Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat is chemisch castreren??
Moderator: moderatorteam
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
wat is chemisch castreren??
wat houdt chemisch castreren in?? heb al een beetje op internet gezocht maar kan het niet vinden. heeft iemand hier ervaring mee??
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Uit mijn hoofd betekent het dat een hond een stof (weet zo snel de naam niet) ingespoten krijgt die de testosteron uit het bloed bindt. Het gevolg is dat de invloed van de testosteron weg is op de hond.
Hij maakt het dus nog wel gewoon maar omdat er een stofje aan bindt werkt het niet meer. Theoretisch gezien staat dat gelijk aan het wegnemen van de testikels gezien die zorgen voor de productie van testosteron
Hij maakt het dus nog wel gewoon maar omdat er een stofje aan bindt werkt het niet meer. Theoretisch gezien staat dat gelijk aan het wegnemen van de testikels gezien die zorgen voor de productie van testosteron
-
Lindsey
- Zeer actief
Chemische castratie wordt hoofdzakelijk éénmalig gedaan omdat het erg slecht is voor de reu.
Door deze spuit kun je bekijken of (ongewenst) gedrag verbeterd of bv. problemen met de prostaat verdwijnen, alvorens te besluiten tot een definitieve castratie. De werkingsduur is afhankelijk van het testosterongehalte een paar weken tot een paar maanden.
Door deze spuit kun je bekijken of (ongewenst) gedrag verbeterd of bv. problemen met de prostaat verdwijnen, alvorens te besluiten tot een definitieve castratie. De werkingsduur is afhankelijk van het testosterongehalte een paar weken tot een paar maanden.
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
bedankt voor de antwoorden.
ik denk dat ik dan gelijk voor castratie zou gaan, het gaat een deel om zijn gedrag, maar ook zodat hij onvruchtbaar zou worden. mochten we een pup nemen en toch een teefje dan is dat probleem gelijk opgelost. als het dan positieve invloed op zijn gedrag heeft is dat mooi meegenomen.
ik lees dat het maar één keer gedaan wordt (meestal) dus het lijkt met niet echt gezond voor een hond?? om het 'zomaar' te proberen?? (niet echt zomaar, maar omdat zijn gedrag niet de grootste reden is om hem misschien te castreren)
ik denk dat ik dan gelijk voor castratie zou gaan, het gaat een deel om zijn gedrag, maar ook zodat hij onvruchtbaar zou worden. mochten we een pup nemen en toch een teefje dan is dat probleem gelijk opgelost. als het dan positieve invloed op zijn gedrag heeft is dat mooi meegenomen.
ik lees dat het maar één keer gedaan wordt (meestal) dus het lijkt met niet echt gezond voor een hond?? om het 'zomaar' te proberen?? (niet echt zomaar, maar omdat zijn gedrag niet de grootste reden is om hem misschien te castreren)

- Indianpepper
- Vaste gebruiker
Als er bij jou geen sprake is van castratie vanwege gedrag, zie ik ook geen reden om eerst chemisch te laten castreren, maar gewoon te laten castreren als het alleen gaat om onvruchtbaar maken.
Ik heb met mijn reutje wel een chemische castratie uitgeprobeerd omdat ik hem puur wilde laten castreren voor het verbeteren van zijn gedrag.
Er werd mij gezegd dat het ongeveer een maand zou werken, maar kennelijk had die van mij een hoog testosterongehalte (wat me overigens niet verbaasde gezien zijn gedrag) en was het na een kleine 2 weken al helemaal uitgewerkt. Echter ik zag toen wel verschil en heb het echt laten uitvoeren.
Maar er zijn reuen waar de chemische castratie geen resultaat geeft, maar een uiteindelijk castratie wel.... dus volledig betrouwbaar is het niet..
Ik heb met mijn reutje wel een chemische castratie uitgeprobeerd omdat ik hem puur wilde laten castreren voor het verbeteren van zijn gedrag.
Er werd mij gezegd dat het ongeveer een maand zou werken, maar kennelijk had die van mij een hoog testosterongehalte (wat me overigens niet verbaasde gezien zijn gedrag) en was het na een kleine 2 weken al helemaal uitgewerkt. Echter ik zag toen wel verschil en heb het echt laten uitvoeren.
Maar er zijn reuen waar de chemische castratie geen resultaat geeft, maar een uiteindelijk castratie wel.... dus volledig betrouwbaar is het niet..
Pootje van Pepper en Indi
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
dus ze krijgen een spuitje met die stof (tardak??) en dat zou dan een aantal weken (laten we daarvan uitgaan) werken.
is het gedrag gelijk zichtbaar?? (als het werkt??)
zijn er nadelen aan het spul?? kan er iets misgaan??
is het duur om het te proberen??
als het voor dick zijn gedrag werkt is dat heel mooi meegenomen (castratie) want hij is nogal dominant.
wat zijn de nadelen van castreren??
kans op:
incontinentie, vachtproblemen (dick is kortharig, maakt dat uit?), vlugger dick worden?
als het voor dick zijn gedrag werkt is dat heel mooi meegenomen (castratie) want hij is nogal dominant.
kans op:
incontinentie, vachtproblemen (dick is kortharig, maakt dat uit?), vlugger dick worden?

