Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje aan brokkenvoerders

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marion. schreef: Weerstand is best goed dus.
Schildklier ook dus?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hanneke2 schreef:Maar ik *denk* (in het algemeen) dat mensen te vlug overstappen op 'van alles proberen'. Jullie gingen er ook van alles bijgooien, ik ben met Jack ook drie keer op een andere brok overgestapt toen hij nog was kieskeuriger was. Maar hallo, we zijn geen restaurant. :roll: Als er medisch niks mis is, eet je gewoon wat je krijgt.

Jack vreet inmiddels alles, maar die bak achter elkaar leeg heb ik destijds (ik praat over toen hij nog broodjemager was) geforceerd door een toetje te introduceren. Bak leeg is een kluifje of een dentastick of wat dan ook, bak nog niet leeg dan wacht ik wel. :roll:

Toetje krijgen ze hier nog steeds, gaan ze ook niet elkaar lastig vallen als ze klaar zijn met eten.
Weer een nieuwe ster? Ga jij nu ook vertellen hoe goed je honden het bij jou hebben, en hoe slecht de mijne het hebben?
Marion.

marian* schreef:
Marion. schreef: Weerstand is best goed dus.
Schildklier ook dus?
Ja. Staat in het medisch-topic.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Marion. schreef:
Hanneke2 schreef:Maar ik *denk* (in het algemeen) dat mensen te vlug overstappen op 'van alles proberen'. Jullie gingen er ook van alles bijgooien, ik ben met Jack ook drie keer op een andere brok overgestapt toen hij nog was kieskeuriger was. Maar hallo, we zijn geen restaurant. :roll: Als er medisch niks mis is, eet je gewoon wat je krijgt.

Jack vreet inmiddels alles, maar die bak achter elkaar leeg heb ik destijds (ik praat over toen hij nog broodjemager was) geforceerd door een toetje te introduceren. Bak leeg is een kluifje of een dentastick of wat dan ook, bak nog niet leeg dan wacht ik wel. :roll:

Toetje krijgen ze hier nog steeds, gaan ze ook niet elkaar lastig vallen als ze klaar zijn met eten.
Weer een nieuwe ster? Ga jij nu ook vertellen hoe goed je honden het bij jou hebben, en hoe slecht de mijne het hebben?
Niet doen, Marion... :wink: Laat het effe gaan... Morgen weer een nieuwe dag.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Marion. schreef:
estelle schreef:nee hoor, ik vermaak me hier kostelijk.
Je snapt het niet lief. Ik zit hier te janken. Dikke tranen.
:knuffel1:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Marion, is het geen idee om haar op een dieet van paardenvlees/konijn te zetten en zo'n 40-50% groente? Als ze toch te dik is, zou ik denken van 'pech voor haar' als ze niet eten wilt, want ze kan het dan immers wel lijden?
Ik heb ook altijd problemen met Lara's gewicht, ben er af en toe moedeloos van geweest. Gelukkig is ze nu redelijk stabiel maar ze blijft toch zeker wel 2-3 kilo te zwaar ondanks dat ze heel erg veel beweegt en al het minimum aan eten krijgt.
Marion.

Ester&Lara schreef:Marion, is het geen idee om haar op een dieet van paardenvlees/konijn te zetten en zo'n 40-50% groente? Als ze toch te dik is, zou ik denken van 'pech voor haar' als ze niet eten wilt, want ze kan het dan immers wel lijden?
Ik heb ook altijd problemen met Lara's gewicht, ben er af en toe moedeloos van geweest. Gelukkig is ze nu redelijk stabiel maar ze blijft toch zeker wel 2-3 kilo te zwaar ondanks dat ze heel erg veel beweegt en al het minimum aan eten krijgt.
Groente eet ze niet zonder iets (vlees, kwark, ei) er doorheen. Exotischer dieren is wel het proberen waard. Paard eet ze wel, maar mwah mwah. Nijn, vreet ze alleen maar in het wild.

Ik wil ook niet zomaar dingen in de tuin gooien (onder het mom van vreet ze het niet, dan vreet ze het niet), want dan vreet Miep ze op. Da's ook weer niet de bedoeling.

Dus 's morgens, voor ik naar mijn werk ga, moeten ze ieder hun portie op hebben (àls ze krijgen). Vanochtend dus een lepel verse tomatensoep.. Miep ook. Ja, natuurlijk Mieppie ook.

Over anderhalve week hebben we een weekje vrij. Ik hoop dat we dan weer op sjouw kunnen met meis.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik denk dat je aan Ameno geen goed vergelijkingsmateriaal hebt.
Op dagen dat ze FF of Prins krijgt krijgt dan krijgt ze ongeveer 500 gram aan brok. Op de kvv dagen krijgt ze 1 tot 1,5 kilo carnibest :N: En dan tussendoor nog wel een handje vol Nutro voor de lekker of iets anders om te knagen/snoepen.

