Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoeveelheid Energique en smuldier
Moderator: moderatorteam
-
newfy's
- geregistreerd lid
hoeveelheid Energique en smuldier
Ik heb twee newfoundlanders en ze wegen rond de 60 kilo. Zouden jullie kunnen bekijken of ik ze teveel vers voer geef? Hoeveel geven jullie?
Ik geef ze 5 of 6 dagen brokken en de rest energique en sinds kort ook smuldier. Op de verpakking van energique staat precies hoeveel ze moeten hebben, komt er dus op neer dat ik bijna 1 pak (3kg) geef op 1 dag verdeeld over 2 honden. Smuldier (400gr per pakje) 4 pakjes per dag per hond. Dit staat ook zo op de verpakking. Is dit teveel voor een hond in de groei van 60 kilo?
Ik geef ze 5 of 6 dagen brokken en de rest energique en sinds kort ook smuldier. Op de verpakking van energique staat precies hoeveel ze moeten hebben, komt er dus op neer dat ik bijna 1 pak (3kg) geef op 1 dag verdeeld over 2 honden. Smuldier (400gr per pakje) 4 pakjes per dag per hond. Dit staat ook zo op de verpakking. Is dit teveel voor een hond in de groei van 60 kilo?
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
newfy's
- geregistreerd lid
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
- Zoie
- Zeer actief
compleet is het dan niet, maar het is m.i. wel completer dan dat je alleen pens, hart of kip zou geven. In kip zitten b.v. gemalen botten, zodat je een bron van calcium hebt die niet in pens zit. Ik doe dat ook wel om wat te varieëren.newfy's schreef:Oke, dankjewel alvast!
Nog een vraagje:
Gebruiken jullie de andere varianten van smuldier weleens samen. Is het dan wel compleet? Pens-hart-kip. Of denk ik dan te simpel
Ik hoor ook wel dat je niet moet varieëren maar een hond zijn hele leven een en hetzelfde complete voer moet geven, maar ik vraag me dan weer af op grond waarvan men heeft bepaald dat alles wat een hond nodig heeft door het etiket "compleet " wordt gedekt, en waarom varieëren niet goed zou zijn.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Lindsey
- Zeer actief
Normaal gesproken geef je aan vers ongeveer 2% per kg lichaamsgewicht per hond per dag. In jouw geval is dat dus 1,2 kg. Maar dat is een gemiddelde. Het kan heel goed zijn dat je hond meer of minder moet.
Als je hond nog in de groei is dan mag het meer zijn.
Als je nog 5 dagen brok geeft dan is het niet zo erg dat een maaltijd kvv niet helemaal 'compleet' is. Dus een mengelmoes van div. soorten Smuldier kan best.
Pas als je hoofdzakelijk vers geeft is compleet nodig. Anders kan het zijn dat de hond op den duur tekorten krijgt.
Als je hond nog in de groei is dan mag het meer zijn.
Als je nog 5 dagen brok geeft dan is het niet zo erg dat een maaltijd kvv niet helemaal 'compleet' is. Dus een mengelmoes van div. soorten Smuldier kan best.
Pas als je hoofdzakelijk vers geeft is compleet nodig. Anders kan het zijn dat de hond op den duur tekorten krijgt.
-
Lindsey
- Zeer actief
Dit snap ik ook niet. Feit is wel dat veel brokkenhonden diarree krijgen als van voer veranderd wordt. Dat komt omdat de darmflora niet goed is.Ik hoor ook wel dat je niet moet varieëren maar een hond zijn hele leven een en hetzelfde complete voer moet geven, maar ik vraag me dan weer af op grond waarvan men heeft bepaald dat alles wat een hond nodig heeft door het etiket "compleet " wordt gedekt, en waarom varieëren niet goed zou zijn.
Dat is tevens de reden waarom meestal gezegd wordt dat variatie niet goed is.
Bij kvvhonden is variatie over het algemeen geen probleem. Die hebben een sterker maagzuur, en een betere darmflora.
Barf of NRV honden moeten juist een gevarieerd dieet hebben.
-
Daan
Ik vind het ook veel, diesel 30 kilo krijgt 600 gramStang schreef:Geef jij 1,6 kg versvlees aan een volwassen hond van 30 kg?M@ri@nne schreef:Ik geef Tico en Lola ook 4 pakjes smuldier per dag en die wegen rond de 30 kilo.![]()
Kaya, 40 kg, krijgt als ze alleen versvlees krijgt zo'n 800 gram.
Puck zo'n 70 a 80 kilo krijgt ongeveer 1,5 kilo
De pup momenteel 4 keer 200 gram.