- boemerang
- Zeer actief
hier nog een die zich meld
rex zijn gedrag was heel erg ,ook een spuitje om te zien
hoe hij er op reageerde,was wel anders
maar hij was ook zo weer op zijn oude gedrag
dus hebben we toch de casteratie gedaan
en geen spijt ,alleen dat we dat niet eerder hadden gedaan
we kregen een hond die weer aandacht voor ons had
in plaats van zijn dingeling
zijn gedrag is echt in goede zin veranderd
rex zijn gedrag was heel erg ,ook een spuitje om te zien
hoe hij er op reageerde,was wel anders
maar hij was ook zo weer op zijn oude gedrag
dus hebben we toch de casteratie gedaan
en geen spijt ,alleen dat we dat niet eerder hadden gedaan
we kregen een hond die weer aandacht voor ons had
in plaats van zijn dingeling
zijn gedrag is echt in goede zin veranderd

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Hoe oud is Dick? Mijn reu z'n dominante gedrag is niet veranderd maar zijn vacht is prachtig, geen incontinentieproblemen en is ook niet dik al ben ik wel wat minder gaan voeren want neiging tot uitzetten is er wel. Hij is gecastreerd toen hij ruim 4 was ivm prostaatproblemen.brenjomi schreef:dus ze krijgen een spuitje met die stof (tardak??) en dat zou dan een aantal weken (laten we daarvan uitgaan) werken.
kans op:

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Soms wordt een chemische castratie toegepast vanwege onaangenaam gedrag van de reu.alma2 schreef:Hoe oud is Dick? Mijn reu z'n dominante gedrag is niet veranderd maar zijn vacht is prachtig, geen incontinentieproblemen en is ook niet dik al ben ik wel wat minder gaan voeren want neiging tot uitzetten is er wel. Hij is gecastreerd toen hij ruim 4 was ivm prostaatproblemen.brenjomi schreef:dus ze krijgen een spuitje met die stof (tardak??) en dat zou dan een aantal weken (laten we daarvan uitgaan) werken.
kans op:
Als je alleen die spuit geeft en verder niets aan het gedrag doet kan je soms verbetering zien, maar ook vaak niet.
In een enkel geval kan het voldoende zijn om een keer een spuit te geven en in de periode dat die werkt flink te gaan trainen op gedragsverandering.
Blijkt dat voldoende te zijn (en een blijvende gedragsverbetering te zien geeft, nadat die injectie is uitgewerkt) dan hoef je niet over te gaan tot castreren. Natuurlijk wel je "nieuwe" houding handhaven
Hoewel de meeste mensen dat dan alsnog doen.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Wat voor gedrag laat hij dan zien?Stel je voor dat je geen pup neemt en dat je het gedrag kan veranderen dan is dat mooi meegenomenbrenjomi schreef:bedankt voor de antwoorden.