Wij hebben dus de andere kant van het verhaal: een schrale hond die niet dik te krijgen is. Uiteraard ook wel eens bloed laten prikken maar alles is oke :19: En nee, het is ook niet leuk als wildvreemden zeggen..goh je hond is wel mager, krijgt ie wel genoeg te eten :roll:

Ik weet niet wat je mag en kan verwachten van dit drankje, maar als het verder geen kwaad kan...tja ik kan me wel voorstellen dat je dit dan ook maar probeert. En nu geen dikke tranen meer :wink:
:pop:
Marion.

jip007 schreef:
Marion. schreef:
estelle schreef:nee hoor, ik vermaak me hier kostelijk.
Je snapt het niet lief. Ik zit hier te janken. Dikke tranen.
:knuffel1:
Heb het topic nu 3x doorgelezen. Dank voor de knuffel, Jip.

Ik ga mijn hondjes nu maar ten ruste leggen :19:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marion. schreef:
Maar goed. Jij moet helemaal niet reageren. Ik wil antwoorden van brokkenvoerders :pffff: :mrgreen:
Bij farmfood kom ik uit op 10 gram per kilo. Dat betekent dat de assistente denkt dat Saar 53 kilo is???
Je moet gewoon terugrekenen dat is toch niet moeilijk. De 350 gram vers reken je om naar hoeveel dat is in brokken, is zo simpel als wat. Dan houd je de hoeveelheid brokken aan voor een hond van rond de 15-17 kilo.

Je hebt niks aan andere brokkenvoerders, want jouw hond is jouw hond. Die komt aan op wat ze zou moeten hebben. Je kan ook de hoeveelheid brok aanhouden voor haar streefgewicht en daar dan nog 25-30% afdoen dan ben je al een heel eind op weg met afvallen.

Anne
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marion. schreef:

Waar slaat dat nou toch op?

Ik geloof niet dat ik ooit heb gezegd dat jouw honden het slecht hebben, ik denk dat jouw honden het absoluut niet slecht hebben getroffen. Mijn opmerking over dat toetje, dat is een *tip*, iets dat bij mijn hond werkte en waar iedereen mee kan doen wat hij wil. Mijn honden hebben het verder best bij mij, maar ik heb dacht ik genoeg fouten gemaakt om niet meer in aanmerking te komen voor de baas van de eeuw-award. :roll:

Ik vind wel dat je overdrijft wat het 'lijden' van je hond betreft. Als je dikke tranen wilt huilen prima, maar puntje bij paaltje heb je op dit moment een gewichtsprobleem, en er zijn echt ergere dingen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het enige wat ik er echt over wil zeggen is dat heel snel afvallen niet goed is en ik snap waar je wens tot dat snelle afvallen vandaan komt, maar ik zou toch gaan voor de natuurlijke rustigere manier van afvallen.
Dat heeft op de langere termijn ook effect en je gooit niet in een keer de hele innerlijke huishouding van je hond ondersteboven.

Wat ik bij mijn honden gemerkt heb is dat ze, sinds ze 1 keer per dag te eten krijgen, ook minder problemen hebben met dikker worden. En ze hebben dan ook meer maaltijd aan hun vlees, in plaats van 2 keer per dag een beetje.
Wellicht is dat een optie? En als Saar dan gal gaat spugen, doe je wel iets te eten geven, stukje droog brood of wat groenteprut (met magere yoghurt) eetlepeltje ofzo. Dan is vaak het galspugen wel weer weg.
Toby krijg ik overigens ook ietsje magerder door hem door het water te laten rennen achter een balletje aan ofzo. Dan belast hij zijn poten niet zo (Toop is kwetsbaarder aan zijn voorpoot als hij wat zwaarder is) en krijgt hij toch een hoop weerstand (van het water) waardoor hij energie gebruikt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marion.

Roelfien, ze krijgen hier 1x per dag eten. Of geen keer.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marion. schreef:Roelfien, ze krijgen hier 1x per dag eten. Of geen keer.
Ik probeer alleen met je mee te denken hoor. Maar misschien is het een idee om meerdere keren per dag een klein beetje te geven. Zo blijft haar spijsvertering bezig.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb het ooit weleens gewogen (voer op het oog).
Nika, 26 kilo ongeveer, krijgt zo'n 250 gram per dag (Fokker)
Marouck, zo'n 20 kilo, krijgt ongeveer 200 gram per dag (Cavom).
Biène, ongeveer 27 kilo, krijgt zo'n 400 gram per dag (Cavom)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ah, ok, ik dacht uit eerdere berichtjes met die omrekeningen te begrijpen dat ze twee keer kregen. :wink:

