Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Allergie?
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Allergie?
Rocky is ziek. Dinsdagavond had ik beiden 300 gr. kippenharten gegeven (geef heel weinig kip) en Rocky had die nacht een hele grote open plek op zijn staart gebeten. Ik dacht gelijk aan kipallergie (hij heeft in het verleden wel vaker 'gejeukt'). Omdat de plek zo groot was en hij duidelijk last had ben ik s'middags naar de da gegaan. Het kippe-verhaal kon heel goed kloppen maar ze keek hem toch verder na. Zij vond volle anaalklieren, waarvan één een beetje verstopt. Zij heeft ze leeggeknepen en gaf me een spuitbusje mee om op de plek te sprayen.
Gisterenmiddag moest ik een paar uurtjes weg. Toen ik thuiskwam vond ik hem erg tam en hij had een plek achter zijn oor tot bloedens toe opengekrabt. Ik direct weer terug naar de da. met de bedoeling een injectie tegen de jeuk te halen. Daar bleek hij 41 graden koorts te hebben! Injectie antibiotica en een injectie tegen de koorts gehad en een antibioticakuur mee naar huis en een hormoonzalf voor de plekken. Zij zocht de verklaring in het feit dat van de allergie-aanval zijn weerstand plots was verminderd. Tuurlijk stond ze meteen klaar met een zak dieëtvoeding maar aangezien ik bijna zeker ben van een kipallergie heb ik dat maar even niet gedaan. Nu maar wachten tot de antibiotica zijn werk doet (hij is wel iets opgeknapt vandaag) en alle voeding maar na gaan pluizen op ieder spoortje van kip (hoop dat dat het is).
Heeft iemand zo'n plotselinge allergie-aanval wel eens met een hond meegemaakt?
Gisterenmiddag moest ik een paar uurtjes weg. Toen ik thuiskwam vond ik hem erg tam en hij had een plek achter zijn oor tot bloedens toe opengekrabt. Ik direct weer terug naar de da. met de bedoeling een injectie tegen de jeuk te halen. Daar bleek hij 41 graden koorts te hebben! Injectie antibiotica en een injectie tegen de koorts gehad en een antibioticakuur mee naar huis en een hormoonzalf voor de plekken. Zij zocht de verklaring in het feit dat van de allergie-aanval zijn weerstand plots was verminderd. Tuurlijk stond ze meteen klaar met een zak dieëtvoeding maar aangezien ik bijna zeker ben van een kipallergie heb ik dat maar even niet gedaan. Nu maar wachten tot de antibiotica zijn werk doet (hij is wel iets opgeknapt vandaag) en alle voeding maar na gaan pluizen op ieder spoortje van kip (hoop dat dat het is).
Heeft iemand zo'n plotselinge allergie-aanval wel eens met een hond meegemaakt?
Laatst gewijzigd door alm@ op 30 mar 2007 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

- boemerang
- Zeer actief
http://dieren-ehbo.nl/index.php?option= ... &Itemid=25
hoop dat deze link het doet
hoop dat deze link het doet

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
- alm@
- moderator
Deze plek had hij in de nacht na het eten van kippenharten opengebeten, het zit halverwege zijn staart:

maar deze plek had hij gister achter zijn oor kapotgekrabt, dat kán toch niets met anaalklieren te maken hebben?

Hij heeft inmiddels een kap om, ik heb de indruk dat de jeuk minder wordt maar loop liever geen risico dat hij onverwacht nog meer plekken bijt. Jeuk zit overal, maar dit zijn de ergste plekken.

maar deze plek had hij gister achter zijn oor kapotgekrabt, dat kán toch niets met anaalklieren te maken hebben?

Hij heeft inmiddels een kap om, ik heb de indruk dat de jeuk minder wordt maar loop liever geen risico dat hij onverwacht nog meer plekken bijt. Jeuk zit overal, maar dit zijn de ergste plekken.