- ranetje
- Zeer actief
Dat is rotMartijn schreef:Ik raadt het trouwens niemand aan. Mijn Dapper is er anderhalve maand heel ziek van geweest.
Had het altijd koud, was sloom, chagerijnig en algeheel depressief.
Vooral omdat je je dan gaat afvragen waarom je er aan begonnen bent hé?
Ziek kunnen ze er dus wel van worden.
Ik geloof dat Inge O daar ook eens voor heeft gewaarschuwd.
Een belangrijke waarschuwing dus
(heb dat zelf nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk niks
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
dick is 19maanden (in augustus 2jaar)
hij kan af en toe behoorlijk uitvallen naar andere honden, vaak grotere. vaak ook reuen (soms ook teven) hij probeert ze weg te jagen (als ie los is) of gaat erg in de riem hangen en grommen en blaffen.
maar soms loop je langs een hond en doet ie niks. dan trekt ie alleen om erbij te komen en gaat zijn haar recht staan, maar niet grommen of blaffen (dit was bij pups of teefjes)
ik denk dat er wel een pup komt
ongeveer eind mei begin juni. maar zou ik dick ervoor castreren?? lijkt me wel.
kan hij van castreren veel last hebben??
ik heb gelezen dat het een kleine ingreep is??
hoe duur is het ongeveer (om een idee te krijgen) en zou ik dan een paar dagen vrij nemen zodat hij niet alleen is??
bij mijn ouders is de hond wel gecastreerd, maar dat is al zo lang geleden, dat ik het echt niet meer weet.
hij kan af en toe behoorlijk uitvallen naar andere honden, vaak grotere. vaak ook reuen (soms ook teven) hij probeert ze weg te jagen (als ie los is) of gaat erg in de riem hangen en grommen en blaffen.
maar soms loop je langs een hond en doet ie niks. dan trekt ie alleen om erbij te komen en gaat zijn haar recht staan, maar niet grommen of blaffen (dit was bij pups of teefjes)
ik denk dat er wel een pup komt
hoe duur is het ongeveer (om een idee te krijgen) en zou ik dan een paar dagen vrij nemen zodat hij niet alleen is??
bij mijn ouders is de hond wel gecastreerd, maar dat is al zo lang geleden, dat ik het echt niet meer weet.

- ranetje
- Zeer actief
- Pepie
- Zeer actief
Wie is er niet lekker dan?Ik zou het zeer zeker niet doen, ik zou eerst kijken waarom hij uitvalt naar andere honden .en dat probleem aanpakken.En wat die pup betreft ik lees alleen maar ik denk het wel en alsranetje schreef:De ene hond heeft er meer last van dan de andere.
Daar kan je van tevoren weinig over zeggen denk ik.
Ik zou het zeker doen voor de pup komt. Niet lekker zijn en een pup om je heen is geen fijne combinatie![]()
Castreren is geen wondermiddel hoor!
Trainen hoort er ook bij

- boemerang
- Zeer actief
nou dan hadden wij een geval appartranetje schreef:De ene hond heeft er meer last van dan de andere.
Ik zou het zeker doen voor de pup komt. Niet lekker zijn en een pup om je heen is geen fijne combinatie![]()
Trainen hoort er ook bij
want na de casteratie zag je zijn gedrag veranderen
natuurlijk wel een soort her op voeding
maar zijn gedrag naar ons en andere honden is stukken verbeterd
hier in de buurt viel dat bij de mensen gewoon op
ook in huis is het rustiger,als de hond er zo,n last van heeft
zou ik het zo weer laten doen
buddy de golden is niks mee gebeurd ,maar als er een loopse teef is
dan heeft hij de kolder wel in de kop
maar is niet prikkelig in huis en ook niet tegen de benen aan te naaien
of kussentjes er voor gebruiken
dus die mag de ballen houden zijn gedrag en ons gedrag
is thuis normaal
maar met rex niet ,erg dominant te
op het trainigs veld kon ik gewoon stoppen toen met hem
want hij wilde maar een ding,en nu loopt hij langs loopse teven
en denkt ik ken die geur maar wat moet ik er ook al weer mee

- alm@
- moderator
Gekke vraag misschien maar weet je zéker dat het dominantie is? Kan het niet onzekerheid zijn? Mijn reu is écht dominant maar hangt en gromt niet aan de lijn en laat pups en teven met rust. Ik moet alleen opletten als ik een andere (grote) dominante reu aan zie komen, als je op de lichaamstaal let zie je dat al van verre aankomen en kan je je maatregelen nemen. Dominante honden zijn erg zelfverzekerd en hebben het niet nodig om honden weg te jagen, vandaar mijn vraag. Als je een onzekere hond castreert, wordt hij misschien nog onzekerder.brenjomi schreef:dick is 19maanden (in augustus 2jaar)
ik denk dat er wel een pup komtongeveer eind mei begin juni. maar zou ik dick ervoor castreren?? lijkt me wel.

