Ik vroeg me ook al af of die het niet meer deedInge O schreef:iets met de 'z' op je klavier, gerdaGerda16 schreef:Wanneer je een geonde hond hebt kan het geen kwaad. Het maaguur is sterk genoeg om iektes te voorkomen.Riboet schreef:Heb ik ook een keer gedaan. En vergeten dat ik hem buiten had laten ontdooien... Kwam er pas achter toen de katten en de vliegen de lap ontdekt hadden... Heb die lap overigens niet meer aan de honden durven geven, misschien dat het geen kwaad kon, maar de lap zag er niet meer echt uit als een penslap dus ik dacht laat maar. Maar buiten laten ontdooien; dat doe ik dus niet meer.astrid schreef:Gisteren was de penslap nog half bevroren, toen heb ik 'm bewust in de zon laten ontdooien.
![]()
?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Koud of warm?
Moderator: moderatorteam
-
Ari@ne
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Ik heb hier portie's...(ik ontdooi een worst CB in de koelkast en als die krap aan ontdooit is verdeel ik het in portie;s. Aangezien Rimpel een dikke 300 per portie krijgt en dus 600 op een dag ligt het hier nooit langer dan een dag tot anderhalf dat in de koelkast)
Voor ik naar bed ga leg ik een zakkie Carnibest in Rimpel zijn bakje, vork erbij en dan gaan we naar bed.
Volgende ochtend haal ik het uit het zakje en prak het door...
Prima op temperatuur
Voor ik naar bed ga leg ik een zakkie Carnibest in Rimpel zijn bakje, vork erbij en dan gaan we naar bed.
Prima op temperatuur
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja dat doe ik ook zo.mercedes2803 schreef:Ik heb hier portie's...(ik ontdooi een worst CB in de koelkast en als die krap aan ontdooit is verdeel ik het in portie;s. Aangezien Rimpel een dikke 300 per portie krijgt en dus 600 op een dag ligt het hier nooit langer dan een dag tot anderhalf dat in de koelkast)
Prima op temperatuur
Hier gebruik ik een hele worst per dag (grootste deel voor Puchu en restant krijgt Kaya).
's Ochtends leg ik de worst in de koelkast (voor de volgende dag dus) 's avonds ietsjes ontdooid wordt het in 5 porties verdeeld en dan doe ik er dus 2 buiten de koelkast verder ontdooien voor de volgende ochtend. Maar dan is het dus 'warm' en ik vroeg me af of dit erg was met rauw vlees.
Niet dus, heb ik inmiddels begrepen
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
nee idd
Ik laat het trouwns wel in het zakje zitten...
Als ik dat niet doe wordt dat spul 'droog' en komt er zo'n droog laagje overheen...
Als het dan een paar uur staat gooi het weg..
Rimpel laat weleens wat staan en dat gooi ik echt weg als het er zo droog uitziet...
Hij wil het dan nog wel hebben, maar mag niet
ik heb in de zomer trouwens weleens gehad dat ik de bak op het aanrecht had staan, kon het mooi op temp komen.
Kom ik er later bij zaten er allemaal witte puntjes op
Ik kijken....
:N: :N: :N:
Vliegen eitjes...
Jaaaaaa weggg ermee!!!
Als ik dat niet doe wordt dat spul 'droog' en komt er zo'n droog laagje overheen...
Rimpel laat weleens wat staan en dat gooi ik echt weg als het er zo droog uitziet...
Hij wil het dan nog wel hebben, maar mag niet
ik heb in de zomer trouwens weleens gehad dat ik de bak op het aanrecht had staan, kon het mooi op temp komen.
Kom ik er later bij zaten er allemaal witte puntjes op
Ik kijken....
Vliegen eitjes...
Jaaaaaa weggg ermee!!!
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ieeeeeeeeeeeee :N: :N: :N:mercedes2803 schreef:nee idd![]()
Hij wil het dan nog wel hebben, maar mag niet![]()
Kom ik er later bij zaten er allemaal witte puntjes op![]()
Ik kijken....
Vliegen eitjes...
Jaaaaaa weggg ermee!!!
Ik heb het in een afgesloten bakje, met deksel dus. Het droogt op die manier niet uit.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Ik had ergens gelezen/gehoord (?) dat je dat vlees niet in de magnetron mag ontdooien ivm vitamineverlies ofzo?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Mauyak
Maar dat geld dan toch voor iedere vorm van verwarmen?dus ook als je het in warmwater legt?Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Ik had ergens gelezen/gehoord (?) dat je dat vlees niet in de magnetron mag ontdooien ivm vitamineverlies ofzo?
