Nanna schreef:Gegeven: de hond is te dik.
Nou kun je wel met allerlei drankjes, poeders en pillen in de weer, maar is het niet veel handiger (en goedkoper) om gewoon MINDER te voeren?

Met in het achterhoofd het credo ieder pondje gaat door 't mondje?

Zucht. Gaan we weer. De hond heeft 2 jaar op de brok gestaan. Maar at geen brok. Ik nam op vakantie keurig de hoeveelheid maatbekers mee die ze volgens de zak voor 8 dagen nodig had. De helft ging verloren door regenbuien, een kwart heeft ze opgegeten in die 4 dagen en een kwart namen we weer mee naar huis.
Ze vrat het gewoon niet. Ze kreeg geen voedingsstoffen binnen. Maar was en bleef stevig. Altijd geweest. Samen met haar lange cyclus, haar jeuk en olifantenhuid, heeft dat dus 2 jaar door de medische molen betekent. Toen Miep is gekomen, ben ik daarmee gekapt. De jeuk en olifantenhuid bleek te komen van de Frontline. De lange cyclus heeft ze gewoon, maar sinds Miep er is (die keurig om het half jaar loops wordt) doet Saar 1x per jaar mee. Prima.
Qua eten zijn we overgegaan op vers. Ook prima. Uiteraard nam ze toe in gewicht, want ze at nu ook. Ze was stabiel rond de 40 kilo. Daar voelde zij zich prima bij, ze kreeg genoeg voedingsstoffen binnen, en was aktief genoeg.
Sinds een onstuimige wandeling van 19 km begin dit jaar is ze ineens gaan manken. Nooit gedaan. Al duizenden kilometers gewandeld zonder ooit maar te manken.
En toen moest ze aan de lijnrust. Qua eten krijgt ze nog steeds ongeveer de helft van wat "normaal" is bij vers. Alleen beweging werd drastisch minder. Nog steeds wel een uur of 3, maar wel in veel langzamer tempo. En dat heeft er dus 5 kilo bovenop gebracht.
En ja. Ik kan haar nu best een paar weken niets gaan geven. Of 100 gram ofzo. En ik durf je op een briefje te geven dat we er dan nog maar hooguit een kilo vanaf hebben. En of dat gezond is, die 100 gram voor een Golden die gewoon aktief is?
Nee, ik kies dus niet voor die "handigere" oplossing. Die paar uur op een dag dat we met ze sjouwen, wil ik wel lekker met ze sjouwen.