- ranetje
- Zeer actief
Het gaat hier niet om rijen,maar om uitvallen.boemerang schreef:nou dan hadden wij een geval appartranetje schreef:De ene hond heeft er meer last van dan de andere.
Trainen hoort er ook bij
want na de casteratie zag je zijn gedrag veranderen
natuurlijk wel een soort her op voeding
maar zijn gedrag naar ons en andere honden is stukken verbeterd
hier in de buurt viel dat bij de mensen gewoon op
ook in huis is het rustiger,als de hond er zo,n last van heeft
zou ik het zo weer laten doen
buddy de golden is niks mee gebeurd ,maar als er een loopse teef is
dan heeft hij de kolder wel in de kop
maar is niet prikkelig in huis en ook niet tegen de benen aan te naaien
of kussentjes er voor gebruiken
dus die mag de ballen houden zijn gedrag en ons gedrag
is thuis normaal
maar met rex niet ,erg dominant te
op het trainigs veld kon ik gewoon stoppen toen met hem
want hij wilde maar een ding,en nu loopt hij langs loopse teven
en denkt ik ken die geur maar wat moet ik er ook al weer mee
En zoals je zelf zegt: "natuurlijk een soort heropvoeding"
Dus we zijn het eens?
- Pepie
- Zeer actief
alma2 schreef:Gekke vraag misschien maar weet je zéker dat het dominantie is? Kan het niet onzekerheid zijn? Mijn reu is écht dominant maar hangt en gromt niet aan de lijn en laat pups en teven met rust. Ik moet alleen opletten als ik een andere (grote) dominante reu aan zie komen, als je op de lichaamstaal let zie je dat al van verre aankomen en kan je je maatregelen nemen. Dominante honden zijn erg zelfverzekerd en hebben het niet nodig om honden weg te jagen, vandaar mijn vraag. Als je een onzekere hond castreert, wordt hij misschien nog onzekerder.brenjomi schreef:dick is 19maanden (in augustus 2jaar)
ik denk dat er wel een pup komtongeveer eind mei begin juni. maar zou ik dick ervoor castreren?? lijkt me wel.

- boemerang
- Zeer actief
bij rex was het echt geen onzekerheid of angstpepie schreef:alma2 schreef:Gekke vraag misschien maar weet je zéker dat het dominantie is? Kan het niet onzekerheid zijn? Mijn reu is écht dominant maar hangt en gromt niet aan de lijn en laat pups en teven met rust. Ik moet alleen opletten als ik een andere (grote) dominante reu aan zie komen, als je op de lichaamstaal let zie je dat al van verre aankomen en kan je je maatregelen nemen. Dominante honden zijn erg zelfverzekerd en hebben het niet nodig om honden weg te jagen, vandaar mijn vraag. Als je een onzekere hond castreert, wordt hij misschien nog onzekerder.brenjomi schreef:dick is 19maanden (in augustus 2jaar)
bij mijn ouders is de hond wel gecastreerd, maar dat is al zo lang geleden, dat ik het echt niet meer weet.Vind ik ook eerst kijken waar voor hij uitvalt. zie hierboven ergens
Ik ga zelfs een stapje verder een dominante hond hoeft niet uit te vallen die heeft aan zijn houding en uitstraling genoeg.
het was dan de duivel zelf
als we dat niet hadden gedaan weet ik niet of rex nu nog in leven was
hij ging niet rijen of wat maar zo dominant
en in erge form
op af stand kan ik niet beoordelen hoe die hond is
maar als je goed op je hond let
merk je wel als het angsig is of onzeker gedrag