- boemerang
- Zeer actief
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
Marion.
- alm@
- moderator
Rocky is 6. Nooit iets gemankeerdMarion. schreef:Aiiii, wat een nare plekken![]()
Verder niets 'engs' gedaan? Frontline gespoten ofzo? De grote schoonmaak in huis?
Dan zou ik ook denken aan de kip. Alleen is dit wel een extreme reactie hoor :N:
Hoe oud is Rocky?
Hij ligt nu op de bank te slapen en heeft al een paar uur niet meer 'gejeukt' dus ik heb goede hoop dat de aanval voorbij is. Vanavond na de laatste uitlaatronde smeer ik de plekken weer in (doet hem zo'n pijn

-
aschra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- alm@
- moderator
-
Marion.
Jeuk is vreselijk, erger dan pijn.alma2 schreef:Rocky is 6. Nooit iets gemankeerdGeen Frontline (gebruik ik ook nooit) de da heeft hem ook op vlooien gecontroleerd, huid en haar volkomen schoon. Vorige maand wormkuur gehad (Reina had wormen, heb toen zijn ontlasting na laten kijken, hij was ook besmet) dus dat kan het ook niet zijn. Anaalklieren waren gevuld maar absoluut niet onstoken o.i.d. was waarschijnlijk toeval dat ze gevuld waren. Niks buiten gegeten. In huis ook niks bijzonders gedaan. Ik heb me suf gepiekerd, ik kom steeds weer op die kippenharten uit
Ik heb hem nooit eerder rauwe kip gegeven, intuïtief hield iets me tegen. Dacht dat kippenhart geen kwaad kon. Volgens de da kan kip wel dergelijke plotselinge reacties geven.
Hij ligt nu op de bank te slapen en heeft al een paar uur niet meer 'gejeukt' dus ik heb goede hoop dat de aanval voorbij is. Vanavond na de laatste uitlaatronde smeer ik de plekken weer in (doet hem zo'n pijn) en de kap weer om. Kan hij niet krabben of bijten en de plekken kunnen helen. Ik houd hem nu volledig kipvrij en kijk hoe het verder gaat. Alles aan hondenkoekjes e.d. waarvan niet duidelijk is wat er precies inzit houd ik apart voor Reina. Voor hem heb ik vanmiddag kipvrije beloninkjes gekocht. Hoop echt dat dit het was anders wordt het een eindeloze zoektocht.
Ik heb ook goede hoop dat het de kip was. Ik hoop met heel mijn hart dat de kip uit zijn lijf is, en dat dat de boosdoener was.
- alm@
- moderator
Dank jeMarion. schreef:Jeuk is vreselijk, erger dan pijn.alma2 schreef:Rocky is 6. Nooit iets gemankeerdGeen Frontline (gebruik ik ook nooit) de da heeft hem ook op vlooien gecontroleerd, huid en haar volkomen schoon. Vorige maand wormkuur gehad (Reina had wormen, heb toen zijn ontlasting na laten kijken, hij was ook besmet) dus dat kan het ook niet zijn. Anaalklieren waren gevuld maar absoluut niet onstoken o.i.d. was waarschijnlijk toeval dat ze gevuld waren. Niks buiten gegeten. In huis ook niks bijzonders gedaan. Ik heb me suf gepiekerd, ik kom steeds weer op die kippenharten uit
Ik heb hem nooit eerder rauwe kip gegeven, intuïtief hield iets me tegen. Dacht dat kippenhart geen kwaad kon. Volgens de da kan kip wel dergelijke plotselinge reacties geven.
Hij ligt nu op de bank te slapen en heeft al een paar uur niet meer 'gejeukt' dus ik heb goede hoop dat de aanval voorbij is. Vanavond na de laatste uitlaatronde smeer ik de plekken weer in (doet hem zo'n pijn) en de kap weer om. Kan hij niet krabben of bijten en de plekken kunnen helen. Ik houd hem nu volledig kipvrij en kijk hoe het verder gaat. Alles aan hondenkoekjes e.d. waarvan niet duidelijk is wat er precies inzit houd ik apart voor Reina. Voor hem heb ik vanmiddag kipvrije beloninkjes gekocht. Hoop echt dat dit het was anders wordt het een eindeloze zoektocht.
Ik heb ook goede hoop dat het de kip was. Ik hoop met heel mijn hart dat de kip uit zijn lijf is, en dat dat de boosdoener was.

