yamie schreef:malinois schreef:yamie schreef:Essy schreef:

Nu geen hobbyfokker meer dan?

Als een ras het enkel van hobbyfokkers moet hebben gaat het hele ras naar de kl....
jou zin...
waarom noem je dat zo denegrerend "hobbyfokkers"
mijn zin..
wat snap je niet aan mijn vraag Essy?

...
pomtidom

Als een heel ras moet voorbestaan door mensen die hobbymatig af en toe een nestje fokken het liefst tegen kostprijs onder het mom dat het allemaal maar een hobby is, dan hou je het niveau niet hoog genoeg.
Als je serieus fokt en er serieus in investeert, dan ben je een professional in mijn ogen. En dan vind ik het niet meer dan normaal dat zo iemand daar wat aan over houdt. Elk ras heeft serieuze lijnteelt nodig die jarenlang wordt voortgezet. Een 'hobbyfokker' fokt niet op zulke schaal.
Lijnen die over periodes van 15-20 jaar lang worden voortgezet en een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van een ras, dat heeft elk ras nodig.
Al die 'hobbyfokkers' die een bepaald type hond willen fokken gaan daarvoor lijnen zoeken waar dat type in zit dat ze willen hebben.
En Ik zeg niet dat een 'hobbyfokker' maar wat aanklooit. Ik zeg alleen keer op keer dat ik het er niet mee eens ben dan fokken niet meer mag zijn dan een hobby.
Ik vind een hobby een vrijetijdsbesteding die je leuk vind en waar je normaal niks mee verdient.
Het fokken van een kwaliteitshond vind ik geen hobby meer. Dat is een vak. En dat daar een prijskaartje aan hangt vind ik niet meer dan normaal.
En ik heb het helemaal niet over waarom er prijsverschillen zijn tussen rassen. Ik heb het er over dat er blijkbaar legio mensen zijn die voor 200-400 euro minder, liever de portomonnaie van een opportunistiche 'fokker' spekken dan voor de rashond te kiezen die met verstand van zaken is gefokt door mensen die weten wat ze doen.
En ik vind het belachelijk wanneer het een pupkoper niets interesseert hoe de fokker met zijn honden omgaat. D.w.z. of de hond nest na nest voort moet brengen en de deur uit moet als er niet meer mee gefokt wordt. Dat ik geen progesteron testen HOEF te laten doen en dat het hun geen zier interesseert of ik een hele rits (extra) onderzoeken laat doen bij een teef waar ik misschien maar 1 nest mee ga fokken. Omdat ze denken dat dat 'doorberekent' wordt en hun pup anders wellicht een paar tientjes goedkoper had gekund. Die fokkers die nergens op bezuinigen en waar de hond gewoon oud mag worden, die worden er echt niet rijk van.
De 'fokkers' waar vervolgens de pup wordt gehaald omdat ie daar 'zoveel' goedkoper is vaak wel.