-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
dan is het zeker te weten onzeker, heb ik zelf ook al aangedacht.
als hij andere honden ziet. (bv op het strand als hij los is) rent hij er hard op af. blaffend. :N: en probeert ze weg te jagen.
komen we honden tegen aan de lijn dan gromt en blaft hij ook. de ene keer erger dan de andere keer.
als een hond (grotere) op hem afkomt dan probeert hij weg te komen (vandaar dat ik ook al meer aan onzekerheid gedacht heb)
hoe zou ik dit weg kunnen krijgen??
ben al op 2hondenscholen geweest. de honden die hij kent daar heeft hij geen problemen mee. dus op de hondenschool ging het ook goed, eerst een beetje bang, maar de meeste waren klein dus dat ging goed. daar mochten ze ook spelen enzo.
ik kan niet beoordelen of de honden die we tegenkomen iets terug zouden doen. ik doe hem als het kan los, dan is het minder erg (kan hij weg)
we lopen vaker in een parkje. daar komen we andere honden tegen. van een aantal weet ik dat die niks doen, dick blaft even (bij sommige) en loopt dan gewoon mee, zonder nog iets te doen. (grommen of blaffen)
nou denk ik: een pupje erbij zou juist wel goed zijn, zodat dick leert dat de rest niet eng is, maar dat je met meerdere honden kan spelen dan alleen degene die je kent?? of denk ik nu erg menselijk??
dan nog een vraag: ik zat eerst aan de pup te denken die in het nest niet de dominanste is. maar dan moet ik ook niet degene uitzoeken die bij wijze van spreken wegkruipt???
(dick rijd niet op kussens of op mensen, heel soms op iemand, maar hij weet gelijk dat nee nee is en dat het niet kan. dat snapt hij heel goed.)
bedankt voor het meedenken
als hij andere honden ziet. (bv op het strand als hij los is) rent hij er hard op af. blaffend. :N: en probeert ze weg te jagen.
komen we honden tegen aan de lijn dan gromt en blaft hij ook. de ene keer erger dan de andere keer.
als een hond (grotere) op hem afkomt dan probeert hij weg te komen (vandaar dat ik ook al meer aan onzekerheid gedacht heb)
hoe zou ik dit weg kunnen krijgen??
ben al op 2hondenscholen geweest. de honden die hij kent daar heeft hij geen problemen mee. dus op de hondenschool ging het ook goed, eerst een beetje bang, maar de meeste waren klein dus dat ging goed. daar mochten ze ook spelen enzo.
ik kan niet beoordelen of de honden die we tegenkomen iets terug zouden doen. ik doe hem als het kan los, dan is het minder erg (kan hij weg)
we lopen vaker in een parkje. daar komen we andere honden tegen. van een aantal weet ik dat die niks doen, dick blaft even (bij sommige) en loopt dan gewoon mee, zonder nog iets te doen. (grommen of blaffen)
nou denk ik: een pupje erbij zou juist wel goed zijn, zodat dick leert dat de rest niet eng is, maar dat je met meerdere honden kan spelen dan alleen degene die je kent?? of denk ik nu erg menselijk??
dan nog een vraag: ik zat eerst aan de pup te denken die in het nest niet de dominanste is. maar dan moet ik ook niet degene uitzoeken die bij wijze van spreken wegkruipt???
(dick rijd niet op kussens of op mensen, heel soms op iemand, maar hij weet gelijk dat nee nee is en dat het niet kan. dat snapt hij heel goed.)

- alm@
- moderator
Het probleem is dat daar vaak verwarring over bestaat. Wat Pepie en ik al schreven: echte dominante honden zijn zelfverzekerd en zullen geen honden 'weg gaan jagen'. Hun zelfverzekerde houding zegt andere honden al genoeg. Uitvallen- en aanvallen hoort eerder bij onzekerheid, als een onzekere hond er steeds succes mee heeft, wordt dit gedrag alleen maar versterkt en krijgt hij onterecht het stempel 'dominant' opgeplakt. Het lijkt mij erg belangrijk uit te zoeken waardoor dit gedrag veroorzaakt wordt voordat je ingrijpende (en misschien helemaal niet nodige) ingrepen laat uitvoeren. Je kunt bepaald gedrag heel goed bijsturen (trainen dus), maar dan moet je wel weten wat precies de oorzaak is.boemerang schreef:bij rex was het echt geen onzekerheid of angstpepie schreef:alma2 schreef:Gekke vraag misschien maar weet je zéker dat het dominantie is? Kan het niet onzekerheid zijn? Mijn reu is écht dominant maar hangt en gromt niet aan de lijn en laat pups en teven met rust. Ik moet alleen opletten als ik een andere (grote) dominante reu aan zie komen, als je op de lichaamstaal let zie je dat al van verre aankomen en kan je je maatregelen nemen. Dominante honden zijn erg zelfverzekerd en hebben het niet nodig om honden weg te jagen, vandaar mijn vraag. Als je een onzekere hond castreert, wordt hij misschien nog onzekerder.brenjomi schreef:dick is 19maanden (in augustus 2jaar)
bij mijn ouders is de hond wel gecastreerd, maar dat is al zo lang geleden, dat ik het echt niet meer weet.Vind ik ook eerst kijken waar voor hij uitvalt. zie hierboven ergens
Ik ga zelfs een stapje verder een dominante hond hoeft niet uit te vallen die heeft aan zijn houding en uitstraling genoeg.
het was dan de duivel zelf
als we dat niet hadden gedaan weet ik niet of rex nu nog in leven was
hij ging niet rijen of wat maar zo dominant
en in erge form
op af stand kan ik niet beoordelen hoe die hond is
maar als je goed op je hond let
merk je wel als het angsig is of onzeker gedrag