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Geldt dat ook voor blikvoer?? Ik meng nu nog de brokjes met wat blikvlees en het aangebroken blikje staat natuurlijk in de koelkast en is de inhoud dus koud.Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Uit angst voor diarree bijv. verwarm ik het 10 sec. in de magnetron ...... beter om niet te doen
-
Mauyak
Ik doe het net zo,en er zijn n og steeds geen ongelukken gebeurt,dus we blijven het maar lekker zo doenflatcoat schreef:Geldt dat ook voor blikvoer?? Ik meng nu nog de brokjes met wat blikvlees en het aangebroken blikje staat natuurlijk in de koelkast en is de inhoud dus koud.Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Uit angst voor diarree bijv. verwarm ik het 10 sec. in de magnetron ...... beter om niet te doen?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, alleen verwarm je het in een magnetron natuurlijk wel wat sterker en sneller.Mauyak schreef:Maar dat geld dan toch voor iedere vorm van verwarmen?dus ook als je het in warmwater legt?Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat geldt voor alles wat je opwarmt. Maar in blikvoer zitten zowiezo al niet zoveel voedingsstoffen, dus zoveel kunnen er dan ook niet verloren gaan.flatcoat schreef:Geldt dat ook voor blikvoer?? Ik meng nu nog de brokjes met wat blikvlees en het aangebroken blikje staat natuurlijk in de koelkast en is de inhoud dus koud.Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Uit angst voor diarree bijv. verwarm ik het 10 sec. in de magnetron ...... beter om niet te doen?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zullen ook echt geen ongelukken door gebeuren, het is alleen wat zonde van de vitaminenen mineralen in dat goede verse vlees!Mauyak schreef:Ik doe het net zo,en er zijn n og steeds geen ongelukken gebeurt,dus we blijven het maar lekker zo doenflatcoat schreef:Geldt dat ook voor blikvoer?? Ik meng nu nog de brokjes met wat blikvlees en het aangebroken blikje staat natuurlijk in de koelkast en is de inhoud dus koud.Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
![]()
Groetjes, Karen
-
Gerda16
- Vaste gebruiker
Inge O schreef:iets met de 'z' op je klavier, gerdaGerda16 schreef:Wanneer je een geonde hond hebt kan het geen kwaad. Het maaguur is sterk genoeg om iektes te voorkomen.Riboet schreef:Heb ik ook een keer gedaan. En vergeten dat ik hem buiten had laten ontdooien... Kwam er pas achter toen de katten en de vliegen de lap ontdekt hadden... Heb die lap overigens niet meer aan de honden durven geven, misschien dat het geen kwaad kon, maar de lap zag er niet meer echt uit als een penslap dus ik dacht laat maar. Maar buiten laten ontdooien; dat doe ik dus niet meer.astrid schreef:Gisteren was de penslap nog half bevroren, toen heb ik 'm bewust in de zon laten ontdooien.
![]()
?
Mijn linker toest naast de X werkt niet.
- Zoie
- Zeer actief
als het te koud is, of als ik vergeten ben te ontdooien, knikker ik het ook in de magnetron. Als je het goed doet, denk ik niet dat je op die manier meer vitaminen kwijt raakt dan wanneer je het langzaam ontdooit ( = opwarmt).Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:

-
Ari@ne
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Opwarmen is een chemisch proces van vertering. Je raakt bij opwarmen van voedsel altijd vitaminen en mineralen kwijt of je het nu langzaam of snel doet.Zoie schreef:als het te koud is, of als ik vergeten ben te ontdooien, knikker ik het ook in de magnetron. Als je het goed doet, denk ik niet dat je op die manier meer vitaminen kwijt raakt dan wanneer je het langzaam ontdooit ( = opwarmt).Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het warm maken van voedsel is één van de verkleiningsprocessen van de voedselvertering. Wanneer voedsel warm gemaakt wordt, is het beter te verteren.Inge O schreef:opwarmen kan de bacteriegroei in eten stimuleren, en die bacteriën kunnen het eten afbreken - maar dat is geen chemisch proces, toch?
bacterievrije kost zie ik iig niet onmiddellijk verteren door toedoen van warmte.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld (ver)malen. Dat is ook een verkleiningsproces wat deel uitmaakt van de voedselvertering, alleen dat is een natuurlijk verkleiningsproces. Verhitting is een chemisch verkleiningsproces.
In vers vlees zitten heel veel bacterieen en daar hebben we het nu toch over?
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, het gaat om het voorverteren. Voor vlees geldt dat een chemische verkleining, zoals opwarmen, een voorvertering is. Voor bijvoorbeeld groenten is ook het (ver)malen er van een verkleining en dus een voorvertering.Inge O schreef:die verkleining maakt de kleinere stukjes alleen beter toegankelijk voor de verteringsenzymes in het maagdarmstelsel eens ze zijn opgegeten. maar daarom is de verkleining op zich nog geen vertering toch? als je vlees in kleine stukjes hakt ben je het toch ook nog niet aan het verteren?