Toch klinkt het als een stofwisselingsprobleem. Bij mensen die van lucht dik worden of juist van 6 slagroomtaarten nog niet aankomen is ook de stofwisseling verschillend. Ik weet niet of dat al bij Saar getest is? De werking van haar schildklieren of dergelijke? Die hoeft niet slecht te zijn, maar kan wellicht wel zodanig werken dat ze met niks te eten al snel te dik wordt. De berner sennenhonden van mijn ouders zijn daar ook zo ontzettend gevoelig voor, die kan je amper iets geven of ze groeien al dicht. Mijn honden eten in verhouding (hun eigen gewicht en het gewicht van hun eten) tot die berners 3 keer zoveel. :19:
Maar wellicht is het mogelijk om iets te krijgen wat de stofwisseling ietsje stimuleert (homeopatisch of onder begeleiding van de dierenarts?).
Want wat vindt je dierenarts van dat product wat je wil geven?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

En de tussendoortjes? Misschien kan er op het voer inderdaad maar weining af, maar het grootste probleem ligt toch vaak bij wat ze tussendoor krijgen.
En veel mensen zeggen: "Nee, ze krijgen niks " maar er glipt toch vaak iets naar binnen, ook al geef je het niet bewust.
En nee, dat komt niet uit een boekje, hoewel het er vast wel in zal staan, maar dat heb ik zelf ervaren met Max. Zij was te dik, we gingen minder eten geven, en het hielp niet. Toen door de alvleesklierontsteking werden we gedwongen om op echt elk kruimeltje eten te letten. En Max ging plotseling van iets te dik naar heel slank.
Probeer eens een maandje helemaal niks te geven buiten de maaltijden. Ook geen frolicje als ze bij je komt, ook niet het laatste restje kaas. Ik ben ervan overtuigd dat er dan zo een paar kilo af is.
En natuurlijk geen vlees met hele randen vet eraan. :wink:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Marion.

starfleet schreef:Je moet gewoon terugrekenen dat is toch niet moeilijk. De 350 gram vers reken je om naar hoeveel dat is in brokken, is zo simpel als wat. Dan houd je de hoeveelheid brokken aan voor een hond van rond de 15-17 kilo.
"Terugrekenen" is niet zo moeilijk nee, maar heb jij blijkbaar wel moeite mee. Van vers geef je 2 à 3 keer zoveel als van brok, dus volgens de assistente moet ik Saar zo'n 1060 - 1590 gram vers gaan geven op een dag.
Maar goed, dat is totaal niet relevant. Dat is de vraag ook niet. Ik laat me niet door een assistente vertellen wat en hoeveel ik mijn hond moet voeren (ook niet door een dierenarts trouwens)
starfleet schreef:Je hebt niks aan andere brokkenvoerders, want jouw hond is jouw hond. Die komt aan op wat ze zou moeten hebben. Je kan ook de hoeveelheid brok aanhouden voor haar streefgewicht en daar dan nog 25-30% afdoen dan ben je al een heel eind op weg met afvallen.
Lezen Anne. Dat is de vraag helemaal niet. En als ik 25-30% van de advieshoeveelheid voor haar streefgewicht zou gaan geven, dan komt er van afvallen helemaal niets. Alleen maar van bijkomen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hanneke2 schreef:[Maar ik *denk* (in het algemeen) dat mensen te vlug overstappen op 'van alles proberen'. Jullie gingen er ook van alles bijgooien, ik ben met Jack ook drie keer op een andere brok overgestapt toen hij nog was kieskeuriger was. Maar hallo, we zijn geen restaurant. :roll: Als er medisch niks mis is, eet je gewoon wat je krijgt.
dat deden we ook niet gelijk hoor.
Maar hij werd zo mager dat hij dus echt moest gaan eten en toen zijn we er dingen bij gaan gooien.
Of ik probeerde brokje voor brokje hem te laten eten.

Nu staat ie te springen om te eten en er blijft geen brokje over.
Marion.

Tamara en Bowie schreef:
Ik probeer alleen met je mee te denken hoor. Maar misschien is het een idee om meerdere keren per dag een klein beetje te geven. Zo blijft haar spijsvertering bezig.
Dat is dus erg lastig als je bot geeft. Ze heeft gisteren bv een kwart kip gehad. Dat is niet meer in zo heel veel mootjes te verdelen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marion. schreef:
estelle schreef:Nouuu.
Chello was ook een hele moeilijke brokkeneter. Die is op een gegeven moment dus ook echt gestopt met eten.
Hij vrat het echt niet, keek naar zn brokken, nam 2 hapjes en liep weer weg. Wat we er ook doorheen gooide of bij-in deden.
Die werd dus gruwelijk mager, uitstekende heupbotten en een DA die zei dat dit echt niet langer kon.
Allerlei brokken geprobeerd.