-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
hhmm, ik ben aan het denken wat de oorzaak kan zijn??
hij is bij ons gekomen als pup van 6weken. (te vroeg) hij zat met 8zusjes in een huis zonder moederhond. (broodfok, ik weet het, toen had ik er nog niet van gehoord, zou het nu nooit meer doen)
hij is ooit wel aangevlogen door een grotere hond, maar dat was nog niet heel erg (de hond kwam op hem afgerend, blaffend niet gebeten ofzo, wel gegromt)
toen dick nog jonger was zeg december 2005 en januari, februari, maart 2006 heeft mijn schoonvader hem vaker uitgelaten. samen met hun hond, die nog voordat hij iets ziet al begint te blaffen en te grommen. heb al vaker gedacht dat het daaraan zou kunnen liggen of eraan meegeholpen heeft?? omdat pups de oudere honden nadoen?
voor zover ik weet is dick nooit echt aangevallen ofzo.
dit doet hij al erg lang. ik denk vanaf dat hij een maand of 7 is.
bij mijn ouders zitten de honden op het erf, achter een groot hek, waar ze wel kunnen kijken en blaffen maar er niet bij kunnen. (bij mensen, honden die voorbij lopen) dan blaffen ze vrolijk met zijn 3en de hele buurt bij elkaar als er iemand langsloopt. dit kan er ook mee te maken hebben (ze blaffen, de mensen gaan voorbij en ze hebben 'gewonnen')?
hoe zou ik dit eruit kunnen krijgen?? veel met andere honden wandelen, maar omdat dick zo klein is (met heel wat volume) vind ik het vaak eng met grotere honden. hij mag van mij best een een snauw krijgen als ze het genoeg vinden, maar als ik ze niet ken ben ik bang dat ze minder goede plannen hebben.
hij is bij ons gekomen als pup van 6weken. (te vroeg) hij zat met 8zusjes in een huis zonder moederhond. (broodfok, ik weet het, toen had ik er nog niet van gehoord, zou het nu nooit meer doen)
hij is ooit wel aangevlogen door een grotere hond, maar dat was nog niet heel erg (de hond kwam op hem afgerend, blaffend niet gebeten ofzo, wel gegromt)
toen dick nog jonger was zeg december 2005 en januari, februari, maart 2006 heeft mijn schoonvader hem vaker uitgelaten. samen met hun hond, die nog voordat hij iets ziet al begint te blaffen en te grommen. heb al vaker gedacht dat het daaraan zou kunnen liggen of eraan meegeholpen heeft?? omdat pups de oudere honden nadoen?
voor zover ik weet is dick nooit echt aangevallen ofzo.
dit doet hij al erg lang. ik denk vanaf dat hij een maand of 7 is.
bij mijn ouders zitten de honden op het erf, achter een groot hek, waar ze wel kunnen kijken en blaffen maar er niet bij kunnen. (bij mensen, honden die voorbij lopen) dan blaffen ze vrolijk met zijn 3en de hele buurt bij elkaar als er iemand langsloopt. dit kan er ook mee te maken hebben (ze blaffen, de mensen gaan voorbij en ze hebben 'gewonnen')?
hoe zou ik dit eruit kunnen krijgen?? veel met andere honden wandelen, maar omdat dick zo klein is (met heel wat volume) vind ik het vaak eng met grotere honden. hij mag van mij best een een snauw krijgen als ze het genoeg vinden, maar als ik ze niet ken ben ik bang dat ze minder goede plannen hebben.

