Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twijfel
Moderator: moderatorteam
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Twijfel
Ik geef banjer in de ochtend kvv.complete. in de middag lamsnek of kippenekken.en in de avond weer kvv.Nu twijfel ik een beetje doe ik het wel goed zo, Vind brokken makkelijker
Krijgt hij alles wel binnen wat hij nodig heb?En wat voor vlees kan ik nog meer geven?En nou bedoel ik niet schapekoppen of flappie compleet 

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Re: Twijfel
Is er een speciale reden waarom je drie keer per dag voert?
Verder denk ik dat als je vooral kvv kompleet geeft, je je geen zorgen hoeft te maken over tekorten.
Vlees wat je eventueel nog zou kunnen geven, misschien een diersoort wat niet in je kvv verwerkt zit? Zoals geit (ribben), kalkoen (nek), konijn (bout), eend (nek) en vis (sardines/zalm/makreel etc.).
Om lekker te knagen zou je een keer lams- of geitenribbetjes kunnen geven, of een keer hele (en het liefst vuile) pens.
Verder denk ik dat als je vooral kvv kompleet geeft, je je geen zorgen hoeft te maken over tekorten.
Vlees wat je eventueel nog zou kunnen geven, misschien een diersoort wat niet in je kvv verwerkt zit? Zoals geit (ribben), kalkoen (nek), konijn (bout), eend (nek) en vis (sardines/zalm/makreel etc.).
Om lekker te knagen zou je een keer lams- of geitenribbetjes kunnen geven, of een keer hele (en het liefst vuile) pens.
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Twijfel
pepie schreef: flappie compleet
Ik voer Raisa 2x per dag (inderdaad, waarom 3x eigenlijk?) en van de 14 maaltijden in de week krijgt ze op dit moment ong. 10 maaltijden kvv en 4 keer barf.
Als je zoals wij redelijk veel kvv geeft hoef je er zelf geen orgaan bij te geven, dat zit al meer dan genoeg in kvv.
Zelf geef ik bij de barfmaaltijden spiervlees (runderkopvlees, lams- of geitsnippers) en iets botterigs als geit- of lamsrib, kipkarkas, lamsnek, kalfsstaart( kalkoennek en eendenbout lust Raisa niet, eend krijgt ze wel regelmatig met Carnibest Eend). Verder een enkele keer visfilet, een rauw eitje in de week en wat yoghurt . Eén keer per week krijgt ze een pensmaaltijd.

- Pepie
- Zeer actief
Banjer is nu 6 maanden en moet naar de twee maaltijden per dag toe.moet ik dan 1 keer per dag kvv geven. en de andere keer bv sardientjes. of kippenek? Ik vind het zo weinig lijken terwijl hij toch op 6 0ns per dag zit. Hij is best wel slank eigelijk vind ik hem zelfs iets te dun.Je ziet zijn ribben niet maar toch. Krijg hij wel genoeg denk ik dan 

- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze zeggen voer met je ogen, als je hem wat de slank vind geef je toch gewoon wat bij,, zou precies komt het niet hoor kwa hoeveelheid.pepie schreef:Banjer is nu 6 maanden en moet naar de twee maaltijden per dag toe.moet ik dan 1 keer per dag kvv geven. en de andere keer bv sardientjes. of kippenek? Ik vind het zo weinig lijken terwijl hij toch op 6 0ns per dag zit. Hij is best wel slank eigelijk vind ik hem zelfs iets te dun.Je ziet zijn ribben niet maar toch. Krijg hij wel genoeg denk ik dan
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
-
Lindsey
- Zeer actief
Voeren doe je inderdaad met je ogen. Als je KVV compleet geeft krijgt hij genoeg van alles binnen. En als je aanvult met vlees/vis/etc is het nog mooier. Vind je hem te mager? Gewoon meer geven totdat je het goed vind.
Met 6 maand is je pup oud genoeg om op twee grotere maaltijden over te gaan. Dat vult ook beter.
Ik zou maar niet weer teruggaan naar brok. Het is minder gezond, en je wil niet weten hoeveel hij dan weer gaat poepen.
Mijn broer geeft helaas brok, en ik heb laatst vol verbazing staan kijken hoeveel drol er uit zijn kleine hondje kwam
. Daar doen die van ons die uiteraard vers eten, minstens 2 weken over........
Het stonk ook nog veel erger.
Met 6 maand is je pup oud genoeg om op twee grotere maaltijden over te gaan. Dat vult ook beter.
Ik zou maar niet weer teruggaan naar brok. Het is minder gezond, en je wil niet weten hoeveel hij dan weer gaat poepen.
Mijn broer geeft helaas brok, en ik heb laatst vol verbazing staan kijken hoeveel drol er uit zijn kleine hondje kwam
- Pepie
- Zeer actief
Ik ga ook niet terug naar brokLindsey schreef:Voeren doe je inderdaad met je ogen. Als je KVV compleet geeft krijgt hij genoeg van alles binnen. En als je aanvult met vlees/vis/etc is het nog mooier. Vind je hem te mager? Gewoon meer geven totdat je het goed vind.
Mijn broer geeft helaas brok, en ik heb laatst vol verbazing staan kijken hoeveel drol er uit zijn kleine hondje kwam. Daar doen die van ons die uiteraard vers eten, minstens 2 weken over........

