werking die op de lange termijn problemen kunnen geven.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er tot 40 dagen na een enting een verhoogde hoeveelheid antilichamen tegen schildklierweefsel kunnen voorkomen in het bloed. Dat hoeft niet bij alle dieren het geval te zijn, maar als dat vaker en langer gebeurt kan het tot een verminderde schildklierwerking leiden of zelfs de hele schildklier buiten werking stellen.

En als dat bij een schildklier kan, kan dat waarschijnlijk ook bij andere organen. Hier komt het vermoeden vandaan dat autoimmuunziektes waarschijnlijk door entingen veroorzaakt kunnen worden.

Met name de hondsdolheidenting en leucose-enting kunnen bij katten zeer agressieve tumoren geven op de plek van de enting. Dit gebeurt bij ongeveer 1 op de 1000 katten. Dit wordt veroorzaakt door een van de hulpstoffen in de entstof. Bij honden komt deze tumor ook wel voor na de hondsdolheidenting maar bij deze dieren is de tumor veel minder agressief.

http://www.holistischedierenartsen.nl/g ... naties.asp
boxersien

Wat zouden jullie nu doen bij deze wetenschap? Over zijn gehele lichaam is het verharen super erg, veel erger dan normaal, je haalt het er bij plukken uit en hij is kortharig en deze plekken zijn 3x zo groot als vorig jaar.

Hij is nu 7,5 jaar en misschien maar gewoon niet meer enten? Dus zeker niet Weil wat eigenlijk de belangrijkste is (daarom wel geent nu). Die schildklier gaat op ten duur dan vanzelf werkelijk slecht werken misschien en dat wil ik niet riskeren :ok:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Melanie 74 schreef:
Maar dan verdwijnen die plekken niet meer en blijft het niet alleen bij deze verkleuring.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

boxersien schreef:Wat zouden jullie nu doen bij deze wetenschap? Over zijn gehele lichaam is het verharen super erg, veel erger dan normaal, je haalt het er bij plukken uit en hij is kortharig en deze plekken zijn 3x zo groot als vorig jaar.

Hij is nu 7,5 jaar en misschien maar gewoon niet meer enten? Dus zeker niet Weil wat eigenlijk de belangrijkste is (daarom wel geent nu). Die schildklier gaat op ten duur dan vanzelf werkelijk slecht werken misschien en dat wil ik niet riskeren :ok:
Ik lees hier even mee hoor! Ik wil Joy eigenlijk ook niet meer laten enten, we gaan dit jaar toch niet naar het buitenland op vakantie dus (wettelijk) noodzakelijk is het niet toch? :19:

Ik merkte elk jaar toch dat ze "last" had van de enting in mindere of meerdere mate, behalve vorig jaar. Vorig jaar heeft ze voor het eerst nergens last van gehad na de entingen.

Mijn gezonde katten laat ik nog maar 1x per 3 jaar enten en mijn katten met mindere gezondheid (FIV en nierfalen) laat ik niet meer enten.

Toch ben ik met name bang om haar niet te laten enten tegen Weil?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Edit: las het verkeerd... sorry!
Afbeelding
boxersien

flatcoat schreef:
Melanie 74 schreef:
Maar dan verdwijnen die plekken niet meer en blijft het niet alleen bij deze verkleuring.
Die plekken hoeven niet meer te verdwijnen. Bij Tripper zijn de plekken nooit rustig geweest. Ze werden regelmatig groter en kleiner, maar zodra de huid echt goed zwart was bleef het wel zo. Nu weet ik dus dat het groter en kleiner worden waarschijnlijk kwam door de entingen die elk jaar gegeven werden. Erna werd het groter en daarna ging het weer terug naar wat het inmiddels was. Hij had namelijk al 3 jaar rondgelopen met deze kwaal voordat we naar een andere DA zijn overgestapt die er gelijk achter kwam dat het schildklierafwijking was. Toen was ik nog maar 9 jaar ongeveer.