- starfleet
- Erelid
Het kan ook heel goed heel erg vervelend uitpakken dat je dadelijk met twee uitvallende honden aan de riem loopt. Ik persoonlijk zou bij Dick geen pup nemen maar een stabiele sociale volwassen teef. Ook castreren zou ik bij hem niet zo een twee drie doen aangezien hij onzeker is. Sommige reuen zijn erg in trek bij de heren en dat lijkt mij voor Dick helemaal niet goed. Ik zou er nog maar eens over nadenken of het allemaal wel zo slim is een pup bij Dick én hem laten castreren.brenjomi schreef:
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik denk dat jij ook best wel wat invloed hebt op Dicks gedrag. Dick voelt prima jouw spanning aan en zal daarop extra reageren. Met Dick zou ik sowieso gaan trainen op aandacht voor de baas zodat hij geen belang meer heeft om tegen alles uit te vallen wat hij tegenkomt.brenjomi schreef:
Daarnaast is het ook goed om eens te wandelen met andere honden, in het begin met een beetje eigen maat of wat grotere sociale teven die hooguit een flinke snauw geven als hij een grote mond geeft. Je woont een beetje uit de gooi, maar misschien lukt dat ook wel met eens hier een oproepje doen? En misschien kun je eens wat vaker oplopen met iemand die je tegenkomt met een hond waar het wel mee gaat. Dat loop voor jezelf ook rustiger. Wij hebben het met Buffy altijd zo gedaan en bevalt nog steeds goed, is gezelliger wandelen ook.
Zit je nog met Dick op een hondenschool?
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 17 mar 2007 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
over het castreren zat ik te denken omdat ik misschien een teefje wil (maar geen nestje) en omdat ik dacht dat dick toch meer dominant was dan onzeker zou het mooi meegenomen zijn als zijn gedrag er minder dominant van werd.
maar nu ik zeker denk te weten (of meer zeker dan eerst) dat het toch onzekerheid is laat ik hem niet castreren.
ik zou graag een reutje erbij willen omdat ik reuen gewend ben en geen nestje wil. een teefje lijkt me erg leuk, maar ik vind het zonde om zomaar te castreren (bij beide honden) alleen omdat ik geen nestje wil.
hoe kan ik dick leren dat andere honden niet eng zijn, maar (meestal) juist leuk??
de overbuurhond is een duitse staande, van een jaar. dus ook redelijk groot (voor dick zijn doen) dat gaat redelijk goed. (een teef) in het begin als ze heel enthousiast is is dick niet echt weg van haar. maar als ze rustiger is gaat het goed. lopen ze leuk samen en spelen ze. haar kent hij al vanaf dat ze 9weken is. dus dat scheelt ook.
maar nu ik zeker denk te weten (of meer zeker dan eerst) dat het toch onzekerheid is laat ik hem niet castreren.
ik zou graag een reutje erbij willen omdat ik reuen gewend ben en geen nestje wil. een teefje lijkt me erg leuk, maar ik vind het zonde om zomaar te castreren (bij beide honden) alleen omdat ik geen nestje wil.
hoe kan ik dick leren dat andere honden niet eng zijn, maar (meestal) juist leuk??
de overbuurhond is een duitse staande, van een jaar. dus ook redelijk groot (voor dick zijn doen) dat gaat redelijk goed. (een teef) in het begin als ze heel enthousiast is is dick niet echt weg van haar. maar als ze rustiger is gaat het goed. lopen ze leuk samen en spelen ze. haar kent hij al vanaf dat ze 9weken is. dus dat scheelt ook.