Uiteindelijk is het goed gekomen toen er meer honden kwamen die anders zijn eten wel opvraten.
Och jee. En jouw geval, de ander kant op, kan ineens wel? En is geen lijden? En hier was het geen geval van "baasjes schuld dat hond moet lijden?"
Oké :19:
ja hoor, wat jij wilt.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Kun je aan vuile pens komen? Anders zou je 2 of 3x in de week alleen vuile pens kunnen geven, zit weinig in, maar ze heeft wel een redelijke maaltijd
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marion.

Roelfien schreef:Toch klinkt het als een stofwisselingsprobleem. Bij mensen die van lucht dik worden of juist van 6 slagroomtaarten nog niet aankomen is ook de stofwisseling verschillend. Ik weet niet of dat al bij Saar getest is? De werking van haar schildklieren of dergelijke? Die hoeft niet slecht te zijn, maar kan wellicht wel zodanig werken dat ze met niks te eten al snel te dik wordt.
Uit en te na. De eerste 2 jaar van haar leven heb ik stad en land afgelopen. Regulier, homeopaat, Silverlinde... Er kwam niets uit, en alle druppels en korrels werkten ook niet.
Schildklier is dus nu weer getest, en prima in orde (22.7, zie topic in Medisch)
Roelfien schreef:Maar wellicht is het mogelijk om iets te krijgen wat de stofwisseling ietsje stimuleert (homeopatisch of onder begeleiding van de dierenarts?).
Wat voor groenteprutjes denk je dat Saar krijgt? Juist, precies al die groenten en kruiden die de stofwisseling stimuleren :wink:
Roelfien schreef:Want wat vindt je dierenarts van dat product wat je wil geven?
Die heeft me dat aangeraden. Ik heb dit niet zelf bedacht.
Marion.

fes/lou schreef:Kun je aan vuile pens komen? Anders zou je 2 of 3x in de week alleen vuile pens kunnen geven, zit weinig in, maar ze heeft wel een redelijke maaltijd
Ligt mijn vriezer vol mee, en krijgen ze al jaren.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Marion. schreef: Wat voor groenteprutjes denk je dat Saar krijgt? Juist, precies al die groenten en kruiden die de stofwisseling stimuleren :wink:
Effe vraagje tussendoor, Marion... :wink:
Heb je daar een lijstje van voor me..?
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Marion.

Annelies schreef:
Marion. schreef: Wat voor groenteprutjes denk je dat Saar krijgt? Juist, precies al die groenten en kruiden die de stofwisseling stimuleren :wink:
Ehhh... brandnetel, munt, weegbree, broccoli, dille, maggiplant, goudsbloem, peterselie, witlof, appelazijn...
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marion. schreef:
Annelies schreef:
Ehhh... brandnetel, munt, weegbree, broccoli, dille, maggiplant, goudsbloem, peterselie, witlof, appelazijn...
Brandnetel???????
Ook gewoon fijn maken en erin gieten?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marion.

marian* schreef:Brandnetel???????
Ook gewoon fijn maken en erin gieten?
Gewoon erbij in de blender. Zit in de zomer ook meestal in mijn leverkoekjes.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik snap wel dat je er doorheen zit hoor Marion, maar een hond wordt óf dik door een lichamelijk probleem óf door teveel eten.
En natuurlijk word je dan wanhopig als ze lichamelijk niks kunnen vinden én je geeft ook niet teveel eten.

Wat ik toch zou proberen, is de helft te geven van wat je nu doet.
Goed bekijken hoeveel ze nu precies per dag krijgt en dit halveren. Eventueel voor maagvulling, mocht ze honger hebben, spercieboontjes.

Misschien zou het ook helpen als ze een periode dagelijks hetzelfde eten krijgt? Ik weet dat dus niet hoor, maar het is maar een idee. Wellicht dat dit toch invloed heeft op de stofwisseling :19:
En heel mager vlees.

En neeeee :N: dit is geen aanval, ook ik probeer maar mee te denken :wink:

Verder zou ik ook niet ernaar streven om in korte tijd teveel af te vallen, want vaak komt het dan dubbel zo hard terug. Probeer het meer in een tijdsbestek van maanden of een half jaar te zien.

Ik weet dat je tegenstander ervan bent, maar anders toch iets van dieet versvlees of dieet brokjes.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marion.

Stang schreef:Wat ik toch zou proberen, is de helft te geven van wat je nu doet.
Goed bekijken hoeveel ze nu precies per dag krijgt en dit halveren. Eventueel voor maagvulling, mocht ze honger hebben, spercieboontjes.
Ze heeft gisteren gehad: 1 pensstaafje, een lepel zelfgemaakte tomatensoep, 1 1/4 frolicje en een kwart kip.
Dat ga ik dus niet halveren.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”