Ik heb er nog alle hoop op dat ze bij boris weer gewoon weg gaan, maar ben bang als ik nog een keer ent dat het dan wel een probleem gaat worden.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

boxersien schreef:
flatcoat schreef:
Melanie 74 schreef:
Die plekken hoeven niet meer te verdwijnen. Bij Tripper zijn de plekken nooit rustig geweest. Ze werden regelmatig groter en kleiner, maar zodra de huid echt goed zwart was bleef het wel zo. Nu weet ik dus dat het groter en kleiner worden waarschijnlijk kwam door de entingen die elk jaar gegeven werden. Erna werd het groter en daarna ging het weer terug naar wat het inmiddels was. Hij had namelijk al 3 jaar rondgelopen met deze kwaal voordat we naar een andere DA zijn overgestapt die er gelijk achter kwam dat het schildklierafwijking was. Toen was ik nog maar 9 jaar ongeveer.

Ik heb er nog alle hoop op dat ze bij boris weer gewoon weg gaan, maar ben bang als ik nog een keer ent dat het dan wel een probleem gaat worden.
Dat bedoelde ik dus ook: als het het gevolg is van de schildklier zullen de plekken niet steeds komen en gaan, bovendien komen er dan nog wel een paar "verschijnselen" bij.
Hoop voor je dat het deze keer geen schildklier is die dwarsligt (schildklierwaardes kunnen trouwens fluctueren, dus misschien tot nog een keertje testen?).
Denk je dat het door het enten komt, dan neem de proef op de som ..... als je dat tenminste aandurft. Ik hoor wel vaker van mensen die hun hond jarenlang hebben laten enten er ineens mee stoppen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
boxersien

:wink: Dit was in feite de proef op de som. Omdat ik het dus vorig jaar ook zag. Heb net de DA gebeld en die gelooft niet dat het een bijwerking kan zijn van de enting :( . Nu ben ik dus eigenlijk weer terug bij af, of het is wel zo, maar dat het niet bekend is. Het stuk wat ik had is van een holistische DA en ja, sorry, maar in hoeverre dus te vertrouwen?
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn oude hond had ook precies dezelfde vlekken!! Ik dacht altijd dat dat kwam omdat ze te lang tegen de kokend hete verwarming aanlag :piew: Na onze verhuizing, waar ze dat niet meer deed en ik ongeveer (achteraf dus) stopte met enten, heeft ze plekken niet weer gehad :19:
boxersien

:smile: hij ligt dus teveel in de zon dan, zou wel kunnen :idea:
Ik zie het een poosje nog aan en anders toch maar een algehele bloedproef. Kan zowiezo geen kwaad bij een oudere boxer :ok:
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

boxersien schreef:Wat zouden jullie nu doen bij deze wetenschap? Over zijn gehele lichaam is het verharen super erg, veel erger dan normaal, je haalt het er bij plukken uit en hij is kortharig en deze plekken zijn 3x zo groot als vorig jaar.

Ik denk dat je het eigenlijk zelf wel weet. Een hond van bijna 8 jaar die altijd geënt is, die heeft royaal voldoende afweer opgebouwd. Hij kan volgens de laatste inzichten 3 jaar met de cocktail doen. En waarschijnlijk zelfs levenslang.
Alleen Weil is dan een punt, en dat is een overweging die je zelf moet maken. Hoe groot is het risico?
Ik wist het wel..... :wink:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Misschien komt het wel gewoon door de entingen, maar is er bij de bloedtest ook getest op de werking van de hypofyse?

Meestal wordt er alleen getest op de werking van de schildklier, maar als het dan aan de werking van de hypofyse (die afgifteregulatie van diverse hormonen waaronder het schildklierhormoon regelt) ligt, dan wordt dat niet duidelijk uit die test.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

om dit soort redenen laat ik Rimpel nu voor het tweede jaar niet meer enten. :wink:
Hij is drie jaar achter elkaar keurig geent...
En vorig jaar heb ik hem voor het eerst neit meer laten enten..
Hij heeft sinds twee jaar behoorlijk last gekregen van jeuk en ook zwarte plekken...na bloedtest kwam eruit dat hij allergisch is voor vlooienspeeksel...

Niet gezegd dat het van de entingen komt, maar ik heb ook stukken gelezen dat allergieen in de hand gewerkt kunnen worden door entingen.
Intolerantie voor kip gebeurt ook vaker dan je zou denken want in bepaalde entingen zitten kippeneiwitten (vraag me niet meer welke...)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”