Groetjes, Karen
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
-
Tess@
- geregistreerd lid
- Zoie
- Zeer actief
Zoals Inge al zei, is opwarmen opzich geen chemisch proces. Wel kunnen er bij bepaalde temperaturen chemische en / of verteringsgsprocessen optreden.Scooby schreef:Opwarmen is een chemisch proces van vertering. Je raakt bij opwarmen van voedsel altijd vitaminen en mineralen kwijt of je het nu langzaam of snel doet.Zoie schreef:als het te koud is, of als ik vergeten ben te ontdooien, knikker ik het ook in de magnetron. Als je het goed doet, denk ik niet dat je op die manier meer vitaminen kwijt raakt dan wanneer je het langzaam ontdooit ( = opwarmt).Scooby schreef:Klopt, als je iets verwarmt, zet je het verteringsproces al in gang en verlies je dus vitamines en mineralen. Dat is zonde.Stang schreef:
Het probleem met ontdooien de magnetgron is dat het niet gelijkmatig gebeurt, zodat je de kans loopt dat het ene stuk vlees gaar is, terwijl het andere nog bevroren is.
Aan de andere kant, gewoon eten laten staan kost ook vitaminen ( gewoon groente bewaren in de groentela b.v. )
Dus, als je het een beetje handig doet ( niet te snel, doorroeren enz. ) zal het niet zoveel uitmaken hoe je het doet, denk ik.

- Zoie
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Opwarmen is wel degelijk een chemisch verteringsproces. Je kunt het toch geen natuurlijke manier van verteren noemen?!Zoie schreef:Zoals Inge al zei, is opwarmen opzich geen chemisch proces.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wanneer je bepaalde groenten kleiner maakt of kookt, kunnen honden het verteren. Geef je deze groenten rauw (bijvoorbeeld bonen of doperwten), dan kan een hond deze niet verteren. Het verkleinen of opwarmen van groenten is dus noodzakelijk voor een goede vertering. In die zin kun je het dus een voorvertering noemen.Zoie schreef:als je b.v. de celwanden stukslaat in een foodprocessor, wordt groente misschien makkelijker verteerbaar, maar ik weet niet of je dat strikt genomen een voorvertering kunt noemen.Scooby schreef:[ Voor bijvoorbeeld groenten is ook het (ver)malen er van een verkleining en dus een voorvertering.
Groetjes, Karen
- starfleet
- Erelid
Re: Koud of warm?
Gewoon warm geven nu de temperaturen ' snachts nog laag zijn. Kijk straks met 30 graden zou ik het niet meer doen, dan zitten er maaien in ' s ochtends, maar nu kan dat best. Wij doen het ook regelmatig.Stang schreef: Maar ontdooi ik het door de nacht heen buiten de koelkast, dan is het echt 'warmig' rauw vlees.... ook weer niet te best voor rauw vlees natuurlijk.
Wat zal ik nu toch doen? Warm of toch beter koud geven?![]()
Anne
- Zoie
- Zeer actief
opwarmen is en natuurkundig proces, als je ijs opwarmt wordt het eerst vloeibaar water, en daarna stoom, maar het blijft gewoon H2O.Scooby schreef:Opwarmen is wel degelijk een chemisch verteringsproces. Je kunt het toch geen natuurlijke manier van verteren noemen?!Zoie schreef:Zoals Inge al zei, is opwarmen opzich geen chemisch proces.
Dat er daarnaast allerlei chemische processen in voedsel kunnen optreden tijdens het verwarmen op bepaalde temperaturen is waar.
Ook klopt het dat we dat vaak doen om b.v. voedsel voor ons beter verteerbaar te maken, en als je dat voorvertering wilt noemen vind ik het ook goed.
Maar verwarmen op zich is geen chemisch proces

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar er zal bij verwarmen ook allicht iets verloren gaan.Inge O schreef:verhitting kan vitamineverlies geven, maar lichtjes verwarmen is echt niet hetzelfde als verhitten, qua proces en effecten dan.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, een chemisch verteringsproces, daar heb ik het over. Het is een chemische manier van verteren.Zoie schreef:opwarmen is en natuurkundig proces, als je ijs opwarmt wordt het eerst vloeibaar water, en daarna stoom, maar het blijft gewoon H2O.Scooby schreef:Opwarmen is wel degelijk een chemisch verteringsproces. Je kunt het toch geen natuurlijke manier van verteren noemen?!Zoie schreef:Zoals Inge al zei, is opwarmen opzich geen chemisch proces.
Dat er daarnaast allerlei chemische processen in voedsel kunnen optreden tijdens het verwarmen op bepaalde temperaturen is waar.
Ook klopt het dat we dat vaak doen om b.v. voedsel voor ons beter verteerbaar te maken, en als je dat voorvertering wilt noemen vind ik het ook goed.
Maar verwarmen op zich is geen chemisch proces
Het opwarmen op zich is niet chemisch, nee.
Groetjes, Karen