Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan stofwisseling veranderen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maxiem
Zeer actief

Kan stofwisseling veranderen?

Ongelezen bericht door Maxiem »

Naar aanleiding van het topic van Marion. heb ik eens bijgehouden hoeveel gram brok/blik Max (22 kg) op een dag krijgt. Dat is 570 gram :N:
Volgens het pak moet Max ongeveer 280 gram per dag krijgen, ze krijgt dus meer dan 2 keer zoveel.
Nou is dat verder niet zo erg, als ze dat nodig heeft, heeft ze dat nodig.
Alleen nu mijn vraag. Toen Max bij ons kwam was ze te dik, ze moest wat afvallen van de dierenarts. Toen hebben we haar dus heel precies volgens het pak eten gegeven, en nog iets minder, maar ze bleef iets te dik.
Nu is het wel zo dat ze toen nog wel wat tussendoortjes kreeg, en nu helemaal niet, maar volgens mij ook niet zo extreem.
Wat ik me dus afvroeg, kan een stofwisseling zo (extreem) veranderen, en dat binnen een jaar tijd?
Het moet haast wel, maar ik blijf het gek vinden.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

misschien heb het ook met de beweging te maken die je haar geeft
Maxiem
Zeer actief

aschra schreef:misschien heb het ook met de beweging te maken die je haar geeft
Nou, ik zou zeggen dat die nu bijna minder is. Zoals vandaag, het enige wat ze tot nu toe heeft gedaan, is twee rondjes van 15 minuten.
Maar misschien kost bewegen haar nu veel meer inspanning - het wordt echt een oud dametje - en verbrandt ze daardoor veel meer.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Maxiem schreef:
Nou, ik zou zeggen dat die nu bijna minder is. Zoals vandaag, het enige wat ze tot nu toe heeft gedaan, is twee rondjes van 15 minuten.
Maar misschien kost bewegen haar nu veel meer inspanning - het wordt echt een oud dametje - en verbrandt ze daardoor veel meer.
Een oud dametje? Ik dacht dat Max pas 7 is :denken:

Komt het niet doordat je ook blikvoer geeft. Daar zit meestal veel water in.
Maxiem
Zeer actief

EstherK schreef:
Maxiem schreef:

Ja, Max is ook pas 7. Ik bedoel in haar gedrag. ze vind het allemaal wel best, het laatste rondje wil ze niet eens meer. Even naar het perkje en ze sjokt weer naar huis. En ze slaapt de hele dag.
Het opstaan en gaan liggen kost haar ook duidelijk moeite, en gaat gepaard met luid gekreun.
Ja, blikvoer zit vaak water in, en ze drinkt ook als een gek. Maar dit blikvoer maakt een erg droge indruk.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Maxiem schreef:Ja, blikvoer zit vaak water in, en ze drinkt ook als een gek. Maar dit blikvoer maakt een erg droge indruk.
Blikvoer bestaat bij mijn weten voor 90% uit water en voor de rest uit soja,vet en als je heel goed kunt fietsen kun je misschien wat vlees ontwaren :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Blikvoer is bouillon met granen en zout. (Kijk maar eens op het blik hoeveel procent vlees erin zit) Dus stop gewoon met haar blikvoer te geven. Dat scheelt je in ieder geval een heleboel water drinken. Het is echt slecht spul, dan kan je nog beter brokken geven.

En ja, stofwisseling kan veranderen. Doordat er iets verandert in de hormoonhuishouding (volwassen worden, castreren, ouder worden, etc) of door een anders functionerende schildklier. Vaak zie je dat honden tot een jaar of 2 a 3 heel mager blijven en daarna meer gewicht gaan krijgen. Ook oudere honden veranderen wel van stofwisseling, opeens kunnen ze vreten als bootwerkers of kunnen ze juist helemaal geen voer meer verdragen zonder dik te worden.

Maar je gaf zelf al aan dat jouw hond geestelijk druk is, geen haardkleedje zeg maar. Dat soort honden gebruiken ook meer energie en blijven vaak ook langer heel mager. Nervositeit vreet energie. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Maxiem schreef:
EstherK schreef:
Maxiem schreef:

Ja, Max is ook pas 7. Ik bedoel in haar gedrag. ze vind het allemaal wel best, het laatste rondje wil ze niet eens meer. Even naar het perkje en ze sjokt weer naar huis. En ze slaapt de hele dag.
Het opstaan en gaan liggen kost haar ook duidelijk moeite, en gaat gepaard met luid gekreun.
Ja, blikvoer zit vaak water in, en ze drinkt ook als een gek. Maar dit blikvoer maakt een erg droge indruk.
Is ze wel weer gezond? Ze komt zo lusteloos over in wat je schrijft.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Krijgt ze van die blikken van Hill's?
Maxiem
Zeer actief

EstherK schreef:Krijgt ze van die blikken van Hill's?
Ja.
Van dat blikvoer afstappen, is dus heel moeilijk. We vermengen het met de brokken, ze krijgt er wel maar weinig van, in vergelijking met de brokken. Maar zonder dat blikvoer krijgt ze gigantische jeukaanvallen na de brokken, en met niet. Ze zal wel een allergie hebben, ze kan bijna niks hebben.
Ze is ook nog niet echt gezond trouwens. Ze heeft denk ik ook veel pijn, ze krijgt nu ook standaard twee pijnstillers op een dag.
Overigens wil ik van de week even kijken of ik ergens Duck pancreas kan krijgen, kijken of ze het daar beter op doet.
NRV met verse pancreas was geen succes.
Maxiem
Zeer actief

Wow, heb even naar de percentages gekeken.
71,8 % vocht! :N:
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Maxiem schreef:
Ja.
Van dat blikvoer afstappen, is dus heel moeilijk. We vermengen het met de brokken, ze krijgt er wel maar weinig van, in vergelijking met de brokken. Maar zonder dat blikvoer krijgt ze gigantische jeukaanvallen na de brokken, en met niet. Ze zal wel een allergie hebben, ze kan bijna niks hebben.
Ze is ook nog niet echt gezond trouwens. Ze heeft denk ik ook veel pijn, ze krijgt nu ook standaard twee pijnstillers op een dag.
Overigens wil ik van de week even kijken of ik ergens Duck pancreas kan krijgen, kijken of ze het daar beter op doet.
Arme Max, sterkte ermee :flower:
Een hond bij ons in de buurt is heel erg afgevallen na een alvleesklierontsteking.
Maxiem
Zeer actief

EstherK schreef:
Maxiem schreef:
Ja.
Arme Max, sterkte ermee :flower:
Een hond bij ons in de buurt is heel erg afgevallen na een alvleesklierontsteking.
Max was ook heeeeel erg afgevallen. Daar zit nu wel weer iets bij, want dat was echt te licht.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Kan stofwisseling veranderen?

Ongelezen bericht door ignit »

Maxiem schreef:Wat ik me dus afvroeg, kan een stofwisseling zo (extreem) veranderen, en dat binnen een jaar tijd?
Het moet haast wel, maar ik blijf het gek vinden.
JA, dat kan - om het te begrijpen is het nodig om je te verdiepen in de werking van de hormoonklieren en de vertering van granen. Daarnaast kunnen ook vetzuren een rol spelen - en mineralen. :denken:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
* verwijderd door moderator *
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”