ranetje schreef:Knoflook blijkt niet zo goed te zijn voor honden.
Als je daar teveel van geeft (dus dagelijks) kunnen ze een bepaald soort bloedarmoede krijgen. Dus pas daar mee op!
(die waarschuwing heb ik net op een ander forum gelezen

)
Het gebruik van uien en knoflook bij huisdieren, zoals o.a. katten en honden, kan een soort bloedarmoede veroorzaken.
Men noemt dit:
Heinz-body-hemolytic anemia. Hoe men de knoflook toedient maakt niet uit, zowel rauw, gekookt als gedroogd, zou deze ziekte dus kunnen veroorzaken. Anemia is een toestand van het bloed waarbij het aantal rode bloedcellen is afgenomen. Rode bloedcellen brengen zuurstof naar de weefsels via de hemoglobine (de ijzerhoudende kleurstof der rode bloedlichaampjes). Uien en knoflook veroorzaken dat rode bloedcellen niet meer goed functioneren en uiteindelijk vindt men hemoglobine in de urine. Heinz-body is een term die wordt gebruikt om veranderingen te beschrijven die rode bloedcellen ondergaan wanneer zij worden blootgesteld aan oxydanten zoals uien en knoflook. Hoe kleiner het huisdier, hoe meer risico op deze vorm van bloedarmoede.
Dat neemt niet weg dat ik 2 x per week een teentje verse knoflook door het eten van Sjors meng net zo als ik dat al vele jaren met mijn andere honden deed.
En geen van mijn honden heeft ooit last van anenia gehad.
Mijn huidige kat moet niets van knoflook hebben, dus die krijgt er ook geen.
Waar het op neerkomt juiste hoeveelheid baat overdaad schaadt!