-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
we zitten niet meer op een hondenschool, dit omdat ik op de dagen dat het was steeds moet werken. (dit gaat misschien veranderen)
ik heb het er al vaker met mijn vriend over gehad en mijn vriend wil graag een pupje, geen oudere hond. daarom zouden we voor een pup gaan.
ik zou dan vaker apart gaan wandelen. dick heeft toch veel meer beweging nodig, dus dan met de pup naar andere honden. (ik ben als het goed is heel juni vrij dus apart wandelen moet kunnen, mijn vriend is dan ook thuis)
ik heb al vaker piepspeeltjes, koekjes, hele lekkere koekjes enzo geprobeerd en daar reageerd dick totaal niet op als hij een andere hond ziet.
nu heb ik de discs van john fisher en dat helpt redelijk. ik moet er meer mee gaan oefenen. ik heb ze al gebruikt als we andere honden tegenkwamen en zijn haar ging rechtop. dat ik ermee schud, dick gaat dan niet grommen of blaffen.
(heb al eens een oproepje gedaan, zal er nog eentje plaatsen, woon inderdaad op een lastige plaats
)
ik heb het er al vaker met mijn vriend over gehad en mijn vriend wil graag een pupje, geen oudere hond. daarom zouden we voor een pup gaan.
ik zou dan vaker apart gaan wandelen. dick heeft toch veel meer beweging nodig, dus dan met de pup naar andere honden. (ik ben als het goed is heel juni vrij dus apart wandelen moet kunnen, mijn vriend is dan ook thuis)
ik heb al vaker piepspeeltjes, koekjes, hele lekkere koekjes enzo geprobeerd en daar reageerd dick totaal niet op als hij een andere hond ziet.
nu heb ik de discs van john fisher en dat helpt redelijk. ik moet er meer mee gaan oefenen. ik heb ze al gebruikt als we andere honden tegenkwamen en zijn haar ging rechtop. dat ik ermee schud, dick gaat dan niet grommen of blaffen.
(heb al eens een oproepje gedaan, zal er nog eentje plaatsen, woon inderdaad op een lastige plaats

- starfleet
- Erelid
Als je geen pup neemt dan kun je ook naar een reu op zoek gaan waar het mee klikt, of een teefje dat al gecastreerd is, die zijn er ook genoeg. Wil je weer een Teckel erbij?brenjomi schreef:
Een pup zou ik echt niet doen zolang Dick zijn gedrag naar andere honden zo is als het is. Ligt ook aan het ras natuurlijk, maar een Teckelpup lijkt me een heel slecht idee. Je kan ze toch niet altijd apart uitlaten het eerste jaar en pup heeft het nodig om met heel veel verschillende honden rustig kennis te maken en de hondentaal te ontwikkelen, het risico dat dat niet gaat lukken met Dick erbij zoals hij nu is, is erg groot. Ik zou het beslist niet durven nemen.
Anne
- starfleet
- Erelid
Een maandje apart wandelen is kort hoor, je moet eerder aan het eerste jaar heel regelmatig apart lopen denken. Wat voor ras zouden jullie er dan bij willen?brenjomi schreef: ik heb het er al vaker met mijn vriend over gehad en mijn vriend wil graag een pupje, geen oudere hond. daarom zouden we voor een pup gaan.
Anne
-
brenjomi
- Zeer actief
- Contacteer:
we willen inderdaad een teckel pup erbij.
ik heb vorig jaar eens met little wolf gewandeld. samen met balou. dit ging redelijk goed. in het begin wennen, daarna samen los en spelen en rennen.
er zijn een aantal honden uit het dorp waar het mee klikt. die heeft hij al vaker gezien.
een collega heeft een maltezer teef. daar was ik al van plan mee om eens te wandelen.
zal eens kijken of er hier mensen uit de buurt komen (vlaanderen, zeeuws vlaanderen)
ik heb vorig jaar eens met little wolf gewandeld. samen met balou. dit ging redelijk goed. in het begin wennen, daarna samen los en spelen en rennen.
er zijn een aantal honden uit het dorp waar het mee klikt. die heeft hij al vaker gezien.
een collega heeft een maltezer teef. daar was ik al van plan mee om eens te wandelen.
zal eens kijken of er hier mensen uit de buurt komen (vlaanderen, zeeuws vlaanderen)

- starfleet
- Erelid
De kunst is om hem zoveel mogelijk voor te zijn. Als hij eenmaal een andere hond ziet en je gaat dan afleiden beloon je zijn uitvallen of borstelen richting de andere hond.brenjomi schreef:
Ik vind het sowieso een goed idee dan om weer eens naar een hondenschool te gaan. Daar kun je ook trainen op aandacht voor jou terwijl er een hoop afleiding om hem heen is. Ook kan een goede hondenschool je begeleiden en adviseren bij het proberen om te buigen van Dicks gedrag naar andere honden.
Anne