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Is het niet belangrijk een labrador een beetje schraal op te laten groeien? I.v.m. gewrichten bedoel ik. Ik geef mevrouw en meneer hier s'morgens wat Cavom (brok) en s'avonds vers (moet wel 8 uur tussen zitten). Zo weet ik zeker dat ze alles binnen krijgen. Hier zijn ze mooi slank (je ziet nét geen ribben), ze glimmen, zijn tierig, nooit ziek, schone gebitten en zo houd ik het ook want het zijn beiden ook nog castratenpepie schreef:Banjer is nu 6 maanden en moet naar de twee maaltijden per dag toe.moet ik dan 1 keer per dag kvv geven. en de andere keer bv sardientjes. of kippenek? Ik vind het zo weinig lijken terwijl hij toch op 6 0ns per dag zit. Hij is best wel slank eigelijk vind ik hem zelfs iets te dun.Je ziet zijn ribben niet maar toch. Krijg hij wel genoeg denk ik dan

- Pepie
- Zeer actief
- alm@
- moderator
Ja, ik ben hier uiteindelijk op uitgekomen want de oudste herder is een lastige eterpepie schreef:Jij geef weer brok en vers

- Pepie
- Zeer actief
Andere vinden hem ook goed hoor, ik vind hem een lange slungelalma2 schreef:Ja, ik ben hier uiteindelijk op uitgekomen want de oudste herder is een lastige eterpepie schreef:Jij geef weer brok en verss'morgens vers moet hij niet en 1x per dag eten geven is ook geen optie want dan gaat hij gal spugen. Het is wel niet volgens het boekje maar wat ik al zei: ze doen het er goed op. En veel poepen doen ze niet, gemiddeld 2x per dag een compacte hoop. Maar wat jij voert is prima; in KVV zit alles wat ze nodig hebben, het ging mij om de opmerking dat je hem wat mager vond, als je z'n ribben niet ziet maar wel kan voelen is het toch goed?

-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Volledig mee eens...beter een slanke hond die je een beetje kan bijgeven (in de vorm van beloning bijvb.) dan een te dikke lab...zo zie je er immers al genoeg. Mijn 3 pups zijn volgende week 6 maanden oud en hun eten weeg ik nooit. Ik kijk naar hun lijf, net zoals bij mijn Do en BC.
En de opmerking over de ontlasting bij vers... ik ben sedert 2-3 maanden bezig met 1/2 brok 1/2 vers en eerlijk gezegd.... ze hebben nu veel meer en vaker ontlasting dan ten tijde van alleen maar brok (toen 2 x per dag, nu tot 4-5 x per dag). En als je dan 5 honden hebt...tja begin al die strontjes maar op te rapen op het terrein
En de opmerking over de ontlasting bij vers... ik ben sedert 2-3 maanden bezig met 1/2 brok 1/2 vers en eerlijk gezegd.... ze hebben nu veel meer en vaker ontlasting dan ten tijde van alleen maar brok (toen 2 x per dag, nu tot 4-5 x per dag). En als je dan 5 honden hebt...tja begin al die strontjes maar op te rapen op het terrein
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
- Pepie
- Zeer actief
-
Ester&Lara
- Lies en co
- Zeer actief
Dat doen wij ook. In het begin gebruikten we de rekenhulp, en zo kwamen we uit met wat ze theoretisch moesten eten, en nadien deden we het met de losse pols. Ook al na het bijwonen van een lezing van Tom Lonsdale. Die had daar wel wat aardige argumenten voor. Een wolf of ander roofdier heeft toch ook niet elke dag x kg organen en x kg rmb's voor z'n neus? Ze passen hun eetgedrag aan en eten dat deel van het prooidier, ngl wat en hoeveel er van in voorraad is.Amber schreef:Ze zeggen voer met je ogen, als je hem wat de slank vind geef je toch gewoon wat bij,, zou precies komt het niet hoor kwa hoeveelheid.
- Pepie
- Zeer actief
-
Ester&Lara
Altijd rauw geven. Als er graten inzitten helemaal.pepie schreef:Toevallig vandaag vis op, wist alleen niet of het rauw moest of even koken.ik heb het laatste gedaanEster&Lara schreef:Ik zou ook een keer vis geven, en enkel spiervlees en lappen vuile pens. Anders is het botpercentage te hoog in mijn ogen.Ik vond zijn ontlasting te hard.
Is zijn ontlasting altijd te hard?
- alm@
- moderator
Misschien meer de vraag heeft hij er last van. Poept hij moeilijk? Komt het er gemakkelijk uit dan is er niks aan de handEster&Lara schreef:Altijd rauw geven. Als er graten inzitten helemaal.pepie schreef:Toevallig vandaag vis op, wist alleen niet of het rauw moest of even koken.ik heb het laatste gedaanEster&Lara schreef:Ik zou ook een keer vis geven, en enkel spiervlees en lappen vuile pens. Anders is het botpercentage te hoog in mijn ogen.Ik vond zijn ontlasting te hard.
![]()
Is zijn ontlasting altijd te hard?

- Pepie
- Zeer actief