- boemerang
- Zeer actief
- alm@
- moderator
Gaat een stuk beter, dank jeboemerang schreef:hoe is het vandaag met rocky
en de nacht natuurlijk is het goed gegaan

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij zijn het hotspots. En hotspots zijn een allergische reactie op iets. Meestal (maar hoeft niet altijd) een reactie op een vlooienbeet. Het maakt niet uit of je je hond/kat behandeld met een vlooienmiddel, want de vlo bijt, valt dood, maar de reactie komt toch omdat het speeksel van de vlo inmiddels in de bloedsomloop is gekomen.
Overigens ken ik ook honden die allergisch zijn voor bijvoorbeeld bepaalde schoonmaakmiddelen (ik gebruik dus groene zeep) of bepaalde planten.
Ik ben momenteel aan het dokteren met één van mijn collies, Lyndie, die dus ook al sinds augustus vorig jaar de ene hotspot na de andere heeft gekregen. Eerst het hele circus van iedere keer de da bezoeken en antibiotica, prednoral, hydrocortiderm, antibacteriële zeep, medicinale shampoo, etc.
Maar iedere keer als de prednoralkuur afgelopen was (en de laatste kuur duurde 2 (!) maanden), begon het weer opnieuw. Ze heeft nu een hele kale rug, kont, rechterdij en staart (en dat voor een collie
)
Ik heb uiteindelijk contact met een homeopaat gehad en die heeft mij een riedel homeopatische middeltjes voorgeschreven: groene leem (reingingskuur), silsterk (met teatree) voor inwendig gebruik en uitwendig heb ik teatree-olie en wondspray (met o.a. geraniumolie) voor de buitenkant.
De eerste paar dagen brak het nog erger los, maar inmiddels zit ze een week op de kuur van 2 weken en de wonden zijn geheeld, de korsten zijn er af en er zijn geen nieuwe bijtwonden. Er groeit zelfs al haar op en dat terwijl bij een geschoren of geknipte collie het meestal een maand of 4 à 5 duurt voor het weer aangroeit.
Een van de oudere plekken die maanden volkomen kaal en glad waren, is in een week tijd ook weer een cm haargroei terug.
En de vacht die ze nog over had is van dof en glansloos weer zacht en glanzend geworden.
Ik heb nooit zo in de alternatieve weg geloofd, maar ik ben toch wel enthousiast hierover.
Als je wilt, pb me dan even, dan geef ik je de naam door.
In ieder geval, veel succes met je hond. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel moeilijk is en dat je wel eens wanhopig kan worden!
Overigens ken ik ook honden die allergisch zijn voor bijvoorbeeld bepaalde schoonmaakmiddelen (ik gebruik dus groene zeep) of bepaalde planten.
Ik ben momenteel aan het dokteren met één van mijn collies, Lyndie, die dus ook al sinds augustus vorig jaar de ene hotspot na de andere heeft gekregen. Eerst het hele circus van iedere keer de da bezoeken en antibiotica, prednoral, hydrocortiderm, antibacteriële zeep, medicinale shampoo, etc.
Maar iedere keer als de prednoralkuur afgelopen was (en de laatste kuur duurde 2 (!) maanden), begon het weer opnieuw. Ze heeft nu een hele kale rug, kont, rechterdij en staart (en dat voor een collie
Ik heb uiteindelijk contact met een homeopaat gehad en die heeft mij een riedel homeopatische middeltjes voorgeschreven: groene leem (reingingskuur), silsterk (met teatree) voor inwendig gebruik en uitwendig heb ik teatree-olie en wondspray (met o.a. geraniumolie) voor de buitenkant.
De eerste paar dagen brak het nog erger los, maar inmiddels zit ze een week op de kuur van 2 weken en de wonden zijn geheeld, de korsten zijn er af en er zijn geen nieuwe bijtwonden. Er groeit zelfs al haar op en dat terwijl bij een geschoren of geknipte collie het meestal een maand of 4 à 5 duurt voor het weer aangroeit.
Een van de oudere plekken die maanden volkomen kaal en glad waren, is in een week tijd ook weer een cm haargroei terug.
En de vacht die ze nog over had is van dof en glansloos weer zacht en glanzend geworden.
Ik heb nooit zo in de alternatieve weg geloofd, maar ik ben toch wel enthousiast hierover.
Als je wilt, pb me dan even, dan geef ik je de naam door.
In ieder geval, veel succes met je hond. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel moeilijk is en dat je wel eens wanhopig kan worden!